AnonymBruker Skrevet 4. april #1 Del Skrevet 4. april Må innrømme det: jo mer ting jeg har jo mer rot blir det. Men hvordan får det minimalistisk med huset fullt av ting med affeksjonsverdi? Ting som skal arves videre til neste generasjon. Har du et godt tips så kom med det. Anonymkode: b160f...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #2 Del Skrevet 4. april 1. Om neste generasjon faktisk vil ha det kan de få det nå 2. Sett ei kasse i hvert rom, og hiv ting oppi som blir liggende litt 3. En kasse for «bruker ikke ofte, men usikker» og så noterer du ned ila året sist bruk. En i min familie har et hus fullt av ting h*n tror skal gå videre til andre. Uten at noen har bedt om det. I realiteten vil kun 10% av eiendelene gis bort til noen (kunst). Resten vil ikke engang en bruktbutikk ha, bortsett fra et spisebord kanskje. Så: spør barn osv «om jeg dauet imorgen, er det gjenstander her du vet du ville ønsket? Skal kvitte meg med nips og kaster da ikke eventuelle ting noen måtte ha interesse av i fremtiden. Gi evt beskjed ila et par uker». Hører ikke noe = vil ikke ha. Anonymkode: 21054...151 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #3 Del Skrevet 4. april Har det affeksjonsverdi bare for deg, eller vet du at det har det for andre også? Mine foreldre og besteforeldre tar vare på alt for mye, 90 prosent av det har vi som etterkommere ingen interesse av, de fleste har nok med sine egne ting. Dersom det bare tar opp plass hjemme hos deg kan du like gjerne begynne å spørre om de er interessert i å ta over noe av det, svaret vil kanskje overraske deg. Anonymkode: f2979...65e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #4 Del Skrevet 4. april Mamma har også huset fullt av alt mulig hun har samlet på seg. Tror at hun sparer det til meg, selv om jeg er veldig tydelig på at jeg ikke er interessert. selv har jeg levd minimalistisk (på ekte) i flere år, og knytter meg ikke til materielle ting. Anonymkode: 9dd7f...f84 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #5 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Må innrømme det: jo mer ting jeg har jo mer rot blir det. Men hvordan får det minimalistisk med huset fullt av ting med affeksjonsverdi? Ting som skal arves videre til neste generasjon. Har du et godt tips så kom med det. Anonymkode: b160f...077 1. intet har affeksjonsverdi. Ting har ingen verdi utover bruksverdi. 2. ting har ingen verdi utover bruksverdi. Når den dagen kommer at boet skal tømmes så vet jeg presis hva som skjer, fordi jeg har gjort det 3 ganger. Man samles en formiddag. Man tar en samling i bånn. Man har med seg kasser og søppelsekker. Så begynner man å gå gjennom huset. Man enes om de tingene man ønsker ta med seg. Som oftest er det ting med ren bruksverdi - sengesett og kjøkkenutstyr til barnet som er student til høsten type ting. Så pakker man resten, kategori for kategori, i sekker og bokser og avhender det til klesinnsamling og bruktbutikker. Og så vasker man ned. 3. absolutt ingen gjenstand har verdi utover sin bruksverdi. Anonymkode: efbce...aef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #6 Del Skrevet 4. april Alt som er i bruk må ha en plass og et bruksområdet. Alt som ikke brukes her og nå eller i veldig nær fremtid må ut av huset og ikke lagres noe sted. Ikke tenk at ting skal spares til neste mann eller neste generasjon. De kan samle på sine egne ting. Anonymkode: 49d0c...e5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #7 Del Skrevet 4. april Det eneste neste generasjon vil ha etter meg, er oppskriftene mine 😅 Om neste generasjon vil ha ting etter deg ts, kan de få det nå. Hvorfor skal du oppbevare det for de?? Er de barn enda? Da er det ikke en gang sikkert at de vil ha de når de selv blir voksne og kommer seg i egen bolig. Anonymkode: c3879...7b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 4. april #8 Del Skrevet 4. april Jeg prøver å ta litt hver uke, for å redusere litt og litt. Noen ganger 10 minutt, andre uker et par timer) Og jeg er veldig kritisk til hva jeg drar inn. Så det blir sakte men sikkert bedre. 😊Jeg prøver å selge det jeg kan, men ikke så mange kronene man får. Gjenbruksbutikker gir jeg mye til, og ellers kaster jeg. Målet er at absolutt alt skal ha fast plass, og at det ikke er overfylt over alt. Jeg har bevist lite oppbevaringsmøbler i stua, så det ikke skal fylles opp. Så stua er jeg i mål med, så den er enkel å holde ryddig og rent. Har nettopp tatt bod i kjelleren, der jeg kvittet meg med nesten alt. Regner ikke med ungene er så interessert i mye, og de begynner å bli så store at det er mye leker og diverse vi nå kan kvitte oss med. Og jeg har blitt flinkere til å tenke at det er bedre å kjøpe 5 ting på nytt, enn å ta vare på 30 bare i tilfelle man trenger det en gang. 👍 Men jeg har noen ting med affeksjonsverdi fra mine besteforeldre osv, de beholder jeg med god samvittighet. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #9 Del Skrevet 4. april Jeg har skrekkelig mange bøker. Det er hyller som er bygget rett på veggen med hylleknekter og bygget ut etter hvert. De samler støv, og de hindrer meg i å ommøblere, male og gjøre noe annet. Hva gjør man med skjønnlitteratur, bygdebøker, leksikon, kokebøker og alt mulig fra klassisk til krim? Jeg orker ikke masse styr med å skrive opp titler og legge ut på Finn. Noen sier at bruktbutikker ikke er interessert i å ta imot bøker. Leie søppelcontainer kanskje, men det er også dyrt. Ellers er mye plass fylt opp med ting som ungene ikke tok med seg da de flyttet hjemmefra. Det er jo deres ting. Hvordan få det bort når de har bosatt seg langt borte, ikke har bil og bor i leiligheter. Anonymkode: 4ffe2...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #10 Del Skrevet 4. april Jeg anbefaler virkelig boka til Marie Condo. Affeksjonsverdi er ofte dårlig samvittighet for å kaste. Det som har affeksjonsverdi for meg, det er ikke sikkert det gjelder mine barn. Trolig ikke faktisk. Min bestemor samlet på sølv. Viktig for henne. Mindre Viktig for min mor. Jeg bryr meg ikke om det. Kanskje én spesiell skje, men ikke lysestaker, serviettholder, vaser. Så jeg prøver å få min mor om å selge det. Jeg har bilder som er viktige for meg. Men når jeg er død, så vet ikke noe om jeg om de selges eller brennes. Sier IKKE til mine barn om at de skal beholdes. De skal slippe slik generasjonsoverført Affeksjon (dårlig samvittighet) Anonymkode: e463b...887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #11 Del Skrevet 4. april Du får ikke et hus minimalistisk om det er fullt av ting til neste generasjon. Det er ingen vits å forsøke å være minimalist, om du er maksimalist. Det du kan gjøre er å få orden i tingene dine. Og det er sannsynligvis veldig lite neste generasjon har plass til, og ønsker å ha. Fokuser på en boks til hvert barn med minner, + bilder? Anonymkode: 5bc88...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #12 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har skrekkelig mange bøker. Det er hyller som er bygget rett på veggen med hylleknekter og bygget ut etter hvert. De samler støv, og de hindrer meg i å ommøblere, male og gjøre noe annet. Hva gjør man med skjønnlitteratur, bygdebøker, leksikon, kokebøker og alt mulig fra klassisk til krim? Jeg orker ikke masse styr med å skrive opp titler og legge ut på Finn. Noen sier at bruktbutikker ikke er interessert i å ta imot bøker. Leie søppelcontainer kanskje, men det er også dyrt. Ellers er mye plass fylt opp med ting som ungene ikke tok med seg da de flyttet hjemmefra. Det er jo deres ting. Hvordan få det bort når de har bosatt seg langt borte, ikke har bil og bor i leiligheter. Anonymkode: 4ffe2...b8e Du har vel papirgjenvinning? Bøker er bare papir. En Norgespakke koster noen hundrelapper. Få dem til å rydde og sortere seg ut en kasse. Anonymkode: e463b...887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #13 Del Skrevet 4. april Jeg velger heller trivsel enn et ryddig romrom. Har det alltid ryddig og fint men er glad i tingene mine og de har sin bruksfunksjon med at de gir meg trivsel og hygge. Så jeg har ikke hevet meg på denne minimalistiske trenden, synes det er er forferdelig kald stil så hver sin smak Anonymkode: 01bba...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #14 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg velger heller trivsel enn et ryddig romrom. Har det alltid ryddig og fint men er glad i tingene mine og de har sin bruksfunksjon med at de gir meg trivsel og hygge. Så jeg har ikke hevet meg på denne minimalistiske trenden, synes det er er forferdelig kald stil så hver sin smak Anonymkode: 01bba...358 Å leve minimalistisk er ikke å ha et hvitt, sterilt hus. Jeg elsker farger, men har kun ting jeg liker. Klesskapet kun klær jeg liker og bruker. Jeg ønsker helst ikke gaver, og gir bort gaver jeg ikke liker. Dvs at kopper og pyntegjenstander ikke beholdes selv om de ble gitt av bestemor eller var bryllupsgave. Jeg leser bøker, men beholder sjeldent bøker i bokhylla. Kun kjøkkenutstyr som brukes. Det handler mer om en livsstil enn hvordan det ser ut hjemme. Lite nytt kommer inn, mye går ut. Anonymkode: e463b...887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #15 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må innrømme det: jo mer ting jeg har jo mer rot blir det. Men hvordan får det minimalistisk med huset fullt av ting med affeksjonsverdi? Ting som skal arves videre til neste generasjon. Har du et godt tips så kom med det. Anonymkode: b160f...077 Neste generasjon vil mest sannsynlig være oppgitt over rot de får overlevert. Har spart på en del ting fra min datter, men da i form av bilder. F.eks. minnerikt tøy og leker, har jeg tatt bilder av og satt bildene i album. Anonymkode: 2ec98...e15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #16 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å leve minimalistisk er ikke å ha et hvitt, sterilt hus. Jeg elsker farger, men har kun ting jeg liker. Klesskapet kun klær jeg liker og bruker. Jeg ønsker helst ikke gaver, og gir bort gaver jeg ikke liker. Dvs at kopper og pyntegjenstander ikke beholdes selv om de ble gitt av bestemor eller var bryllupsgave. Jeg leser bøker, men beholder sjeldent bøker i bokhylla. Kun kjøkkenutstyr som brukes. Det handler mer om en livsstil enn hvordan det ser ut hjemme. Lite nytt kommer inn, mye går ut. Anonymkode: e463b...887 Jeg har også kun ting jeg liker, har jo ikke et hjem med stygge ting eller ting jeg ikke liker så det handler ikke om minimalisme, tror ikke det er uvanlig. Men jeg har bare flere ting jeg liker enn deg da. Anonymkode: 01bba...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #17 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg velger heller trivsel enn et ryddig romrom. Har det alltid ryddig og fint men er glad i tingene mine og de har sin bruksfunksjon med at de gir meg trivsel og hygge. Så jeg har ikke hevet meg på denne minimalistiske trenden, synes det er er forferdelig kald stil så hver sin smak Anonymkode: 01bba...358 Det må du gjerne gjøre. Men fra ei som jobber i hjemmesykepleien, så ser man at overfylte hjem blir veldig utfordrende for eldre å leve i. Vanskeligere med forflytning, store fallfarer, vanskelig med hjelpemidler. Og når mange eldre endelig innser at de bør flytte inn i en mer lettstelt bolig, så blir det en helvetes jobb for pårørende som må rydde og kaste. Så det er ikke så dumt å etterhvert starte å tenke på å rydde og kaste litt, sånn at fremtiden blir enklere rett og slett. Anonymkode: a99d7...7a0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #18 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det må du gjerne gjøre. Men fra ei som jobber i hjemmesykepleien, så ser man at overfylte hjem blir veldig utfordrende for eldre å leve i. Vanskeligere med forflytning, store fallfarer, vanskelig med hjelpemidler. Og når mange eldre endelig innser at de bør flytte inn i en mer lettstelt bolig, så blir det en helvetes jobb for pårørende som må rydde og kaste. Så det er ikke så dumt å etterhvert starte å tenke på å rydde og kaste litt, sånn at fremtiden blir enklere rett og slett. Anonymkode: a99d7...7a0 En dag skal jeg dø, men alle andre dager skal jeg leve 😊 Når jeg ikke trives med et tomrom så er det ikke noe vits å sitte å mistrives fordi hjemmesykepleien skal inn til meg om 40 år og jeg skal gjøre det enkelt for de. Nei en plass får vel grensen gå. Anonymkode: 01bba...358 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #19 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du har vel papirgjenvinning? Bøker er bare papir. En Norgespakke koster noen hundrelapper. Få dem til å rydde og sortere seg ut en kasse. Anonymkode: e463b...887 Papp og papiravfall? Mange av bøkene inneholder skinn, stoff og tråd, men de fleste er nok mest papp og papir. Jeg må få begynt et sted, og tror det skal bli en lettelse å bli kvitt dem. Anonymkode: 4ffe2...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #20 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har vel papirgjenvinning? Bøker er bare papir. En Norgespakke koster noen hundrelapper. Få dem til å rydde og sortere seg ut en kasse. Anonymkode: e463b...887 Innbundne bøker skal faktisk i restavfall. Kun pocketbøker kan kastet i papiravfall. Anonymkode: 5359f...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå