AnonymBruker Skrevet 4. april #1 Skrevet 4. april Vi hadde møte med lærere fra ungdomskole da vi har et barn med spesielt behov som skal inn på ungdomskolen nå. Barnet gruer seg, og synes det er skummelt. Barnet er gutt og interessert i tegning form og farge. Og det har de til valgfag. og så når vi skal prøve å introdusere barnet for valgfag og få barnet til å lede seg så sitter da veileder fra ungdomskolen og terper på at der "SYR DE" liker du å sy? De syr hatter. Ser da skuffelsen bre seg utover ansiktet på gutten og jeg lurer på om denne veilederen er helt idiot. Hun fortsatte å terpe på at ja der syr de. hatter og vesker!! som om de ikke gjør noe annet. Blir så skuffet når folk fra skolen er så utrolig dårlig på å forstå unger. og så smeller det fra henne at "jaja håper du kommer i klasse med noen du kjenner da!" og så går barnet ut med hengende hode. Trodde jeg skuille grine nesten..Når jeg spurte om de har noen sosiale ting de arrangerer på starten av året for å bli kjent, så sier hun jaaaa vi har fotball og tennis! og så har vi sånn eh frisby ! Anonymkode: 14115...950 3
AnonymBruker Skrevet 4. april #2 Skrevet 4. april Nå har du ikke sagt noe noe om diagnose eller hvilken støtte ungdommen trenger på uskolen, men var dette et eget møte for dere eller var det et fellesmøte ? Vi møtte ulike personligheter gjennom skolegangen til mine to Aspergere , og kunnskapen og innsikten til lærere og ansatte i ledelsen varierte . Jeg vil anbefale at dere ber om at det opprettes en Ansvarsgruppe der dere kan møte de ulike instansene og få tilbakemeldinger og fremme forslag til evt utbedringer i hverdagen. Der er lærere ,PPT, rådgiver og evt helsesøster representert. Anonymkode: 4bdc7...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 4. april #3 Skrevet 4. april Eget møte til oss ja. Synes de var helt utrolig dårlige på å trygge eleven og hause opp litt. De sa tilogmed at ja du som var på åpen dag og traff Are, og så gikk dere lang tur ja. Ja men han skal slutte til høsten..... tenker at når man er voksen så kan man tenke litt. prøvde å spørre flere ganger hva slags sosialt de fant på med barna men det var visst bare å sende de ut på fotball. Som om alle spiller fotball. 😕 Jaja...takk for tips. Det går nok bra tenker jeg. Ble bare så skuffet over håndteringen. Anonymkode: 14115...950 1
AnonymBruker Skrevet 4. april #4 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Eget møte til oss ja. Synes de var helt utrolig dårlige på å trygge eleven og hause opp litt. De sa tilogmed at ja du som var på åpen dag og traff Are, og så gikk dere lang tur ja. Ja men han skal slutte til høsten..... tenker at når man er voksen så kan man tenke litt. prøvde å spørre flere ganger hva slags sosialt de fant på med barna men det var visst bare å sende de ut på fotball. Som om alle spiller fotball. 😕 Jaja...takk for tips. Det går nok bra tenker jeg. Ble bare så skuffet over håndteringen. Anonymkode: 14115...950 Kan godt skjønne deg . Hvis det kan være noen trøst så fikk vi i vår tid beskjed på skolen om at sønnen vår sikkert ikke kom til å få karakterer i skolen , og bli boende i omsorgsbolig etterhvert. Det var så provoserende og trist siden vi ikke hadde noe erfaring med diagnosen . Bestemte meg for at det ikke skulle skje. Det tok litt tid å komme dit , men han har utdannet seg på universitet og har en bra jobb. Han sliter litt innimellom, men det går bra . Han får hjelp av helse når han trenger det. Overse denne idiotiske fremføringen som du fikk via skolen. Kontakt PPT og ta det ned de, og begynn å «utdanne» deg og bli kjent med problemstillingen som barnet sliter med , og bli en lettere utgave av Pølsa Pettersen. Jo mere kunnskap , jo lettere er det å håndtere utfordringene som kommer. Anonymkode: 4bdc7...6a4
AnonymBruker Skrevet 4. april #5 Skrevet 4. april Hvor godt mener du effekten de skal forså og kjenne en unge ut ifra det første møtet? Du må jo gi dem en sjanse, og da litt mer enn en time. De har jo ikke blitt kjent med gutten enda. Anonymkode: 6000d...ee7 2
AnonymBruker Skrevet 4. april #6 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor godt mener du egentlig de skal forså og kjenne en unge ut ifra det første møtet? Du må jo gi dem en sjanse, og da litt mer enn en time. De har jo ikke blitt kjent med gutten enda. Anonymkode: 6000d...ee7 Fikse en autocorrect… Anonymkode: 6000d...ee7
Carrot Skrevet 4. april #7 Skrevet 4. april jeg tenker du fint kan be om et nyttmøte med denne veilederen en til en og gi konstruktiv tilbakemelding på at det er fint om de gjør seg kjent med elevens behov og ønsker og tilpasser samtalene deretter og at de tilrettelegger for elevens behov i fagene eleven skal ha og at det er denne rådgiverens oppgave å bidra til dette.
AnonymBruker Skrevet 4. april #8 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor godt mener du effekten de skal forså og kjenne en unge ut ifra det første møtet? Du må jo gi dem en sjanse, og da litt mer enn en time. De har jo ikke blitt kjent med gutten enda. Anonymkode: 6000d...ee7 Her er det skolen som skal gi eleven en sjanse noe de slett ikke gjør? De er ikke på tilbudssiden i det hele tatt! Hva med å finne ut hvilke aktiviteter han liker da og se om de kan gjøre det! Eventuelt hvordan han kan være med å sy hvis den syinga er så satans viktig! Anonymkode: 1fd9c...0f7
AnonymBruker Skrevet 4. april #9 Skrevet 4. april Skjønner du blir fortvilet, men om det er slik at de syr der, så er det jo det de gjør. Akkurat som om på friluftsliv, så er de ute i all slags vær og har en plan for hva de skal, da hjelper ikke om det du vil er å fiske, når det ikke står på planen. Når det kommer til deg andre, så kanskje du skal be om et nytt møte? Anonymkode: 5ff38...d75
AnonymBruker Skrevet 4. april #10 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner du blir fortvilet, men om det er slik at de syr der, så er det jo det de gjør. Akkurat som om på friluftsliv, så er de ute i all slags vær og har en plan for hva de skal, da hjelper ikke om det du vil er å fiske, når det ikke står på planen. Når det kommer til deg andre, så kanskje du skal be om et nytt møte? Anonymkode: 5ff38...d75 Skolen skal tilpasses den enkelte eleven så hvis sying er viktig , hvordan skal det tilrettelegges så han kan være med å sy? (Dette hørtes ut som noen sure idioter på skolen som sikkert er overarbeida og drittlei av å være miljøterapeuter, psykologer, oppdragere og lærere på en og samme gang. Uansett er de forpliktet til å tilrettelegge for at gutten til TS skal få opplæring på lik linje som de andre. Så da må det tilrettelegges!) Anonymkode: 1fd9c...0f7
AnonymBruker Skrevet 4. april #11 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det skolen som skal gi eleven en sjanse noe de slett ikke gjør? De er ikke på tilbudssiden i det hele tatt! Hva med å finne ut hvilke aktiviteter han liker da og se om de kan gjøre det! Eventuelt hvordan han kan være med å sy hvis den syinga er så satans viktig! Anonymkode: 1fd9c...0f7 De skal lage nye valgfag som passer han? Nei, jeg skjønner jo du ikke mener det. Men hvordan var gutten din på møtet da? Satt han og fortalte om hva han likte og om seg selv generelt, ell ble det litt sånn at skolen ikke følte de fikk seg mye respons enda og derfor satt og skravlet i vei og forhåpentligvis traff på noe? Også gjorde de kanskje ikke det denne gangen, men de er jo ikke tankeleserere heller. De må få en sjanse på noen uker til å finne ut av ting sammen med gutten din. Anonymkode: 6000d...ee7 2
AnonymBruker Skrevet 4. april #12 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skolen skal tilpasses den enkelte eleven så hvis sying er viktig , hvordan skal det tilrettelegges så han kan være med å sy? (Dette hørtes ut som noen sure idioter på skolen som sikkert er overarbeida og drittlei av å være miljøterapeuter, psykologer, oppdragere og lærere på en og samme gang. Uansett er de forpliktet til å tilrettelegge for at gutten til TS skal få opplæring på lik linje som de andre. Så da må det tilrettelegges!) Anonymkode: 1fd9c...0f7 Men skal de ha en klar plan for denne tilretteleggingen før de i det hele tatt har blitt kjent med gutten? Anonymkode: 6000d...ee7
AnonymBruker Skrevet 4. april #13 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men skal de ha en klar plan for denne tilretteleggingen før de i det hele tatt har blitt kjent med gutten? Anonymkode: 6000d...ee7 Da må de bli kjent med han da og spørre hva han liker og så videre? Anonymkode: 1fd9c...0f7
AnonymBruker Skrevet 4. april #14 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De skal lage nye valgfag som passer han? Nei, jeg skjønner jo du ikke mener det. Men hvordan var gutten din på møtet da? Satt han og fortalte om hva han likte og om seg selv generelt, ell ble det litt sånn at skolen ikke følte de fikk seg mye respons enda og derfor satt og skravlet i vei og forhåpentligvis traff på noe? Også gjorde de kanskje ikke det denne gangen, men de er jo ikke tankeleserere heller. De må få en sjanse på noen uker til å finne ut av ting sammen med gutten din. Anonymkode: 6000d...ee7 Jeg som skrev innlegget er ikke TS. Anonymkode: 1fd9c...0f7
AnonymBruker Skrevet 4. april #15 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi hadde møte med lærere fra ungdomskole da vi har et barn med spesielt behov som skal inn på ungdomskolen nå. Barnet gruer seg, og synes det er skummelt. Barnet er gutt og interessert i tegning form og farge. Og det har de til valgfag. og så når vi skal prøve å introdusere barnet for valgfag og få barnet til å lede seg så sitter da veileder fra ungdomskolen og terper på at der "SYR DE" liker du å sy? De syr hatter. Ser da skuffelsen bre seg utover ansiktet på gutten og jeg lurer på om denne veilederen er helt idiot. Hun fortsatte å terpe på at ja der syr de. hatter og vesker!! som om de ikke gjør noe annet. Blir så skuffet når folk fra skolen er så utrolig dårlig på å forstå unger. og så smeller det fra henne at "jaja håper du kommer i klasse med noen du kjenner da!" og så går barnet ut med hengende hode. Trodde jeg skuille grine nesten..Når jeg spurte om de har noen sosiale ting de arrangerer på starten av året for å bli kjent, så sier hun jaaaa vi har fotball og tennis! og så har vi sånn eh frisby ! Anonymkode: 14115...950 Hadde meldt henne inn på å ikke være åpen for barnets interesse. Fordi det må bli slutt på at gutter liksom ikke kan velge utradisjonelt. Norge er et trangsynt drittland hva gjør det folk om barna får en skoletime å glede seg til. Hadde hun reagert om en jente valgte bilmekaniker?? Anonymkode: 73f89...fbf
AnonymBruker Skrevet 4. april #16 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da må de bli kjent med han da og spørre hva han liker og så videre? Anonymkode: 1fd9c...0f7 Selvfølgelig. Men det skjer jo ikke i første møtet. Det er en prosess og bli kjent med hverandre. Veldig mange barn og unge er også usikre i første møtet, og er ikke så lette å få mye ut av. Og skolen er en skole, verken tankelesere eller psykologer. Så dette kan fortsatt bli bra, men man trenger tid og tillit. Spesielt i starten. Det er litt lett å glemme det, siden alt er innarbeidet på barneskolen. Men her må en helt ny prosess til for å også lande på u.skolen. Anonymkode: 6000d...ee7
veronica<3 Skrevet 4. april #17 Skrevet 4. april Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. veronica<3, mod.
Anbefalte innlegg