Gå til innhold

Teoriprøven stryk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ungdommen i hus har nå strøket 3 ganger på teoriprøven. Han har brukt app og øvd i, men alikevel så går det galt. Det triste er at det er bare en feil for mye. Han har alltid vært dårlig på å ta prøver. Jeg har ikke vært der når han har tatt teorien, så jeg vet ikke hvordan han går frem når han skal ta den. Han sier han leser nøye gjennom og går gjennom prøven flere ganger. Jeg hadde stor tro på at han skulle klare det da han har klart det godt i appen, men nei. Aner ikke hva han sliter med heller da han ikke husker det når jeg snakker med han senere. Noen tips til hvordan han kan klare dette? Er vel ikke bare bare å søke om tilrettelagt heller?

Anonymkode: aad6d...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med muntlig teoriprøve ? Strøk 6 ganger jeg får jeg bestod med muntlig mange av spørsmålene kan se helt like ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvor lett er det å få tilrettelagt? Har vært inne og lest og da står det at du må ha bekreftelse fra lege, logoped, lærer eller ppt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvor lett er det å få tilrettelagt? Har vært inne og lest og da står det at du må ha bekreftelse fra lege, logoped, lærer eller ppt? 

Her så har våres dysleksi..fikk skriv fra skolen, siden de fortsatt gikk på skole. Sendte da inn, fikk godkjent. Og fikk da ta det muntlig, pluss forklaring på fremmedord.  Bestod da med en gang

Anonymkode: 92571...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungdommen i hus har nå strøket 3 ganger på teoriprøven. Han har brukt app og øvd i, men alikevel så går det galt. Det triste er at det er bare en feil for mye. Han har alltid vært dårlig på å ta prøver. Jeg har ikke vært der når han har tatt teorien, så jeg vet ikke hvordan han går frem når han skal ta den. Han sier han leser nøye gjennom og går gjennom prøven flere ganger. Jeg hadde stor tro på at han skulle klare det da han har klart det godt i appen, men nei. Aner ikke hva han sliter med heller da han ikke husker det når jeg snakker med han senere. Noen tips til hvordan han kan klare dette? Er vel ikke bare bare å søke om tilrettelagt heller?

Hvorfor følger du ikke opp barnet når det skal lese seg opp til prøven? 

Vi snakker om foreldrerollen, det å veilede barnet hvordan de skal hanske utfordringer i livet. Hvor viktig det er å spise variert kosthold, ikke røyke, drikke, bruke narkotika osv osv.. Men de helt primære tingene som de har bruk for daglig er det mange som ikke tenker på. 

Leser han med musikk på øret, i rom med mye støy, er hodet full av tankevirksomhet etc.. 

Anonymkode: 6ffbf...75e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøv å sitte sammen med ham og ta de prøvene på Teoritentamentet. Hvis du sier han er dårlig på tester, det kan likevel være at han leser ikke helt nøye, selv om han sier han gjør det. Noen spørsmål i prøven kan se like ut og bare skille seg med et ord - en verb, f.eks. står det "kan" istedenfor "må" - og svaret blir ulikt! Jeg husker jeg slet med det selv, at man må lese nøye, det er akkurat som de prøver å ta de som ikke har det beste leseforståelse.

Anonymkode: de60c...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 19.16):

Hvorfor følger du ikke opp barnet når det skal lese seg opp til prøven? 

Vi snakker om foreldrerollen, det å veilede barnet hvordan de skal hanske utfordringer i livet. Hvor viktig det er å spise variert kosthold, ikke røyke, drikke, bruke narkotika osv osv.. Men de helt primære tingene som de har bruk for daglig er det mange som ikke tenker på. 

Leser han med musikk på øret, i rom med mye støy, er hodet full av tankevirksomhet etc.. 

Anonymkode: 6ffbf...75e

Har jeg sagt at jeg ikke gjør det? Jeg har hjulpet han mye. Jeg skrev at jeg er jo ikke der når han tar prøven, og at han sier han har lest nøye gjennom før han leverer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En feil er jo ikke så mye. Selv besto jeg i går på det femte forsøket. 4, 4, 2, og 1 feil for mye. Er helt vanlig at man må bruke flere forsøk. Be han om å se etter prøven hva han svarte feil på og les dere opp på det til neste gang. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bwonsamdi skrev (1 time siden):

En feil er jo ikke så mye. Selv besto jeg i går på det femte forsøket. 4, 4, 2, og 1 feil for mye. Er helt vanlig at man må bruke flere forsøk. Be han om å se etter prøven hva han svarte feil på og les dere opp på det til neste gang. 

Lykke til!

Det er vanskelig ja, men helt greit å kunne klare dette på første forsøk om man har forberedt seg godt. Er ikke vanlig å stryke 3-4 ganger nei.. Her i huset så var det en som strøk med en feil for mye og de to andre bestod på første forsøk :). Gratulerer med bestått til deg :).

Anonymkode: fe0d7...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto nettopp i januar med 0 feil (frekk selvskryt, jada 😂)

Forutsetter at du med appen mener teori-tentamen-appen. 
Det jeg lurer på: har han tatt teorien i appen én gang eller 25 og stått de siste 10, som appen krever for å gi bestått-garanti? Hva med skilt- og vikepliktsspillene, har han tatt de? 

Når han tar teori i appen, er han fornøyd bare han får riktig svar og trykker seg videre, eller leses begrunnelsen/detaljer HVER gang? Er samtlige kapitler i appen lest, og det nøye? Siste måned eller for lenge siden?

Hva sier appen om temaer han kan godt vs mindre godt?

Når man tar prøven, kan man markere spørsmål man ikke er sikker på, og gå gjennom de på ny før innlevering. Gjøres det? (For egen del brukte jeg den hvis jeg ikke var 110% sikker. Den er fin siden man da kan telle hvor mange man er usikker på. Da kan man vurdere behovet for å tenke seg om 13 ganger ekstra før innlevering)
På prøven får man 90 minutter til rådighet, og kan be om ytterligere tid hvis behov Jeg brukte selv ca 20 min. De fleste bruker under 30 min, og kjørelærer sa han aldri hadde hørt om noen bruke over 60 min. 

Anonymkode: 87caa...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...