katties Skrevet fredag kl 07:31 #21 Del Skrevet fredag kl 07:31 Jeg har 3 barn. Har gått til både fastlege og jordmor alle gangene. Nei, du MÅ ikke gå til jordmor, men det er et tilbud som er der h is du ønsker mer info om alt mulig, inkludert hvordan du og partneren din har det. Det er stor forskjell på jordmødre da - noen er velsig oppdatert på ting, mens andre fortsatt tror barn under 2 år ikke skal ha nøtter. Utdatert info for 35 år siden. Du er jo aldri forpliktet til å fortsette å gå til jordmor da: de setter opp timer til kontroll, men du kan bare si at du ikke ønsker det. Generelt har jordmødre 45 min til å snakke med deg mens fastlegen har 15 per time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet fredag kl 07:33 #22 Del Skrevet fredag kl 07:33 Jeg har gått til begge i begge mine svangerskap Har rutinekontrollene hos jordmor også har jeg ordnet alt det andre hos lege, f.eks glukosebelastning, kikhostevaksine og evt sykemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:40 #23 Del Skrevet fredag kl 07:40 Ville gått til jordmor siden det er første barnet, de har gjerne bedre tid og er spesialister på graviditet og nyfødtperioden, i motsetning til fastlegen 😊 Jeg er nå gravid for tredje gang og nøyer meg med å gå på kontroller hos fastlegen, siden jeg vet hva jeg går til når det gjelder fødsel osv. Anonymkode: 3bff8...c5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:40 #24 Del Skrevet fredag kl 07:40 Jeg er gravid nå, og har vært to ganger hos fastlegen, di andre kontrollene hos jordmor! Er myyyye mer fornøyd med oppfølging hos jordmor enn av fastlegen! Eneste forskjell er at fastlegen kan skrive ut sykemelding om du trenger, ellers gjør si det samme. Hos jordmor har jeg fått tilbud om fødselsforberedende kurs, masse tips til hva som finnes av tilbud i kommunen, hjelp til tilrettelegging på jobb (bedriftsjordmor, men min jordmor satt meg i kontakt med henne). Har fått nummer som jeg kan ringe dersom det er noe jeg lurer på eller trenger time mellom di faste kontrollene. Nå har jeg en fastlege som helst ikke vil røre gravide virker det som, men alle jordmødrene jeg har møtt til nå er supre! Di brenner for faget og har valgt å ta utdanning innenfor svangerskap fordi di virkelig ønsker å jobbe med det! Anonymkode: ae205...f0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:43 #25 Del Skrevet fredag kl 07:43 I første svangerskap så anbefaler jeg virkelig jordmor. Hun har bedre tid og bedre kontroll på alt som har med graviditet og fødsel og gjøre, og det er ikke bare snakk om kliniske målinger, men også forventninger, følelser osv. Jeg er nå høygravid med nummer 2, og har gått til jordmor hele denne graviditeten også. Her merker jeg at jeg nok like gjerne kunne gått til fastlegen, for nå har jeg mindre jeg lurer på, og mindre behov for preik. Men jeg liker at hun setter av god tid, og så var det noe fra første fødsel jeg måtte prate om, som legen ikke hadde hatt samme kompetanse på. Anonymkode: 897c5...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:14 #26 Del Skrevet fredag kl 09:14 Vil anbefale jordmor, de snakker mye om tiden før, i og etter fødsel på en annen måte enn hva fastlegen min klarte i alle fall. De har spisskompetanse på nettopp svangerskap, fødsel og barseltid! Jeg gikk til fastlege et par ganger pga sykemelding, utover det opplevde jeg mye mer kunnskap hos jordmor. Anonymkode: 9c3c3...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:29 #27 Del Skrevet fredag kl 09:29 Jordmor setter av en time til konsultasjon, om jeg husker riktig opp til 1.5 time på første konsultasjon. Jordmor har ekstremt mye kunnskap og tar seg god tid. Blodprøver har jeg også tatt hos jordmor, samt kikhostevaksine. Har vært hos en lege til konsultasjon og timen var over på 15 min og fikk bare en haug av linker til helsenorge.no. Selvfølgelig for svangerskapsrelaterte problemer eller sykdommer så kontakter man lege mht til sykemelding osv. Anbefaler lege til de som ønsker korte og raske timer og svar som må søkes opp på nett. Anonymkode: ecee0...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:32 #28 Del Skrevet fredag kl 09:32 Her glemte legen å henvise til tidlig ul og jeg fikk ikke noe info om NIPT, det ble ikke nevnt, jeg er over 38 år. Så skal du til fastlegen bør du kjenne litt til rettighetene og hva som bør skje av rutinekontroll er i svangerskapet for å følge med på avtalt gjøres riktig. Anonymkode: 491d2...614 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:36 #29 Del Skrevet fredag kl 09:36 Du bestemmer selv. Jeg gikk bare til fastlege da jeg fikk barn nummer tre. Han forsøkte å få meg til å gå til jordmor, men jeg ønsket ikke det. Jeg skulle uansett ta keisersnitt, og min erfaring er at det er jordmødre lite interessert i. Har også blitt regelrett løyet til av jordmødre. Så jeg hadde mer tillit til legen. Jeg måtte ha sykmelding, så jeg måtte uansett til fastlegen. Anonymkode: dd0d6...af8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:39 #30 Del Skrevet fredag kl 09:39 Alle konsultasjoner som er i forbindelse med graviditet skal være gratis, uavhengig av om det er faslege eller jordmor. Du velger om du vil gå til en av de eller begge, noen kjører annenhver kontroll hos fastlege og jordmor. Hvor lett det er å få time varierer veldig etter hvor du bor. Der jeg bor (Oslo Øst) får man time hos jordmor veldig lett, mens fastlegen min er travel, og for å få time der ville jeg blitt avbrutt i jobben (vanskelig å få time på starten eller slutten av en dag fordi det er lite ledig). Noen fastleger er skikkelig gode på oppfølging av gravide. Det er ikke min erfaring med mine, så jeg har kun gått dit når jeg "må", dvs. for å få sykemelding. Alt annet har jordmor ordnet for meg, inklusive blodprøver og annet. For meg var det også betryggende at jordmødrene har tett kontakt med fødeavdelingen. Da jeg trengte ekstra oppfølging ringte hun flere ganger til sykehuset på mine vegne for å sikre at jeg fikk konsultasjoner på sykehuset. Da jeg var gravid med min første så opplevde jeg at fastlegen min ikke var helt oppdatert, verken på hvilke kontroller jeg skulle ha eller når, og hun visste heller ikke hvordan man sendte en henvisning om fødeplass ol. Anonymkode: a18e2...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet fredag kl 09:46 #31 Del Skrevet fredag kl 09:46 Bestill time hos jordmor hvis du tenker det kan være noe for deg. Ikke legen sin beslutning. Jordmødre har mer tid til samtaler, spørsmål, snakke om fødsel og ikke bare det rent medisinske. Jeg gikk til jordmor og fastlegen annenhver gang ca i første svangerskap. Hvis jeg ikke husker feil. Var i alle fall mye hos jordmor. I de neste svangerskapene hadde jeg ikke det samme behovet til prat med jordmor og brukte bare fastlegen pluss sykehuset etter hvert (risikosvangerskap) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:48 #32 Del Skrevet fredag kl 10:48 BobbySocks skrev (3 timer siden): Gikk annenhver kontroll til jordmor og lege. Det var gull. Det gjorde jeg også i 1 svangerskap, fin ordning. 2 svangerskap gjorde jeg det frem til uke 18, etter det gikk jeg kun på sykehuset og der var jeg hos både lege og jordmor. Anonymkode: a5c78...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:19 #33 Del Skrevet fredag kl 12:19 Som førstegangsfødende ville jeg hatt noen turer innom jordmor, særlig når fastlegen er mann. Ikke at han ikke kan være faglig dyktig, men det er ikke alt man kan forstå gjennom bøker. Min fastlege er kvinne med fire barn, så der var det null stress å klage på div svangerskapsplager, hun skjønt det 😅 Jordmoren jeg hadde i første svangerskap var helt nydelig ❤️ Men siden vi flytta før andre svangerskap og fastlegen var nærmere ble det bare fastlege i andre svangerskap. Men da visste jeg og hva jeg gikk til, så jeg trengte ikke den støtten jordmoren var i første.. Anonymkode: f5121...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:40 #34 Del Skrevet fredag kl 13:40 I mitt neste svangerskap tror jeg nok at jeg kommer til å gå bare til fastlegen. Var mye styr for meg å gå til begge deler som det ble ukentlig den siste tiden før jeg ble innlagt grunnet svangerskapsforgiftning. Det var kun hos legen jeg kunne ta blodprøver blant annet. I neste svangerskap skal jeg også ha mye mer oppfølging enn vanlige kontroller siden jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning tidlig i svangerskapet, så da orker jeg ikke å dra to forskjellige steder. Anonymkode: 96a72...9c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:51 #35 Del Skrevet lørdag kl 08:51 Jeg gikk til jordmor i første graviditet. På en måte var det godt fordi jordmor og helsesykepleier bare gir deg time for oppfølging av deg og barnet, så man slipper å tenke så mye på det. Men på samme tid var det veldig vanskelig for meg. Jeg har litt bagasje og opplevde at jordmor og helsesykepleier prøvde å teste ut mine evner som omsorgsperson. Det føles dritt. Anonymkode: 6a9ae...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:59 #36 Del Skrevet lørdag kl 08:59 2 barn og aldri gått til jordmor, kun fastlegen Anonymkode: f6083...4aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:00 #37 Del Skrevet lørdag kl 09:00 AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 9.13): Det går helt fint å gå til fastlegen. Jeg bor i Oslo og fikk aldri tak i jordmor en gang. Kom aldri gjennom på telefon, og ingen svarte på mine mail. Da ble det fastlegen da. Anonymkode: 6693a...390 Helsestasjonen i din bydel svarte deg aldri på telefon og mail? Hva skjedde da du gikk innom der da? Anonymkode: 62b0a...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:01 #38 Del Skrevet lørdag kl 09:01 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jordmor setter av en time til konsultasjon, om jeg husker riktig opp til 1.5 time på første konsultasjon. Jordmor har ekstremt mye kunnskap og tar seg god tid. Blodprøver har jeg også tatt hos jordmor, samt kikhostevaksine. Har vært hos en lege til konsultasjon og timen var over på 15 min og fikk bare en haug av linker til helsenorge.no. Selvfølgelig for svangerskapsrelaterte problemer eller sykdommer så kontakter man lege mht til sykemelding osv. Anbefaler lege til de som ønsker korte og raske timer og svar som må søkes opp på nett. Anonymkode: ecee0...ce4 Kan virkelig ikke se for meg hva jeg skulle brukt all den tiden til hos jordmor. En time, altså 60 minutter, for hver kontroll? Anonymkode: 70419...ead 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:02 #39 Del Skrevet lørdag kl 09:02 Jeg valgte å gå til jordmor, både fordi jeg hadde behov for litt ekstra "dulling", men også fordi jeg tenker at det er unødvendig å belaste fastlegen som allerede er travel og har lang ventetid. Anonymkode: 68c48...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:05 #40 Del Skrevet lørdag kl 09:05 Jeg har gått kun til jordmor, og har følt meg veldig ivaretatt. Som flere nevner, er alt relatert til svangerskap og fødsel (og etterkontroller), gratis☺️ Anonymkode: fc8e3...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå