AnonymBruker Skrevet 5. april #21 Del Skrevet 5. april Har aldri hørt om regler for hvilke planter som skal plantes når 🙂. Har stelt grav(er) i mange år. Bor i nord. Her planter vi ofte en stemor så fort det går. Gjerne til 17. mai, om snøen er borte. Så planter vi sommerblomster (helt valgfrie) sånn ca i midten av juni. De to siste somrene har det vært så varmt og tørt her at vi har måttet vanne graver hver tredje dag. Deler jobben med et søsken. Anonymkode: 2b275...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #22 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 16.08): Et annet spørsmål jeg diskuterer med svigermor: Må det plantes faste planter til faste tider på gravene? Er det krise om man planter en tulipan plante, eller solsikke på graven? ts Anonymkode: 756df...710 Ekspander Jeg visste ikke at det var noen regel om at må plantes innenfor datoer. Jeg trodde jeg var sen og fikk planta sist helg på min datters grav. Jeg planter det som jeg syns er fint og i sesong. Nå er det påskeliljer og perleblomst. Rundt bursdagen hennes i mai bytter jeg til margeritter, helst i rosa for det var hennes yndlingsfarge🩷 plant det du føler passer for din avdøde og ikke tenk på hva alle andre sier 🩷 har ikke svigermor mulighet til å gjøre det selv så må hun bare være fornøyd med de som faktisk steller der!🩷 Anonymkode: 54d1c...c2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #23 Del Skrevet 5. april Og for å legge til mitt siste svar så er det MANGE som fremdeles har høstlyng på gravene sist jeg sjekket i helga, så det er veldig forskjellig hva som blir gjort når. Bor i sør forresten. Så bare slapp av og ta det når du selv får tid🩷 Anonymkode: 54d1c...c2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #24 Del Skrevet 5. april Det er bra du er snill og tålmodig. Folk sier mye rart når de er i sorg. Anonymkode: 2a777...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #25 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 17.17): Det er bra du er snill og tålmodig. Folk sier mye rart når de er i sorg. Anonymkode: 2a777...c87 Ekspander Svigermor er slik uansett om hun er i sorg eller ei. Hun er som mange eldre mennesker opptatt av å følge tradisjoner, og redd for folkesnakk. Ts Anonymkode: 756df...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #26 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 17.13): Og for å legge til mitt siste svar så er det MANGE som fremdeles har høstlyng på gravene sist jeg sjekket i helga, så det er veldig forskjellig hva som blir gjort når. Bor i sør forresten. Så bare slapp av og ta det når du selv får tid🩷 Anonymkode: 54d1c...c2c Ekspander Samme her, - veldig få graver det er plantet på. Jeg har satt på påskeliljer, men aldri plantet så tidlig før, - venter som regel til uti mai.😊 Anonymkode: e2bb8...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:59 #27 Del Skrevet mandag kl 07:59 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 17.51): Svigermor er slik uansett om hun er i sorg eller ei. Hun er som mange eldre mennesker opptatt av å følge tradisjoner, og redd for folkesnakk. Ts Anonymkode: 756df...710 Ekspander Stakkars deg, sånne folk er vanskelig å hanskes med! Og du har nok med din egen sorg❤️ Så lenge en grav ikke er nedgrodd, eller helt uten pynt, vil det ikke bli folkesnakk. Jeg steller graver rundt omkring, og det finnes ingen regler. Selvfølgelig er der fint med påskeliljer til påske, men ikke noe krav. Her ligger det stort sett snø til mai, så her er det vanlig å rydde vekk høst/vinterlyng o.l, og plante stemor og løkplanter som tåler kulde, innen 17.mai. I juni pleier folk å sette ned sommerblomst, hvis de ikke har stauder som kommer opp. Potteroser, margeritter, begonia, pelargonia, georginer, lobelia og fløyelsblomst (tagetes) går ofte igjen her. Og hvis en er usikker, blir det aldri feil, hvis en tenker på den som er begravd og velger blomster som passer den avdøde: En liten gutt jeg steller graven til, får lyseblå stemor, og hvite og blå blomster. Den som elsket rød begonia får det. Og tante som var glad i rosa, får rosa blomster osv. Da kan ingen klage på deg, for du kan si det var favoritt farge eller blomst❤️ Anonymkode: 67101...2fb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:05 #28 Del Skrevet mandag kl 09:05 Jeg syns ikke noe om at en grav skal diskuteres opp og ned. Man bør være raus og tenke at så lenge det er plantet noe der så handler det ikke om å få vite viljen sin. Anonymkode: 9be3c...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå