Gå til innhold

Jeg kan ikke føde, greier det ikke... Hvordan få KS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, ser i ettertid at dette ble veldig langt. Håper noen vil ta seg bryet med å lese!

Jeg er andregangs gravid med voldsom fødselsangst. Hadde fødselsangst før første fødsel også, men stod i det fordi jeg ikke visste hva jeg gikk til. Vel, viste seg at alt jeg var redd for skjedde - og det ble femten ganger så jævlig som jeg så for meg. Ble gjort flere inngrep på/i meg uten noe bedøvelse, måtte opereres i etterkant og hadde det helt grusomt i mange måneder med smerter og plager. 

Er mange år siden forrige fødsel, mange fler enn vi egentlig ønsket - fordi jeg ikke har klart tanken en gang på å bli gravid igjen. Til slutt måtte vi bare hoppe i det pga vår alder, og jeg tenkte at jeg sikkert kom til å føle det annerledes når jeg først var gravid. Men slik er det ikke. Jeg er nå 23 uker på vei og det blir bare verre og verre. ALT jeg tenker på er fødsel, at jeg skal gjennom det igjen. Jeg gleder meg ikke til barnet kommer en gang, fordi jeg vet jeg må føde først. Jeg våkner hver natt med mareritt om at jeg er i fødsel. Hver bevegelse fra barnet i magen er en påminner om at det blir større og snart skal ut. Jeg merker også mer smerter i de gamle skadene mine nedentil etter hvert som trykket nedover øker, og dette også trigger meg voldsomt i forhold til at jeg skal igjennom dette igjen.

Har store smerter i nakke og skuldre fordi jeg er konstant anspent og redd. Går også med en følelse av konstant tristhet og håpløshet - og får tanker om at jeg er så ufattelig dum som har satt meg selv i denne situasjonen igjen... 

Dette er grusomme følelser, for jeg ønsker jeg jo så gjerne et barn til! Men den fødselen ligger som en sort sky over hele svangerskapet... 

Jeg har snakket med kommunejordmor og hatt sånne angstsamtaler på sykehuset totalt uten effekt. Eneste det fører til er at tankene blir enda mer påtrengende og jeg blir "trigget" på en måte. Har også snakket med flere nære venninner og familie som alle sier at aaaaalt er sååååå mye bedre andre gang, men det hjelper ikke.. Er akkurat som om kroppen min "vet" at det blir like jævlig... Akkurat som kroppen "husker" smertene, jeg føler seriøst jeg kan kjenne de samme smertene nedentil når tankene blir for påtrengende 🥺 

Har fått time til lege nå om noen uker for å lage "plan for fødsel" hva nå enn det betyr.. Blir sikkert bare enda mer mas om at deeeette går såå bra som ikke hjelper meg. Jeg orker ikke å ha det sånn som dette lenger 🥺 Jeg er helt utslitt av denne angsten.. Jeg ønsker å glede meg til å møte babyen min og faktisk se frem til den tiden - i stede for at det knyter seg helt i magen bare noen nevner det.. Jeg ønsker å be legen på den timen jeg skal på om jeg kan få et keisersnitt. Ikke at jeg tror det er noen "lettvint" utvei, men det er alle fall noe nytt. Annen type smerte, noe jeg ikke har gjort før. Mye av problemet med vaginal fødsel er jo at jeg "vet" hvor jævlig det blir og klarer ikke å snu den tanken. 

Har noen erfaringer med å få keisersnitt basert på fødselsangst? Sykehuset jeg skal på er ikke kjent for å være hverken enkle eller vanskelige på dette egentlig så jeg vet ikke. Måtte dere "kjempe" for det? Hvordan var forløpet? 

Anonymkode: 52467...61e

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er veldig vanskelig hvis man ikke har de rette kontaktene dessverre. Internt er det undersøkelser som problematiserer dette,  fordi tallene er høye blant fødselsleger og gyneokologer når det gjelder planlagt KS. De velger det for seg selv og sine ektefeller, men nekter andre... Ta kontakt med privat jordmor, de hjelper deg best. Og gjerne også psykolog. Det er vanskelig å avvise et innstendig og velfundert ønske om keisersnitt, men du har dessverre ikke et rettskrav på å få det innvilget.

Anonymkode: 5efe2...c4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig vanskelig hvis man ikke har de rette kontaktene dessverre. Internt er det undersøkelser som problematiserer dette,  fordi tallene er høye blant fødselsleger og gyneokologer når det gjelder planlagt KS. De velger det for seg selv og sine ektefeller, men nekter andre... Ta kontakt med privat jordmor, de hjelper deg best. Og gjerne også psykolog. Det er vanskelig å avvise et innstendig og velfundert ønske om keisersnitt, men du har dessverre ikke et rettskrav på å få det innvilget.

Dette er da ikke sant. Jeg kjenner flere som har fått det innvilget. 

Anonymkode: 2f363...986

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er da ikke sant. Jeg kjenner flere som har fått det innvilget. 

Anonymkode: 2f363...986

Det gjør jeg også. Men de har alle gått til privat jordmor. Mulig det har endret seg. Håper det. Det var veldig vanskelig før. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ut til at det er blitt enklere TS, her er tråd om temaet, flere skriver at de har fått det innvilget uten problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått innvilget KS 2 ganger! Jeg hadde også en «naturlig og jævlig» fødsel nr 1. Det tok 5 år før jeg turte meg på barn nr 2 etter den opplevelsen. Ble da henvist til psykolog, psykologen skrev erklæring på at KS var best for meg. Jeg hadde nok fått det innvilget uansett, ingen skal tvinges til å føde «naturlig». Begge Ks’ene mine ble flotte opplevelser, og den beste løsningen for meg! Ønsker deg lykke til!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvsagt er angst gyldig grunn for KS. Snakk med JM du går til, så henviser hun deg videre. Lykke til! 

Anonymkode: ccb4e...e79

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Skyblue7 skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått innvilget KS 2 ganger! Jeg hadde også en «naturlig og jævlig» fødsel nr 1. Det tok 5 år før jeg turte meg på barn nr 2 etter den opplevelsen. Ble da henvist til psykolog, psykologen skrev erklæring på at KS var best for meg. Jeg hadde nok fått det innvilget uansett, ingen skal tvinges til å føde «naturlig». Begge Ks’ene mine ble flotte opplevelser, og den beste løsningen for meg! Ønsker deg lykke til!

Flott å høre at dette har endret seg. Før måtte man virkelig kjempe. Det var ydmykende og vond prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt mulig å få keisersnitt pga fødselsangst! :klem:

Ts: før samtalen kan du be jordmor du går til skrive en oppsummering av samtalene dere har hatt og hennes anbefaling ift at du får keisersnitt, og ta det med deg? Be henne vektlegge de forsøk du har gjort på å møte angsten iform av samtaler og at det ikke har hjulpet. 

Skriv ned argumentene dine punktvis, det kan være lettere for deg å formulere dine ønsker når du har det svart på hvitt. 

Ta også med deg en som støtteperson, som vet hva du ønsker og har gått gjennom og som kan snakke for deg på møtet om du skulle bli overveldet, emosjonell eller ikke få til å uttrykke deg som du ønsker. 

Husk at de ønsker at du får en fin opplevelse og at du føler deg trygg under deres omsorg. 

Anonymkode: 8daec...7fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men ta med i betraktningen at ks er en stor operasjon, der du vel ikke kan løfte så mye etter operasjonen.

Anonymkode: ef91d...a83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 17.44):

Flott å høre at dette har endret seg. Før måtte man virkelig kjempe. Det var ydmykende og vond prosess. 

Jeg fikk innvilget KS i både 2016 og 2023. Neste gang blir det automatisk (etter 2 KS blir det automatisk KS gang 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk innvilget i Tromsø i fjor. Kjente på utrolig mye av det samme som du og var livredd for å ikke bli møtt på en god måte. 

Min frykt var ubegrunnet. Ble kun møtt med forståelse og omsorg. Fikk en flott fødselsopplevelse med planlagt KS. 

Anonymkode: 4e6bd...aba

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om at jeg ikke kunne få henvisning til å snakke med jordmor og lege ved sykehuset før etter uke 30. 

Håper jeg får det innvilget relativt raskt. Er stressende og belastende å ikke få det avklart før rett før fødsel om det er det det ender med..

Anonymkode: 3d4a1...f70

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 8.10):

Men ta med i betraktningen at ks er en stor operasjon, der du vel ikke kan løfte så mye etter operasjonen.

Anonymkode: ef91d...a83

Stemmer. Man blir "snitta fra hofte til hofte". Du får egentlig ikke løfte babyen din eller vogn inn og ut av bilen. Men alle vet jo hvordan det funker. 🙄

Men  ts har dyp, dyp fødefrykt og burde få keisersnitt uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nær venninne ble nettopp tobarnsmor. Hun hadde en tøff styrtfødsel, og fikk barselsdepresjon i etterkant. Hun fikk innvilget KS med bakgrunn i fødselsangsten hun opplevde, og hun hadde en helt annen opplevelse nå😊 Tror dessverre det er veldig personavhengig. Det er til syvende og sist legen som tar den overordnede beslutningen, og det er ikke alle leger som er like empatiske dessverre..

Anonymkode: 5dac3...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, forstår deg så godt Ts. Etter en grusom første fødsel tok det 6 år før jeg turte igjen. Var så mye mas om hvor utrolig mye bedre det kom til å gå nå osv osv, så jeg gikk med på "naturlig" nummer 2... Fikk en opplevelse som var helt ubeskrivelig sinnsykt jævlig. Ren tortur. 

Vil egentlig ha tre barn, men orker ikke måtte kjempe, risikere å møte på feil personer med egen ideologi i baggasjen, eller måtte vente til uke 30 før jeg får noen klarhet osv. 

Nå skal det sies at jeg tror det ofte går lettere enn dette å få innvilget, men med min historikk tør jeg ikke ta sjansen. Pluss at jeg har slitt med skikkelig ille svangerskapskvalme, så er noe med å kjempe når kroppen er så nedbrutt og hormonell, som jeg bare ikke orker tanken på. 

Anonymkode: fc405...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødselsangst er gyldig grunn for å få keisersnitt men du må ta samtalene om angsten ellers kan de ikke vite hvor mye angst du har, at den er reell og de vil helst at du går til samtaler med jordmor på sykehuset.

Anonymkode: 7217f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...