Gå til innhold

Synes det er vanskelig å være meg selv med andre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes det er vanskelig å være mweg selv med andre jeg ikke kjenner så godt. Kollega jeg ikke er trygg på, nye mennesker og lignende. 

Noen har har noen tips for å klare å stå stødig i seg selv hele tiden? 

Anonymkode: 195a1...082

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ganske normalt å føle på samspillet og hvordan andre oppfører seg når man møter nye, være litt «tilbakeholden» med å vise «hele seg», «ta tempen» rett og slett. Så justerer man etter hvert som man blir litt bedre kjent.

Anonymkode: 7e8f6...cf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.00):

Det er ganske normalt å føle på samspillet og hvordan andre oppfører seg når man møter nye, være litt «tilbakeholden» med å vise «hele seg», «ta tempen» rett og slett. Så justerer man etter hvert som man blir litt bedre kjent.

Anonymkode: 7e8f6...cf9

Ekspander  

Men føler jeg er litt mer plaget med dette. Kan slite med å vise hele meg selv om jeg har jobbet på en arbeidsplass i flere år. Fordi jeg ikke er helt trygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.22):

Men føler jeg er litt mer plaget med dette. Kan slite med å vise hele meg selv om jeg har jobbet på en arbeidsplass i flere år. Fordi jeg ikke er helt trygg. 

Ekspander  

Hvordan er de du jobber sammen med?

Er de åpne/lukket?

Er de fordomsfulle?

Kan du beskrive arbeidsmiljøet på jobb?

Anonymkode: e3fdd...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal til for at du skal føle deg trygg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å svare på. Er noe som gjør meg utrygg ihvertfall. Ikke på alle, men på noen. Og da påvirker det meg sånn at jeg ikke klarer å være meg selv. Noen er kanskje litt opptatt av sladder om andre, hvem som er innenfor og utenfor hvis det gir mening. 

Kunne ønske jeg ikke ble påvirket av disse tingene, og bare kan slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du opplevelser der du har blitt utrygg? På foreldre, søsken eller andre familiemedlemmer?

Jeg har hatt det som deg da jeg var yngre, men ble selvsikker og trygg med årene og etter terapi der jeg fikk snakke fritt. 

Du kan prøve å minske fokuset litt, kanskje du tar inn litt for mange sosiale signaler. F.eks på jobb; prøv å hekte deg på hva den du snakker med sier, og overse indre signaler om uro og de andre rundt deg. Du kan øve på dette ved å se det for deg. Er du redd for å dumme deg ut eller at andre skal mene noe ufordelaktig om deg?

Anonymkode: 4c973...c66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 4.26):

Har du opplevelser der du har blitt utrygg? På foreldre, søsken eller andre familiemedlemmer?

Jeg har hatt det som deg da jeg var yngre, men ble selvsikker og trygg med årene og etter terapi der jeg fikk snakke fritt. 

Du kan prøve å minske fokuset litt, kanskje du tar inn litt for mange sosiale signaler. F.eks på jobb; prøv å hekte deg på hva den du snakker med sier, og overse indre signaler om uro og de andre rundt deg. Du kan øve på dette ved å se det for deg. Er du redd for å dumme deg ut eller at andre skal mene noe ufordelaktig om deg?

Ekspander  

Har tidligere opplevelser med å være utrygg. 

Er nok veldig oppmerksom på andres væremåte og uttrykk og gjør meg opp noen tanker om hva de tenker om meg. 

Vet ikke helt om min reaksjon handler om at jeg overtenker, eller om det er et utrygt miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 8.31):

Er nok veldig oppmerksom på andres væremåte og uttrykk og gjør meg opp noen tanker om hva de tenker om meg. 

Vet ikke helt om min reaksjon handler om at jeg overtenker, eller om det er et utrygt miljø. 

Ekspander  

Om du blir fort veldig sliten så overtenker du automatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 17.07):

Om du blir fort veldig sliten så overtenker du automatisk. 

Ekspander  

Det blir jeg ikke. Bare kjenner på en følelse av å tilpasse meg hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.48):

Det blir jeg ikke. Bare kjenner på en følelse av å tilpasse meg hele tiden. 

Ekspander  

Er ikke det i seg selv slitsomt? 

Å ikke kunne være seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 8.31):

Ekspander  

Det er antakelig ikke noe mer utrygt rundt deg enn andre steder. Så prøv å gi slipp på tankene, eller å få motsatt vei - hva hvis de tenker dårlig om deg, hva er så ille med det? Det betyr kanskje ikke så mye som du frykter? Og for all del, de tenker antakelig ikke stygt om deg! Prøv å møt dem med nysgjerrighet og oppriktighet, og se hvor det bærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...