Gå til innhold

Baby på snart 5 måneder som får mme - hoppe over måltid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en baby på snart 5 måneder, som av og til sover såpass lange lurer at han "hopper over" et måltid mme. Han får 180 ml (200 ml utblandet) hver 3. time på dag, totalt 5 måltider.

Forrige barn ammet jeg, og da tenkte jeg aldri på dette, da det var så lettvint å tilby pupp etter behov. Med mme, er det på en måte en helt egen rytme, i alle fall for oss. 

Har det mye å si for næring/vektoppgang om babyen av og til hopper over et måltid? Jeg regner jo med at han regulerer seg selv, men med mme er det liksom så klokkestyrt.

Han har ellers begynt så smått med smaksprøver på fast føde, men har ikke fulle måltider.

Hender det hos noen av dere, at de noen dager drikker mindre mme? Jeg er trolig altfor hønemor 🙈

Anonymkode: 6f27e...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en baby på snart 5 måneder, som av og til sover såpass lange lurer at han "hopper over" et måltid mme. Han får 180 ml (200 ml utblandet) hver 3. time på dag, totalt 5 måltider.

Forrige barn ammet jeg, og da tenkte jeg aldri på dette, da det var så lettvint å tilby pupp etter behov. Med mme, er det på en måte en helt egen rytme, i alle fall for oss. 

Har det mye å si for næring/vektoppgang om babyen av og til hopper over et måltid? Jeg regner jo med at han regulerer seg selv, men med mme er det liksom så klokkestyrt.

Han har ellers begynt så smått med smaksprøver på fast føde, men har ikke fulle måltider.

Hender det hos noen av dere, at de noen dager drikker mindre mme? Jeg er trolig altfor hønemor 🙈

Han hopper jo ikke over et måltid egentlig, babyen sier i fra når han er sulten.

Jeg mater ikke hver 3.time, gir når barnet er sulten :) Noen ganger kan det gå 2 timer og noen ganger 4 timer. Om natten går det jo flere timer uten mat. Når jeg gir mme så gir jeg til han er mett, passer på at det alltid er igjen litt i flasken. Hvis han drikker opp alt tilbyr jeg mer. Noen ganger drikker han 120 ml, og noen ganger 250😅

Anonymkode: 00644...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spiller da ingen rolle om de hopper over måltid. De sier ifra når de er sultne. Både mengde og hyppighet har våre 2 styrt selv siden vi kom hjem fra sykehuset. 

Anonymkode: 7ab5d...a85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, dere gir på etterspørsel. Jeg har ikke så mye erfaring med dette, så for å lette ting i hverdagen, har jeg bare laget meg  en viss rytme med mme'en. Og han virker å være tilfreds med dette, forsåvidt. Sover hele natten. 

Jeg lager til hvert måltid fortløpende, jeg lager ikke opp flere måltid. Det skal jo blandes ut på 70 grader, osv. 

Er det galt å gi mme på den måten jeg gjør, da? 🫨 Jeg føler meg jo litt låst, på en måte, siden jeg har det så klokkestyrt og må planlegge dagene deretter. Synes det er vanskelig å være spontan og sånt. 

Han er en storgulper, har vært det siden dag 1, så jeg synes på en måte det er best å være hjemme når han skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, dere gir på etterspørsel. Jeg har ikke så mye erfaring med dette, så for å lette ting i hverdagen, har jeg bare laget meg  en viss rytme med mme'en. Og han virker å være tilfreds med dette, forsåvidt. Sover hele natten. 

Jeg lager til hvert måltid fortløpende, jeg lager ikke opp flere måltid. Det skal jo blandes ut på 70 grader, osv. 

Er det galt å gi mme på den måten jeg gjør, da? 🫨 Jeg føler meg jo litt låst, på en måte, siden jeg har det så klokkestyrt og må planlegge dagene deretter. Synes det er vanskelig å være spontan og sånt. 

Han er en storgulper, har vært det siden dag 1, så jeg synes på en måte det er best å være hjemme når han skal spise.

Om han gulper hele tiden burde du sjekke han for refluks.

Vi gav bare mat når de var sultne..mtror vi slutter å gå etter vær 3 time når de var 3-4 mnd og godt på seg.

Du kan jo nå begynne med grøt, dette metter mer og ikke like lett å gulpe.

Bruker du nan eller hipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan fint lage en "døgnrasjon" med riktig metode, kjøle ned i vannbad og ha ferdige flasker stående et døgn i kjøleskapet. På farten er det kjekt å bare ta med en sterilisert flaske og en kartong med ferdigblandet mme. De fleste babyer aksepterer å spise det romtemperert. 

Ellers er det egentlig ikke noen grunn til å følge klokka. Selvfølgelig kan du gjøre det hvis babyen er fornøyd, men ellers er det helt fint å følge babyens signaler og behov, akkurat som ved amming. Såpass store babyer som 5-6 mnd følger jo som oftest en viss rytme uansett.

Anonymkode: 4fa74...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det høres egentlig litt stressende ut å måtte mate til visse klokkeslett. Det gjorde jeg bare de første ukene med ene barnet som var født tidlig, hadde lav vekt osv så da var det nødvendig. Men ellers styrer de dette selv :)  en baby på 5 mnd trenger heller ikke mat på natten sånn rent helsemessig, så om han sover uten å våkne for melk er det bare å la han sove. 

Du kan jo ta med melk når du reiser ut, vi blander alltid melk når vi er ute. Jeg fyller opp flaskene med mme - pulver, også har jeg termos med vann i stellevesken. Gulper også mye her, men det er pga melkeproteinallergi og har en som overspiser litt 😅 Tar med nok gulpekluter og et par skift så går det bra. Prøv å senk skuldrene litt og la det bare gå litt av seg selv, da blir alt mye mindre stress 🙂 Nytter ikke å være låst til huset om man absolutt ikke må. Bare godt å komme seg ut litt. Jeg har måtte stoppe for mating når jeg har kjørt lengre turer med bil, men vettu det er ingen krise det heller 😅 

Anonymkode: 00644...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi hadde rytme hver fjerde time, det kan hende han gulper så mye for måltidene er for tette? Ja MME babyer kan spise etter klokken, det gjør ikke babyer som blir ammet.. 

Gulper han mye hadde jeg sjekket for refluks, begge mine hadde det og måtte begynne med medisiner mot det fra tidlig alder..

Anonymkode: 1ebe1...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga bare etter klokka i starten da baby bar prematur, og måtte mates x antall ml i døgnet. Men fikk beskjed da vi ble skrevet ut av sykehuset at så lenge barnet følger vektoppgangen fint så skulle vi gi når barnet gav beskjed. Kunne ha alt fra 7 små måltider til 3 store måltider i løpet av dagen. 

j

Anonymkode: 14a50...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 13.47):

Det er ingen forskjell mellom amming og MME. Det er to metoder:

etter klokke

etter forespørsel

Så du kan velge en av metodene uansett om barnet får MME. Jeg hadde matet barnet når det våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bekymret for om min baby fikk nok MME, noen ganger drakk han kun en halv flaske feks. Da jeg nevnte det for legen, trakk hun bare på skuldrene, og svarte : "men tror du de som ammer har noe kontroll på hvor mye baby drikker?" Så lenge baby legger på seg normalt, så er det ingen grunn til bekymring. De fleste babyer klarer å regulere det selv, og det er ikke krise om baby avviker fra "oppskriften" på x antall måltider og x ml. 

Anonymkode: fe6b3...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du NAN? Vår sluttet å gulpe da vi begynte å gi HIPP.

Har hatt to flaskebarn, og gitt når de er sultne. Aldri fulgt med på klokka. Og noenganger har de drukket mer enn det alderen på pakningen tilsier, så det er helt opp til babyene.

Det er litt overveldende med første som skal ha MME, men bare lytt til babyens signaler 🥰

Anonymkode: caa53...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...