Gå til innhold

Generasjon Z lever ikke for å jobbe. Det er ikke så rart i dagens dystre verden

Supernaut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 1.26):

Får assosiasjoner til denne når jeg leser denne tråden. Må være parodi på Generasjon Z

Anonymkode: e61f1...d86

Hadde det ikke vært for at mine foreldre (boomers) har lært meg at pengene ikke vokser på trær men må tjenes gjennom å jobbe, så hadde jeg kunnet være han her. Sånn i all hemmelighet tenker jeg jo mye av det samme. Jeg vil jo helst ikke jobbe, jeg vil bruke tiden på ting som betyr noe for meg. Alt som innebærer plikt og forventninger gjør at jeg mister helt lysten til å gjennomføre det, så det finnes ingen yrker jeg brenner for. Selv ikke yrker basert på det jeg liker å holde på med på fritiden ville ha gjort meg direkte glad i jobben min. Hadde jeg plutselig fått mer enn 30 mill i hendene, hadde jeg kuttet kraftig ned på jobben og pensjonert meg tidlig, og brukt tiden min på venner, familie, kjæledyr, frivillighet og kunst.
Men jeg jobber 90% og har nok penger til å klare meg greit. Er ikke rik, men bekymrer meg heller ikke for økonomien. Jeg trvies godt med et gammelt hus, interiør som stort sett er arvet eller brukt, og et liv der det å reise på dyre ferier aldri har vært noe jeg savner eller ønsker. Jeg bruker heller pengene til å kose meg hjemme.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er millennial, som det visstnok så fint heter. Jeg hadd en enorm arbeidsmoral, før. Fikk min første vaskejobb som 12-åring, hatt sommerjobb i alle år, deltidsjobber ved siden av skolegang fra 16 års alder. 

Og så møtte jeg gen X og boomers som sjefer og styremedlemmer og slikt. De som virkelig har fått tjent godt på boligmarkedet og børsen og alt. De som nå ikke vil dele. 

Anonymkode: a4814...46f

Jeg er en gen X som er bare noen få år unna å være millennial, så for min del føler jeg at jeg er mer lik deg enn disse sjefene og styremedlemmene.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

haha! typisk for oss i genX. Men det viser seg at mange av oss har fått mye hjelp av våre foreldre, og noen kan forvente mye arv, hvis ikke boomersene bruker opp alt, for de blir gamle og de krever en helt annen standard enn gamlingene før dem. Vi vil slite, og forskjellene på fattig og rik vil bli meget tydelig når vi blir pensjonister. Mange vil få det stusselig. Og jeg tror ikke genZ vil renne ned dørene for å verken besøke oss eller pleie oss.

Anonymkode: e00ef...439

Jeg fikk svært lite hjelp av mine foreldre, både fordi de hadde litt stram økonomi, men også fordi de ville lære meg å klare meg selv. Da jeg flyttet hjemmefra som 17-åring fikk jeg litt mat og drikke hjemmefra, og en sjelden gang et klesplagg eller et par sko om jeg trengte det, men svært sjeldent penger av foreldrene. Jeg måtte klare meg på stipend/studielån fra Lånekassa. Jeg hadde det ikke fælt, men jeg fikk overhodet ikke mye hjelp fra foreldrene mine heller.
Mistet ene forelderen min da jeg var ung, og ble da livsarving til besteforeldrene på den siden, så jeg arvet en fin sum derfra. Den har jeg investert i bolig, og har en liten rest på bufferkonto. For meg var det mye penger, men for veldig mange i Norge er det fremdeles bare småpenger. Så nå har jeg én boomer-forelder igjen og jeg kommer ikke til å arve noen formue derfra heller.

Som barnløs og deltidsansatt gen X'er uten fremtidsvisjoner, så vil jeg nok verken få spesielt god pensjon, eller verken besøk eller stell om jeg havner på sykehjem. Jeg lever her og nå, så jeg gjør så godt jeg kan pr nå, og så får man bare ta det som det kommer i fremtiden. Que sera, sera.

Anonymkode: 4013b...61d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har mange av de samme erfaringene yngre kolleger selv. Mange av de tenker kun meg, meg og meg..

Anonymkode: 284fe...789

Mens boomers og Gen X bare trekker opp stigen etter seg. Hva er den moralske forskjellen?

For en holdning!

Nei, da får du bare bli stuck i jobben som ikke setter pris på deg og sutre over samfunnet og hvor fælt du har det, da. Er jo tydeligvis ingenting du kan gjøre med det. 

Anonymkode: 8fc2d...f8e

Nei, Gen Z kan ikke gjøre noe med samfunnsstrukturen der boomers og Gen X sitter på alle verdiene. Og hvem styrer politikken? Ingen med interesse for fremtiden i hvert fall. Her skal det kuttes i alt av boomers og Xere som er født med gullskje i både munn og rass.

Å bytte jobb hjelper da vitterlig ingenting. 

Anonymkode: b3eda...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1990. Gidder ikke å jobbe mer enn jeg må og det er nok det mest naturlige.  

Anonymkode: ac1dd...99e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge har laget et system der man ikke tjener noe på å jobbe ekstra. Skatt, avgifter etc er helt sinnsyke. Og husprisene stiger mer enn lønna.

Men så er det - staten sponser de som ikke jobber eller skal "bosettes" med 100% finansiering av bolig..... genialt og motiverende /s

Anonymkode: 16845...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mens boomers og Gen X bare trekker opp stigen etter seg. Hva er den moralske forskjellen?

Nei, Gen Z kan ikke gjøre noe med samfunnsstrukturen der boomers og Gen X sitter på alle verdiene. Og hvem styrer politikken? Ingen med interesse for fremtiden i hvert fall. Her skal det kuttes i alt av boomers og Xere som er født med gullskje i både munn og rass.

Å bytte jobb hjelper da vitterlig ingenting. 

Selvsagt hjelper det å bytte jobb. Det har jeg gjort flere ganger og har dermed gradvis fått bedre jobber med mer ansvar, mer lønn og en ledelse som hører etter og støtter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt hjelper det å bytte jobb. Det har jeg gjort flere ganger og har dermed gradvis fått bedre jobber med mer ansvar, mer lønn og en ledelse som hører etter og støtter meg.

Og hvilket år er du født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er født i 1971 og jeg jobber for å leve, jeg lever ikke for å jobbe selv om jeg elsker jobben min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og hvilket år er du født?

1977, men det er da ikke relevant. Ei kollega av meg er gen z og gikk fra standard adminjobb til å overta min fagjobb da jeg sluttet, uten relevant erfaring eller utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen yngre venninner og jeg blir så stolt når jeg hører hvordan de står på kravene. Når det kommer en eldre kollega bort til kontoret (med bedre lønn og høyere stilling), som nærmest må ha et gratis IT kurs fra gen z kollegaen sin... "nei du, det får jeg ikke betalt for!" 👏 Sjefen skal pushe på de arbeidsoppgaver og ansvar som ikke står i arbeidsbeskrivelsen? Nope. Obligatorisk kurs uten betalt? Nei! Og når de forhandler om høyere lønn? 🥰 Syns også det er beundrigsverdig hvor uredde de er for å søke nye jobber, prøve nye stillinger og driver med kompetanseløft for å fylle ut CV-en. De er ganske hardnakket når det kommer til lønn også. Noe som bare skulle mangle, hvorfor ha mastergrad hvis man ikke får betalt for det. 

Folk mangler ikke arbeidsmoral, de er bare informerte om kravene sine. Jeg tror den eldre generasjonen er bitter, fordi de etter hvert har innsett hvor mye de har blitt misbrukt av arbeidsgiver.

Har bare positive ting å si om gen z. De er intelligente, opplyste, ambisiøse og - har et altfor ærlig syn på samfunnet. Noe som gjør at de ikke finner seg i dritt. Forstår ikke helt hvor det kommer fra at de er late og mangler arbeidserfaring? De fleste jobber ved siden av studiet og i ferier fordi de må. Men RELEVANT arbeidserfaring? Hvordan skal de ha ordnet det når man må ha fem års erfaring og grad for å prøve seg i feltet de er utdannet i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (27 minutter siden):

Jeg har noen yngre venninner og jeg blir så stolt når jeg hører hvordan de står på kravene. Når det kommer en eldre kollega bort til kontoret (med bedre lønn og høyere stilling), som nærmest må ha et gratis IT kurs fra gen z kollegaen sin... "nei du, det får jeg ikke betalt for!" 👏 Sjefen skal pushe på de arbeidsoppgaver og ansvar som ikke står i arbeidsbeskrivelsen? Nope. Obligatorisk kurs uten betalt? Nei! Og når de forhandler om høyere lønn? 🥰 Syns også det er beundrigsverdig hvor uredde de er for å søke nye jobber, prøve nye stillinger og driver med kompetanseløft for å fylle ut CV-en. De er ganske hardnakket når det kommer til lønn også. Noe som bare skulle mangle, hvorfor ha mastergrad hvis man ikke får betalt for det. 

Folk mangler ikke arbeidsmoral, de er bare informerte om kravene sine. Jeg tror den eldre generasjonen er bitter, fordi de etter hvert har innsett hvor mye de har blitt misbrukt av arbeidsgiver.

Har bare positive ting å si om gen z. De er intelligente, opplyste, ambisiøse og - har et altfor ærlig syn på samfunnet. Noe som gjør at de ikke finner seg i dritt. Forstår ikke helt hvor det kommer fra at de er late og mangler arbeidserfaring? De fleste jobber ved siden av studiet og i ferier fordi de må. Men RELEVANT arbeidserfaring? Hvordan skal de ha ordnet det når man må ha fem års erfaring og grad for å prøve seg i feltet de er utdannet i?

Misbrukt? Det handler vel om at det er flere rettigheter i arbeidslivet nå, som man ikke hadde tidligere. Selvsagt er det mange gen z som jobber hardt, men det er også mange som har for høye forventninger, særlig opp mot hva de kan kreve tidlig i karrieren/arbeidslivet.

Anonymkode: 62d2e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Misbrukt? Det handler vel om at det er flere rettigheter i arbeidslivet nå, som man ikke hadde tidligere. Selvsagt er det mange gen z som jobber hardt, men det er også mange som har for høye forventninger, særlig opp mot hva de kan kreve tidlig i karrieren/arbeidslivet.

Nøyaktig hvilke høye forventninger er det du snakker om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1977, men det er da ikke relevant. Ei kollega av meg er gen z og gikk fra standard adminjobb til å overta min fagjobb da jeg sluttet, uten relevant erfaring eller utdanning. 

Haha, du er jo Gen X. Du kunne få deg en fulltidsjobb rett ut av videregående som finansierte en liten toromsleilighet.

Du forstår rett og slett ikke verden unge kastes ut i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Haha, du er jo Gen X. Du kunne få deg en fulltidsjobb rett ut av videregående som finansierte en liten toromsleilighet.

buhu det er så synd på de stakkars... 

Anonymkode: 2f166...93c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det vil neppe bli en generasjon som får ting mer i fanget enn genx og boomers. Dessert på dessert. Nå er det nye og harde tider for genz.  De som ikke skal ha barn trenger strengt tatt ikke tenke på neste generasjon. De kan leve i nuet. Men egen pensjonisttilværelse kan bli meget traurig. Og blir de syke, slik mange av dem ser ut til å bli, så er det ikke offentlig helsesektor og nav noe som vil gi særlig støtte fram i tid. Jeg vil derfor tro at nettopp denne generasjonen må jobbe masse, for i det hele tatt å kunne leve. 

Anonymkode: e00ef...439

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supernaut skrev (På 4.4.2025 den 17.38):

https://subjekt.no/2025/03/31/generasjon-z-lever-ikke-for-a-jobbe-det-er-ikke-sa-rart

Anklagene mot oss er ikke nye, men det er likevel noe annerledes med vår generasjon. Vi tror rett og slett ikke på fremtiden, skriver Emil Belgau.

En undersøkelse viser at 52 prosent av unge mennesker har et pessimistisk syn på fremtiden, mens kun 11 prosent uttrykker optimisme.

Dersom verden slik vi kjenner den faktisk står overfor en systemisk kollaps, er det forståelig at mange unge ikke ønsker å bruke sin mest produktive livsfase på å arbeide overtid og maksimere arbeidsgiverens profitt. I stedet ser vi en økt vektlegging av verdier som frihet, fritid og fleksibilitet. Mange velger heller en livsstrategi hvor arbeid tilpasses livet – ikke omvendt. Dette perspektivet et rasjonelt og kanskje sunt alternativ til tradisjonelle arbeidsidealer.

Man har ETT liv. Hvis man skal leve for å jobbe, så har man egentlig levd forgjeves. Selvfølgelig skal man yte på jobb og respektere arbeidsgiver. Men livet skal bestå av mer enn jobb. De som ønsker det, skal jo skaffe seg familie, barn. Man bør ha hobbyer, pleie vennerelasjoner, ta vare på sine gamle foreldre, skape minner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Les setning nr to i innlegget mitt en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge har laget et system der man ikke tjener noe på å jobbe ekstra. Skatt, avgifter etc er helt sinnsyke. Og husprisene stiger mer enn lønna.

Men så er det - staten sponser de som ikke jobber eller skal "bosettes" med 100% finansiering av bolig..... genialt og motiverende /s

Anonymkode: 16845...e88

Dette. Der jeg jobber nå, må man avspasere overtiden. Da er hele poenget med å jobbe overtid borte. Man jobber jo like mange timer, bare fordelt annerledes enn vanlig arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk må gjerne bruke tiden sin på å jobbe så lite som mulig, men da får man ikke klage på at andre prioriterer annerledes og tjener bra. Jeg jobber veldig mye som daglig leder og gründer og jobber nok dobbelt så mye som mine ansatte i løpet av en uke og, selvfølgelig har jeg da mye bedre lønn enn de som jobber en 8 - 16 jobb. Jeg har noen i omgangskretsen som mener de skal jobbe så lite som mulig, men nei så urettferdig det er at de kun tjener gjennomsnitt og jeg tjener så mye mer enn dem. De prøver ikke engang å skjule at de er inne og sjekker min inntekt og skatt, og hvert bidige år så kommer kommentaren "Du er så heldig som tjener så godt, slik er det å være kakse og utnytte sine ansatte". Og hvert år stiller jeg spørsmålet tilbake i forhold til hvor mye de jobber og hvilke innsats de legger i jobben, kontra hvor mye jeg jobber og legger ned i jobben. Men går det inn? Neida, det er fortsatt så urettferdig at noen tjener bedre enn dem. Slike sytepaver har jeg ingenting til overs for, men de som velger å jobbe så lite som mulig og da forstår at lønnen blir deretter har tatt ett valg de står ved. Det skal også sies at mine ansatte gjør en kjempejobb, og har godt over 1 million i lønn alle sammen så de blir lønnet bra.

Anonymkode: a26fa...174

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk må gjerne bruke tiden sin på å jobbe så lite som mulig, men da får man ikke klage på at andre prioriterer annerledes og tjener bra. Jeg jobber veldig mye som daglig leder og gründer og jobber nok dobbelt så mye som mine ansatte i løpet av en uke og, selvfølgelig har jeg da mye bedre lønn enn de som jobber en 8 - 16 jobb. Jeg har noen i omgangskretsen som mener de skal jobbe så lite som mulig, men nei så urettferdig det er at de kun tjener gjennomsnitt og jeg tjener så mye mer enn dem. De prøver ikke engang å skjule at de er inne og sjekker min inntekt og skatt, og hvert bidige år så kommer kommentaren "Du er så heldig som tjener så godt, slik er det å være kakse og utnytte sine ansatte". Og hvert år stiller jeg spørsmålet tilbake i forhold til hvor mye de jobber og hvilke innsats de legger i jobben, kontra hvor mye jeg jobber og legger ned i jobben. Men går det inn? Neida, det er fortsatt så urettferdig at noen tjener bedre enn dem. Slike sytepaver har jeg ingenting til overs for, men de som velger å jobbe så lite som mulig og da forstår at lønnen blir deretter har tatt ett valg de står ved. Det skal også sies at mine ansatte gjør en kjempejobb, og har godt over 1 million i lønn alle sammen så de blir lønnet bra.

Anonymkode: a26fa...174

Men du har til gjengjeld ingen tid til partner og barn. Noen mennesker lever fint med å ha jobb som eneste syssel i livet - og ofre familie, barn og hobbyer for jobben. Men de fleste ønsker seg partner, barn og fritidsinteresser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (1 time siden):

Nøyaktig hvilke høye forventninger er det du snakker om? 

At man tidlig i arbeislivet kan forvente å ha masse fleksibilitet/fritid hvis man ønsker å komme noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...