Bymus Skrevet 4. april #1 Skrevet 4. april (endret) Slik er det nå: Gjester kan se resultatet. Om man er innlogget kan man se resultatet før man stemmer. Det bør ikke være mulig å stemme etter at man har sett resultatet. Og det bør ikke være mulig å offentliggjøre hvem som har stemt på hva. Det er slik det er på Facebook-grupper hvor ingen bryr seg om personvern. Endret 5. april av Bymus 1
Rhodiola Skrevet 13. april #3 Skrevet 13. april Hei @Bymus! Vi setter pris på tilbakemeldingene. Foreløpig er jeg ikke kjent med at disse innstillingene har en bestemt hensikt, men jeg kan ta opp dette med resten av teamet for en vurdering. Rhodiola, adm. 1
Bymus Skrevet 13. april Forfatter #4 Skrevet 13. april Flott. Dette er bestemt av innstillinger i Invision. Uvanlig å bruke det oppsettet dere bruker, Man skal være upåvirket av stemmefordelingen når man stemmer, og hvem som har stemt hva skal ikke være offentlig. 1
Rhodiola Skrevet 13. april #5 Skrevet 13. april Bymus skrev (12 minutter siden): Flott. Dette er bestemt av innstillinger i Invision. Uvanlig å bruke det oppsettet dere bruker, Man skal være upåvirket av stemmefordelingen når man stemmer, og hvem som har stemt hva skal ikke være offentlig. Innstillingene er justerbare i forumets programvare for administratorer, så jeg vil forhøre meg om hva hensikten med de valgte innstillingene er. Brukere som oppretter meningsmålinger kan som du ser velge om de ønsker at medlemmers stemmevalg skal offentliggjøres. Ønsker man å anonymisere meningsmålinger, velger man å ikke offentliggjøre dem. Rhodiola, adm. 1 1
Bymus Skrevet 13. april Forfatter #6 Skrevet 13. april (endret) Rhodiola skrev (11 minutter siden): Brukere som oppretter meningsmålinger kan som du ser velge om de ønsker at medlemmers stemmevalg skal offentliggjøres. Ønsker man å anonymisere meningsmålinger, velger man å ikke offentliggjøre dem. Akkurat det som er problemet. Den som starter en meningsmåling skal ikke kunne velge dette. Både fordi vedkommende der og da kanskje ikke skjønner hva det innebærer. Og fordi de som stemmer heller ikke gjør dette. Vi er jo vant til at valg i Norge er hemmelige. Veldig enkelt å løse: Endret 13. april av Bymus 1
Rhodiola Skrevet 13. april #7 Skrevet 13. april Bymus skrev (35 minutter siden): Akkurat det som er problemet. Den som starter en meningsmåling skal ikke kunne velge dette. Både fordi vedkommende der og da kanskje ikke skjønner hva det innebærer. Og fordi de som stemmer heller ikke gjør dette. Vi er jo vant til at valg i Norge er hemmelige. Veldig enkelt å løse: Hensikten med å forhøre seg med resten av teamet er ikke å finne ut hvor innstillingene er, det er noe vi naturligvis er kjent med, men hensikten er å drøfte årsaker til at vi har valgt å bruke dem som de er. En eventuell endring av innstillingene kommer ikke til å finne sted før en intern vurdering. Vil som nevnt ta med dette videre. I mellomtiden blir den eller de som forvirres av denne innstillingen nødt til å smøre seg med tålmodighet. Til de(n) det gjelder er meningsmålinger i utgangspunktet anonyme, og krysser man av ''Offentliggjør navn på de som står bak stemmene?''-alternativet, betyr det at brukernavn bak stemmene i meningsmålingen offentliggjøres. Rhodiola, adm. 1 1
Bymus Skrevet 13. april Forfatter #8 Skrevet 13. april (endret) Rhodiola skrev (12 minutter siden): Hensikten med å forhøre seg med resten av teamet er ikke å finne ut hvor innstillingene er, det er noe vi naturligvis er kjent med, men hensikten er å drøfte årsaker til at vi har valgt å bruke dem som de er. Flott, det jeg skrev var ment som innspill, ikke alle innstillinger som nødvendigvis er så gjennomtenkte.. 😉 Endret 13. april av Bymus 1
Rhodiola Skrevet 13. april #9 Skrevet 13. april Bymus skrev (8 minutter siden): Flott, det jeg skrev var ment som innspill, ikke alle innstillinger som nødvendigvis er så nøye gjennomtenkte.. 😉 Takker for innspillet ditt! Ber om forståelse for at det må tas høyde for noe venting. Når man arbeider i et team, og med innstillinger som påvirker hundrevis av brukere, er det alltid best å være sikker. Rhodiola, adm. 1
Bymus Skrevet 16. september Forfatter #10 Skrevet 16. september (endret) Rhodiola skrev (På 13.4.2025 den 13.58): Ber om forståelse for at det må tas høyde for noe venting. Nå har det gått 5 måneder og oppsettet er uforandret. Har teamet vurdert saken? Endret 16. september av Bymus
Rhodiola Skrevet 16. september #11 Skrevet 16. september Bymus skrev (3 timer siden): Nå har det gått 5 måneder og oppsettet er uforandret. Har teamet vurdert saken? Hei. Oppsettet er ikke uforandret, men jeg har glemt å oppdatere deg - det beklager jeg. Det vi kom frem til var at det ikke er aktuelt å fjerne muligheten for å offentliggjøre stemmer, så den muligheten blir værende. At det skal gå an å endre valgt alternativt etter å ha sendt inn sin stemme har vi nå endret, slik at det ikke er mulig å endre stemmen sin i etterkant av å ha sendt den inn. Rhodiola, adm.
Bymus Skrevet 16. september Forfatter #12 Skrevet 16. september Rhodiola skrev (23 minutter siden): Det vi kom frem til var at det ikke er aktuelt å fjerne muligheten for å offentliggjøre stemmer, så den muligheten blir værende. Takk for svar. Lurer på hvilke vurderinger som ligge bak dette, hva er fordelen med at man kan se resultatet før man stemmer? Er vel ingen andre avstemninger som fungerer slik. Og ikke minst, hvorfor har dere valgt å la gjester også se resultatet? Å måtte være innlogget for å se det vil jo gjøre det mer attraktivt å registrere seg på KG?
Rhodiola Skrevet 16. september #13 Skrevet 16. september Bymus skrev (53 minutter siden): Takk for svar. Lurer på hvilke vurderinger som ligge bak dette, hva er fordelen med at man kan se resultatet før man stemmer? Er vel ingen andre avstemninger som fungerer slik. Og ikke minst, hvorfor har dere valgt å la gjester også se resultatet? Å måtte være innlogget for å se det vil jo gjøre det mer attraktivt å registrere seg på KG? Jeg har i utgangspunktet meldt fravær en periode nå på bakgrunn av studier. Hvis ikke @Admin, @Global moderator eller @Forumansvarlig får anledning til å svare, vil jeg gi tilbakemelding til helgen. Rhodiola, adm.
Forumansvarlig Skrevet 16. september #14 Skrevet 16. september Bymus skrev (3 timer siden): Takk for svar. Lurer på hvilke vurderinger som ligge bak dette, hva er fordelen med at man kan se resultatet før man stemmer? Er vel ingen andre avstemninger som fungerer slik. Meningsmålinger er en liten del av aktiviteten på vårt forum. Det er snakk om ett fåtall av tråder som bruker de. Nå kommer det helt ann på hva meningsmålingen handler om, men vi tenker at noen kan nytte av det å kunne se hva de andre tenker og velger, for å selv gjøre seg opp en mening basert på dette. Hadde det vært snakk om valg som du nevner, eller andre meningsmålinger hvor man bruker fullt navn og annen info hadde det vært noe annet, men hos oss er det kun brukernavn, og man kan selv velge om man vil delta eller ikke. Bymus skrev (3 timer siden): Og ikke minst, hvorfor har dere valgt å la gjester også se resultatet? Å måtte være innlogget for å se det vil jo gjøre det mer attraktivt å registrere seg på KG? Dette er rett og slett fordi de aller fleste som leser på våre sider er ikke registrerte brukere. Det er ikke alle som er komfortable med å lage seg en bruker som lagrer informasjon om dem, som trengs for å lage seg en bruker. Flere og flere ønsker ett større privatliv på nett, så det å kreve at noen registrere seg for å se en meningsmåling er ikke noe vi ønsker å presse folk til. 1
Bymus Skrevet 16. september Forfatter #15 Skrevet 16. september Forumansvarlig skrev (14 minutter siden): Dette er rett og slett fordi de aller fleste som leser på våre sider er ikke registrerte brukere. Det er ikke alle som er komfortable med å lage seg en bruker som lagrer informasjon om dem, som trengs for å lage seg en bruker. Flere og flere ønsker ett større privatliv på nett, så det å kreve at noen registrere seg for å se en meningsmåling er ikke noe vi ønsker å presse folk til. . Ganske utrolig å se at ansvarlig hos Kvinneguiden anser det som personvern-risiko å registrere seg som bruker. Da blir det mitt siste besøk.
Forumansvarlig Skrevet 16. september #16 Skrevet 16. september Bymus skrev (19 minutter siden): Ganske utrolig å se at ansvarlig hos Kvinneguiden anser det som personvern-risiko å registrere seg som bruker. Da blir det mitt siste besøk. Absolutt ingen personvern risiko å registrere seg som bruker her hos oss. Vi har flere sikkerhetsfunksjoner som verner all info om brukeren (E-post, IP adresser o.s.v) i tillegg til det som allerede er bygget inn i programvaren. Men det finnes mennesker som ikke ønsker å registrere seg alle steder de ferdes på nett kun når de vil lese informasjonen som er skrevet nettopp fordi google sender brukere til mange steder når de googler, som er den veien de fleste av våre lesere kommer igjennom. Og mange bruker VPN og/eller incognito nettleser nettopp av denne grunn, og sier nei til cookies. 1
Cid Skrevet 16. september #17 Skrevet 16. september (endret) Rhodiola skrev (På 16.9.2025 den 15.21): Hei. Oppsettet er ikke uforandret, men jeg har glemt å oppdatere deg - det beklager jeg. Det vi kom frem til var at det ikke er aktuelt å fjerne muligheten for å offentliggjøre stemmer, så den muligheten blir værende. At det skal gå an å endre valgt alternativt etter å ha sendt inn sin stemme har vi nå endret, slik at det ikke er mulig å endre stemmen sin i etterkant av å ha sendt den inn. Rhodiola, adm. Hva om man stemmer feil da? Det burde i hvert fall være mulig å endre stemmen i løpet av den første timen eller noe, slik at man stemme noe annet om man trykker feil. Håper at dere kan endre slik at man kan endre stemme i tilfelle man trykker feil, dumt om man er tvungen til å ha stemt på noe bare fordi man stemte feil. Endret 19. september av Cid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå