Gå til innhold

Om å inngå et veddemål der den ene vet svaret - er det lov?

AnonymBruker

Kan man vedde på noe man allerede vet svaret på?  

35 stemmer

1. 1. Vi har tatt hverandre i hånden, veddemålet er låst inn. Så avslører jeg at jeg vet svaret. Kan den andre da gå tilbake på handshaket?

• Ja
      19
    • Nei
      11
    • Se svaret uten å stemme
      5

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går inngikk jeg et veddemål med noen om en femtilapp. Vi tok hverandre i hånden. Etterpå avslørte jeg at jeg visste svaret.

Hun annullerte umiddelbart kontrakten vi inngikk med handshake fordi hun mente det var et umoralsk veddemål. Jeg påstår at alle veddemål er i kjernen umoralsk ("moral" er jo et biblisk begrep og boka er tydelig på pengespill) og at veddemål tradisjonelt sett er basert på en informasjonsulikhet.

Vi tar dette sportslig og jeg griner ikke over tapte 50 kr. Men jeg er oppriktig interessert i å høre hva folk her synes. Er det mulig å annullere et veddemål slik? Eller bør den andre parten akseptere usikkerheten i veddemålet og tapet?

Anonymkode: 02b5c...9d9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, premisset for et veddemål er jo selvsagt at ingen vet utfallet. Du løy, veddemålet er ugyldig. Du er ikke til å stole på hvis du mener dette hører med i et veddemål.

Anonymkode: 557d7...fe7

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er slikt 5-åringen min kunne finne på. Utrolig barnslig og sært å lyve slik du gjorde

Anonymkode: 78c82...45d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er umoralsk. Det er som om du vet hvilket lodd som vinner i lotteriet fordi du har vært med på forhåndstrekning, og går og kjøper akkurat det loddet.

Anonymkode: 108e8...007

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har veddet om ting jeg visste svaret på flere ganger, men da har jeg på forhånd også vært ærlig på at jeg visste svaret uten at motstander aksepterte fasiten.

De har da veddet om at jeg tok feil, og det er en fair sak.

Men som du beskriver det er det umoralsk ja.

Anonymkode: ae532...c22

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ulovlig å vedde om penger (om vi ikke snakker om Lotto etc). Tar vi bort penger fra dette eksempelet så står du igjen med å  ha løyet. Og det er ikke ulovlig, bare umoralsk.

Anonymkode: 0655d...729

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer litt an på hva dere spesifikt veddet om mener jeg. 

Altså, hvis dere bare var uenig om noe og veddet om hva som var riktig. Altså en ting som er mulig å vite synes jeg ikke man kan gå tilbake på det.

Men hvis det var noe mer tilfeldig som hvem som vinner noe e.l. kan jeg l skjønne hvorfor noen vil gå tilbake på veddemålet.

Anonymkode: ada23...479

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

de aller fleste som inngår veddemål tror de vet svaret, ellers ville de ikke veddet. At du var sikker i din sak spiller ingen rolle, den andre ble ikke på noen måte lurt.. 

Anonymkode: 59a98...810

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

de aller fleste som inngår veddemål tror de vet svaret, ellers ville de ikke veddet. At du var sikker i din sak spiller ingen rolle, den andre ble ikke på noen måte lurt.. 

Anonymkode: 59a98...810

Jeg måtte scrolle utrolig langt ned for å finne det rette svaret™...kremt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt innafor. Fint for å gi den andre påståelige part en smekk.

Anonymkode: e94f9...184

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså, man går jo inn i et veddemål med den kunnskapen man allerede har, og baserer sin "gjetning" på det.

Anonymkode: 03d85...595

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

i ett veddemål så binder man seg til å betale en avtalt pengesum e.l. til den som får rett i en påstand eller forutsigelse av utfallet av noe det er uenighet om. 

Her er jo forutsetningene helt gale. Det ville med stor sannsynlighe  ikke ha oppstått en uenighet hvis du hadde vist til det du vet. 

Så her har du villedet ved å late som om det eksisterer en uenighet. 

Anonymkode: 49af0...32b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I går inngikk jeg et veddemål med noen om en femtilapp. Vi tok hverandre i hånden. Etterpå avslørte jeg at jeg visste svaret.

Hun annullerte umiddelbart kontrakten vi inngikk med handshake fordi hun mente det var et umoralsk veddemål. Jeg påstår at alle veddemål er i kjernen umoralsk ("moral" er jo et biblisk begrep og boka er tydelig på pengespill) og at veddemål tradisjonelt sett er basert på en informasjonsulikhet.

Vi tar dette sportslig og jeg griner ikke over tapte 50 kr. Men jeg er oppriktig interessert i å høre hva folk her synes. Er det mulig å annullere et veddemål slik? Eller bør den andre parten akseptere usikkerheten i veddemålet og tapet?

Moral er ikke et «bibelsk begrep». Ordet “moral” brukes i Bibelen og ilegges der en fortolkning som handler om tilbedelse og underkastelse «gud». Begrepet brukes også i andre bøker og verk, f.eks. i folkeeventyr eller fantasy. Det at en bok bruker et begrep gir ikke bokens fans enerett på ordet.

Ordet moral har en betydning også for ateister, muslimer etc. Tolkes ordet ulikt i ulike fandoms? Ja. Slik det også tolkes ulikt i usa enn det tolkes i Norge. 

Uansett: veldig mye det veddes om er påregnelig noe en part vet. Dersom begge parter vet, eller burde ha vært oppegående nok til å vite, at dette er et veddemål med en kjent fasit så er alt fair. Å benytte det at noen velger å være uopplyst mot dem er moralsk helt ålreit. Slike mennesker har jo bevist valgt å gå gjennom livet med en enorm ulempe som de vet vil føre til hyppig skade og tap. (La oss si dere veddet feks om at jorden var rund, et reelt mulig veddemål i enkelte kretser)

Dersom dere veddet om noe du påregnelig ikke burde ha visst (feks neste dags renteendring)? Da stiller ting seg ulikt.

Anonymkode: f9221...7c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer litt ann på hva veddemålet innebar.

Man vedder jo stort sett når begge er sikre på svaret, men er uenige. Var det et sånt veddemål?

Eller var veddemålet mer lureri? For eksempel en fotballkamp på TV som går i opptak, uten at den ene parten vet at det er opptak.

Anonymkode: 53097...049

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i utgangspunkte ok, veddemål er jo stort sett basert på at begge "vet" vet at de har rett.

Men finnes unntak, veddes det f.eks om hvor mange kuler det er i et glass der ene part har vært å telt på forhånd så er det umoralsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avtaler som strider mot allmenn rettsfølelse er ulovlige. Så får man vurdere. 

Anonymkode: 390ab...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Overrasket over at moralistene leder. Kan vi få inn noen stramme folk på fredagskvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ulovlig å vedde om penger (om vi ikke snakker om Lotto etc). Tar vi bort penger fra dette eksempelet så står du igjen med å  ha løyet. Og det er ikke ulovlig, bare umoralsk.

Anonymkode: 0655d...729

En kompis av meg insisterte på å vedde at han fikk den største baksmellen av oss. Jeg veddet i mot og han sto på at veddemålet skulle være gyldig og tok meg i hånda og sa at man holder det man lover og står for det man sier. Jeg tok han i hånda og sa at jeg vedder i mot og står for det jeg sier.

Han tapte så det suste og siden har jeg ikke sett fyren. Og han er stinn av penger. 

Jeg har latt kampen ligge og ikke sagt noe i ettertid, men kjenner jeg blir matt av sånne folk. Om han ikke betalte meg alt, så kunne han kjøpt noe for ti prosent av summen eller noe sånt, eller i det minste innrømme at han er en mann uten ryggrad og baller. 

Var han som yppet og det var også flere andre til stede som var "vitner" til dette. 

Anonymkode: be841...a57

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...