AnonymBruker Skrevet 4. april #1 Del Skrevet 4. april Er det noen smarte jurister her? Hvordan kan man som pasient begrense innsyn i egne helseopplysninger ikke bare for annet helsepersonell, men også for merkantilt personell og administrative funksjoner på et DPS (distriktspsykiatrisk senter). Lover og regler..? Jeg har vært i kontakt med flere instanser (bl.a. behandlingsstedet selv), men opplever stor variasjon i informasjon og praksis. Noen sier man kan kreve sperring av journal, andre sier det kun gjelder i helt spesielle tilfeller. Jeg har fått forskjellige svar på hvorvidt merkantilt personell har tilgang, og hva som regnes som “nødvendig” tilgang. Samtidig ønsker jeg å ha en god relasjon, og ikke fremstå “vanskelig”, men jeg trenger også å føle meg trygg på at sensitive opplysninger ikke deles unødvendig. Spørsmålene mine er: 1. Har jeg rett til å begrense hvem som får lese journalen min, også internt i et DPS – utover det som følger av "tjenstlig behov"? 2. Finnes det noen praktisk fremgangsmåte for å kreve slik begrensning (f.eks. notat i journal, skriftlig erklæring)? 3. Hva slags tilgang har merkantilt personell i praksis er ulikt, og hvordan vurderes “nødvendighet”? Noen steder åpner de hvert eneste journalnotat etter timen, noen steder er det lydopptak som dikteres. Hvis noen her har erfaring fra helserett, personvern eller pasientrettigheter og kan gi råd om hvordan man bør gå frem, ville jeg satt utrolig stor pris på det. Jeg ønsker å ivareta både tillit og rettssikkerhet – uten unødig "være til bry-opplegg".. Er takknemlig for inputs og lovverk.. Anonymkode: 51e6b...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #2 Del Skrevet 4. april Du kan kun sperre- og da er det for alle evt alle unntatt behandler. Dette vil vanskeliggjøre helsehjelpen din da systemet er lagt opp slik at merkantilt avlaster behandler samt ved bytte av behandler, sykdom etc. i praksis er det stort sett psykiatriske pasienter som sperrer og ja det er et « til bry» opplegg for både helseforetak statsforvalter mv. jobbe med tillatt kanskje? Og få en forklaring fra behandler på hva de gjør når det står oppslag? Et oppslag fra merkantilt er oftest bare på sekunder for å lukke dokument etc, dette synes ikke på innsynsloggen men på it logge. Og viser at de neppe har rukket lese noe … Anonymkode: 395ef...b88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #3 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan kun sperre- og da er det for alle evt alle unntatt behandler. Dette vil vanskeliggjøre helsehjelpen din da systemet er lagt opp slik at merkantilt avlaster behandler samt ved bytte av behandler, sykdom etc. i praksis er det stort sett psykiatriske pasienter som sperrer og ja det er et « til bry» opplegg for både helseforetak statsforvalter mv. jobbe med tillatt kanskje? Og få en forklaring fra behandler på hva de gjør når det står oppslag? Et oppslag fra merkantilt er oftest bare på sekunder for å lukke dokument etc, dette synes ikke på innsynsloggen men på it logge. Og viser at de neppe har rukket lese noe … Anonymkode: 395ef...b88 Takk. Jeg har opplevd å få ulik informasjon, urettmessige journaloppslag... Så hadde i utg punktet tillitt, men den ble brutt da gitt informasjon ikke samsvarte med praksis. Det er vanskelig for meg å være åpen, om jeg samtidig skal være usikker på hvordan informasjonen håndteres og av hvem. Opplever ikke å være så alene med å kjenne på dette, så dette er nok ikke bare mine "trust - issues". La oss kalle det psykisk helsehjelp, og ikke psykiatrisk... det er forskjell på somatisk og psykisk helsehjelp, men behandles likt i DIPS. Men OK - da kan jeg sperre for alle unntatt behandler, juridisk. Vet du hvordan man praktsik og juridisk gjør dette på behandlingsstedet? Legger fram en erklæring jeg ber de signere på? Hva bør stå i den erklæringen? Hvilke lover og regler? Anonymkode: 51e6b...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå