AnonymBruker Skrevet i går, 17:14 #1 Del Skrevet i går, 17:14 Dere med småbarn som var flinke med tall, hvordan var de når de ble større? Forsvant interessen, eller holdt de greit nivå oppgjennom skolekarrieren? Har en treåring som er glad i å telle, og han har stor interesse for å telle på fingrene og (prøve) å legge sammen. Vi har ikke øvd særlig på det, så jeg synes han er flink og oppfatter ting raskt. Faren er lynkjapp i matte og det hadde jo vært gøy om junior tok etter ham 😊 Selvsagt for tidlig å si noe om nå, så jeg spør bare for gøy her. Anonymkode: 79163...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet i går, 17:32 #2 Del Skrevet i går, 17:32 Hvis dere ikke lærer ham tall og antall, så jobbes det med grunnleggende matte i barnehagen. Vil dere at barnet skal utvikle ferdighetene, så bør dere fokusere på det også hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:45 #3 Del Skrevet i går, 17:45 Ny Bruker skrev (11 minutter siden): Hvis dere ikke lærer ham tall og antall, så jobbes det med grunnleggende matte i barnehagen. Vil dere at barnet skal utvikle ferdighetene, så bør dere fokusere på det også hjemme. Vi engasjerer oss hver gang han tar initiativ til det, som jo er relativt ofte. Anonymkode: 79163...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:47 #4 Del Skrevet i går, 17:47 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dere med småbarn som var flinke med tall, hvordan var de når de ble større? Forsvant interessen, eller holdt de greit nivå oppgjennom skolekarrieren? Har en treåring som er glad i å telle, og han har stor interesse for å telle på fingrene og (prøve) å legge sammen. Vi har ikke øvd særlig på det, så jeg synes han er flink og oppfatter ting raskt. Faren er lynkjapp i matte og det hadde jo vært gøy om junior tok etter ham 😊 Selvsagt for tidlig å si noe om nå, så jeg spør bare for gøy her. Anonymkode: 79163...8f6 Barnet her hadde tidlig god tallforståelse. Telte aldri på fingrene, bare så ting med en gang. Lærte seg både gange og dele i 4 års alder. Fortsatt god i matematikk, går på barneskolen. Hoppet over et trinn og hospiterer i matematikk et par trinn over der igjen. Så ja, fortsatt god I matematikk og har en viss interesse Anonymkode: dd67b...6fb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:48 #5 Del Skrevet i går, 17:48 Vi kjøpte tall og mattebøker til vår. Veldig populært. Hun ligger 5 år foran sine jevnaldrende. Fås kjøpt på alle bokforhandlere. Anonymkode: e1ced...f6a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:10 #6 Del Skrevet i går, 20:10 Vi hadde en som elsket bokstaver, kunne alfabetet før han var 2, ikke som i oppramsing, men alle bokstavene. Vi la til rette for det og han var tidlig ute med lesing bla, lå åresvis foran de andre på skolen. Anonymkode: d142b...deb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:27 #7 Del Skrevet i går, 20:27 Jeg var et sånt barn. Elsket å lære. Helt frem til jeg begynte på skolen og mistet all læreglede fordi jeg allerede kunne det de andre lærte. Kjedet meg gjennom alle årene på skolen. Mitt råd er å ikke la barnet lære tall og bokstaver før skolestart. Anonymkode: f38ff...c1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aureka Skrevet i går, 20:39 #8 Del Skrevet i går, 20:39 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg var et sånt barn. Elsket å lære. Helt frem til jeg begynte på skolen og mistet all læreglede fordi jeg allerede kunne det de andre lærte. Kjedet meg gjennom alle årene på skolen. Mitt råd er å ikke la barnet lære tall og bokstaver før skolestart. Anonymkode: f38ff...c1c Håper og tror at flere skoler legger til rette for nysgjerrige og evnerike barn nå. Trasig at ditt møte med skolen ble sånn. Mye bra med enhetsskolen, men man mister mange på veien hvis det ikke legges til rette for de som er litt kjappere i hodet. Så viktig at alle barn blir møtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Del Skrevet 22 timer siden Min 5 åring er også veldig interessert i matte. Kan anbefale å kjøpe slike tallkuber, feks Numberblocks fra nrk som man kan bygge sammen. Han skal starte i 1 klasse og er spent på om skolen fortsetter på hans nivå, så han ikke kjeder seg for fort da han ligger nok på høyere nivå enn 1. klassepensum. Anonymkode: 5c4cf...fe8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Fremdeles svært glad i matematikk og tall. Jobbet med enkle multiplikasjonsstykker i førsteklasse, divisjon og desimaltall i andre. Har søkt om plass på talentsenter i realfag fra høsten, da begynner han i femte. Skolen har vært lite villig til å tilrettelegge. Lesing og skriving derimot har ikke vært like populært, knakk ikke lesekoden skikkelig før i andre klasse, og har fremdeles dårlig leseflyt. Anonymkode: 44e09...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden Hadde et slikt barn som leste tidlig, glad i bokstaver. Nå går han i 6.klasse, god til å lese enda, men min erfaring er at det jevner seg ut etter hvert. Matten blir vanskeligere fra 4. trinn, da blir det færre som skiller seg ut er mitt inntrykk. Men kan jo være at ditt barn er blant dem:) Anonymkode: ed8be...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå