Supernaut Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden (endret) https://subjekt.no/2025/03/31/generasjon-z-lever-ikke-for-a-jobbe-det-er-ikke-sa-rart Anklagene mot oss er ikke nye, men det er likevel noe annerledes med vår generasjon. Vi tror rett og slett ikke på fremtiden, skriver Emil Belgau. En undersøkelse viser at 52 prosent av unge mennesker har et pessimistisk syn på fremtiden, mens kun 11 prosent uttrykker optimisme. Dersom verden slik vi kjenner den faktisk står overfor en systemisk kollaps, er det forståelig at mange unge ikke ønsker å bruke sin mest produktive livsfase på å arbeide overtid og maksimere arbeidsgiverens profitt. I stedet ser vi en økt vektlegging av verdier som frihet, fritid og fleksibilitet. Mange velger heller en livsstrategi hvor arbeid tilpasses livet – ikke omvendt. Dette perspektivet et rasjonelt og kanskje sunt alternativ til tradisjonelle arbeidsidealer. Endret 16 timer siden av Supernaut 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Del Skrevet 14 timer siden Og godt er det! Anonymkode: 6a187...6e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Det kommer jo helt an på hva man velger å jobbe med. Ikke alle individer er karrieremennesker, det er det ingen generasjoner som har vært. Dagens unge blir i stor grad oppfordret til å velge fagutdanning, og får seg jobber der arbeidstid og timelønn er satt. Da går man hjem når dagen er slutt, og bruker energien på å nyte fritiden. På samme måte er det mange som velger å jobbe i det offentlige og prioriterer trygghet og stabilitet fremfor penger og karriere. Et karrieremenneske bruker tiden og energien på å utvikle seg faglig og jobbe seg oppover på karrierestigen. Så har du i tillegg gründere som jobber for å bygge opp sitt eget firma (disse er gjerne de som jobber mest av alle) Om det er færre karrieremennesker og gründere nå enn før vet jeg ikke. Men du vil alltid ha noen som trives med å jobbe mye, og andre som vil jobbe minst mulig. Begge deler er helt normalt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Spørs hvor lenge de har mulighet til dette. Velferdsstaten er på hell, og verdensøkonomien i endring. Norge kan bli et fattig land. Da blir det hardt å leve fra hånd til munn, og ingen lek lenger. Tro på fremtiden eller ikke, vi blir eldre og eldre, men ikke friskere. Hvem skal ta seg av dem? Anonymkode: e00ef...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trek Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden De som virkelig lever for jobben sin anser jeg som veldig privilegerte. For en lykke det må være å brenne så for det du jobber som! Resten av oss har vel alltid og kommer alltid til å jobbe for å ha til livets opphold. Da er det jo ganske naturlig at man også prioriterer annet en jobb dersom man har muligheten til det. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Jeg lever heller ikke for å jobbe. Født i 83 Anonymkode: 406bd...0ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Jeg jobber i en bedrift som har ansatt en rekke nyutdannede fra generasjon Z. Det viser seg at de trenger en helt annen oppfølging enn eldre generasjoner. De er jo for pokker ikke vant til å jobbe!! De har ikke hatt en sommerjobb, engang!! De må lære det meste om plikter, arbeidsmoral, pliktooppfyllelse, det å møte i tide til avtaler, begrense bruk av sosiale medier og private ærend i arbeidstiden og hvordan forholde seg høflig og saklig til kolleger. Kort sagt så mangler de basiskunnskap som de burde ha før de søker jobb. Vår bedrift har rett og slett fått noen utfordringer her. Her har oppdragelsen sviktet en plass..... Anonymkode: 37269...c45 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Det er da biologisk motstridende å leve for å jobbe. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber i en bedrift som har ansatt en rekke nyutdannede fra generasjon Z. Det viser seg at de trenger en helt annen oppfølging enn eldre generasjoner. De er jo for pokker ikke vant til å jobbe!! De har ikke hatt en sommerjobb, engang!! De må lære det meste om plikter, arbeidsmoral, pliktooppfyllelse, det å møte i tide til avtaler, begrense bruk av sosiale medier og private ærend i arbeidstiden og hvordan forholde seg høflig og saklig til kolleger. Kort sagt så mangler de basiskunnskap som de burde ha før de søker jobb. Vår bedrift har rett og slett fått noen utfordringer her. Her har oppdragelsen sviktet en plass..... Anonymkode: 37269...c45 Legg skylden der den hører hjemme; hos Gen X. Det er hovedsakelig de som har oppdratt Gen Z. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden Jeg er også gen z, og lever ikke for å jobbe. Det har ingenting med fremtiden å gjøre, men at jeg verdsetter fritiden min svært høyt, er klar over at jeg og alle andre er erstattelige, og meg selv, min familie og min fritid er viktigere enn jobb. Anonymkode: 9502d...6cd 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tro på fremtiden eller ikke, vi blir eldre og eldre, men ikke friskere. Hvem skal ta seg av dem? Ingen. Alle må finne måter å klare seg selv på. Anonymkode: 5cc7e...c10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen. Alle må finne måter å klare seg selv på. Anonymkode: 5cc7e...c10 Det er realiteten nå ja. Det blir mye jobb og lite moro for de neste generasjoner. Gullalderen er over. Anonymkode: e00ef...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg jobber i en bedrift som har ansatt en rekke nyutdannede fra generasjon Z. Det viser seg at de trenger en helt annen oppfølging enn eldre generasjoner. De er jo for pokker ikke vant til å jobbe!! De har ikke hatt en sommerjobb, engang!! De må lære det meste om plikter, arbeidsmoral, pliktooppfyllelse, det å møte i tide til avtaler, begrense bruk av sosiale medier og private ærend i arbeidstiden og hvordan forholde seg høflig og saklig til kolleger. Kort sagt så mangler de basiskunnskap som de burde ha før de søker jobb. Vår bedrift har rett og slett fått noen utfordringer her. Her har oppdragelsen sviktet en plass..... Anonymkode: 37269...c45 Er så glad begge mine har lært å bidra fra de var små og mer og mer ansvar. Men vet mange rundt ikke liker at vi oppdro våres slik vi har gjort. Måtte være med i fjøset. Skrapet ku møk, lærte å ta i mot lamunger, sette på melkemaskin på ku. Lærte å kjøre traktor fra de var 5, plukket stein. Var med i skogen hugget ved, med i garasjen å skru og sveise. Fra de var 13 jobbet de på sæter på sommeren. Eldste tar fagbrevet nå om 1 mnd, har fortsatt avløserjobb ved siden av mekaniker. Fikk ansvar fra dag 1 som lærling for de skjønte ikke vitsen med å henge i rompa på ham for han kunne det han skulle. Yngste starter som lærling nå og der og sier de at de ikke har vært borte i ungdom som er så selvstendig på flere år Tror foreldre må begynne å gi ungene mer ansvar å små jobber Anonymkode: 71320...258 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trek Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg jobber i en bedrift som har ansatt en rekke nyutdannede fra generasjon Z. Det viser seg at de trenger en helt annen oppfølging enn eldre generasjoner. De er jo for pokker ikke vant til å jobbe!! De har ikke hatt en sommerjobb, engang!! De må lære det meste om plikter, arbeidsmoral, pliktooppfyllelse, det å møte i tide til avtaler, begrense bruk av sosiale medier og private ærend i arbeidstiden og hvordan forholde seg høflig og saklig til kolleger. Kort sagt så mangler de basiskunnskap som de burde ha før de søker jobb. Vår bedrift har rett og slett fått noen utfordringer her. Her har oppdragelsen sviktet en plass..... Anonymkode: 37269...c45 Da har det sviktet i ansettelsesprosessen. Det er mange GenZere som er veldig dyktige og allsidige. Mange av de jeg kjenner er helt vanlige oppegående ungdommer som har hatt sommerjobber og deltidsjobber i tillegg til utdanningen. De er ikke fundementalt annerledes enn resten av oss altså😅 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er også gen z, og lever ikke for å jobbe. Det har ingenting med fremtiden å gjøre, men at jeg verdsetter fritiden min svært høyt, er klar over at jeg og alle andre er erstattelige, og meg selv, min familie og min fritid er viktigere enn jobb. Anonymkode: 9502d...6cd Det er tydelig at foreldrene til gen z har gjort en svært dårlig jobb ang oppdragelsen av barna. Bare husk på at det er deres fremtid og gidder dere ikke jobbe, får dere et nitrist liv. Lykke til, det vil dere trenge. Anonymkode: 49050...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er så glad begge mine har lært å bidra fra de var små og mer og mer ansvar. Men vet mange rundt ikke liker at vi oppdro våres slik vi har gjort. Måtte være med i fjøset. Skrapet ku møk, lærte å ta i mot lamunger, sette på melkemaskin på ku. Lærte å kjøre traktor fra de var 5, plukket stein. Var med i skogen hugget ved, med i garasjen å skru og sveise. Fra de var 13 jobbet de på sæter på sommeren. Eldste tar fagbrevet nå om 1 mnd, har fortsatt avløserjobb ved siden av mekaniker. Fikk ansvar fra dag 1 som lærling for de skjønte ikke vitsen med å henge i rompa på ham for han kunne det han skulle. Yngste starter som lærling nå og der og sier de at de ikke har vært borte i ungdom som er så selvstendig på flere år Tror foreldre må begynne å gi ungene mer ansvar å små jobber Anonymkode: 71320...258 Fint nok det, men det er ikke sånn at alle barn må jobbe fra de er små for å lære seg arbeidsmoral. Jeg er millennial. Mine foreldre jobbet i det offentlige, pushet meg aldri til å jobbe som barn. Jeg hjalp til et minimum hjemme og fikk ukepenger, og det var det. Jeg har likevel blitt et karrieremenneske som brenner for jobben. Jeg jobber mer enn 100%, og tjener mer enn jeg trenger. Fordi jeg liker å jobbe. Mine foreldre jobbet 8-16 og aldri mer enn det. Jeg tror det har mye mer med individet å gjøre enn noe annet. Om man er bekymret for fremtiden så bør man jo uansett jobbe mer for å sikre seg, ikke mindre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden Det er vel bare maur som lever for å jobbe Anonymkode: 2e6ee...f56 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden Gullalderen er over og med dette forsvinner også lojaliteten og motivasjonen for de som står igjen. Hvorfor skal man gi 200% til en arbeidsgiver som forventer at en person gjerne underbetalt skal jobbe for 3-4 personer? Håper gen z hjelper oss med å vinne godene tilbake. Anonymkode: 22072...dea 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden https://www.instagram.com/georgesstpierre/p/Cly9OrJv6Wi/ Anonymkode: e4d54...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er vel bare maur som lever for å jobbe Anonymkode: 2e6ee...f56 Jeg tenker at dårlige tider og høy arbeidsledighet sørger for en realitetsorientering. Jeg er ikke veldig bekymret. Anonymkode: e4d54...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå