AnonymBruker Skrevet i går, 10:58 #81 Del Skrevet i går, 10:58 Rosalilje84 skrev (22 minutter siden): Men du har til gjengjeld ingen tid til partner og barn. Noen mennesker lever fint med å ha jobb som eneste syssel i livet - og ofre familie, barn og hobbyer for jobben. Men de fleste ønsker seg partner, barn og fritidsinteresser. Ja, og godt er egentlig det - uten de som oppretter nye bedrifter, så ville det ikke. vært så mange jobber til andre heller. Vi trenger faktisk hver eneste gründer. Dessuten er det vel heller ikke alltid å snakke om å ofre alt annet hele livet. Det å være gründer eller jobbe veldig mye er noe man vanligvis gjør i perioder av livet, som f. eks. før man etablerer seg eller når barna har flyttet ut. Det er nok veldig få som takler å jobbe 16 timers dager hele arbeidslivet, men i perioder kan det gå dersom interessen og motivasjonen er stor nok. Anonymkode: 62d2e...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:03 #82 Del Skrevet i går, 11:03 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): buhu det er så synd på de stakkars... Anonymkode: 2f166...93c Vel, du må gjerne harselere, men det er det er disse som ikke gidder å gjøre mer enn de strengt tatt får betalt for. Og da går det plutselig utover Gen Xerne som ikke lenger kan levere gode tall til sine ledere igjen. Man høster som man sår. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Les setning nr to i innlegget mitt en gang til. Anonymkode: 8fc2d...f8e Ja, hun var vel flink til å kysse støvler hun da👌 Anonymkode: b3eda...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:05 #83 Del Skrevet i går, 11:05 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, og godt er egentlig det - uten de som oppretter nye bedrifter, så ville det ikke. vært så mange jobber til andre heller. Vi trenger faktisk hver eneste gründer. Dessuten er det vel heller ikke alltid å snakke om å ofre alt annet hele livet. Det å være gründer eller jobbe veldig mye er noe man vanligvis gjør i perioder av livet, som f. eks. før man etablerer seg eller når barna har flyttet ut. Det er nok veldig få som takler å jobbe 16 timers dager hele arbeidslivet, men i perioder kan det gå dersom interessen og motivasjonen er stor nok. Anonymkode: 62d2e...319 Nei, vi trenger ikke «hver eneste gründer». Verden er overfylt av drit vi ikke trenger. Drit som søker å gjøre forbrukerne avhengige av det. Disse er parasitter, ikke noe annet. Og nei, du kan ikke investere hele din våkne tid på arbeid fra du er ferdig på VGS til du er i 30-årene, og så regne med at du plutselig finner deg en familie. Det er ikke slik ting fungerer. Det er så naivt. Anonymkode: b3eda...4f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:06 #84 Del Skrevet i går, 11:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hun var vel flink til å kysse støvler hun da👌 Anonymkode: b3eda...4f7 Nope. Hun var flink til å jobbe. Jeg ble spurt om jeg syntes hun var en god kandidat og jeg anbefalte henne - fordi jeg hadde god erfaring med hennes arbeid. Så, jo, også for de unge nå så kan man jobbe seg til bedre muligheter og bedre lønn. Men jeg forstår at noen foretrekker å fastholde på sitt syn om hvor fælt samfunnet er og hvor synd det er på dem, slik at de kan forsvare å slippe å gjøre en innsats selv. Dagens priviligerte og bortskjemte unge som tror de skal få alt i fanget gratis. Anonymkode: 8fc2d...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet i går, 11:07 #85 Del Skrevet i går, 11:07 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, og godt er egentlig det - uten de som oppretter nye bedrifter, så ville det ikke. vært så mange jobber til andre heller. Vi trenger faktisk hver eneste gründer. Dessuten er det vel heller ikke alltid å snakke om å ofre alt annet hele livet. Det å være gründer eller jobbe veldig mye er noe man vanligvis gjør i perioder av livet, som f. eks. før man etablerer seg eller når barna har flyttet ut. Det er nok veldig få som takler å jobbe 16 timers dager hele arbeidslivet, men i perioder kan det gå dersom interessen og motivasjonen er stor nok. Anonymkode: 62d2e...319 Selvfølgelig. Men du må huske på at kvinner har begrenset periode der de kan få barn. Det nytter ikke å jobbe fra du er 25 til du er 35, for SÅ å begynne å lete etter en mann og begynne å få barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:10 #86 Del Skrevet i går, 11:10 Rosalilje84 skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig. Men du må huske på at kvinner har begrenset periode der de kan få barn. Det nytter ikke å jobbe fra du er 25 til du er 35, for SÅ å begynne å lete etter en mann og begynne å få barn. GenZ fryser ned egg de. Hvis de får råd til det da. Anonymkode: e00ef...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:12 #87 Del Skrevet i går, 11:12 Jeg lever absolutt ikke for å jobbe. Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt jobber er for å finansiere huslån og feriereiser. For hver eneste vakt jeg har på jobb, tenker jeg at jeg har litt mindre igjen av huslånet. Jeg liker ikke jobben, jeg liker ikke kollegaene og gjør egentlig bare det som må og skal gjøres og drømmer om at vakten tar slutt. Anonymkode: 64b21...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #88 Del Skrevet i går, 11:17 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, vi trenger ikke «hver eneste gründer». Verden er overfylt av drit vi ikke trenger. Drit som søker å gjøre forbrukerne avhengige av det. Disse er parasitter, ikke noe annet. Og nei, du kan ikke investere hele din våkne tid på arbeid fra du er ferdig på VGS til du er i 30-årene, og så regne med at du plutselig finner deg en familie. Det er ikke slik ting fungerer. Det er så naivt. Anonymkode: b3eda...4f7 Jo, man trenger faktisk alle folk som er villig til å satse. Det betyr ikke at hver eneste gründer vil slå gjennom og faktisk danne en stabil bedrift over tid, men uten at mange nok forsøker, vil det også være færre bedrifter fremover. Ja, det er jo typisk syn på gründere i dette landet, og det er til dels derfor mange heller velger å forlate Norge for å satse et annet sted. Det kan man faktisk hvis man vil, i "mine" kretser var det ikke vanlig å etablere seg før tredveårene, evt. med barn. Før det var det utdanning, jobb/karriere eller det å være gründer for noen. Men man trenger heller ikke å holde på så lenge som det, det er ganske vanlig å f. eks. satse fullt 5-10 år på en ide, gjør man det i begynnelsen av tyveårene er man i midten/slutten av tyveårene når bedriften er etablert eller man innser at den ikke er bærekraftig og man finner en vanlig jobb. Da har man fortsatt tid til å etablere seg om det er det man ønsker. Anonymkode: 62d2e...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:18 #89 Del Skrevet i går, 11:18 Rosalilje84 skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig. Men du må huske på at kvinner har begrenset periode der de kan få barn. Det nytter ikke å jobbe fra du er 25 til du er 35, for SÅ å begynne å lete etter en mann og begynne å få barn. Tja, jeg kjenner nå mange nok av de som er rundt 35 som har fått mann og deretter barn på den tiden, så det er absolutt ikke noe som er umulig. Anonymkode: 62d2e...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:24 #90 Del Skrevet i går, 11:24 AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 21.11): Gullalderen er over og med dette forsvinner også lojaliteten og motivasjonen for de som står igjen. Hvorfor skal man gi 200% til en arbeidsgiver som forventer at en person gjerne underbetalt skal jobbe for 3-4 personer? Håper gen z hjelper oss med å vinne godene tilbake. Anonymkode: 22072...dea Godene tilbake? Hvilke goder skal vinnes tilbake? Vi har vel aldri jobber mindre, hatt mer ferie eller harr bedre velferdsgoder enn vi har nå... Anonymkode: d0e71...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:24 #91 Del Skrevet i går, 11:24 Rosalilje84 skrev (42 minutter siden): Men du har til gjengjeld ingen tid til partner og barn. Noen mennesker lever fint med å ha jobb som eneste syssel i livet - og ofre familie, barn og hobbyer for jobben. Men de fleste ønsker seg partner, barn og fritidsinteresser. Nå har jeg både partner, barn, hest, hus og hage. Jeg korter inn på søvn, drar på jobb tidlig før samboer og barn har stått opp, er hjemme igjen kl 17 hvor samboer eller tenårings datter har laget mat. Så tar jeg å rydder kjøkken etter maten før vi som regel drar til stallen da både jeg, min datter og samboer er aktive ryttere (jeg ikke innenfor konkurranse lenger da jeg ikke har tid til det). Når vi er hjemme fra stallen er min datter gjerne med venninner eller vil slappe av på rommet sitt og da begynner jeg å jobbe igjen og jobber til ca ett før jeg sover fem timer. Helgene utnyttes ved å stå opp tidlig på lørdag og jobbe ca 6 timer før datter og samboer har våknet og er klar for dagen etter frokost mm, så er vi sammen i stallen, handler, går tur, besøker vennefamilier mm. Ofte vil selvfølgelig min datter være med venninner slik at det kun er jeg og min samboer som finner på noe i helgene, men uansett om det er kun oss to eller vår datter er med så finner vi på ting. Søndag sover jeg litt utpå og vi har frokost sammen før vi gjør det vi har lyst til den dagen. Vi pleier som regel å lage mat sammen før jeg jobber noen timer. Så er det kvelden hvor vi kanskje ser en film før jeg jobber litt mer. Slik er min uke og det jeg "ofrer" er søvn, men jeg er så heldig at jeg trenger lite søvn så. Det jeg "ofrere" er å se på TV da det kun blir en film på søndag (ikke alltid det heller), og utover det så betaler jeg for at noen vasker huset og ordner hage slik at ikke altfor mye i hjemmet blir lagt på min samboer. Anonymkode: a26fa...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:38 #92 Del Skrevet i går, 11:38 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jo, man trenger faktisk alle folk som er villig til å satse. Det betyr ikke at hver eneste gründer vil slå gjennom og faktisk danne en stabil bedrift over tid, men uten at mange nok forsøker, vil det også være færre bedrifter fremover. Ja, det er jo typisk syn på gründere i dette landet, og det er til dels derfor mange heller velger å forlate Norge for å satse et annet sted. Det kan man faktisk hvis man vil, i "mine" kretser var det ikke vanlig å etablere seg før tredveårene, evt. med barn. Før det var det utdanning, jobb/karriere eller det å være gründer for noen. Men man trenger heller ikke å holde på så lenge som det, det er ganske vanlig å f. eks. satse fullt 5-10 år på en ide, gjør man det i begynnelsen av tyveårene er man i midten/slutten av tyveårene når bedriften er etablert eller man innser at den ikke er bærekraftig og man finner en vanlig jobb. Da har man fortsatt tid til å etablere seg om det er det man ønsker. Anonymkode: 62d2e...319 Nei, man har ikke tid til det. Og det er ikke bare å endre personlighet plutselig. Når man har levd for jobben i 10-15 år, så har dette formet deg. Dette er hvordan hodet ditt fungerer. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nope. Hun var flink til å jobbe. Jeg ble spurt om jeg syntes hun var en god kandidat og jeg anbefalte henne - fordi jeg hadde god erfaring med hennes arbeid. Så, jo, også for de unge nå så kan man jobbe seg til bedre muligheter og bedre lønn. Men jeg forstår at noen foretrekker å fastholde på sitt syn om hvor fælt samfunnet er og hvor synd det er på dem, slik at de kan forsvare å slippe å gjøre en innsats selv. Dagens priviligerte og bortskjemte unge som tror de skal få alt i fanget gratis. Anonymkode: 8fc2d...f8e Hvorfor ikke ta innover deg realitetene med formuefordeling etter alder, boligpriser opp mot inntekt, mulighet for arbeid sett opp mot kostnaden for å få jobben osv.? Hadde det vært så enkelt som da du var ferdig med VGS, så hadde det vært glimrende. Dessverre er vi ikke i nærheten engang, og likevel fortsetter politikere fra boomer og Gen X å gjøre det enda vanskeligere for de etterfølgende generasjoner. Generasjonene før babyboomerne la sin stolthet i å overlate verden i bedre stand enn de fikk den. Boomers og Gen X gjør det motsatte. Millennials startet jobben med å rette dette opp, og Gen Z fortsetter dette arbeidet. Dette er større enn deg selv. Anonymkode: b3eda...4f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:45 #93 Del Skrevet i går, 11:45 https://www.instagram.com/reel/DG3m4PaNnMN/?igsh=a2xpcXFzNDNxZmw4 Denne videoen beskriver også godt hvorfor flere og flere millennials har gitt opp rotteracet. Anonymkode: b3eda...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #94 Del Skrevet i går, 11:47 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, man har ikke tid til det. Og det er ikke bare å endre personlighet plutselig. Når man har levd for jobben i 10-15 år, så har dette formet deg. Dette er hvordan hodet ditt fungerer. Hvorfor ikke ta innover deg realitetene med formuefordeling etter alder, boligpriser opp mot inntekt, mulighet for arbeid sett opp mot kostnaden for å få jobben osv.? Hadde det vært så enkelt som da du var ferdig med VGS, så hadde det vært glimrende. Dessverre er vi ikke i nærheten engang, og likevel fortsetter politikere fra boomer og Gen X å gjøre det enda vanskeligere for de etterfølgende generasjoner. Generasjonene før babyboomerne la sin stolthet i å overlate verden i bedre stand enn de fikk den. Boomers og Gen X gjør det motsatte. Millennials startet jobben med å rette dette opp, og Gen Z fortsetter dette arbeidet. Dette er større enn deg selv. Anonymkode: b3eda...4f7 Hvorfor kan du ikke ta innover deg at vi i praktisk arbeid faktisk har direkte erfaring med at ting ikke er så negative som du skal ha det til? Jeg har jo sett med egne øyne at yngre kollegaer får bedre stillinger basert på egne meritter. Jeg kommenterte det fordi du skrev slik ikke forekom lenger. Og mitt svar er - jo, det gjør det. Hvis du slutter å sutre og faktisk jobber så vil du også kanskje erfare det. Anonymkode: 8fc2d...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:26 #95 Del Skrevet i går, 12:26 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor kan du ikke ta innover deg at vi i praktisk arbeid faktisk har direkte erfaring med at ting ikke er så negative som du skal ha det til? Jeg har jo sett med egne øyne at yngre kollegaer får bedre stillinger basert på egne meritter. Jeg kommenterte det fordi du skrev slik ikke forekom lenger. Og mitt svar er - jo, det gjør det. Hvis du slutter å sutre og faktisk jobber så vil du også kanskje erfare det. Anonymkode: 8fc2d...f8e Alt forekommer. Noen vinner også i lotto. Poenget er at det forekommer i så liten grad i forhold til hva det gjorde i 1995. Jeg har størst lønnsvekst og raskest klatring på arbeidsplassen min de siste fem årene - til tross for at jeg nok ikke jobber mer enn 25-30 timer i uka. Jeg bare jobber smart. Jeg er selv millennial, så jeg er oppvokst med å bli brukt som slave av foreldrene mine fra jeg var 12-13 år, og fant ut at jeg aldri skal la meg bruke sånn der av en arbeidsgiver. Jeg arbeider for å leve. Om jeg blir tilbudt samme lønn som jeg har i dag, og kan slippe å jobbe, så gjør jeg det. Jobben definerer meg ikke for fem flate øre. Jeg vil langt heller tilbringe tid med familien min. Ingen ligger på dødsleiet og angrer på at de ikke jobbet mer. Anonymkode: b3eda...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:29 #96 Del Skrevet i går, 12:29 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei, man har ikke tid til det. Og det er ikke bare å endre personlighet plutselig. Når man har levd for jobben i 10-15 år, så har dette formet deg. Dette er hvordan hodet ditt fungerer. Anonymkode: b3eda...4f7 Det kan du jo si til alle de som har gjort mer eller mindre som jeg skisserer, og som laget seg en bedrift eller hadde en ok karriere, og som fortsatt hadde tid til partner og evt. barn. Så er det jo gjerne sånn at krake søker make, en mann/kvinne som har lagt ned mer enn gjennomsnittet i form av jobb/karriere/bedrift e.l. søker gjerne en partner som har gjort noe tilsvarende, så de som har et slikt "hode" finner gjerne hverandre. Anonymkode: 62d2e...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:31 #97 Del Skrevet i går, 12:31 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan du jo si til alle de som har gjort mer eller mindre som jeg skisserer, og som laget seg en bedrift eller hadde en ok karriere, og som fortsatt hadde tid til partner og evt. barn. Så er det jo gjerne sånn at krake søker make, en mann/kvinne som har lagt ned mer enn gjennomsnittet i form av jobb/karriere/bedrift e.l. søker gjerne en partner som har gjort noe tilsvarende, så de som har et slikt "hode" finner gjerne hverandre. Anonymkode: 62d2e...319 Jepp, og det går jo skikkelig bra med de barna som har to foreldre som lever for å jobbe😂😂😂 Anonymkode: b3eda...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:31 #98 Del Skrevet i går, 12:31 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvorfor ikke ta innover deg realitetene med formuefordeling etter alder, boligpriser opp mot inntekt, mulighet for arbeid sett opp mot kostnaden for å få jobben osv.? Hadde det vært så enkelt som da du var ferdig med VGS, så hadde det vært glimrende. Dessverre er vi ikke i nærheten engang, og likevel fortsetter politikere fra boomer og Gen X å gjøre det enda vanskeligere for de etterfølgende generasjoner. Generasjonene før babyboomerne la sin stolthet i å overlate verden i bedre stand enn de fikk den. Boomers og Gen X gjør det motsatte. Millennials startet jobben med å rette dette opp, og Gen Z fortsetter dette arbeidet. Dette er større enn deg selv. Anonymkode: b3eda...4f7 Dette er noe helt annet enn hvorvidt man er gründer eller ikke. Jeg kan være enig i at mye "passiv" formue har blitt samlet opp av eldre generasjoner, men dette løses på et helt annet nivå enn gjennom innsats eller ikke, f. eks. gjennom politikk. Anonymkode: 62d2e...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:33 #99 Del Skrevet i går, 12:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jepp, og det går jo skikkelig bra med de barna som har to foreldre som lever for å jobbe😂😂😂 Anonymkode: b3eda...4f7 Poenget er at de ikke gjør det (lenger), når de har etablert seg gjennom noenlunde trygg jobb eller en bedrift som har stabilisert seg, så jobber de fleste ikke 16 timer i døgnet lenger. Det er som skrevet noe man gjør i en periode av livet for de fleste. Anonymkode: 62d2e...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:36 #100 Del Skrevet i går, 12:36 AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 21.11): Gullalderen er over og med dette forsvinner også lojaliteten og motivasjonen for de som står igjen. Hvorfor skal man gi 200% til en arbeidsgiver som forventer at en person gjerne underbetalt skal jobbe for 3-4 personer? Håper gen z hjelper oss med å vinne godene tilbake. Anonymkode: 22072...dea Innspill til dette også: Ja, gullalderen med tanke på olje går stadig flere skritt mot slutten, men desto viktigere er det med de som gjør en ekstra innsats, f. eks. i forbindelse med å være gründer. Skal Norge ha noe håp om en ny form for gullalder, vil det være innsats og risiko som er viktig. Oljealderen kom ikke gratis den heller, for selv om man var heldig som fant naturressurser på sokkelen, lå det svært mye innsats og risiko å skape det som skulle til for å få den til land og raffinere den. Mange jobbet mye, og nordsjødykkeren bidro bokstavelig talt med livet som innsats... Anonymkode: 62d2e...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå