AnonymBruker Skrevet 4. april #1 Del Skrevet 4. april https://terapivakten.no/sex-avhengighet/sexavhengighet-arsaker/ https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-samliv-sex/sex-avhengighet-kan-skyldes-forstyrrelse-av-signalstoff-i-hjernen/1572099 Jeg har en stor interesse for traumer, og hvordan disse kan påvirke oss. Dette kan ofte ha en sammenheng med det seksuelle. Er det noen som kjenner igjen dette? Hvordan opplever du det? Hvordan håndterer du det? Setter veldig stor pris på alle innspill og svar. Så vil jeg oppfordre folk til å ha en åpen innstilling til dette temaet. Mennesker er sårbare selv om det er på nett, så bruk vett! Anonymkode: 99cab...0d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #2 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): https://terapivakten.no/sex-avhengighet/sexavhengighet-arsaker/ https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-samliv-sex/sex-avhengighet-kan-skyldes-forstyrrelse-av-signalstoff-i-hjernen/1572099 Jeg har en stor interesse for traumer, og hvordan disse kan påvirke oss. Dette kan ofte ha en sammenheng med det seksuelle. Er det noen som kjenner igjen dette? Hvordan opplever du det? Hvordan håndterer du det? Setter veldig stor pris på alle innspill og svar. Så vil jeg oppfordre folk til å ha en åpen innstilling til dette temaet. Mennesker er sårbare selv om det er på nett, så bruk vett! Anonymkode: 99cab...0d9 https://www.nrk.no/nyttig/er-du-sexavhengig_-1.1314583 Anonymkode: 99cab...0d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #3 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 time siden): https://terapivakten.no/sex-avhengighet/sexavhengighet-arsaker/ https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-samliv-sex/sex-avhengighet-kan-skyldes-forstyrrelse-av-signalstoff-i-hjernen/1572099 Jeg har en stor interesse for traumer, og hvordan disse kan påvirke oss. Dette kan ofte ha en sammenheng med det seksuelle. Er det noen som kjenner igjen dette? Hvordan opplever du det? Hvordan håndterer du det? Setter veldig stor pris på alle innspill og svar. Så vil jeg oppfordre folk til å ha en åpen innstilling til dette temaet. Mennesker er sårbare selv om det er på nett, så bruk vett! Anonymkode: 99cab...0d9 Noen tydelige eksempler på psykisk uhelse og seksualitet i et traumeperspektiv, i tillegg til hyperseksualitet, er avhengigheten av relativt hyppig og regelmessig sex etter en ganske fast frekvens for å oppleve adekvat tilknytning, en følelse av å være elsket etc. sex blir en manifestasjon av elementer ved tilknytning og selvfølelse som på et tidspunkt ble utsatt for en skjevutvikling. Årsaken kan være overgrep, andre former for traumer, tilknytningsforstyrrelse etc. Sex vil for de aller fleste friske mennesker absolutt ha en komponent som bidrar til tilknytning etc. men for de aller fleste friske mennesker, så handler sex om nytelse, morro (og forplantning), samt en praktisk måte man uttrykker følelser på. Man deler noe veldig intimt med partner etc. Det er hverken friskt eller normalt å være avhengig av sex på den måten at sex blir den primære driveren for ens selvfølelse, opplevelse av å være elsket etc. Da får sex en rolle i samlivet som for det første gjør et langvarig forhold tilnærmet umulig. Om et forhold varer over «lang nok» tid, så er man nærmest dømt til å oppleve enten midlertidige perioder med en forandret seksualitet og/eller en varig endring hos sin egen eller partners seksualfunksjon, om man da er avhengig av regelmessig og relativt hyppig sex for å føle seg elsket, tilknyttet og med selvfølelse, så vil forholdet bli skadelidende. Et forhold der begge har en frisk og normal seksualitet, vil enkelt skli igjennom kortere eller lengre perioder der sex av en eller annen årsak ikke er mulig og sex blir mer eller mindre en berikelse for forholdet uten en mye dypere eller meningsbærende funksjon en som så. Det er 100% normalt å ville ha sex med partneren sin. Det er ikke normalt å måtte ha sex for å føle seg elsket, tilknyttet, ha selvfølelse etc. Da har sex overtatt viktige funksjoner friske mennesker uten tilknytningsproblematikk, traumeerfaringer etc får naturlig dekket igjennom sin normale utvikling. Årsaken til at noen utvikler en avhengighet av sex for å oppleve tilknytning og føle seg elsket, kan være kompleks og variere fra person til person. Det er ofte et samspill mellom psykologiske, emosjonelle og noen ganger biologiske faktorer. Personer som har opplevd ustabile eller utrygge relasjoner i barndommen, for eksempel med foreldre eller omsorgspersoner, kan utvikle en usikker tilknytningsstil. Dette kan føre til at de søker bekreftelse og nærhet gjennom seksuelle forhold som en måte å kompensere for manglende emosjonell trygghet. Dette er ren tilknytningsproblematikk. Hvis noen sliter med å føle seg verdifulle eller elsket på egen hånd, kan sex bli en måte å få bekreftelse på. Den fysiske og emosjonelle responsen fra en partner kan midlertidig fylle et tomrom og gi en følelse av å være ønsket. Altså problemer med lav selvfølelse. Sex aktiverer hjernens «belønningssystem» ved å frigjøre dopamin, som gir en følelse av nytelse og velvære. For noen kan dette bli en slags "rask løsning" for å håndtere stress, ensomhet eller negative følelser, og over tid kan det utvikle seg til en avhengighet. Eller en direkte feil i reseptorer eller utskillelse av dopamin. Personer som har opplevd emosjonelle eller fysiske traumer, som for eksempel overgrep eller forsømmelse, kan bruke sex som en måte å gjenvinne kontroll, føle nærhet eller bearbeide vanskelige følelser ubevisst. Klassisk traumeproblematikk. I noen tilfeller kan samfunnets fokus på sex som en målestokk for verdi eller kjærlighet påvirke hvordan individer søker tilknytning. Hvis noen har lært at seksuell oppmerksomhet er lik kjærlighet, kan det forme deres atferd. Da har vi å gjøre med en god blanding av kulturell påvirkning, atferdsvitenskap og tilknytningsproblematikk. Hvis en person ikke har utviklet sunne måter å håndtere ensomhet, avvisning eller behov for nærhet på – som gjennom vennskap, hobbyer eller selvrefleksjon – kan sex bli en hovedkilde til trøst og tilknytning. Man mangler altså alternative og mindre inngripende strategier for å fylle disse behovene. Anonymkode: 288db...04c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 5. april #4 Del Skrevet 5. april (endret) Vi som mennesker har ulike måter der vi føler oss tilknyttet andre på, og vi er ulike som mennesker i følelseslivet vårt. Det er veldig individuelt. Det er en grunn til at mennesker har et behov for å kategorisere og definere for å prøve og finne ut den enkle sannhet: "Hvem er jeg?" De fem kjærlighetsspråkene er et eksempel på menneskers behov for å definere. Definisjonsmakt kan være skummelt synes jeg. Det er ikke alt som lar seg definere. Vi kan bruke verktøy for å prøve og forstå oss selv bedre, men ingen, og da mener jeg ingen har definisjonsretten over et annet menneske. Mennesker som føler de ikke passer inn i de "rette" rammene kan føle på et enormt utenforskap. Mennesker fordømmer ofte det de ikke forstår. Det er ikke rettferdig, og da viser man ikke respekt overfor de det gjelder. Åpenhet kan virke forebyggende for å fremme andre mennesker sin forståelse. Det er mange mennesker som bærer på vonde "hemmeligheter" for de vet at de blir fordømt, om de forteller om det. Det er stigmatiserende, og kan virke hemmende i forhold til livskvalitet hos den det gjelder. Jeg er ikke i tvil om at det trengs mer forskning, utvikling og forståelse på dette området. Selv om mennesker har forutsetninger for å forstå mer idag enn tidligere, så går dette ofte på bekostning av ytre faktorer. Mennesker stresser, har ikke tid, det er ikke rom for å være annerledes for da er du gal. Jeg synes dette er synd, for det er fordommer som kan virke relasjonshemmende for mange sårbare individer. Det er urettferdig synes jeg. Endret 5. april av Irak 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå