Gå til innhold

tg3 på badet kun for ingen fall i sluk

georgilio

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig vurdert et hus med følgende rapport:

Overflater Gulv
Flislagt gulv.
Visuell befaring med enkle undersøkelser som nivellering og
undersøkelse av bom under fliser på tilfeldige plasser.
2. ETASJE > BAD
Vurdering av avvik:
• Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på
byggetidspunktet.
• Målinger viser at det ikke er fall til sluk (motfall).
Lokalt motfall mot sluk ble registrert.
Konsekvens/tiltak
• Overflater må utbedres eller skiftes.
Vær oppmerksom ved bruk. Gulvet må bygges om for å få riktig fall til
sluk. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et
enkeltstående tiltak. Ved en eventuell renovering, påse at badet bygges
med riktig fall til sluk.
For utbedring av fallforhold vil det være nødvendig med renovering av
bad der estimat er for renovering i sin helhet.
Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000

Det er første gang jeg ser TG3 kun uten helling til avløpet. Den nevner ikke fukt eller noe sånt. Det er et ganske vanlig problem i de fleste husene, men de fleste av dem har en TG2.

Er det noe å være veldig bekymret for? Jeg kan installere dusjkabinett..

Det er et hus bygget for 20 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner virkelig ikke at det er så vanlig med feil/manglende fall til sluk. Det er jo ikke vanskelig å få til bra fall? Jeg er ingen proff men har støpt 3 baderomsgulv selv og alle hadde godt fall mot sluk...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig ja. Kan de være at du har dusjhjørne? Har du dusjkabinett kan jeg ikke tenke meg du skulle få tg3. 

Anonymkode: 84194...4da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mangelfull fall til sluk, men fikk tg2 på dette punktet. Har dusjkabinett og sluk under her. 

Anonymkode: e2f53...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel motfallet som jumper det opp til Tg3. Ganske stor forskjell på for dårlig helling til motfall. Løs’ det med å plassere et dusjkabinett, så holder badet rimelig mye lenger :) 

Anonymkode: 84140...829

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en åpenbar TG3?

Som det står over kan risikoen kanskje mitigeres med dusjkabinett slik at det blir TG2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Merkelig ja. Kan de være at du har dusjhjørne? Har du dusjkabinett kan jeg ikke tenke meg du skulle få tg3. 

… ved en eventuell vannlekkasje så bør det så absolutt være fall i sluket. 

Anonymkode: 8a012...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, husk at du fint kan legge inn bud med forbehold om at selger påkoster fall til sluk før innflytning. Viktig med fagfolk og dokumentasjon. Dersom det ikke er et attraktivt objekt og de får solgt uansett, da. 

Anonymkode: e90a3...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS, husk at du fint kan legge inn bud med forbehold om at selger påkoster fall til sluk før innflytning. Viktig med fagfolk og dokumentasjon. Dersom det ikke er et attraktivt objekt og de får solgt uansett, da. 

Tg3 har vært med på å justere ned boligprisen. Ville heller forsøkt meg på et lavere bud, mtp å selv renovere badet. Dersom han ikke godtar men gir pekepinn på hvor mye han ønsker minimum, kan man stå på det at det er mye jobb å fikse badet. Mulig han godtar bud da. 

Anonymkode: 8a012...140

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette kan vel kun gjøres i tilfeller hvor boligen ligger lenge ut og de er heeelt desperate. Aldri hørt om at noen har krevd at badet måtte pusses opp før de ville kjøpe det?

Anonymkode: 84140...829

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde det samme, men fikk tg2. Har bare brukt en nal for å få vannet ned i sluket. Skulle vi bodd der lengre ville vi ha satt inn et dusjkabinett.

Syns tg3 hørtes veldig strengt ut.

Anonymkode: 012af...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

georgilio skrev (6 timer siden):

Hei! Jeg har nylig vurdert et hus med følgende rapport:

Overflater Gulv
Flislagt gulv.
Visuell befaring med enkle undersøkelser som nivellering og
undersøkelse av bom under fliser på tilfeldige plasser.
2. ETASJE > BAD
Vurdering av avvik:
• Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på
byggetidspunktet.
• Målinger viser at det ikke er fall til sluk (motfall).
Lokalt motfall mot sluk ble registrert.
Konsekvens/tiltak
• Overflater må utbedres eller skiftes.
Vær oppmerksom ved bruk. Gulvet må bygges om for å få riktig fall til
sluk. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et
enkeltstående tiltak. Ved en eventuell renovering, påse at badet bygges
med riktig fall til sluk.
For utbedring av fallforhold vil det være nødvendig med renovering av
bad der estimat er for renovering i sin helhet.
Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000

Det er første gang jeg ser TG3 kun uten helling til avløpet. Den nevner ikke fukt eller noe sånt. Det er et ganske vanlig problem i de fleste husene, men de fleste av dem har en TG2.

Er det noe å være veldig bekymret for? Jeg kan installere dusjkabinett..

Det er et hus bygget for 20 år siden

Ja du kan installere et dusjkabinett med direkte tilløp til sluk som eliminerer faren for lekkasjer mot andre rom. Og det kan du leve med til du skal selge bolig igjen. Men når det skjer får du akkurat samme tilstand om det ikke er utbedret.  Så ikke se deg helt blind på en TG3 på grunn av dette, du kan leve med det og utbedre det over tid.  Så må du vurdere om pris er riktig ovenfor de mangler som beskrives. Verre er det ikke. TG3 kan du også få på grunn av alder av badet, altså at membran er utgått på antatt levetid, men det betyr ikke at badet er ubrukelig. Har man et lukket kabinett som renner rett mot sluk kan et slik bad brukes i mange år, men TG3 består til det er renovert som bad. Igjen alt avhenger av pris og hva du er villig, eller markedet er villig til å betale for et bad med slike feil. Ikke heng deg direkte opp i selve TG3 feilen, men heller prisen som du gir for slike mangler. Over tid kan du utbedre slikt, og selge med tilsvarende gevinst. 

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi hadde det samme, men fikk tg2. Har bare brukt en nal for å få vannet ned i sluket. Skulle vi bodd der lengre ville vi ha satt inn et dusjkabinett.

Syns tg3 hørtes veldig strengt ut.

Anonymkode: 012af...54e

Det er det jeg gjør i min dusj, fjerner bare vannet når jeg har dusja. Veldig lettvint. Er ikke mulig å sette inn dusjkabinett heller, for jeg har vindu i dusjen 😅

Anonymkode: 5762a...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan installere dusjkabinett og mest sannsynlig vil det gå fint i mange år, men du må huske at det er flere ting på bad som kan lekke- do sisterne, vannkrana kan klikke og sprenge mens du er borte. Vaskemaskin. Det kan føre til alvorlig lekkasje og vann vil bli ledet bort fra sluk (motfall) mot vegger og konstruksjon. Jeg hadde holdt meg unna eller bydd 100-300k under (som står oppgitt som kostnad for utbedring).

Anonymkode: d1ab9...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det lokalt fall i selve dusjen? Men tilnærmet flatt ellers?

Anonymkode: 3e681...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye loven fra 2022 gjør at ting er blitt mye strengere. Står betraktelig mer i takstrapporten min når jeg skal selge i 2025 enn det gjorde når jeg kjøpte i 2019. Strengere tilstandsgrad også tross oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Forøvrig ganske så utrolig at du har amatører som bygger nye bad uten reglementert fall mot sluk. Eier de ingen yrkesstolthet? Idioter?

Dette med fall i sluk var jo forskriftskrav som kom allerede i 1997. Likevel ser du f.eks. en hel haug med baderom så sent som fra 2010-2015 med manglende fall mot sluk. 
Noen her som er inni i bransjen som kan svare på dette? Er det polakker som gjør som de gjør i Polen? Spesielt vanskelig å konstruere fall mot sluk? Dyrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går jo ikke an å gjøre støre feil en å lage oppoverbakker, der vann må renne nedover, i våtrom. Du MÅ ha dusjkabinett. TG2 er anbefalt dusjkabinettet.

Anonymkode: 3eba9...b12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bud med "forbehold om at selger påkoster fall til sluk før innflytting", som i praksis vil si totalrenovering av badet, nå har jeg hørt det og 😂 Det er et helt hinsides forbehold som aldri kommer til å bli akseptert. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan installere dusjkabinett og mest sannsynlig vil det gå fint i mange år, men du må huske at det er flere ting på bad som kan lekke- do sisterne, vannkrana kan klikke og sprenge mens du er borte. Vaskemaskin. Det kan føre til alvorlig lekkasje og vann vil bli ledet bort fra sluk (motfall) mot vegger og konstruksjon. Jeg hadde holdt meg unna eller bydd 100-300k under (som står oppgitt som kostnad for utbedring).

Anonymkode: d1ab9...048

Bad med TG3 er mest sannsynlig hensyntatt ved bestemmelse av prisantydningen. Du får heller ikke renovert badet for 100-300k, må vel heller regne med 400+k om man skal ha firma med våtromsgodkjenning til å gjøre det. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forøvrig ganske så utrolig at du har amatører som bygger nye bad uten reglementert fall mot sluk. Eier de ingen yrkesstolthet? Idioter?

Dette med fall i sluk var jo forskriftskrav som kom allerede i 1997. Likevel ser du f.eks. en hel haug med baderom så sent som fra 2010-2015 med manglende fall mot sluk. 
Noen her som er inni i bransjen som kan svare på dette? Er det polakker som gjør som de gjør i Polen? Spesielt vanskelig å konstruere fall mot sluk? Dyrere?

Trenger ikke å gå tilbake til 2015 engang for å finne bad med avvik/manglende fall til sluk, jeg synes jeg ser det stadig vekk også på nybygg og tilnærmet nybygg, som er bygget av såkalte fagfolk. 

Anonymkode: 4745c...74c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et nytt bad ville jeg med en gang tenkt at her er det dårlig utført arbeid knyttet til baderommet, hva er de skjulte feilene? Alle som jobber med bad vet at helling mot sluk er viktig. Ville betraktet badet som svært dårlig. Selv om det så fint ut. Dette er amatørfeil, og du vet ingenting om hva som skjuler seg under gulv/bak vegger.

Anonymkode: 283ff...89e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...