Gå til innhold

Fastlegen sa at jeg ikke trenger jordmor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle fine damer. Jeg var på konsultasjon hos fastlegen min på onsdag, og der nevnte jeg at jeg også planlegger å ringe til helsestasjon for å få time med jordmor. Han sa at jeg ikke trenger jordmor og at jeg kan komme til han også reise til sykehus når det trengs. Dette er min første graviditet så jeg vet ikke hva som skjer i de ulike timene. Hva gjør man hos jordmor som man ikke gjør hos fastlegen? Betaler man for hver time hos jordmor som hos fastlegen? 

Anonymkode: 9a90f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei alle fine damer. Jeg var på konsultasjon hos fastlegen min på onsdag, og der nevnte jeg at jeg også planlegger å ringe til helsestasjon for å få time med jordmor. Han sa at jeg ikke trenger jordmor og at jeg kan komme til han også reise til sykehus når det trengs. Dette er min første graviditet så jeg vet ikke hva som skjer i de ulike timene. Hva gjør man hos jordmor som man ikke gjør hos fastlegen? Betaler man for hver time hos jordmor som hos fastlegen? 

Jeg har 5 svangerskap bak meg og kun hatt oppfølging hos fastlege (og sykehus når det trengs, som han nevnte).

det er helt vanlig.  Men du bestemmer jo selv.

Anonymkode: 3b06c...f73

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler ikke hverken hos fastlege eller jordmor forresten.

Anonymkode: 3b06c...f73

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All oppfølging i forbindelse med graviditet er gratis.

Jordmødre har mye bedre kunnskap om svangerskap enn fastleger, så hadde heller gått til jordmor. Merkelig kommentar fra fastlege.

Anonymkode: 70435...0d0

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fastlegen din er en dust, mann sikkert? 
Første besøk hos jordmor er anbefalt mellom uke 6 og 12 , personlig ville jeg ventet til nermere uke 12 men det kan være stor pågang så ta kontakt med din helsestasjon, de veileder deg bedre enn fastlegen vil jeg tro ut fra det du skriver. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var gravid, sa min fastlege det samme. Og jeg gikk ikke til jordmor.

Etterpå angret jeg, fordi det er noe med den omsorgen som du får hos en jordmor som har litt mer tid. Fastlegen er bare opptatt av å få deg fortest mulig ut døra igjen.

Jeg vil anbefale deg å kontakte jordmor dersom du ønsker det. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor er helt gratis, og de har mange samtaler både med deg og far. De har en mye bedre og utfyllende svangerskapsomsorg. Jeg gikk kun til jordmor, tok bare blodprøver hos fastlegen. Anbefaler på det sterkeste å kontakte jordmor. Helsestasjonen har itillegg ofte fødselsforberedende kurs og amme kurs.

Anonymkode: 1c0fa...bcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er litt motsatt. Du kan gjøre mer hos fastlegen enn jordmor. F. eks. ordne sykemelding.

Jeg gikk hovedsaklig til jordmor de første graviditetene. Så valgte jeg å gå kun til fastlegen, også pga. beligenhet.

Ellers er det helt likt. Du velger enten eller. Gratis begge steder.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kun første kontroll hos lege ved sistemann, og gikk ellers kun til jordmor. Mulig jeg var en gang til hos lege, det husker jeg ikke. 

Anonymkode: 6a36d...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første gikk jeg kun til fastlege, med andre kun til jordmor. Tror det bare handlet om kapasitet i kommunen. Jeg hadde problemfrie svangerskap, og merket ingen forskjell.

Anonymkode: 47dc5...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å gå til fastlegen. Jeg bor i Oslo og fikk aldri tak i jordmor en gang. Kom aldri gjennom på telefon, og ingen svarte på mine mail. Da ble det fastlegen da.  

Anonymkode: 6693a...390

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var mye bedre å gå til jordmor, de tar seg alltid god tid, mye mer enn hos fastlegen. Gikk kun til fastlegen for de vanlige blodprøvene og glukose belastning. Skjønner ikke hva fastlegen din babler om, dette velger du jo helt selv. 

Anonymkode: 557f8...53c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bestemmer helt selv om du vil ta kontrollene hos jordmor eller lege, begge er gratis. Du kan evt ta annenhver, om du ønsker det. Jeg har kun gått til jordmor, fordi jeg har opplevd i begge svangerskapene at leger ikke er like god på graviditet, og derfor gitt meg feilbehandling (det er snakk om tre ulike leger, to menn og en kvinne). Jeg har derfor ikke tillit til fastlege når det kommer til svangerskapsrelaterte ting.

Anonymkode: 59bd4...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde begge, anbefaler virkelig jordmor forran fastlegen, jordmor er så mye mer rutinert og har spesialkunskap på dette feltet. Fastlegen glemte masse ting, satte ikke opp timer i de ukene man skal, var tydelig at hun ikke kunne svare på alt jeg lurte på. 

Anonymkode: 491d2...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at fastlegen er mest opptatt av det rent medisinske, altså blodtrykk, ødemer, urinprøve, fosterlyd osv., men ikke så mye mer enn det. Jordmor tok også også disse målingene, men var i tillegg opptatt av det psykiske. Hun ville snakke om forventninger til fødsel, smertelindring, amming osv.

Jeg valgte i siste svangerskap og kun gå til fastlege (og sykehus). Jeg hadde et risikosvangerskap med behov for medisiner og hyppige dosejusteringer og sykemelding. Dessuten var jeg tredjegangsfødende og orket ikke alt «dilldallet» hos jordmor. 

Anonymkode: ea555...707

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge selv hvem du vil at skal følge deg opp. 

Om du føler deg tryggest på fastlegen din, så kan du gå bare der. 
Trives du best hos jordmor, kan du gå bare der. 

Og har du lyst på oppfølging fra både jordmor og fastlege, så kan du gå annenhver gang. (Eller veksle sånn som du ønsker.) 

Jeg opplevde at det ble gjort mye det samme hos legen og jordmor. Men jordmor hadde jo også erfaring fra fødeavdeling på sykehus, og kunne veilede bedre på det som angikk fødsel. 

Anonymkode: 432c5...489

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk jeg mest hos fastlege, pga der gikk som risiko svangerskap. 

Likte best fastlege, han kunne å ta ul , så det ble tatt hver gang jeg var der

Anonymkode: 86973...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke til jordmor i min siste graviditet, fordi hjem hadde gått med både nr en og nr to. Med nr to gikk jeg både til lege og jordmor. Vil absolutt anbefale å gå til jordmor med første barn. De snakker om foreldrerollen, forventninger rundt fødsel, tiden etterpå mm. Og de involverer gjerne partner. Lege er veldig klinisk og tar bare blodtrykk, vekt osv. 

Anonymkode: cae94...ace

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...