Gå til innhold

Tap ved salg av bolig kom ikke opp i min skattemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte en leilighet med tap i fjor og oppfylte også botidskravet for fradrag, men ser at det fremdeles ikke er ført inn i min skattemelding. Det blir snakk om en del penger her. Hva kan gjøres?

Anonymkode: f4bc8...633

AnonymBruker
Skrevet

Du må legge det inn selv da. Har du bodd der mindre enn 12 av de siste 24 mnd altså? 

Anonymkode: 2a46a...c52

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må legge det inn selv da. Har du bodd der mindre enn 12 av de siste 24 mnd altså? 

Ja, det er rart. Skal det komme inn automatisk? Jeg har allerede vært i kontakt med megler og han sier at de ikke rapporterer noe inn, derfor trodde jeg at det skulle gå automatisk... Skal det det?

Skrevet

Får man fradrag for tap om du oppfyller vilkårene for botid? Gevinst er ikke skattepliktig , så da skal man som hovedregel ikke få fradrag heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det er rart. Skal det komme inn automatisk? Jeg har allerede vært i kontakt med megler og han sier at de ikke rapporterer noe inn, derfor trodde jeg at det skulle gå automatisk... Skal det det?

Men hvordan mener du skatteetaten skal få vite det hvis megler ikke rapporterer noe? Du må selvsagt legge det inn selv.

Anonymkode: c1c05...7ec

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe man må legge inn selv.

Anonymkode: dcf62...fa3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvordan mener du skatteetaten skal få vite det hvis megler ikke rapporterer noe? Du må selvsagt legge det inn selv.

Via kartverket/grunnboken.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke skatteetaten sitter og sjekker for salg/ kjøp for hver enkelt av oss? Du må nok legge til fradraget selv. 

Anonymkode: 7056d...3f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kartboken viser ikke botid, og heller ikke meglerutgifter. Jeg synes egentlig det er helt utrolig at du forventer at dette skulle være forhåndsutfylt.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hvis du har bodd der minst 12 av siste 24 måneder får du ikke fradrag for tap på salg av bolig, på samme måte som det også gir null skatt på gevinst.

Har du IKKE dekket denne boplikten får man skatt på gevinst OG fradrag på tap ved salg av bolig.

Man er det ene eller det andre man kan ikke shoppe regler etter eget ønske

Hvis du har fradrag må du legge dette inn selv, salgprisen og kjøpsprisen er tinglyst så det kan de jo sjekke opp. Du må legge til utgifter du har hatt i tillegg dette vet ikke noen andre en deg.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei. Dette kommer selvsagt ikke inn automatisk når megler forteller at de ikke rapporterer det inn.

Ingen vet jo om du har pusset opp og fått en standardheving, så gevinst og tap er ikke kjent for andre enn deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men om megler ikke rapporterer dette inn, hvordan trodde du at skatteetaten skulle få vite om dette? 

Du legger dette inn manuelt selv. Det er faktisk ikke verre enn som så. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kommuniserer ikke med Skatteetaten. Legg inn selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men om megler ikke rapporterer dette inn, hvordan trodde du at skatteetaten skulle få vite om dette? 

Du legger dette inn manuelt selv. Det er faktisk ikke verre enn som så. 

De kommuniserer ikke med Skatteetaten. Legg inn selv. 

Noe har de klart å kommunisere, jeg eier 70 % av huset og de eneste som vet det, er Kartverket. Men det stod i skattemeldingen i år. Så den informasjonen har de hentet fra Kartverket. 

Anonymkode: e9afc...57a

AnonymBruker
Skrevet

Du må legge det inn selv. Og du bør ta vare på dokumentasjon på inngangs- og utgangsverdi, samt dokumentasjon som beviser at du ikke har bodd der i mer enn 12 mnd av de siste to årene før salget, i tilfelle du blir tatt ut i kontroll.

Anonymkode: 8873c...fa5

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha.. Nei det går ikke automatisk. Du må selvfølgelig føre på dette selv.

Anonymkode: 8c541...3db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe har de klart å kommunisere, jeg eier 70 % av huset og de eneste som vet det, er Kartverket. Men det stod i skattemeldingen i år. Så den informasjonen har de hentet fra Kartverket. 

Vet ikke banken det?

hvorfor har du et problem med å legge inn informasjon selv? Du bruker mye kortere tid på det enn å klage i denne tråden. Jeg må fylle ut verdien på bilen min i skattemeldingen hvert år. Det gjør meg ingenting, jeg bare gjør det bare uten å tenke noe mer over det.

Anonymkode: 08106...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eierandel i kartverket er noe helt annet enn at noen sitter og følger med på hva du kjøpte bolig for, hva du solgte for og hvor lenge du har bodd der 🙃 og hvis du faktisk leser skattemeldingen din så ser du også at verdien på boligen din ikke har noe med kjøp- og salgspris å gjøre.

Anonymkode: 8c541...3db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kommuniserer eierandeler. Men hva du har kjøpt bolig for, hva du har betalt i meglerhonorarer osv, det vet jo bare megler og ts. 

TS: 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-kontraktsposisjon/slik-forer-du-gevinsttap-i-skattemeldingen/ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjort på et par minutter, potensielt mye penger å spare. Husk å ta med utgiftene til salget når du beregner tapet også. 

Anonymkode: e7794...6d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...