Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvor det blir ut av fjorårets lønnsoppgjør. Jeg jobber som universitetslærer på sykepleierutdanninga.
 Jeg har fått med meg at lønnsoppgjøret var forsinket, men trodde de var ferdige i høst. Har ikke sett noe til etterbetaling eller informasjon. Tror det er første gang på 30 år at det ikke er noe som skjer med lønna mi et år. Noen som vet om det har vært noen utbetalinger eller hva som egentlig kom ut av fjoråret. Får vi ingenting? 

Anonymkode: 52994...793

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Resultatet av de lokale forhandlingene skal være klart. Ta kontakt med leder eller fagforening, de har protokollen. Vi fikk utbetalt tillegget på mars-lønna. Jeg jobber også ved et universitet. Jeg tror det var enkelte virksomheter som fikk utsatt frist(?), det er mulig de ikke får utbetalt før i april?

Er du fast ansatt er det vel usannsynlig at du skal få 0kr.

Anonymkode: 9acb7...e18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forhandlingene var forresten ikke før etter jul, fristen var 15. februar, om jeg ikke husker feil. Rikslønnsnemndas kjennelse kom ikke før rett før jul. Så nei, det var ingen forhandlinger i høst, alt ble svært forsinket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du har satt frem krav i de lokale forhandlingene? Om ikke så var det generelle tillegget  forsvinnende lavt i år.
Lokale forhandlinger skulle være ferdig til 1.mars, så om du har fått noe der skal du ha fått beskjed om dette av lederen din.
Vi får utbetalt dette nå på aprillønnen, så det blir en helt grei etterbetaling, siden dette er gjeldende fra 1. mai i fjor. Det gjelder både generelt tillegg og resultat av forhandlingene.

Anonymkode: 576e9...173

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Resultatet av de lokale forhandlingene skal være klart. Ta kontakt med leder eller fagforening, de har protokollen. Vi fikk utbetalt tillegget på mars-lønna. Jeg jobber også ved et universitet. Jeg tror det var enkelte virksomheter som fikk utsatt frist(?), det er mulig de ikke får utbetalt før i april?

Er du fast ansatt er det vel usannsynlig at du skal få 0kr.

Ok. Har tatt kontakt med tillitsvalgt tidligere, men fikk ikke svar. Jeg var innleid i noen år, fikk deretter fast ansettelse og har hatt det i 1,5 år nå. Skal avvente april-lønna og deretter forsøke å kontakte leder dersom det ikke er kommet noe informasjon eller etterbetaling. Lønn er ikke kjempeviktig for meg, så liker ikke å «mase» på sånt. Takk for svar 😊 -ts-

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg håper du har satt frem krav i de lokale forhandlingene? Om ikke så var det generelle tillegget  forsvinnende lavt i år.
Lokale forhandlinger skulle være ferdig til 1.mars, så om du har fått noe der skal du ha fått beskjed om dette av lederen din.
Vi får utbetalt dette nå på aprillønnen, så det blir en helt grei etterbetaling, siden dette er gjeldende fra 1. mai i fjor. Det gjelder både generelt tillegg og resultat av forhandlingene.

Har ikke hatt noe møte med min leder om det. Har nå heller ikke hatt noen samtale med noen for den saks skyld, etter at jeg ble ansatt. Vet at jeg skal ha det «i løpet av våren». Men så et notat om lokale forhandlinger og etterbetaling uten at jeg har sett noe på lønna. -ts-

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvor det blir ut av fjorårets lønnsoppgjør. Jeg jobber som universitetslærer på sykepleierutdanninga.
 Jeg har fått med meg at lønnsoppgjøret var forsinket, men trodde de var ferdige i høst. Har ikke sett noe til etterbetaling eller informasjon. Tror det er første gang på 30 år at det ikke er noe som skjer med lønna mi et år. Noen som vet om det har vært noen utbetalinger eller hva som egentlig kom ut av fjoråret. Får vi ingenting? 

Vi fikk det i mars. Jobber også på universitetet. 

Anonymkode: c2aac...258

AnonymBruker
Skrevet

Vi får det på april-lønna. Jobber på universitet. 

Anonymkode: 3b763...f46

AnonymBruker
Skrevet

Håper vi slipper det samme i år. 

Anonymkode: c2aac...258

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen steder har de fremforhandlet et høyt generelt tillegg lokalt, så det kommer helt an på hvor TS er ansatt. 

Skrevet

Vi har fått beskjed om at det kommer nå i april.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken organisasjon er du med i? Feks LO/YS fikk jo det fantastiske tillegget på 0,75% til alle. Mesteparten ble forhandlet lokalt, og for de fleste på min arbeidsplass fikk vi enda mindre der. Men det ble jo mer enn 0 utbetalt, selv om det ble en nedgang i reallønn. Vi fikk vårt i mars.

Fagforeningene snakker allerede om at vi skal få et "nytt godt oppgjør" i år, så jeg har ikke høye forventninger. I årets private oppgjør ble det et dårlig felles tillegg igjen (hjelper ikke at Peggy kaller det godt), så tipper det blir det samme i staten igjen. At man må kjempe lokalt for å unngå reallønnskutt. Tror ikke LO vil ha streik så lenge AP sitter, spesielt ikke i et valgår. Det ble jo lynkjapt frivillig lønnsnemnd i fjor også. 

Anonymkode: 2e25b...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Vi får etterbetalt på april lønn her jeg jobber. Men det fikk vi skriftlig informasjon om fra leder

Anonymkode: 3eecb...c10

AnonymBruker
Skrevet

Vi får på april lønna, jobber i forsvaret. Hatt god info fra ntl hele veien.

Anonymkode: df793...7e2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått beskjed om at vi får det på april lønna. Så kom det en kontramelding om at de ikke kunne garantere det og at det kanskje ble mai. Forstår ikke at det kan ta så lang tid når de først har blitt enige. Vi har fått vite hva vi har fått. 

Anonymkode: cfba1...610

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 10.26):

Lønn er ikke kjempeviktig for meg, så liker ikke å «mase» på sånt.

Men likevel opprettet du tråd på et forum. Jeg tror du skal være litt mer ærlig mot deg selv🙂

Anonymkode: 62e0b...0c2

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror vi om lønnsoppgjøret i staten i år da? Blir de enige i dag, eller går det til mekling? Ser at NRK har blitt enige med NJ om et tillegg på over 31 000, så mye kan vel ikke resten drømme om? Sier meg fornøyd med halvparten, som vil være mye mer enn jeg fikk i fjor.

Men det er vel vanskelig å få alle de organisasjonene enige. Staten har tilbud noe til sentralt og noe lokalt, som vel bare YS er enige i. LO vil ha alt sentralt og resten alt lokalt. For oss gikk det helt skeis lokalt i fjor (som strengt tatt ble i år), så for min del vil jeg heller ha alt sentralt denne gangen. Har man fornuftig ledelse er lokalt best. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva tror vi om lønnsoppgjøret i staten i år da? Blir de enige i dag, eller går det til mekling? Ser at NRK har blitt enige med NJ om et tillegg på over 31 000, så mye kan vel ikke resten drømme om? Sier meg fornøyd med halvparten, som vil være mye mer enn jeg fikk i fjor.

Men det er vel vanskelig å få alle de organisasjonene enige. Staten har tilbud noe til sentralt og noe lokalt, som vel bare YS er enige i. LO vil ha alt sentralt og resten alt lokalt. For oss gikk det helt skeis lokalt i fjor (som strengt tatt ble i år), så for min del vil jeg heller ha alt sentralt denne gangen. Har man fornuftig ledelse er lokalt best. 

Tja, jeg tror det kan bli vanskelig å oppnå enighet om fordelingen lokalt/sentralt, som du sier. LO gikk på en kjempesmell i fjor, og Akademikerne vil aldri gå med på noe annet enn 100% lokalt, det var jo det de gikk til Rikslønnsnemnda for i fjor. UNIO er nyere i den avtalen, men jeg tror ikke de heller vil gi seg på det. 
Så jeg er like spent som deg! Jeg er organisert innen Akademikerne (og tillitsvalgt), og håper det blir 100% lokalt som før. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tja, jeg tror det kan bli vanskelig å oppnå enighet om fordelingen lokalt/sentralt, som du sier. LO gikk på en kjempesmell i fjor, og Akademikerne vil aldri gå med på noe annet enn 100% lokalt, det var jo det de gikk til Rikslønnsnemnda for i fjor. UNIO er nyere i den avtalen, men jeg tror ikke de heller vil gi seg på det. 
Så jeg er like spent som deg! Jeg er organisert innen Akademikerne (og tillitsvalgt), og håper det blir 100% lokalt som før. 

Jeg synes igrunnen det ryddigste er at det fordeles en pott til hver organisasjon/sammenslutning, så kan disse bestemme selv om de vil ha mest sentralt eller lokalt blant sine medlemmer. Men LO er jo veldig på at det skal være en felles avtale (og alle som mener noe annet enn dem er usolidariske og verre).

Er redd det kan bli mange streiker i årene som kommer. Men kanskje ikke akkurat i år, siden det er valgår og det tar seg bedre ut om LO (i praksisk AP) kan påstå at de har fått en strålende avtale med staten (også AP).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes igrunnen det ryddigste er at det fordeles en pott til hver organisasjon/sammenslutning, så kan disse bestemme selv om de vil ha mest sentralt eller lokalt blant sine medlemmer. Men LO er jo veldig på at det skal være en felles avtale (og alle som mener noe annet enn dem er usolidariske og verre).

Er redd det kan bli mange streiker i årene som kommer. Men kanskje ikke akkurat i år, siden det er valgår og det tar seg bedre ut om LO (i praksisk AP) kan påstå at de har fått en strålende avtale med staten (også AP).

Jeg synes også det hadde vært det beste! 
Men dette handler om at LO vil ha én avtale, og det er fordi alles lønnsmidler da havner i samme pott. Og da fordeles det systematisk penger fra de mer høytlønte (Akademikerne, UNIO) til de mer lavtlønte (hovedvekt i LO/YS). Det er kun det dette handler om.

LOs uttalelser om streiken i fjor var langt over streken. 
Jeg er medlem i Ap selv, men jeg mener sammenblandingen mellom Ap og LO er uheldig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...