Gå til innhold

Er dagens unge mer konservative og fordomsfulle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble overrasket over denne kommentaren. 
https://www.vg.no/nyheter/i/VzMW4J/johanne-massey-jeg-er-sjokkert-over-min-egen-generasjon

At unge strør om seg med skjellsord mot homofile, transer, jenter som ligger med mange osv. 

Dere denne virkeligheten? Trodde seriøst slike holdninger var for det meste forbeholdt de som var opp i åra. 

Anonymkode: e81f2...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Samfunnet har vel nådd en grense for hva som godtas.

Anonymkode: 9953b...f38

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et motsvar til woke. Vi er alle drittlei av all denne påtvungne inkluderingen i alle sammenhenger.

Kunne ikke brydd meg mindre om folk er sånn eller sånn jeg, men når jeg må forklare barna mine at det egentlig ikke stemmer at afrikanske kvinner var vikingjarler og at det er helt ok å være heterofil har samfunnet tatt et steg for langt.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unge menn er blitt radikalisert nå langt mer enn andre menn "opp i årene". Det er ikke lenger "mannen som pusher 50". Ifølge meningsmålinger nå er det Arbeiderpartiet som er størst blant de fleste aldersgruppene, med et unntak, menn under 30 år. Der har FrP en score på nesten 36%. Og så kommer Høyre i tillegg på andre plass, så det er full krasj nå mellom kjønnene og de politiske verdiene mellom kvinner og menn. 

Mye radikalt fra internett har spredt seg til de unge mennene, og de synes rett og slett at rasisme eller fordommer er "gøy" nå. Dette kommer ikke til å ende godt og det blir bare verre når de ser hvordan galninger som Trump, Tate og flere andre kan holde på uten de store konsekvensene. 

Anonymkode: 5f940...b71

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/VzMW4J/johanne-massey-jeg-er-sjokkert-over-min-egen-generasjon

At unge strør om seg med skjellsord mot homofile, transer, jenter som ligger med mange osv. 

Dere denne virkeligheten? Trodde seriøst slike holdninger var for det meste forbeholdt de som var opp i åra. 

De er det. Blant annet er det en god del amerikanske menn i sosiale medier som mener at kvinner skal være jomfruer for å være konematerialet, at alenemødre er "uakseptabelt" og "for the streets", at kona skal være "submissive" og så videre. Samtidig har deres oldefedre gjerne giftet seg med ei enke med tre barn da de kom hjem fra krigen og oppdaget at familien ikke lenger levde, uten å si "fy alenemødre" eller syte over at enka ikke var jomfru. Deres bestefedre var med på hippie-frigjøringen og hatt en del gøy, og deres fedre fikk med seg likestillingsutviklingen. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (12 minutter siden):

Dette er et motsvar til woke. Vi er alle drittlei av all denne påtvungne inkluderingen i alle sammenhenger.

Kunne ikke brydd meg mindre om folk er sånn eller sånn jeg, men når jeg må forklare barna mine at det egentlig ikke stemmer at afrikanske kvinner var vikingjarler og at det er helt ok å være heterofil har samfunnet tatt et steg for langt.

Å kreve en "submissive virgin" er ikke motsvar til woke. Det var ingen woke rett etter andre verdenskrig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Å kreve en "submissive virgin" er ikke motsvar til woke. Det var ingen woke rett etter andre verdenskrig. 

Jo, det er det. Det er ikke et rimelig eller fornuft svar, men det er et svar, eller en reaksjon, om du vil. Presser du for hardt, kommer det en respons, og den kan fort bli voldsomt og destruktiv.

Anonymkode: 7072e...762

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Unge har blitt mer konservative. Unge er lei av woke, historierevisjonismen og venstreradikalismen de har blitt påtvunget som ødelegger samfunnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nja, vet ikke om jeg er helt enig. Har en jobb der jeg jobber med mennesker fra 17-over 100. De som virker mest dømmende er i grunn eldre. 

Anonymkode: 93edb...6da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være positivt. Jeg vokste selv opp med å bli innprentet hvor fint og flott alt var i det mangfoldige flerkulturelle paradiset Norge men det stemte liksom ikke helt med den hverdagen jeg opplevde og alle den dritten som foregikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 13.35):

Unge menn er blitt radikalisert nå langt mer enn andre menn "opp i årene". Det er ikke lenger "mannen som pusher 50". Ifølge meningsmålinger nå er det Arbeiderpartiet som er størst blant de fleste aldersgruppene, med et unntak, menn under 30 år. Der har FrP en score på nesten 36%. Og så kommer Høyre i tillegg på andre plass, så det er full krasj nå mellom kjønnene og de politiske verdiene mellom kvinner og menn. 

Mye radikalt fra internett har spredt seg til de unge mennene, og de synes rett og slett at rasisme eller fordommer er "gøy" nå. Dette kommer ikke til å ende godt og det blir bare verre når de ser hvordan galninger som Trump, Tate og flere andre kan holde på uten de store konsekvensene. 

Anonymkode: 5f940...b71

Nå er jeg forvirret. Trådtittelen omhandler konservatisme. Du snakker om radikalisering, og hiver inn Frp som hverken er konservativt eller radikalt, men liberalistisk.

Er det helt innafor å bare strø om seg med begreper man ikke skjønner, nettopp for å sette en merkelapp på de man ikke liker?

Den som hyler opp om fordommer og fæle radikale folk bør se seg i speilet først. Det er vel nettopp de som er de radikale nå for tiden.

Anonymkode: 84708...edb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdom kommer alltid til å gå motstrøms. Det har de gjort i tusenvis av år. Det er en pendel som svinger frem og tilbake. 

Anonymkode: 13ad5...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hetse og mobbe andre er aldri greit, og opplevelsen hun forteller om er drittsekkoppførsel.

Samtidig så tror jeg hun selv peker på noe av bakgrunnen her når hun spør om ikke unge skal "utfordre det etablerte". For det er tross alt få ting "det etablerte" fremmer mer enn LGBTQ+/Pride, og i forlengelsen av det en radikal forståelse av kjønn, og mangfold. Noe av motreaksjonen hun opplever kan være nettopp en ungdommelig trang til å utfordre det etablerte.

Så tror jeg en må ta innover seg at en over tid kanskje har presset litt vel hardt på, sluppet til litt for aggressive krefter fra den ene siden, som nok dessverre har bidratt til en motreaksjon. En skal ikke heller se bort ifra at det som inntil nylig var mer eller mindre "mainstream" synspunkter (eks. at en mann ikke kan bli en kvinne) i dagens debattklima kan anses som ytterliggående eller "konservativt". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anononyma skrev (På 4.4.2025 den 13.28):

jeg må forklare at det er helt ok å være heterofil har samfunnet tatt et steg for langt.

herregud

Anonymkode: 3b5fb...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

herregud

Anonymkode: 3b5fb...ba0

Null motargumenter fra deg altså?

Anonymkode: 208b0...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...