Gå til innhold

Få tilbake skatt av renter på privatlån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
mamma hjalp meg med litt egenkapital til leiligheten min for 2 år siden, hun tok opp et mindre boliglån som jeg betaler tilbake til hun hver måned. Det blir vel da riktig at jeg skal ha fradrag på min skatt for dette? Jeg glemte det helt i 2023. Kan jeg spørre om å få tilbake det nå? (Nesten 6000,- kr) vi har ikke så god kontakt og hun har heller ikke så god råd men mer enn meg. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 8a54b...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville latt det fare. Det er ikke snakk om store summer, og du må ikke glemme at hun gjorde deg en stor tjeneste. Er du kjip mot henne nå, er det ikke sikkert hun er like velvillig neste gang du trenger henne.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med brukeren over. Uten din mor, så hadde du ikke hatt noe boliglån å betale på. Vær litt raus over at hun, selv med dårlig råd, tok opp et lån på dine vegne for at du skulle kunne kjøpe deg bolig.

Anonymkode: d3ebc...9b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har gjeld til banken, mens du har gjeld til henne. Denne gjelden og betalte renter fører du på din skattemelding, og får da rentefradrag. Hun fører inn renteinntektene og utestående krav på din skattemelding.

Du kan fortsatt endre skattemelding for 2023 og få den behandlet på nytt. 

Anonymkode: d277d...e3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både du og hun må legge det inn i skattemeldingene deres. Hun som renteinntekt, du som rentekostnad. Da blir skatten riktig. Du kan gå tilbake og korrigere 2023 også, men viktig at dere begge gjør det likt. Hvis du vil være grei med din mor, så kan du foreslår at dere kun legger inn for 2024, så får hun ikke så stor smell. Jeg har lånt penger til min søster, og vi legger det begge inn i skattemeldingen hvert år. Både lånet og også rentene. 

Anonymkode: ce80f...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min eks kone hadde en slik sak etter brudd, hun overtok en bil som hadde en lån som jeg betjente på vegne av henne.

Jeg fikk skattefradrag pga at det er mitt navn på lånet, så vippset jeg rett og slett henne beløpet (22 % av rentene) hvert år da det jo faktisk var hun som betalte på lånet indirekte.

Du kan ikke sette opp renter fra et lån som hun "eier", men hun burde betale deg rente fradrag som hun tjener på dette så lenge du faktisk indirekte betjener lånet. Eller kommer jo din mor i pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fy faen så komplisert. 

Anonymkode: 4f4ff...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...