Gå til innhold

Angrer på huskjøp etter kun 1.5 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier: jeg angrer på rekkehuset jeg kjøpte for bare 1.5 år siden. Vi var i en vanskelig situasjon da vi kjøpte, vi fikk ikke dratt på mange visninger men falt for rekkehuset da vi følte det ga oss mye av det vi ønsket til tross for et lavere budsjett. Vi elsker området, så vi vil bli her, men vi har tre etasjer som alle er smale men alle blir brukt daglig. Det er noe jeg ikke i det hele tatt tenkte på da vi kjøpte. Layouten er ikke optimal. Jeg har to hunder og tre barn, det minste bare 9 måneder. Nå har området på denne korte tiden virkelig blomstret så prisene har steget noe veldig. Jeg kjenner jeg heller ville bodd i en stor leilighet enn et lite rekkehus nå som barna er så små, samtidig som at det ville føltes enklere så ville det også vært billigere og vi hadde hatt mer å rutte med hver måned mtp at rentene er så høye.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Jeg føler ikke det er så enkelt som å "bare flytte" til tross for at jeg ville flyttet i samme område. Flytting er dyrt og noe man ikke gjør for moro skyld, spesielt ikke når man har tre små barn. Håper på gode råd 🙂

Anonymkode: 76ee1...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selg med god samvittighet. Er mye enklere å bo i en leilighet når barna er så små 👍

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.31):

Jeg kjenner jeg heller ville bodd i en stor leilighet enn et lite rekkehus nå som barna er så små, samtidig som at det ville føltes enklere så ville det også vært billigere og vi hadde hatt mer å rutte med hver måned mtp at rentene er så høye.

Ekspander  

Store leiligheter er da ofte dyrere enn rekkehus.

Anonymkode: a3008...cfe

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.38):

Store leiligheter er da ofte dyrere enn rekkehus.

Anonymkode: a3008...cfe

Ekspander  

Ikke her vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg mye heller ville bodd i et rekkehus med en inngjerdet hage når barna er små enn i en leilighet. Spesielt hvis kjøkken (og evt stue) er på hagenivå. Det kommer selvsagt an på hvor man bor, men de stedene jeg har bodd så har det vært flere småbarnsfamilier i rekkehusområdene enn leilighetsområdene. Der hvor jeg har bodd i leilighet så har jeg måttet ut med barna hele tiden, i et hus/rekkehus kan man følge med fra vinduet mens man starter på middagen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte en leilighet i et borettslag. Dette borettslaget er alle i mot å spare penger. Vi kan ikke montere varmepumpe. Vi har ikke internett og tv gjennom fellesavtale. Styret nekter å svare på mail. Eg kjøpte i sept i fjor, men regner med å selge i løpet av året. Eg kjøpte her pga eg er nyskilt å her var det bare 300 m til gamlehuset

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytting før skolestart er smart, så i din situasjon, hadde jeg flyttet.

Anonymkode: 1962a...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (På 4.4.2025 den 15.40):

Jeg tenker at jeg mye heller ville bodd i et rekkehus med en inngjerdet hage når barna er små enn i en leilighet. Spesielt hvis kjøkken (og evt stue) er på hagenivå. Det kommer selvsagt an på hvor man bor, men de stedene jeg har bodd så har det vært flere småbarnsfamilier i rekkehusområdene enn leilighetsområdene. Der hvor jeg har bodd i leilighet så har jeg måttet ut med barna hele tiden, i et hus/rekkehus kan man følge med fra vinduet mens man starter på middagen. 

Ekspander  

Vi har ikke inngjerdet hage 😅 hverken kjøkken eller stue er på felleshage-nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er vanskelig å ta dette opp med mannen. Da vi flyttet inn hit så bodde vi mye på midlertidige steder og jeg tror han er fornøyd med å bli her, i hvertfall at han ser for seg å bli her til vi finner drømmehuset. Jeg ser ikke for meg å bo her mer enn kanskje ut året. Men jeg er hjemme med minsten hele dagen mens han er på jobb så jeg tror jeg føler mer på hvor upraktisk huset er enn han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere tenker leilighet er bedre for dere, og dere har råd - flytt! 

Anonymkode: f665a...526

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.48):

Hvis dere tenker leilighet er bedre for dere, og dere har råd - flytt! 

Anonymkode: f665a...526

Ekspander  

Vi har råd, for leilighetene her er store og billigere. Så jeg tror vi ville både solgt med profitt og kunne kjøpt en leilighet som ikke koster like mye som vi selger for. Blokkene her er åenbart ikke like fine som et rekkehus, men bedre planløsning er viktig og å ha alt på en etasje virker akkurat nå som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.41):

Ekspander  

Skjønner. Det var mitt hovedønske da mine barn var små. Så da ville jeg flyttet til et rekkehus med hage. 
Uansett hva du bestemmer deg for håper jeg du/dere blir fornøyd. Tenk gjennom hva som ville gjort livet ditt enklere og gladere :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.31):

Ja, som overskriften sier: jeg angrer på rekkehuset jeg kjøpte for bare 1.5 år siden. Vi var i en vanskelig situasjon da vi kjøpte, vi fikk ikke dratt på mange visninger men falt for rekkehuset da vi følte det ga oss mye av det vi ønsket til tross for et lavere budsjett. Vi elsker området, så vi vil bli her, men vi har tre etasjer som alle er smale men alle blir brukt daglig. Det er noe jeg ikke i det hele tatt tenkte på da vi kjøpte. Layouten er ikke optimal. Jeg har to hunder og tre barn, det minste bare 9 måneder. Nå har området på denne korte tiden virkelig blomstret så prisene har steget noe veldig. Jeg kjenner jeg heller ville bodd i en stor leilighet enn et lite rekkehus nå som barna er så små, samtidig som at det ville føltes enklere så ville det også vært billigere og vi hadde hatt mer å rutte med hver måned mtp at rentene er så høye.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Jeg føler ikke det er så enkelt som å "bare flytte" til tross for at jeg ville flyttet i samme område. Flytting er dyrt og noe man ikke gjør for moro skyld, spesielt ikke når man har tre små barn. Håper på gode råd 🙂

Ekspander  

Hadde solgt. Aldri likt rekkehus nettopp pga smale tarmer over flere etasjer. Bodd i tre stykker holder lenge.

Anonymkode: 82817...02a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du føler det var feil, og det er økonomisk greit å flytte, så flytt. Jeg har angret på boligkjøp allerede samme dag kontrakt ble skrevet, og lagt ut for salg igjen etter bare 1 mnd. Jeg malte leiligheten og styla litt, og endte opp med å bare tape 20 000 kr. Det kunne jeg leve med :) 

Anonymkode: 7cd1e...219

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatet rekkehuset her siden vi kjøpte for seks år siden😂 Gammelt, knirkete, skjevt, masse trapper, naboer helt inntil… Samtidig så elsker barna det, de lever som om de er på en campingplass og hopper fra nabo til nabo🤭 Vil ikke ta fra de det..

Anonymkode: d9d46...2d4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.51):

Vi har råd, for leilighetene her er store og billigere. Så jeg tror vi ville både solgt med profitt og kunne kjøpt en leilighet som ikke koster like mye som vi selger for. Blokkene her er åenbart ikke like fine som et rekkehus, men bedre planløsning er viktig og å ha alt på en etasje virker akkurat nå som en drøm.

Ekspander  

Men det bør jo være i første etasje i så fall for å få det mer praktisk.

Og ikke så plagsomt for naboer som må høre trinnlyd fra 3 unger og 2 hunder.

Dere kan kjapt få klager i blokk, lettere å klage der enn rekkehus. 

Å velge førsteetasje med uteplass reduserer nok klager. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Fighter83 skrev (På 4.4.2025 den 15.34):

Selg med god samvittighet. Er mye enklere å bo i en leilighet når barna er så små 👍

Ekspander  

Regner med at ts tenker over tapet dersom man selger etter så kort tid. Megler skal ha sitt, og spiser av egenkapitalen, pluss omkostninger man betalte når man kjøpte, de er borte. For min del er det det som føles mest «bindende» for meg etter huskjøp.. men om noen år, da skal det selges! Elsker huset, men ikke sted i landet 🥹

Anonymkode: 178bd...e53

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.47):

Jeg syns også det er vanskelig å ta dette opp med mannen. Da vi flyttet inn hit så bodde vi mye på midlertidige steder og jeg tror han er fornøyd med å bli her, i hvertfall at han ser for seg å bli her til vi finner drømmehuset. Jeg ser ikke for meg å bo her mer enn kanskje ut året. Men jeg er hjemme med minsten hele dagen mens han er på jobb så jeg tror jeg føler mer på hvor upraktisk huset er enn han gjør.

Ekspander  

Men skal du fortsette å være hjemme på fulltid? Hvis du bare er i permisjon nå, ville jeg hvertfall ventet til hverdagen er i vanlig gjenge igjen og se hvordan det føles da. Ikke ta store avgjørelser mens livet er i en midlertidig unntakstilstand. 

Anonymkode: 082b5...ebc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.41):

Ekspander  

Jeg forstår problemet ditt veldig godt. Bodde i rekkehus over 3 etasjer, med kjøkken og stue i 2 etasje. Uteområde i 1 etasje. Med små barn ble det mye flying opp og ned. Mye areal gikk også bort i trapp..

Anonymkode: 82f07...c52

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallefall starte med å snakke med mannen din...

Det blir veldig utydelig i HI, for du fremstiller det som at du har kjøpt rekkehuset alene, og at du er alene der med tre barn og to hunder. Men så kommer det frem at du faktisk har en partner. Da må du snakke med han, og finne en løsning sammen. Det hjelper jo fint lite om du får støtte fra alle her, hvis mannen din ikke er enig... Med mindre du da tenker du skal flytte alene med barna?

Anonymkode: 850e3...6c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...