Gå til innhold

Når vekten står still, normal bmi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Bare nysgjerrig - hva er poenget med å slanke seg når man er normalvektig? Selvfølgelig må man ligge ekstremt lavt når man er midt på normalvekt, og ønsker seg i nedre del av den. Kvinner må slutte å se på Instagram og høre på de syltynne kjendisene. Det er NULL behov for å slanke seg fra normalvekt til nedre område for normalvekt. 

Anonymkode: 8d727...289

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer denne! Jeg er selv liten og "tettbygd", alltid hatt god muskelmasse. Har bmi i øvre del av normal, men fettprosenten er såpass lav at bare et par kilo ned vil gjøre at jeg har lavere enn anbefalt. Jeg har mye muskler og vekt i beina, sterk i resten av kroppen også, men mindre i størrelse på overkropp. Kan ikke jage etter lavest mulig bmi og blir ikke sunnere av å bli tynnere, heller tvert imot. 

Anonymkode: b0320...792

Ikke alle har høy muskelmasse eller gener for å få det. Mange har for høy fettprosent selv med BMI under 25, så det kan være helsefordeler med å gå mer ned i vekt. Vi har også egne meninger av hva som ser estetisk best ut.

Anonymkode: 4bedc...6e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alle har høy muskelmasse eller gener for å få det. Mange har for høy fettprosent selv med BMI under 25, så det kan være helsefordeler med å gå mer ned i vekt. Vi har også egne meninger av hva som ser estetisk best ut.

Dette med fettprosent er noe humbug som produsenter av diverse programmer og kosttilskudd, samt bloggere, har funnet på. Estetisk er greit, men hvis du må sulte deg halvt i hjel for å se "estetisk best ut" (noe som igjen er diktert av den syke moteverdenen med heroin chic som forbilder), så er det kanskje ikke så koselig liv man har. 

Nei, det er ingen helsefordeler for normalvektige å gå ned i vekt: 

https://lommelegen.dagbladet.no/overvekt/artikkel/frarader-lett-overvektige-a-slanke-seg---dette-bor-de-gjore-i-stedet/69027699

https://www.forskning.no/diabetes-overvekt-sykdommer/normalvektige-som-slanker-seg-far-okt-risiko-for-diabetes-2/2088358

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tålmodig, og fortsett slik du holder på. Når man når normalvekt er det vanlig at vektnedgang kommer til et "platå", hvor det kan ta flere uker før man går ned i vekt. Det er fordi kroppen helst vil være på så HØY normalvekt som mulig (kroppen vil alltid prøve å komme tilbake til høyeste mulig vekt), så det er vanlig at metabolismen synker i opptil flere uker - til og med måneder. Fortsett slik at kroppen skjønner at dette er den "nye normalen", og metabolismen stabiliserer seg. Vær forberedt på om du klarer å gå ned noen kilo til, så skal det nesten INGEN TING til for å gå rett opp igjen. Det kan godt være du har funnet "normalvekten" din som er den letteste å opprettholde.

Anonymkode: aa56d...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen går jo ned i takt med at vekten går ned. Øk forbrenningen (beveg deg mer) 

Anonymkode: c215d...72a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du spiser ekstremt lite! Kroppen må ha energi for å ivareta basale funksjoner. 

Hva er det du skal oppnå med å gå videre ned i vekt, som du ikke kan med nåværende vekt? Det ligger ingen helsegevinst i å gå fra BMI på 25 til 22. 

Beveg deg for å ha god helse og funksjon, spis for å gi kroppen god og riktig energi

Anonymkode: 40488...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette med fettprosent er noe humbug som produsenter av diverse programmer og kosttilskudd, samt bloggere, har funnet på. Estetisk er greit, men hvis du må sulte deg halvt i hjel for å se "estetisk best ut" (noe som igjen er diktert av den syke moteverdenen med heroin chic som forbilder), så er det kanskje ikke så koselig liv man har. 

Nei, det er ingen helsefordeler for normalvektige å gå ned i vekt: 

https://lommelegen.dagbladet.no/overvekt/artikkel/frarader-lett-overvektige-a-slanke-seg---dette-bor-de-gjore-i-stedet/69027699

https://www.forskning.no/diabetes-overvekt-sykdommer/normalvektige-som-slanker-seg-far-okt-risiko-for-diabetes-2/2088358

Se spesielt figur 1 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22485140/ man kan ha veldig høy fettprosent med BMI under 25.

Vi lever lengre med BMI 20-22: https://www.bmj.com/content/353/bmj.i2156

Hvis man faktisk har høyere muskelmasse så er det ikke noe problem å være lett overvektig, eller i øvre del av normalområdet.

Mange slanker seg ikke på en sunn måte, så legene vil nok ikke anbefale det med mindre det er en klar og sterk helsefordel, men det betyr ikke at vi ikke er sunnere på en lavere BMI enn 24,9.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 14.33):

Bare nysgjerrig - hva er poenget med å slanke seg når man er normalvektig? Selvfølgelig må man ligge ekstremt lavt når man er midt på normalvekt, og ønsker seg i nedre del av den. Kvinner må slutte å se på Instagram og høre på de syltynne kjendisene. Det er NULL behov for å slanke seg fra normalvekt til nedre område for normalvekt. 

Poenget er å føle seg vel i egen kropp. Er 40år og det har ingenting med kjendiser å gjøre. Alltid trivdes best i nedre del av normal bmi. Da er kroppen min finest i mine øyne, og det er viktig for mitt velbehag å være fornøyd med kroppen. Det er først de siste årene at vekten sniker seg oppover, og da velger jeg å gå det ned igjen. Nesten som en liten hobby, og det er bare noe jeg velger å prioritere. På samme måte som enkelte andre er opptatt av definerte muskler. Det er ikke viktig for meg, syns det er penest å bare være helt slank (trening er sunt, men det gjør jeg for helsa, og driver ikke å pumper opp musklene mine på treningsstudio). Skjønner at folk som sliter med fedme osv ikke forstår dette, men det handler om utseende, normal bmi strekker seg over nesten 20kg, og handler bare om at innenfor dette er ikke vekta di helseskadelig. Hvor man estetisk er fornøyd er opp til hver enkelt, men bør jo helst være innenfor disse 20kg.

Anonymkode: e1e39...2ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.30):

Ehm. Du bør spise deg mett om kvelden. Om ikke så sparer kroppen på fettet 

Anonymkode: 0ce01...f07

Her kan du oppnå div priser hvis du kan dokumentere at dette påvirker vektnedgang.

Anonymkode: 7e124...cc9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.10):

Er akkurat kommet under 25 i bmi, så har fortsatt 10kg+ jeg kan ta av uten å få for lav vekt. 

Spiser to måltid om dagen:

enten ett med to egg, litt skinke, og grønnsaker til (gjerne som omelett). Eller

Cottage cheese med proteinyoghurt, litt nøtter og frø + litt bær og frukt.

Middag, hva vi enn har, fokus på protein og grønnsaker og ikke for stor porsjon, ca 100g fisk/120g kylling/kjøtt, og lignende.

Holder meg unna pasta, ris, potet, mel og UP mat. 

Drikker mye vann ellers en kopp kaffe eller sukkerfri bru/farris på helg. 
Tar vitaminer sammen med mat.

Sover nok og er så aktiv som mulig i hverdagen både mosjon og trening.

Har et travelt liv med mye som skjer på jobb, i tillegg til småbarnsperiode med tre barn. 

Da jeg endret til kostholdet her etter jul gikk jeg fra å ha regelmessig velfungerende mage, til en treg en som ikke har regelmessig mønster. 
Noen tips til det?

Ellers hva lønner seg å gjøre de siste 7-10 kg? Jeg faster 18-6. Spiser to måltid innenfor 6 timer en plass, eller mindre. Jeg spiser såpass lite at jeg kjenner jeg demper sulten, men ikke blir skikkelig mett. Og resten av kvelden (om siste måltid er ca 16), kan jeg kjenne magen rumler fra ca kl.20 og utover. Drikker bare vann da. Har kuttet ut snacks/godteri. Ingenting annet utenom de to måltidene. 

Er redd jeg nå er kommet dit at det nå blir vanskelig med vektnedgang. Er det noe jeg bør gjøre annerledes? Hvordan gjør dere det som går ned til en bmi nærmere 20-21? Regner med man må spise mye mindre, være mer aktiv og tåle mer sult da?

Anonymkode: bf5e3...0b3

Har også 3 barn og fullt opp i livet. Min endring var å gå mer. Selv når jeg egentlig ikke orker så går vi en ekstra tur. Så har det blir 3000 ekstra skritt hver dag og da begynte det å snu. 

Anonymkode: 3e09a...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sliter med det samme men er overvektig. 165 og 75 kg. Regna nøye på kalorier, 1200. Går ikke ned. Tror jeg har veldig lav forbrenning og på vei til overgang alder. Er 46 år. Brukt 4 mnd på å gå ned 3 kg. Stått stille 1 mnd nå. Enormt frustrerende 

Anonymkode: fcea3...cc6

Jeg føler at mange opplever dette, og det er en god påminner om å komme seg ned til idealvekt før man nærmer seg overgangsalder. For da tror jeg man har mer enn nok med vedlikehold.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg føler at mange opplever dette, og det er en god påminner om å komme seg ned til idealvekt før man nærmer seg overgangsalder. For da tror jeg man har mer enn nok med vedlikehold.

Tror det er veldig individuelt. Jeg er 55 år, bmi på 19,5 og holder vekten uten anstrengelser. Men jeg trener og passer nøye på hva jeg spiser. Hvis jeg går opp 2 kg, går jeg dem ned med en gang. 

Anonymkode: 02ef5...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror det er veldig individuelt. Jeg er 55 år, bmi på 19,5 og holder vekten uten anstrengelser. Men jeg trener og passer nøye på hva jeg spiser. Hvis jeg går opp 2 kg, går jeg dem ned med en gang. 

Anonymkode: 02ef5...1d5

Det er godt å høre😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 22.59):

Blir ikke dette bare rundt 1000 kalorier?

Anonymkode: 943e7...9a5

Blir litt nysgjerrig på hvordan du gjetter deg frem til en kalorimengde når du ikke vet noe annet enn at det er en middag med potet eller pasta?

Men nei, du er helt på villspor, jeg ligger i snitt på 1700-2000 kalorier pr dag.

Anonymkode: 82ceb...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...