Gå til innhold

Må det være plantet med blomster til palmesøndag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det krise om påskeliljene kommer i jorden dagene etter palmesøndag?

Jeg har ikke kapasitet til å få gjort det før tidligst mandag etter palmesøndag, men svigermor forstår ikke at jeg ikke bare kan slippe alt jeg har i hendene og plante på graven til hennes sønn/ min avdøde samboer palmehelgen. 😔

Anonymkode: 756df...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er sjelden jeg planter før 1. mai, og ofte venter jeg til rundt den 10. mai med å plante stemor. Iår er det litt spesielt med all varmen vi har nå, så har plantet påskeliljer som jo tåler endel. 

Påsken begynner jo ikke før skjærtorsdag tenker jeg, så absolutt innafor å vente slik du har tenkt. 👍

Anonymkode: e2bb8...7d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri plantet noe før  etter 1 mai. Påskeliljene kommer jo opp nå, løken er satt ned om høsten. Det blir plantet andre sommerblomster ut i mai, det kan av og til komme snø og kulde så sent,så jeg ser det an.  Svigermoren din er urimelig!

Anonymkode: d9699...c08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun merker det er det fordi hun er der. Da kan hun jo gjøre det selv.

Anonymkode: ff903...249

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Macro skrev (8 minutter siden):

Det fleste gir jo faen i hele påska. Si til svigermor at enkelte har et liv å leve.

Syns du virkelig at det er en passende ting å si til noen i en sånn situasjon?

Når det gjelder påskeliljene, kan de selvfølgelig plantes etter palmesøndag, men jeg ville prøvd å heller gjort det FØR palmehelga, hvis den helga er travel for deg, ts. Da er det blomster der palmesøndag, uten at du må avbryte planer, og alle blir fornøyd

Anonymkode: 67101...2fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Når det gjelder påskeliljene, kan de selvfølgelig plantes etter palmesøndag, men jeg ville prøvd å heller gjort det FØR palmehelga, hvis den helga er travel for deg, ts. Da er det blomster der palmesøndag, uten at du må avbryte planer, og alle blir fornøyd

Det er direkte farlig at sørgeforumet havner på hot-lista. Skal lære meg å sjekke det før jeg svarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis hun merker det er det fordi hun er der. Da kan hun jo gjøre det selv.

Anonymkode: ff903...249

Hun er gammel og klarer ikke å bøye seg.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er bortreist derfor kan jeg ikke plante tidligere, men skal prøve å få min svigerinne til å plante denne helgen.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er hovedgrunnen til at jeg vil kremeres. Folk skal slippe å stresse med å holde graven fin. 

Det går fint ❤️

Anonymkode: efa78...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er hovedgrunnen til at jeg vil kremeres. Folk skal slippe å stresse med å holde graven fin. 

Det går fint ❤️

Anonymkode: efa78...4bb

Man har en grav selv om man blir kremert, men du tenker kanskje på minnelund?

Min samboer er kremert og har gravstein og et lite blomsterbed foran steinen.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det krise om påskeliljene kommer i jorden dagene etter palmesøndag?

Jeg har ikke kapasitet til å få gjort det før tidligst mandag etter palmesøndag, men svigermor forstår ikke at jeg ikke bare kan slippe alt jeg har i hendene og plante på graven til hennes sønn/ min avdøde samboer palmehelgen. 😔

Hvis det er så viktig for din svigermor, så planter hun på sin sønns grav selv ❤️ 

Anonymkode: bc92a...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er så viktig for din svigermor, så planter hun på sin sønns grav selv ❤️ 

Anonymkode: bc92a...71e

Hun klarer det ikke pga helsen, men jeg har fått min svigerinne til å gjøre det denne helgen.

Min svigerinne mente også at blomstene måtte i jorden denne helgen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Et annet spørsmål jeg diskuterer med svigermor:

Må det plantes faste planter til faste tider på gravene?

Er det krise om man planter en tulipan plante, eller solsikke på graven?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

På min far sin grav har vi plantet noen krokus i et hjørne det kommer opp flere år på rad, så har vi en fler årig rose på andre siden, den blir klipt på høsten. 

Midt i så planter vi som oftest stemor på våren, litt opp og ned hvor lenge de holder ut fra hvor ofte noen er der, på høsten setter vi lyng der 

Anonymkode: 52cb1...a6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ts

Du kan plante hva enn du vil! Jeg planter sjelden det samme som alle andre på mitt barna grav, jeg planter det jeg synes er fint, og liker å skifte ut jevnlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ts

Jeg synes svigerfamilien din bestemmer mye! Det var din samboer, og du er fester og skal igrunnen bestemme alt tenker jeg. De andre kan sette blomster i vann e.l., men planting bør være helt opp til deg! 

Du kan f.eks. legge diverse løker (påskeliljer , tulipaner e.l.) i jorda om høsten, og så kommer de opp om våren, eller plante de nå. Stemor er fint å plante etterpå. Når faren for frost er over/stemoren ikke er noe fin lenger, så pleier jeg å plante sommerblomster. Jeg liker godt Tagetes, Betulia o.l. - de blomstrer hele sommeren. Noen planter også ei rose e.l. som kommer igjen år etter år.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hanne67 skrev (16 minutter siden):

Jeg synes svigerfamilien din bestemmer mye! Det var din samboer, og du er fester og skal igrunnen bestemme alt tenker jeg. De andre kan sette blomster i vann e.l., men planting bør være helt opp til deg! 

Du kan f.eks. legge diverse løker (påskeliljer , tulipaner e.l.) i jorda om høsten, og så kommer de opp om våren, eller plante de nå. Stemor er fint å plante etterpå. Når faren for frost er over/stemoren ikke er noe fin lenger, så pleier jeg å plante sommerblomster. Jeg liker godt Tagetes, Betulia o.l. - de blomstrer hele sommeren. Noen planter også ei rose e.l. som kommer igjen år etter år.

Ja det er mange som skal ha et ord med i laget her, for han var ikke bare min samboer men også sønn, far og bror og alle blander seg inn og har meninger.

Jeg har ikke stelt graver før og er fersk på disse gammeldagse reglene for hva som plantes når, men regner med at interessen for gravstedet dabber av for hvert år som går.

I fjor var det første sommeren etter at vi fikk opp gravstein, og da klaget svigerfamilien voldsomt på at de måtte hele fem ganger i løpet av to måneder på kirkegården for å vanne.

Han er gravlagt 5 min fra barndomshjemmet og der hvor søsken bor, mens jeg bor én time unna.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er mange som skal ha et ord med i laget her, for han var ikke bare min samboer men også sønn, far og bror og alle blander seg inn og har meninger.

Jeg har ikke stelt graver før og er fersk på disse gammeldagse reglene for hva som plantes når, men regner med at interessen for gravstedet dabber av for hvert år som går.

I fjor var det første sommeren etter at vi fikk opp gravstein, og da klaget svigerfamilien voldsomt på at de måtte hele fem ganger i løpet av to måneder på kirkegården for å vanne.

Han er gravlagt 5 min fra barndomshjemmet og der hvor søsken bor, mens jeg bor én time unna.

Ts

Siden de blander seg så mye opp i hva og når du bør plante, så bør de ihvertfall kunne vanne! De har vel også flere graver på kirkegården der, og da går det jo for det samme! 

Anonymkode: e2bb8...7d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Om det er så viktig for de, og om de ikke klarer dette selv, kan de ansette noen til å gjøre dette. De kan ikke bare sitte der og kreve og kreve. 

Anonymkode: 10a05...212

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...