AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:26 #41 Del Skrevet lørdag kl 08:26 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): På toppen av det så vet de at pensjonen ikke vil rekke til, selv i full jobb, vi er på vei mot en historisk pensjonssmell. Nye tall viser at fire av ti nordmenn i 2060 vil ha en alderspensjon fra folketrygden som er lavere enn dagens minstenivå for enslige. Men det betyr jo at de må spare selv. Noe som fordrer at de bør jobbe mye, og spare mye. Fra ung alder. foreldrene vil leve lenge, men mange blir syke, og mange vil måtte bruke all formue på egen alderdom, og det blir lite igjen til neste generasjon. Anonymkode: e00ef...439 Og hvis man jobber 150 % med ingen fritid, og sparer noen tusenlapper i mnd til pensjon. Hvor lenge klarer man å holde på med det? Alle ekstrainntekter må gå til pensjon så man har råd til mat i alderdommen.. ingen fritid, blir utslitt og lite motivasjon når man aldri kan gjøre noe gøy? Anonymkode: dcafd...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:34 #42 Del Skrevet lørdag kl 08:34 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvis man jobber 150 % med ingen fritid, og sparer noen tusenlapper i mnd til pensjon. Hvor lenge klarer man å holde på med det? Alle ekstrainntekter må gå til pensjon så man har råd til mat i alderdommen.. ingen fritid, blir utslitt og lite motivasjon når man aldri kan gjøre noe gøy? Anonymkode: dcafd...c94 Trenger ikke jobbe 150%. Men jeg jobbet 120% i 15 år. Sparte mer enn noen tusenlapper, og gjør det ennå. Så jeg har holdt på i snart 40 år. Har betalt ned lån, og 15 mill på konto. Anonymkode: e00ef...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:37 #43 Del Skrevet lørdag kl 08:37 Jeg lever ikke for å jobbe, jeg jobber for å leve. Men har inntrykk av at mange rundt meg fortsatt tenker motsatt. Når jeg drømmer om tidligpensjon, får jeg alltid høre, men hva skulle du GJORT da? JEG hadde gått på veggen... osv. Anonymkode: 6b0a4...06f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:38 #44 Del Skrevet lørdag kl 08:38 Jeg og mannen min har valgt å jobbe så lite som mulig. Leve på det minimume, og gjøre stort sett det vi vil. Vi er heller ikke særlig optimistiske for fremtiden og slik politikken drives. Vi tror vi dør i en alder av 60 så pensjons sparing er heller ikke så viktig. Assistert selvmord blir jo sikkert lovlig de fleste steder innen 30 år uansett. Spesielt med tanke på hvor liberale alle har blitt. Så ja nei, hva er vitsen med å jobbe seg ihjel å være en god skattebetaler når staten lurer med frihet men oppfører seg totalitær. Syns helt ærlig tvangs vaksineringen Norge fikk gjennom beviste for meg hvor lite tillit jeg har til slike manipulerende politikere. Friheten de beskriver er ren og skjær illusjon. Anonymkode: 6ca5d...565 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet lørdag kl 08:54 #45 Del Skrevet lørdag kl 08:54 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Syns helt ærlig tvangs vaksineringen Norge fikk gjennom beviste for meg hvor lite tillit jeg har til slike manipulerende politikere. Friheten de beskriver er ren og skjær illusjon. Ja huff, de fæle politikerne som ikke ville at du skulle dø. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet i går, 14:13 #46 Del Skrevet i går, 14:13 Supernaut skrev (På 4.4.2025 den 17.38): https://subjekt.no/2025/03/31/generasjon-z-lever-ikke-for-a-jobbe-det-er-ikke-sa-rart Anklagene mot oss er ikke nye, men det er likevel noe annerledes med vår generasjon. Vi tror rett og slett ikke på fremtiden, skriver Emil Belgau. En undersøkelse viser at 52 prosent av unge mennesker har et pessimistisk syn på fremtiden, mens kun 11 prosent uttrykker optimisme. Dersom verden slik vi kjenner den faktisk står overfor en systemisk kollaps, er det forståelig at mange unge ikke ønsker å bruke sin mest produktive livsfase på å arbeide overtid og maksimere arbeidsgiverens profitt. I stedet ser vi en økt vektlegging av verdier som frihet, fritid og fleksibilitet. Mange velger heller en livsstrategi hvor arbeid tilpasses livet – ikke omvendt. Dette perspektivet et rasjonelt og kanskje sunt alternativ til tradisjonelle arbeidsidealer. Det henger jo ikke helt på greip... Hvis ungdommen ikke har tro på fremtiden, være seg på grunn av krig, klimaendringer eller whatnot, så er løsningen å sette seg på ræv og dyrke "friheten"? Hva om Norge blir angrepet... Skal de da sette seg ned og grine, eller hvordan funker det? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:47 #47 Del Skrevet i går, 14:47 Knirke skrev (31 minutter siden): Det henger jo ikke helt på greip... Hvis ungdommen ikke har tro på fremtiden, være seg på grunn av krig, klimaendringer eller whatnot, så er løsningen å sette seg på ræv og dyrke "friheten"? Hva om Norge blir angrepet... Skal de da sette seg ned og grine, eller hvordan funker det? Ikke deres kamp sannsynligvis? De bryr seg ikke rett og slett, og det er forståelig nok. Hvis den blir angrepet, så skal de ta båt/fly til neste trygge havn eller kanskje begi seg ut på åpent hav og seile i retning av ingensteder. Anonymkode: 5cc7e...c10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:59 #48 Del Skrevet i går, 14:59 Jeg er millennial, som det visstnok så fint heter. Jeg hadd en enorm arbeidsmoral, før. Fikk min første vaskejobb som 12-åring, hatt sommerjobb i alle år, deltidsjobber ved siden av skolegang fra 16 års alder. Og så møtte jeg gen X og boomers som sjefer og styremedlemmer og slikt. De som virkelig har fått tjent godt på boligmarkedet og børsen og alt. De som nå ikke vil dele. Når firmaet jeg jobbe for går med milliarder i overskudd, men bonus bare til konserndirektørene. År etter år øker overskuddet, ikke ei krone til oss som faktisk gjør jobben. Bare gnåling i media om alt vi gjør i fellesskap og hvor gode vi er sammen, men belønning??? Nei! Tvert imot så får vi litt lavere lønn enn resten av bransjen, «for vi skal ikke være lønnspådrivere i regionen». Bortsett fra for sjeferiet da. De kan få… Så jeg skjønner det. Jeg gidder ikke jobbe ekstra, gjøre noe ekstra, gi enda litt mer. Jeg gjør nøyaktig det jeg må. Og det gjør de fleste andre «på gulvet» og. Vi gidder ikke mer. Det holder jo tydeligvis til milliardoverskudd, så da må det jo være nok… Anonymkode: a4814...46f 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:19 #49 Del Skrevet i går, 15:19 Jeg er Gen X og jeg lever heller ikke for å jobbe. Men jeg gjør en god jobb når jeg først er på jobb. Det kan man fint gjøre uten å "leve for å jobbe". Folk sier de ikke "gidder gjøre noe ekstra", uten å forstå at det til slutt vil gagne en selv. Og de som ikke gidder gjøre noe ekstra er de samme som sutrer når andre går forbi dem og får en forfremmelse eller goder de ikke får. Anonymkode: 8fc2d...f8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:46 #50 Del Skrevet i går, 15:46 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er Gen X og jeg lever heller ikke for å jobbe. Men jeg gjør en god jobb når jeg først er på jobb. Det kan man fint gjøre uten å "leve for å jobbe". Folk sier de ikke "gidder gjøre noe ekstra", uten å forstå at det til slutt vil gagne en selv. Og de som ikke gidder gjøre noe ekstra er de samme som sutrer når andre går forbi dem og får en forfremmelse eller goder de ikke får. Anonymkode: 8fc2d...f8e Da har du misforstått. Det er jo mange som har stått på i det uendelige, men likevel ikke får disse forfremmelsene eller godene du snakker om. Anonymkode: b3eda...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:54 #51 Del Skrevet i går, 15:54 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.17): Mange tenker vel at selv om man har en fulltidsjobb så får man ikke spart eller levd det livet man ønsker med den lønnen så da kan man likesågodt jobbe mindre? jobbe fulltid i en «vanlig» jobb- lite fritid og fremdeles ikke nok penger å leve fullt av. Anonymkode: dcafd...c94 Da må man rigge seg slik at en lever billigere. Helst fra start, så man ikke kommer inn i noe en angrer på senere. Anonymkode: f8f28...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:02 #52 Del Skrevet i går, 16:02 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da har du misforstått. Det er jo mange som har stått på i det uendelige, men likevel ikke får disse forfremmelsene eller godene du snakker om. Anonymkode: b3eda...4f7 Da skifter man jobb. Anonymkode: 8fc2d...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:02 #53 Del Skrevet i går, 16:02 AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 20.29): Det er tydelig at foreldrene til gen z har gjort en svært dårlig jobb ang oppdragelsen av barna. Bare husk på at det er deres fremtid og gidder dere ikke jobbe, får dere et nitrist liv. Lykke til, det vil dere trenge. Anonymkode: 49050...43c Problemet med denne «logikken» er at den er irrasjonell. Og den kommer, som en hovedregel, fra en generasjon vi yngre enn dem/dere ser på som et skrekkeksempel på elendig livskvalitet. (Og jeg er født på 1980-tallet). Hele mitt liv har jeg visst en ting med absolutt sikkerhet: å få et liv som mine forfedre&mødre er en skjebne jeg kun unner mine aller, aller verste fiender. Det ville vært noe Hitler etc kunne ha fått opplevd i en reinkarnasjon, og vel fortjent ville det vært. Så jeg har satset på å ikke jobbet hardt. De gode nyhetene til gen z er dette: hardt arbeid er utrolig dårlig lønnet. Smart arbeid er utrolig godt lønnet. Velkommen til fremtiden - den er fantastisk (så lenge den varer). Anonymkode: fa97e...941 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:07 #54 Del Skrevet i går, 16:07 AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 19.28): Og godt er det! Anonymkode: 6a187...6e8 Nei så faen om det er Anonymkode: 8921e...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:12 #55 Del Skrevet i går, 16:12 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da skifter man jobb. Anonymkode: 8fc2d...f8e Det er jo ingen garanti for noe. Anonymkode: b3eda...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:16 #56 Del Skrevet i går, 16:16 AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 20.16): Jeg jobber i en bedrift som har ansatt en rekke nyutdannede fra generasjon Z. Det viser seg at de trenger en helt annen oppfølging enn eldre generasjoner. De er jo for pokker ikke vant til å jobbe!! De har ikke hatt en sommerjobb, engang!! De må lære det meste om plikter, arbeidsmoral, pliktooppfyllelse, det å møte i tide til avtaler, begrense bruk av sosiale medier og private ærend i arbeidstiden og hvordan forholde seg høflig og saklig til kolleger. Kort sagt så mangler de basiskunnskap som de burde ha før de søker jobb. Vår bedrift har rett og slett fått noen utfordringer her. Her har oppdragelsen sviktet en plass..... Anonymkode: 37269...c45 Jeg har mange av de samme erfaringene yngre kolleger selv. Mange av de tenker kun meg, meg og meg.. Anonymkode: 284fe...789 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:18 #57 Del Skrevet i går, 16:18 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo ingen garanti for noe. Anonymkode: b3eda...4f7 For en holdning! Nei, da får du bare bli stuck i jobben som ikke setter pris på deg og sutre over samfunnet og hvor fælt du har det, da. Er jo tydeligvis ingenting du kan gjøre med det. Anonymkode: 8fc2d...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #58 Del Skrevet 23 timer siden Hardt arbeid lønner seg ikke, du blir utbrent og får enda flere arbeidsoppgaver desto raskere du jobber. For hva? 1% mer i lønn pr år? Nei, sats på å gjøre noen feil av og til. Da kommer de til å velge en streber til neste håpløse prosjekt og du slipper unna. Anonymkode: 16845...e88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #59 Del Skrevet 23 timer siden Grønnastar skrev (På 4.4.2025 den 20.17): Legg skylden der den hører hjemme; hos Gen X. Det er hovedsakelig de som har oppdratt Gen Z. Stemmer sikkert. Jeg er en yngre gen X (født helt på slutten av 70-tallet) og lever ikke for å jobbe, jeg jobber for å leve. Men nå har ikke jeg barn da, så jeg har ikke oppdratt noen gen Z'ere. Jeg nærmer meg 50 med stormskritt og aner fremdeles ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor, så kanskje like greit. Anonymkode: 4013b...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #60 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer sikkert. Jeg er en yngre gen X (født helt på slutten av 70-tallet) og lever ikke for å jobbe, jeg jobber for å leve. Men nå har ikke jeg barn da, så jeg har ikke oppdratt noen gen Z'ere. Jeg nærmer meg 50 med stormskritt og aner fremdeles ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor, så kanskje like greit. Anonymkode: 4013b...61d haha! typisk for oss i genX. Men det viser seg at mange av oss har fått mye hjelp av våre foreldre, og noen kan forvente mye arv, hvis ikke boomersene bruker opp alt, for de blir gamle og de krever en helt annen standard enn gamlingene før dem. Vi vil slite, og forskjellene på fattig og rik vil bli meget tydelig når vi blir pensjonister. Mange vil få det stusselig. Og jeg tror ikke genZ vil renne ned dørene for å verken besøke oss eller pleie oss. Anonymkode: e00ef...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå