AnonymBruker Skrevet i går, 19:26 #21 Del Skrevet i går, 19:26 Jeg er voksen og jobben er kun en parantes i livet,jeg jobber minst mulig og tilpasser så jeg får mer ut av fritiden. Jeg tilpasser forbruket så jeg ikke trenger å jobbe fulltid. Helt fint! Anonymkode: 2dfba...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:29 #22 Del Skrevet i går, 19:29 Supernaut skrev (3 timer siden): https://subjekt.no/2025/03/31/generasjon-z-lever-ikke-for-a-jobbe-det-er-ikke-sa-rart Anklagene mot oss er ikke nye, men det er likevel noe annerledes med vår generasjon. Vi tror rett og slett ikke på fremtiden, skriver Emil Belgau. En undersøkelse viser at 52 prosent av unge mennesker har et pessimistisk syn på fremtiden, mens kun 11 prosent uttrykker optimisme. Dersom verden slik vi kjenner den faktisk står overfor en systemisk kollaps, er det forståelig at mange unge ikke ønsker å bruke sin mest produktive livsfase på å arbeide overtid og maksimere arbeidsgiverens profitt. I stedet ser vi en økt vektlegging av verdier som frihet, fritid og fleksibilitet. Mange velger heller en livsstrategi hvor arbeid tilpasses livet – ikke omvendt. Dette perspektivet et rasjonelt og kanskje sunt alternativ til tradisjonelle arbeidsidealer. Mange i gen z har dårlig arbeidsmoral fordi de er vant til å få alt opp i hendene på seg og fordi de er vokst opp med foreldre som har curlet for dem hele livet Anonymkode: c57be...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:32 #23 Del Skrevet i går, 19:32 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Gullalderen er over og med dette forsvinner også lojaliteten og motivasjonen for de som står igjen. Hvorfor skal man gi 200% til en arbeidsgiver som forventer at en person gjerne underbetalt skal jobbe for 3-4 personer? Håper gen z hjelper oss med å vinne godene tilbake. Anonymkode: 22072...dea Dette! Det snakkes hele tiden om sykefravær men ikke årsaken, nemlig rovdrift på ansatte mens de rike blir rikere... Anonymkode: 10e42...a07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet i går, 19:37 #24 Del Skrevet i går, 19:37 Supernaut skrev (3 timer siden): Dersom verden slik vi kjenner den faktisk står overfor en systemisk kollaps, er det forståelig at mange unge ikke ønsker å bruke sin mest produktive livsfase på å arbeide overtid og maksimere arbeidsgiverens profitt. I stedet ser vi en økt vektlegging av verdier som frihet, fritid og fleksibilitet. Mange velger heller en livsstrategi hvor arbeid tilpasses livet – ikke omvendt. Dette perspektivet et rasjonelt og kanskje sunt alternativ til tradisjonelle arbeidsidealer. Det er jo en helt absurd tilnærming om man har litt vett i skallen ! Det mest logiske da var å jobbe som bare pokker og så sikre fremtiden sin, om det er slik du skisserer så skal de da stole på at staten fikser det meste for de ? Og når staten ikke gjør det ! Hva har de da brukt sine mest produktive år på ? Nytelse og andre i samfunnet. Alt har sin pris, og det finnes ingen gratis lunsj. Bruk de unge produktive år for å sikre fremtiden, ikke nyte det som de ikke har arbeidet for. Det ender sjeldent bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:23 #25 Del Skrevet i går, 20:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er tydelig at foreldrene til gen z har gjort en svært dårlig jobb ang oppdragelsen av barna. Bare husk på at det er deres fremtid og gidder dere ikke jobbe, får dere et nitrist liv. Lykke til, det vil dere trenge. Anonymkode: 49050...43c Hvem har sagt at «vi» ikke gidder å jobbe? Jeg jobber 100%, men jeg kommer når jeg må og drar med en gang jeg kan. Livet mitt er rikt, sosialt og gøy, og jobben skal ikke være et hinder for at jeg kan leve livet mitt. Heldigvis er det flere og flere som får øyene opp at livet er ikke jobb, og så mye er viktigere enn å arbeide seg ihjel. Anonymkode: 9502d...6cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:31 #26 Del Skrevet i går, 20:31 Jeg kjenner meg litt igjen, og jeg er fra millenniumsgenerasjonen. En av lederne på jobben min som snart er pensjonist mente at jobben burde være på topp tre på listen over det man setter høyest i livet, noe som høres helt fjernt ut for meg. Topp ti, ja det kan jeg være med på, det gir meg tross alt penger og jeg er helt klart faglig engasjert, men topp tre ikke pokker. Er kjent for høy arbeidsmoral, glad jeg har fast jobb, og jeg jobber når jeg er på jobb, men når klokka er 15 så drar jeg hjem og tenker ikke mer på jobb den dagen. Anonymkode: b21a6...61a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #27 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er realiteten nå ja. Det blir mye jobb og lite moro for de neste generasjoner. Gullalderen er over. Anonymkode: e00ef...439 For noe pessimistisk ihopkok. Anonymkode: f8f28...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #28 Del Skrevet 23 timer siden Får assosiasjoner til denne når jeg leser denne tråden. Må være parodi på Generasjon Z Anonymkode: e61f1...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #29 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette! Det snakkes hele tiden om sykefravær men ikke årsaken, nemlig rovdrift på ansatte mens de rike blir rikere... Anonymkode: 10e42...a07 Jupp, det drives rovdrift på de ansatte, mottagerere av tjenester får dårligere/ingen kvalitet lenger så mellomledere og andre sjefer skal få ta ut sine bonuser, og imponere sjefen over seg igjen med «årets besparelse». På bakgrunn av dette og kan veslesjefer bruke sine «gode resultater» til å forhandle enda bedre lønn i neste jobb. Det er derfor de bytter jobb etter 2-4 år. Ikke rart at det fødes få barn ,og at stadig flere er sykemeldte når ansatte blir presset til å være roboter. Anonymkode: 22072...dea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly GeoCad Skrevet 22 timer siden #30 Del Skrevet 22 timer siden Supernaut skrev (8 timer siden): https://subjekt.no/2025/03/31/generasjon-z-lever-ikke-for-a-jobbe-det-er-ikke-sa-rart Anklagene mot oss er ikke nye, men det er likevel noe annerledes med vår generasjon. Vi tror rett og slett ikke på fremtiden, skriver Emil Belgau. En undersøkelse viser at 52 prosent av unge mennesker har et pessimistisk syn på fremtiden, mens kun 11 prosent uttrykker optimisme. Dersom verden slik vi kjenner den faktisk står overfor en systemisk kollaps, er det forståelig at mange unge ikke ønsker å bruke sin mest produktive livsfase på å arbeide overtid og maksimere arbeidsgiverens profitt. I stedet ser vi en økt vektlegging av verdier som frihet, fritid og fleksibilitet. Mange velger heller en livsstrategi hvor arbeid tilpasses livet – ikke omvendt. Dette perspektivet et rasjonelt og kanskje sunt alternativ til tradisjonelle arbeidsidealer. Jeg skjønner ikke helt, hvis jeg er usikker på fremtiden så er det enda viktigere å jobbe og sikre inntekt. Det å ha jobb og kunne jobbe tenker jeg på som en sikkerhet. Tenkte det kanskje var det mest naturlige. Nå har vel kanskje de to siste generasjonene (inkl. meg)vært ganske så bortskjem, mulig det kan være noen av årsaken? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #31 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gullalderen er over og med dette forsvinner også lojaliteten og motivasjonen for de som står igjen. Hvorfor skal man gi 200% til en arbeidsgiver som forventer at en person gjerne underbetalt skal jobbe for 3-4 personer? Håper gen z hjelper oss med å vinne godene tilbake. Anonymkode: 22072...dea Motivasjonen kommer først når de må. Jeg frykter det blir snart. Har prøvd å spare opp så mye jeg kan til egen pensjon og barna. Men blir det resesjon og krg er ikke pengene mye verdt. Da må en generasjon ofre seg for å bygge verden opp på ny. Anonymkode: e00ef...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #32 Del Skrevet 16 timer siden Finnes da masse flinke, arbeidsorienterte Gen z'ere, kanskje spesielt de oppegående guttene som i dag velger fagutdanning foran studiespes. Anonymkode: b2fe5...570 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #33 Del Skrevet 16 timer siden Uansett hvor "god" jobb du har er du kun en slave med litt lønn. Du kan erstattes når som helst. Liker å jobbe - men for meg selv, ikke andre. Anonymkode: 16845...e88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #34 Del Skrevet 16 timer siden Hvorfor jobbe å tjene mye for å sende alt ut av landet? 👎 Anonymkode: e14d2...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 15 timer siden #35 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er tydelig at foreldrene til gen z har gjort en svært dårlig jobb ang oppdragelsen av barna. Bare husk på at det er deres fremtid og gidder dere ikke jobbe, får dere et nitrist liv. Lykke til, det vil dere trenge. Anonymkode: 49050...43c Å jobbe hardt har aldri vært noen garanti for at livet ikke er nitrist, du😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #36 Del Skrevet 15 timer siden Man får mindre igjen for å jobbe nå. Før i tiden kunne man skaffe seg en jobb spare et par år og kjøpe seg en bolig, det var mulig å leve på en inntekt osv. og bare man hadde en fast jobb var det muligheter. Nå må man enten ta ganske høy utdannelse (med mye studielån) for å få høyere lønn, ha flere jobber eller være 2 stk om utgiftene. og de fleste vil jo ikke være avhengig av å bo med en annen for å klare seg. De vil vite at de klarer seg selv før man isåfall flytter med noen. Det blir mindre kjøpekraft, mindre reiser, betaler mye skatt men feks.helsevesenet er likevel ikke bra. Mange jobber kun for å betale regningene og kan ikke spare osv. Det er politikere og systemet sin feil. Det måtte ikke vært sånn, men de tenker vel at jo fattigere man er jo mer vil (må)man jobbe- og slik holder man arbeiderne igang og folk holdes nede mens de rike får mer. Anonymkode: dcafd...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #37 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Uansett hvor "god" jobb du har er du kun en slave med litt lønn. Du kan erstattes når som helst. Liker å jobbe - men for meg selv, ikke andre. Anonymkode: 16845...e88 Jeg kunne også med glede jobbet masse hvis det var mitt eget firma, og med noe interessant. Starte noe og skape noe. Jeg har fulltidsjobb, men pengene går jo bare til å dekke utgifter. Man må bytte tiden sin mot at man får litt å spise og får betalt regningene sine. og noen ganger rekker ikke lønnen til det heller. Anonymkode: dcafd...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #38 Del Skrevet 15 timer siden Hvorfor jobbe når man får alt man trenger likevel? Anonymkode: 27525...a5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #39 Del Skrevet 15 timer siden Mange tenker vel at selv om man har en fulltidsjobb så får man ikke spart eller levd det livet man ønsker med den lønnen så da kan man likesågodt jobbe mindre? jobbe fulltid i en «vanlig» jobb- lite fritid og fremdeles ikke nok penger å leve fullt av. Anonymkode: dcafd...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #40 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mange tenker vel at selv om man har en fulltidsjobb så får man ikke spart eller levd det livet man ønsker med den lønnen så da kan man likesågodt jobbe mindre? jobbe fulltid i en «vanlig» jobb- lite fritid og fremdeles ikke nok penger å leve fullt av. Anonymkode: dcafd...c94 På toppen av det så vet de at pensjonen ikke vil rekke til, selv i full jobb, vi er på vei mot en historisk pensjonssmell. Nye tall viser at fire av ti nordmenn i 2060 vil ha en alderspensjon fra folketrygden som er lavere enn dagens minstenivå for enslige. Men det betyr jo at de må spare selv. Noe som fordrer at de bør jobbe mye, og spare mye. Fra ung alder. foreldrene vil leve lenge, men mange blir syke, og mange vil måtte bruke all formue på egen alderdom, og det blir lite igjen til neste generasjon. Anonymkode: e00ef...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå