Gå til innhold

Holder det å vaske vinduene med glass spray på utsiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her om dagen var jeg innom hos en venninne for å levere noe. Det var veldig fint vær og hun stod å vasket vinduene. De hadde karcher maskin til vindusvask men hun sa hun ikke ble så fornøyd med den. Så hun brukte bare en vanlig glass spray og tørkepapir til å vaske vinduer på utsiden. Jeg ble litt overrasket at holder det å vaske med en spray og papir bare?? Vinduene har jo gått gjennom en lang vinter så de burde man kanskje vaske det med andre type såper og også vaske listene på siden? Eller er jeg feil?? Høres veldig lettvint ut å bare bruke spray og papir men kanskje det ikke blir rent nok??

Anonymkode: 0aadf...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs litt om hvor vinduet ligger,retning i forhold til været f.eks. og er det nær veg,er det mye grus som setter seg når det blåser osv? Jeg bor på bygda og vasket vinduer mot gresskledd mark og i 2.erg og der holdt det med glassspray. På framsida mot grusbelagt gårdsplass og værvegg i 1. Etg må det vann og nal til. 

Anonymkode: 83e4d...524

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da ingen rolle hva man bruker for å vaske, så lenge det blir så reint at man selv er fornøyd med resultatet.

Anonymkode: d6f7f...6cd

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassprayen er jo beregnet på å vaske vindu så jeg skjønner ikke helt hvorfor du stussa her? Man kan jo bruke bare rent vann også og mikrofiberklut, man trenger ikke kjemikalier overhode.

Jeg foretrekker å bruke nylonvask med en litt grov klut etterfulgt av en spesialsvamp og så polere med mikrofiberklut for vindu. Vindua i seg selv har ingen preferanser. Karmer og lister får bare vask med samme klut som vinduet men der polerer jeg ikke til slutt.
Jeg synes resultatet blir slik jeg vil med min metode, din veninne blir sikkert fornøyd med sin metode. 

Anonymkode: 2c1ed...867

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde ikke blitt rent med bare glass-spray på våre vinduer. Da hadde bare dritten blitt smurt ut. Bruker det som avslutning på vindusvasken etter flere omganger med vann og oppvasksåpe. Eller hvis jeg bare må fjerne potespor fra vinduet katten står ved når den vil inn. Hvis det blir rent hos venninnen din med jif og tørkepapir. så er jo det bare fint? Hun ser jo fort om det blir skjoldete etter vask eller ikke? 

Anonymkode: e2bf1...9b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte bare glasspray og torky papir. Er jo bare å prøve 😊

Anonymkode: 30e90...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er like greit med såpevann og nal eller vindusvasker. Det kommer an på hvor møkkete vinduer du har, men her blir det både støv og rester etter insekter.

Om man vasker ofte så kan det holde med glasspray og papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke akkurat vanskelig å se om et vindu blir rent, da...

Anonymkode: f8bc1...7e5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spyler bare våre med hageslangen. Bor rett ved sjøen, så første gang det regner eller blåser er det fulle av selte igjen

Anonymkode: bf7b5...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vann med en liten dæsj zalo og en nal kommer man veldig langt med. Trenger ikke mange forskjellige vaskemidler i huset. 

Anonymkode: c36c8...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også nylonvask. Først tørker jeg bare av det verste med en gammel håndduk (ikke hardt, i bomull!) med ingenting annet enn lunkent vann. Tar noen runder med dette til det er greit. Avslutter så med en mikrofiberklut (plastikk) og blanding av vann og en ert med nylonvask før jeg går over med nal. Blir så rent at småfuglene kræsjer inn, dør, og du må vaske vinduet på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo og eddik bruker jeg ute . Slutta med glasspray inne. Vanlig vann og mikrofiber fungerer helt fint her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har brukt karcher vindusvasker i flere år, superfornøyd med den.

Anonymkode: 37331...e79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker nylonvask i vannet jeg tømmer ut av tørketrommelen når jeg vasker vinduene ute.

Anonymkode: cae15...2e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lager egen sprayflaske med noen dråper zalo og vann, bruker det til å vaske alt egentlig og den funker fint. Idag brukte jeg den til å vaske vinduer, bare sprayet på og tørket av med en klut beregnet til glass. Ble helt rent.

Anonymkode: 699af...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...