AnonymBruker Skrevet 30. april #21 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes også det hadde vært det beste! Men dette handler om at LO vil ha én avtale, og det er fordi alles lønnsmidler da havner i samme pott. Og da fordeles det systematisk penger fra de mer høytlønte (Akademikerne, UNIO) til de mer lavtlønte (hovedvekt i LO/YS). Det er kun det dette handler om. LOs uttalelser om streiken i fjor var langt over streken. Jeg er medlem i Ap selv, men jeg mener sammenblandingen mellom Ap og LO er uheldig. Anonymkode: 9acb7...e18 Jeg kan legge til at jeg synes fordeling mellom høytlønte/lavtlønte skal løses gjennom skattesystemet. Ikke at det liksom skal løses gjennom omfordeling i staten alene - for staten sliter allerede med å tiltrekke seg og beholde høyt kvalifisert arbeidskraft. Jeg har sett statistikken, og i staten får man relativt til andre sektorer bedre betalt hvis man har lav utdanning, og dårligere betalt hvis man har høy utdanningen. Anonymkode: 9acb7...e18 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #22 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan legge til at jeg synes fordeling mellom høytlønte/lavtlønte skal løses gjennom skattesystemet. Ikke at det liksom skal løses gjennom omfordeling i staten alene - for staten sliter allerede med å tiltrekke seg og beholde høyt kvalifisert arbeidskraft. Jeg har sett statistikken, og i staten får man relativt til andre sektorer bedre betalt hvis man har lav utdanning, og dårligere betalt hvis man har høy utdanningen. Anonymkode: 9acb7...e18 Ja, jeg har master og tjener 50.000 mer enn hun på samme seksjon som ikke har utdanning i det hele tatt 😅 Vi har i det siste mistet fire veldig gode medarbeidere til andre arbeidsgivere på grunn av lønn. Anonymkode: 565df...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #23 Skrevet 30. april Unio, Akademikerne og YS er enige med staten. De første får fordele lokalt, mens YS får et nytt beskjedent sentralt tillegg og mesteparten lokalt. LO brøt og går til megling. Anonymkode: 2e25b...ef7
AnonymBruker Skrevet 30. april #24 Skrevet 30. april Det ser ut til at LO er lengre unna sitt mål om felles avtale enn noen gang. Men betyr dette at YS-medlemmer igjen må vente på at LO blir ferdige, eller kan økningen betales ut på neste lønnskjøring? Ikke at det merkes stor forskjell med et så lite tillegg, men alle monner drar. Anonymkode: 2e25b...ef7
AnonymBruker Skrevet 28. mai #25 Skrevet 28. mai Interessant vri på årets oppgjør, LO skilte lag fra YS og fikk et mye større sentralt tillegg. Kan man da forvente at YS får mer i det lokale oppgjøret, eller koker det bort i kålen som det ofte gjør? Ser at jeg ville fått rundt 10 000 mer i sentralt oppgjør som LO-medlem nå. I tillegg har de rundt 40% igjen å forhandle om. Dessverre finner jeg LOs poltikk og retorikk uspiselig. Anonymkode: 2e25b...ef7
AnonymBruker Skrevet 29. mai #26 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 10.34): Vi fikk det i mars. Jobber også på universitetet. Anonymkode: c2aac...258 Det er flere universiteter i dette landet altså. Anonymkode: a1d36...3d7
AnonymBruker Skrevet 29. mai #27 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Interessant vri på årets oppgjør, LO skilte lag fra YS og fikk et mye større sentralt tillegg. Kan man da forvente at YS får mer i det lokale oppgjøret, eller koker det bort i kålen som det ofte gjør? Ser at jeg ville fått rundt 10 000 mer i sentralt oppgjør som LO-medlem nå. I tillegg har de rundt 40% igjen å forhandle om. Dessverre finner jeg LOs poltikk og retorikk uspiselig. Anonymkode: 2e25b...ef7 Rammen totalt er jo den samme både i LO og YS. Jeg er usikker på om glidning og overheng er det samme. I utgangspunktet er det vel ingen grunn til at man skal komme dårligere ut som YS-medlem enn som LO-medlem, men det kommer selvsagt an på hva som skjer i de lokale lønnsforhandlingene. De fleste vil nok ha en form for generelt tillegg også lokalt. Spesielt YS. Anonymkode: 9acb7...e18
AnonymBruker Skrevet 29. mai #28 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Rammen totalt er jo den samme både i LO og YS. Jeg er usikker på om glidning og overheng er det samme. I utgangspunktet er det vel ingen grunn til at man skal komme dårligere ut som YS-medlem enn som LO-medlem, men det kommer selvsagt an på hva som skjer i de lokale lønnsforhandlingene. De fleste vil nok ha en form for generelt tillegg også lokalt. Spesielt YS. Anonymkode: 9acb7...e18 Ja, YS skal ha 75% lokalt. Men sånn var det i fjor også, og da det ble veldig små lokale tillegg på de fleste. Anonymkode: 2e25b...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå