Gå til innhold

Barnet mitt er svært lett påvirkelig , hvordan jobbe med dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 6 åring er svært lett påvirkelig. Jeg tror nok det handler om natur, h*n er aktiv, litt impulsiv, og ikke den rolige, omstendelige typen. Jeg tror også det kan handle om at å begynne i 1 klasse har vært for det meste fint, men også innebærer at det har vært litt vanskelig for h*n å orientere seg inn mot nye grupperinger, finne fotfeste og finne sin plass. Det tror jeg bare delvis h*n har gjort. 

jeg merker at når de litt mer grenseløse barna spiller opp til noen rampestreker, er litt frekke etc, så henger h*n seg på med en gang. Da kan det også være at h*n sier meg i mot når vi korrigerer. 

Vi ønsker å jobbe for at h*n kan bli mindre påvirkelig for dårlig påvirkning. dette også fordi denne atferden er som trekkplaster for de barna som er mest grenseløse og kan lede h*n opp i trøbbel. 

er det noen barnebøker som illustrerer dette? Er det en måte å samtale på som er lur? Andre innspill?

Anonymkode: 1f331...45b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi han er en litt impulsiv type så er ikke snakk i seg selv løsningen. Han må få konsekvenser for oppførselen og så får snakk være en del som må gjøres over tid. Akkurat hvordan dere griper det an har jeg ikke noen tips for da jeg ikke kjenner barnet ditt. Men jeg ville bare påpeke at han må møtes der han er og ikke at dere kjører på med metoder som ikke passer for barnet deres. 

Hadde han vært en engstelig type hadde jeg absolutt ikke anbefalt konsekvenser, da det bare bidrar til et allerede fullt tankekjør. Da er prat og illustrasjoner bedre fremgangsmåte. Mens deres barn gjerne trenger noe som får han til å klare å stoppe når situasjonen oppstår (f.eks hvis jeg blir med på rampestreker da får jeg ikke ipad i dag). Nettopp fordi han ikke tenker så mye over konsekvenser av seg selv enda. Dette kommer over tid når han erfarer konsekvenser og klarer å la tankene styre handlingene sine. Han er liten enda.

Jeg håper dette er nyttig. 

Anonymkode: 139a7...5d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å endre personlighet på gutten, men jeg har sett mange eksempler på at dette går seg til med modning❤️ De fleste vil med tid og stunder lære seg hvilken oppførsel som lønner seg, både sosialt og ellers. En lur ting å gjøre, er å rose han MASSE når han velger «riktig». Hvis du får melding om at dumme ting har skjedd på skolen, sett deg ned og la han reflektere sammen med deg på hva som skjedde, slik at han kan resonnere seg fram til at han tok et dumt valg. 

Til sist vil jeg si at barn SKAL teste grenser iblant, det er sunt og normalt. Ingen skal følge ordre til punkt og prikke når de er 6 år 🙂

Anonymkode: 5d0e1...737

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...