Gå til innhold

Fastlegen sa at jeg ikke trenger jordmor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liljerød skrev (På 4.4.2025 den 9.08):

Da jeg var gravid, sa min fastlege det samme. Og jeg gikk ikke til jordmor.

Etterpå angret jeg, fordi det er noe med den omsorgen som du får hos en jordmor som har litt mer tid. Fastlegen er bare opptatt av å få deg fortest mulig ut døra igjen.

Jeg vil anbefale deg å kontakte jordmor dersom du ønsker det. 

Det kommer jo an på hvilken fastlege du har valgt deg. Er man i en større by har man gjort seg en del bry med å velge en god fastlege, fordi det avgjører hvilken kvalitet oppfølging man får om/når helsa svikter. Den beste fastlegen i distriktet er som en forsikring. 

Ja, om ts bor på bygda kan det hende man må ta til takke med en lege som er dårlig eller til og med udugelig. Eller det kan hende ts står på venteliste til noen mer optimal. Men jordmor vil påregnelig kun gi bedre «omsorg» om 1)legen ikke er spesielt god OG 2) den jordmoren ts helt tilfeldig får utdelt faktisk også er kompetent. (Og minst like mange jordmødre som leger er påregnelig ikke spesielt gode til jobben sin)

Som et ps: omsorg er ikke på listen over kriterier jeg har til helsepersonell. Medisinsk kompetanse og evne til krisehåndtering er mine to eneste kriterier. Omsorg får man hjemme. Hos helsepersonell vil man ha en samtale om den forskingen som kom ut forrige uke og hvordan den påvirker planen for oppfølging, ikke noen tomme innlærte fraser om at de «forstår deg».

Anonymkode: f0df3...247

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helsestasjonen i din bydel svarte deg aldri på telefon og mail? Hva skjedde da du gikk innom der da? 

Anonymkode: 62b0a...d86

Da jeg havnet der etter at ungen var født, fikk jeg "kjeft" fordi jeg ikke hadde gått til jordmor. Jeg sa til dem at jeg lenge forsøkte å kontakte dem, og at jeg til slutt ga opp. Jeg ba de også lære seg å ta telefonen eller ansette noen som klarte å svare på mail. 

Men én ting skal sies og det er at fastlegen min (som er en mann) reddet barnets liv. Han sendte meg til sykehus kjapt fordi han "ikke hadde så mye peiling på gravide" og var usikker. Usikkerheten hans reddet mitt barn, det viste seg at barnet var sykt og jeg fikk oppfølging på Ullevål store deler av svangerskapet. Vi var også på sykehuset i flere uker etter fødsel. Så kanskje var det til det beste at jeg ikke fikk tak i jordmor :) Men jeg ble sint da helsestasjonen liksom skulle gi meg tilsnakk.

Anonymkode: 6693a...390

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk annenhver gang til fastlege og jordmor. Du skal på kontroll spesifikke uker, og velger selv til hvem. All svangerskapsoppfølging er gratis. Jordmor har bedre tid og prater om fødsel og foreldreskap. Fastlege kan gjøre mer medisinske ting.

Anonymkode: 30662...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan virkelig ikke se for meg hva jeg skulle brukt all den tiden til hos jordmor. En time, altså 60 minutter, for hver kontroll?

Anonymkode: 70419...ead

Poenget er at det er satt av så mye tid. Men om du ikke har noe å spørre om eller noe du lurer på, noe spesielle utfordringer (svangerskapsforgiftning, diabetes, osv) så er det jo bare å gå for blodtrykksmåling, sjekk av urin og symfysemåling (etter uke 24 i alle fall).  Mine timer er rundt 30 minutter. Andregangsfødende. Blir ofte litt ekstra prat om en eller annen svangersskapsplage eller annet jeg lurer på. Jeg liker det at man slipper å føle at man må haste avgårde med en gang fordi legen har en ny time og vil helst ikke ha noe ekstra spørsmål. Har forresten vært til forskjellige leger under svangerskap så virker som det er normalen😅 Fortest mulig ut døra.

Anonymkode: ecee0...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne velge om jeg ville gå til jordmor eller fastlegen for oppfølging i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var fastlege da jeg ble gravid med første, og hans anbefaling, basert på egen og kollegers erfaring med oppfølging va gravide i en sprengt fastlegehverdag, var å gå til jordmor for all oppfølging. Vi bor i en bydel i Oslo med ganske sprengt kapasitet på helsestasjonen, så jeg måtte ha noen av kontrollene hos fastlegen innimellom. Men følte meg absolutt best ivaretatt av jordmor, som hadde mye bedre tid og omsorg!

Anonymkode: 54ddb...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med fastlege. Har fire svangerskap bak meg. Gikk til jordmor noen ganger i første svangerskap, men det ble veldig mye sånn «pratepjatt». Jeg har ikke behov for å snakke med en jordmor om tanker rundt barnet og fødsel, det er samtaler jeg har med andre nære. Så for meg var kontroller og kortere konsultasjoner hos lege mer enn godt nok. Har vært veldig fornøyd med mine fastleger (to ulike). Det handler kanskje mest om tillit og kjemi - så velg den du føler deg trygg og komfortabel med. 

Anonymkode: e3052...8a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt valg mellom jordmor og fastlege, og det kommer mest an på hva du selv ønsker, og hvor flink fastlege og jordmor du har. Jeg gikk annenhver gang til dem i første svangerskap, og i andre svangerskap den første delen hos fastlegen og siste del hos jordmor, mest fordi det ble vikarer for lege og da var det enklere med en fast jordmor. Men jeg liker best fastlegen egentlig, da jeg ikke ønsker såååå masse dulling som jordmødre driver  med.

Så prøv gjerne begge deler siden det er ditt første svangerskap, og så kan du fortsette med enten begge annenhver gang eller du kan velge den du trives best hos 🙂 Hvis du går hos fastlege ville jeg tatt en gang hos jordmor når fødselen nærmer seg for å snakke om fødsel, for de er ofte gode på dette med følelsene rundt fødsel, men snakk også med lege om fødsel, særlig hvis det er noe ekstra. Jeg hadde seteleie, og da var det fint å snakke med fastlegen også da jeg opplevde at jordmor ikke ga særlig nøytral informasjon og prøvde å pushe meg. 

Anonymkode: 1f723...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 9.02):

Hei alle fine damer. Jeg var på konsultasjon hos fastlegen min på onsdag, og der nevnte jeg at jeg også planlegger å ringe til helsestasjon for å få time med jordmor. Han sa at jeg ikke trenger jordmor og at jeg kan komme til han også reise til sykehus når det trengs. Dette er min første graviditet så jeg vet ikke hva som skjer i de ulike timene. Hva gjør man hos jordmor som man ikke gjør hos fastlegen? Betaler man for hver time hos jordmor som hos fastlegen? 

Anonymkode: 9a90f...295

Han har "rett". Du kan ta all oppfølging hos legen din, men jeg anbefaler at du kontakter jordmor og i alle fall tar noen av kontrollene der. Jordmødre kan fødsel på en helt annen måte enn legene. Det hender de har mer tid enn legene også. Men i prinsippet skal det samme foregå på kontrollene. Innholdet avhenger noe av hvor langt du er kommet, men det faste er blodtrykk, urinprøve og vekt. Etter hvert måles symfyse fundus (måler magen) og man lytter til fosterets hjertelyd med en doppler.

All oppfølging av graviditet og fødsel er gratis, så lenge du ikke oppsøker privat helsetjeneste. På helsenorge finner du all informasjon du trenger om svangerskapsomsorgen i Norge.

Anonymkode: 5d415...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn på 90-tallet, og gikk bare til legen min. Mener hun hadde litt tilleggsutdannelse innen graviditet. Så lenge man har et normalt svangerskap uten noen spesielle plager, så holder jo det. 

Anonymkode: 93c4c...b4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare brukt fastlege. Aldri skjønt hvorfor jeg skal belaste jordmødrene med å fly ned på kontroller i tide og utide. Ringer en lege om det skulle være noe medisinsk eller drar på føden når jeg skal føde. Ultralyd tok jeg privat hos gyn(i tillegg til ordinær ul). 4 barn

Anonymkode: ec0a2...0f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en avtale hos jordmor med første. Det var bare tomprat. Tok resten av det svangerskapet og de to neste med fastlege. 

Anonymkode: 3ab07...787

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En graviditet er så mye mer enn det rent helsefaglige. Jeg gikk aldri til fastlege i mine svangerskap, syns oppfølgingen fra jordmor var super. God og trygg oppfølging, samtaler om alt som måtte oppta tankene og hjemmebesøk etter fødsel av samme jordmor som hadde fulgt meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 9.02):

Hei alle fine damer. Jeg var på konsultasjon hos fastlegen min på onsdag, og der nevnte jeg at jeg også planlegger å ringe til helsestasjon for å få time med jordmor. Han sa at jeg ikke trenger jordmor og at jeg kan komme til han også reise til sykehus når det trengs. Dette er min første graviditet så jeg vet ikke hva som skjer i de ulike timene. Hva gjør man hos jordmor som man ikke gjør hos fastlegen? Betaler man for hver time hos jordmor som hos fastlegen? 

Anonymkode: 9a90f...295

Man nå ikke gå til jordmor - fastlegen kan ta alle rutinekontroller og henviser til sykehuset eller spesialiater ved behov. Men jordmødrene setter ofte av mer tid og er bedre på den emosjonelle oppfølginga syns jeg.

Anonymkode: 2bc03...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til fastlege første svangerskap og jordmor andre. De gjorde akkurat det samme mtp blodprøve, urinprøve, målinger, info og henvisninger til sykehus. Men jeg likte best å være hos jordmor. Synes de hadde bedre tid til meg der, og det var heller ikke like lang kø som hos fastlegen. Min fastlege da (har en ny nå) gjorde bare det som måtte gjøres, mens hos jordmor var det litt mer småprat og prat om hvordan det gikk. 

Men man velger selv hvor man vil gå. Og det er jo forskjell på leger og jordmødre også. Jeg hadde en lege for mange år siden da jeg bodde i en annen by som småpratet og spurte hvordan det gikk og tok seg god tid uansett hva det var. Mens han jeg hadde i første svangerskap som sagt bare gjorde jobben sin også var timen over. Har vært til ulike jordmødre på helsestasjonen også, da min faste var syk noen ganger. Og de var også helt forskjellige. 

Skulle jeg hatt flere barn ville jeg valgt å gå til jordmor igjen 😊

Anonymkode: 4f1b0...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første graviditet gikk jeg kun til fastlegen. Hun var helt fantastisk og hadde akkurat kommet tilbake fra barselpermisjon. Andre gangen hadde jeg ny lege og han var ikke ålreit på noen måter. Da var jeg veldig glad for å gå til en jordmor i tillegg. Hun likte jeg veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svangerskapskontrollen er den samme både hos legen og hos jordmoren. 

Så ja, du trenger strengt tatt ikke gå til jordmor, du kan ta alle kontrollene hos fastlegen. 

MEN: jordmødrene har gjerne en annen tilnærming og en annen kompetanse enn legene. De har også ofte MYE bedre tid. 

Jeg valgte å gå annenhver gang hos fastlegen og annenhver hos jordmor, i begge mine svangerskap. Legen hadde mer kunnskap om fysisk helse, men var veldig travel, og hadde lite å komme med når det gjaldt fødselsforløp, hvordan det faktisk foregikk på sykehuset, barsel, stell av baby, osv. Legen satt også ytterst på stolen og sjauet på for å bli ferdig på maks et kvarter. 

Jordmor hadde derimot gooood tid, aldri noe press om å komme meg ut døren, og hun hadde jobbet på sykehuset der jeg skulle føde, og hadde masse kunnskap om hva de tilbød av smertelindring, tips og råd om barseltiden, osv. 

Og så kommer jo veldig mye an på kjemi, da. 

Jeg ville bestilt time hos jordmor bare for å prøve det. Så kan du helt fritt velge, for hver kontroll, hvem du vil gå til av legen og jordmoren. 

Anonymkode: 5211e...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er SÅ MYE BEDRE å gå til jordmor. Legen er IKKE oppdatert, har ikke ammekunnskap osv. 

Jeg har kun gått til jordmor i mine siste svangerskap. Kun til lege for blodprøver, glukosebelastning etc. Svangerskapskontrollene har vært hos jordmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bare brukt fastlege. Aldri skjønt hvorfor jeg skal belaste jordmødrene med å fly ned på kontroller i tide og utide. Ringer en lege om det skulle være noe medisinsk eller drar på føden når jeg skal føde. Ultralyd tok jeg privat hos gyn(i tillegg til ordinær ul). 4 barn

Anonymkode: ec0a2...0f3

Det er liksom derfor kommunen har jordmødre på helsestasjonene. Fordi man skal kune ta kontrollene der. Med mindre svangerskapet er patologisk er det jo ingen grunn til å bruke lege til kontroller. Her syns jeg du tenkte veldig bakvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, du MÅ ikke ha jordmortimer. 
Jeg har gjort begge deler. I første svangerskap gikk jeg til jordmor fordi jeg trodde det var det man skulle. Det var jo helt ok. I andre svangerskap gadd jeg ikke, tok bare kontrollene hos fastlegen, det var like hyggelig og fint :)  MEN, min fastlege er kvinne da. Og hun har to barn selv. Jeg hadde faktisk ikke gått til en mann, beklager å si det. Ikke fordi det er noen fancy fysiske undersøkelser, men fordi de UMULIG vet hvordan det er å være gravid, eller å ha en kvinnekropp med kvinnehormoner. Der er nok kompetansen sannsynligvis best hos kvinnelige fastleger, kanskje med noen hederlige unntak av eks. fødselsleger osv forsåvidt :)  Og om så kompetansen er der, så er det noe med forståelsen...

Anonymkode: 89703...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...