Gå til innhold

Kjøpe bolig nr 2?

Bengalo

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet om det er noen spesielle regler for kjøp av bolig nr 2? Eller gjelder det samme for første boliglån med egenkapitalkrav osv.? Har igjenn noe på huslån, men mulighet å betale ned så det kun står noen få hundre tusen igjenn. Hvordan ser banken det da som mulighet for evt nytt lån til nytt hus? Usikker på hva som lønner seg mtp. utleie eller salg, siden det er såpass lite i lån, og evt utleie vil betale ned restlån samt gi meg extra inn i mnd. Eller bør jeg rett og slett bare selge, og kun ha det ene nye lånet? Beklager om «rotete» formulert😅

Endret av Bengalo
Flytte «gruppe» på innlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er samme regler for første og andre bolig, men hvis første bolig er mye nedbetalt, kan pant i denne være "egenkapital" i bolig nr. 2. Da tar banken pant i begge boligene som sikkerhet for lån nr. 2. Hvis du skal flytte og vurderer å leie ut bolig nr. 1 i stedet for å selge, så ikke glem at utgiftene til bolig nr. 1 er mye mer enn låneterminene. Og etter ett år blir ev. gevinst ved salg skattepliktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier to leiligheter og det er dyrt, da man får høy formue. Man bør ha god økonomi for å klare det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cartman skrev (8 timer siden):

Jeg eier to leiligheter og det er dyrt, da man får høy formue. Man bør ha god økonomi for å klare det.

Dette gjelder vell bare nettoformue? Så det vil si at du har betalt ned en del? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esmer skrev (8 timer siden):

Dette gjelder vell bare nettoformue? Så det vil si at du har betalt ned en del? 

Det er korrekt.

Skal man finansiere eiendommene med lån, så får man i dag en høy rentekostnad. Får vi en finansiell krise, så vil sannsynligvis rentene gå ned.

Jeg ville heller investert i aksjer på en zero-konto eller en aksjesparekonto ASK. Man må alltid se på alternative investeringsstrategier. Markedet har falt mye nå. Man kan investere pengene i flere omganger for å få en bra gjennomsnittspris pr aksje.Utsatt skatt vil føre til at man kan reinvestere utbytter/salg og få en renters rente effekt. Formuende personer selger sin sekundærboliger, da sekundærboliger skattes uforholdsmessig mye (+høye renter) sammenlignet med aksjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...