Gå til innhold

Noen som har erfaring med besøksforbud? Spørsmål ang barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ringe politiet, men det sitter så langt inne. Ønsker gjerne å høre fra noen som kan litt om dette. 
Barnas far får ikke se ungene nå, av veldige gode grunner som jeg ikke skal gå inn på. Både bvtj og helsevesen har vært veldig tydelige på dette, og det er loggført hos politiet. Far er dog svært uenig, og ønsker ikke å forholde seg til det i like stor grad som man hadde håpet. Jeg tenker (og bv) at et besøksforbud er det rette slik situasjonen er nå, og lurer da på om jeg vil kunne få det "innvilget" både for meg og for barna? Kanskje dumt spørsmål, men føler meg enda dummere av å skulle spørre politiet om dette, skjønn det den som kan.. 

Håper noen har råd eller kan litt om det. 

Anonymkode: 1e5e7...f99

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skal ringe politiet, men det sitter så langt inne. Ønsker gjerne å høre fra noen som kan litt om dette. 
Barnas far får ikke se ungene nå, av veldige gode grunner som jeg ikke skal gå inn på. Både bvtj og helsevesen har vært veldig tydelige på dette, og det er loggført hos politiet. Far er dog svært uenig, og ønsker ikke å forholde seg til det i like stor grad som man hadde håpet. Jeg tenker (og bv) at et besøksforbud er det rette slik situasjonen er nå, og lurer da på om jeg vil kunne få det "innvilget" både for meg og for barna? Kanskje dumt spørsmål, men føler meg enda dummere av å skulle spørre politiet om dette, skjønn det den som kan.. 

Selvfølgelig spør du politiet ikke Kvinneguiden. Det er jo politiet som gir han besøksforbud også. Antar dette er seksuelle overgrep eller vold/mishandling.  Så bare å skaffe et besøksforbud.  Bryter han det er han lite smart. 

Erfaring med dette selv. 

Anonymkode: dc5c8...111

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig spør du politiet ikke Kvinneguiden. Det er jo politiet som gir han besøksforbud også. Antar dette er seksuelle overgrep eller vold/mishandling.  Så bare å skaffe et besøksforbud.  Bryter han det er han lite smart. 

Erfaring med dette selv. 

Glemte svare på en ting. Om han vil få det avhenger hva det gjelder. Jeg fikk det fordi politiet etterforsket saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Det er ingen selvfølgelighet at jeg ikke spør om råd før jeg kontakter politiet ang dette, da jeg synes det kan være fint å ha noen tanker om hva jeg kan forvente. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et besøksforbud vil vel innebære at alle kommunikasjon mellom deg og far til barna er forbudt. Det er kanskje det du ønsker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du ikke gjør det politiet har loggført så får DU trøbbel. Du kan bli dømt for å sette barn i fare og ikke se barnas beste. Og derved fratatt barneomsorgen. Pass deg!!

Anonymkode: 10fa4...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Om du ikke gjør det politiet har loggført så får DU trøbbel. Du kan bli dømt for å sette barn i fare og ikke se barnas beste. Og derved fratatt barneomsorgen. Pass deg!!

Anonymkode: 10fa4...a56

Skjønte ikke helt hva du mente? Kanskje jeg har ordlagt meg klønete. Politiet har loggført at barna ikke skal til far, og ikke se han i det hele tatt pr nå. Jeg gjør selvsagt alt jeg kan for å unngå det, men så er det enkelte ting jeg ikke får kontrollert, som f.eks når de er på skolen. Om han kommer hjem til oss, så skal jeg ringe politiet og de vil komme å fjerne han. Men han har foreløpig ikke noe forbud mot å verken møte opp eller kontakte barna eller meg, og det er det jeg ønsker og trenger. Han er svært ustabil og truende, men har foreløpig ikke gjort noe straffbart, så er så redd han ikke vil få besøksforbud. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (1 time siden):

Et besøksforbud vil vel innebære at alle kommunikasjon mellom deg og far til barna er forbudt. Det er kanskje det du ønsker? 

Ja, det er det jeg trenger, men lurer også på om han kan få samme forbud når det gjelder barna? Altså, at han ikke kan kontakte de heller, eller på noen måte oppsøke de. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring politiet. Det er kun de som kan svare deg konkret i din sak. Et besøksforbud vil kunne gjelde deg OG barna dine. 

Anonymkode: 8dcda...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ring politiet. Det er kun de som kan svare deg konkret i din sak. Et besøksforbud vil kunne gjelde deg OG barna dine. 

Takk for svar. 
Ja, jeg skal manne meg opp til det, må bare det. Slike ting blir sikkert ikke prioritert på helg? 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skjønte ikke helt hva du mente? Kanskje jeg har ordlagt meg klønete. Politiet har loggført at barna ikke skal til far, og ikke se han i det hele tatt pr nå. Jeg gjør selvsagt alt jeg kan for å unngå det, men så er det enkelte ting jeg ikke får kontrollert, som f.eks når de er på skolen. Om han kommer hjem til oss, så skal jeg ringe politiet og de vil komme å fjerne han. Men han har foreløpig ikke noe forbud mot å verken møte opp eller kontakte barna eller meg, og det er det jeg ønsker og trenger. Han er svært ustabil og truende, men har foreløpig ikke gjort noe straffbart, så er så redd han ikke vil få besøksforbud. 

Det var jeg som svarte deg først ... Politiet kan ringe rektor be rektor om at skolen kan nekte far hente om han dukker opp! Det gjorde de for mine barn. Så alt dette må du ta med Politiet.  Det er også veldig individuelt utifra hva det er far har gjort, derfor vanskelig å få " tips og råd" her eller tanker som du ønsker. Hver sak er ulik. Hvert Politi distrikt. Osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var jeg som svarte deg først ... Politiet kan ringe rektor be rektor om at skolen kan nekte far hente om han dukker opp! Det gjorde de for mine barn. Så alt dette må du ta med Politiet.  Det er også veldig individuelt utifra hva det er far har gjort, derfor vanskelig å få " tips og råd" her eller tanker som du ønsker. Hver sak er ulik. Hvert Politi distrikt. Osv.

Skjønner selvsagt at hver sak er ulik. Det er fortsatt ingenting i veien for å ønske å høre erfaringer fra andre. 
Takker uansett for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det varierer, rett og slett.

Det er generelt høyere terskel for besøksforbud som omfatter barna, men det gis absolutt. Det kommer an på om far har vært truende/voldelig/skremmende mot dem og ikke bare mot deg.  

Anonymkode: 02fe6...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar. 
Ja, jeg skal manne meg opp til det, må bare det. Slike ting blir sikkert ikke prioritert på helg? 

Jo, slike ting blir prioritert hvis det kreves. Men om det bare hadde vært «nice to have», så blir det ikke prioritert når man må betale overtid på jurist. Har du anmeldt saken og forholdet mellom dere derimot eskalerer, så blir det absolutt prioritert. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Erfaring med dette selv. 

Man kan få besøksforbud for annen utilbørlig oppførsel og, f.eks rus når det er barn inne i bildet… Anbefaler også å kontakte Politiet, de er som regel behjelpelige med å svare på spørsmål.

Anonymkode: 59a3d...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det høres ut som en situasjon hvor du vil få innvilget besøksforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Skaff deg en advokat. De kan svare på alt dette. 

Anonymkode: e5c1e...a99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det varierer, rett og slett.

Det er generelt høyere terskel for besøksforbud som omfatter barna, men det gis absolutt. Det kommer an på om far har vært truende/voldelig/skremmende mot dem og ikke bare mot deg.  

Anonymkode: 02fe6...db8

Takk for svar. Han er absolutt skremmende for de, men kan "ta seg sammen" og manipulere de til å tro at ting skal bli bedre. Han har vært fysisk mot ene barnet, som jeg vet om, i tillegg en rekke andre ting som er veldig skadelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, slike ting blir prioritert hvis det kreves. Men om det bare hadde vært «nice to have», så blir det ikke prioritert når man må betale overtid på jurist. Har du anmeldt saken og forholdet mellom dere derimot eskalerer, så blir det absolutt prioritert. 

Jeg har ikke anmeldt, det tør jeg ikke med mindre jeg VET at det blir fulgt opp. Det blir et helvete uten like om det skulle bli henlagt. Jeg tror jeg har nok til at han får besøksforbud. Det er veldig mye mer enn at det hadde vært kjekt å ha, da han skader barna mer og mer for hver gang det er kontakt. Slik jeg skjønte det så kan politiet gi besøksforbud for en kort periode, også må det prøves i retten for forlengelse. Jeg må nok bare ringe å høre. Jeg er bare så redd for at om jeg ringer, ikke blir møtt på det, og han får vite at jeg har ringt. Da rakner det for han, og det blir så ufint for ungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan få besøksforbud for annen utilbørlig oppførsel og, f.eks rus når det er barn inne i bildet… Anbefaler også å kontakte Politiet, de er som regel behjelpelige med å svare på spørsmål.

Anonymkode: 59a3d...fe6

Ja, jeg må bare kontakte de, for å høre i det minste. 
Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...