Gå til innhold

Sykmeldt, sjefen ber meg sjekke jobbmail.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd her. Jeg er langtidssykmeldt pga utbrenthet, men sjefen min sender meg veldig ofte melding om å ha møte med hen, til tross for at jeg sier at jeg ikke har anledning iom at jeg er sykmeldt. Jeg er i tillegg kronisk syk og utbrentheten har gitt meg et kraftig oppbluss av symptomer så jeg er fysisk veldig syk. Møtet skal ifølge sjefen handle om min fremtid i bedriften, men det høres da veldig ut som et 15-1 møte...? Dette har hen visst slått fra seg etter at jeg gjentatte ganger har avslått pga helsesituasjon. Vi skal ha møte med NAV som er vanlig sykefraværsoppfølging, så i min verden trenger vi ikke å ha møte på tomannshånd når jeg er så syk. 

Jeg får nå forespørsler om jeg kan gå inn og sjekke jobbmail, men jeg er ikke i stand til det nå. Jeg klarer knapt å holde hodet over vannet, jeg har fått streng beskjed fra legen om å fokusere på å roe ned nervesystemet, gjøre ting som gir meg energi og overskudd, trene det jeg kan og IKKE jobbe. Men hver gang jeg får sånne meldinger føler jeg meg på nåler igjen. Har også blitt guilt trippa om at mitt fravær gjør ting vanskelig for mine kollegaer, men da sa jeg at jeg ikke har noe ansvar for fordelingen av arbeidsoppgaver i mitt fravær. Likevel stikker det å få sånne beskjeder. Hva er rettighetene mine her? Kan jeg be om total ro mens jeg kommer meg, iallefall frem til NAV-møtet, liksom? 

Anonymkode: 7f3a6...b50

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du fått unntak fra aktivitetsplikt da? 

Anonymkode: 01e62...691

Ja, har det. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til dine konktete rettigheter her, men jeg ville gitt beskjed om dette til både legen og Nav. 

Anonymkode: 9b35c...350

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å finne gleden i å være ønsket tilbake på jobb?

Anonymkode: 31e68...3cc

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått i samme situasjon selv, og det ble et langt skritt tilbake hver gang. Og sykepengene løp avgjårde. Spiller jo ingen rolle om man er 100 eller 20 % - maksdatoen kommer. 
Etter lang tid begynte jeg å svare at det kan av helsemessige grunner ikke gjøre nå. 
Jeg hadde vært åpen om hva som feilte meg og de kunne jo ikke si noe på det. 

men - det er viktig å følge opp dialogmøter mellomarbeidsgiver og NAV om det faktisk er mulig. Fastlegen har en egen rubrikk han skal skrive melding til arbeidsgiver. Brukes altfor skjeden. 

Ta vare på deg, du er den viktigste akkurat nå. Din jobb er å bli så frisk som mulig ❤️

Anonymkode: e744e...caf

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøve å finne gleden i å være ønsket tilbake på jobb?

Det skulle jeg gjerne fått til, men akkurat nå føler jeg meg ikke ønsket tilbake på jobb. Jeg er glad i jobben min men arbeidsmiljøet har vært dårlig lenge og kroppen min har sagt stopp. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsplikt er noe helt annet enn møter på tomannshånd med en masete sjef. Slike møter er IKKE å prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet. Og å drøfte fremtiden i bedriften er irrelevant før det nærmer seg en overgang fra sykepenger til AAP. 

Anonymkode: b1c64...6d3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått i samme situasjon selv, og det ble et langt skritt tilbake hver gang. Og sykepengene løp avgjårde. Spiller jo ingen rolle om man er 100 eller 20 % - maksdatoen kommer. 
Etter lang tid begynte jeg å svare at det kan av helsemessige grunner ikke gjøre nå. 
Jeg hadde vært åpen om hva som feilte meg og de kunne jo ikke si noe på det. 

men - det er viktig å følge opp dialogmøter mellomarbeidsgiver og NAV om det faktisk er mulig. Fastlegen har en egen rubrikk han skal skrive melding til arbeidsgiver. Brukes altfor skjeden. 

Ta vare på deg, du er den viktigste akkurat nå. Din jobb er å bli så frisk som mulig ❤️

Anonymkode: e744e...caf

Takk for gode ord, det har vært tøft, og vanskelig å klare å koble helt av når det kommer stadige forespørsler. Men lurt å ha en sånn "one-liner" forberedt👏🏼

Jeg har en veldig god fastlege, hun kan nok skrive noe i den rubrikken, det skal jeg nevne ved neste time. Hun blir også med på dialogmøtet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aktivitetsplikt er noe helt annet enn møter på tomannshånd med en masete sjef. Slike møter er IKKE å prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet. Og å drøfte fremtiden i bedriften er irrelevant før det nærmer seg en overgang fra sykepenger til AAP. 

Anonymkode: b1c64...6d3

Ja, skikkelig irrelevant. Tenk om man skulle gått tilbake til jobb før maksdatoen var der. Det skulle tatt seg ut

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare gi deg en skikkelig stor klem - sånn skal det IKKE være. Se bort fra svarene om å sette pris på å være savnet og sånn vrøvl, de har aldri vært utbrent eller langtidssykemeldt selv. Jeg vet hvor grusomt tungt det er. Det BLIR bedre. Virkelig. Du er sterk.

Gi beskjed til fastlegen din og NAV om dette, og ha med de i all kontakt fremover. Du skal selvfølgelig -ikke- ha egne møter med din nærmeste leder nå. Det finnes et apparat for oss når vi er syke og det har du all rett til å bruke nå. Du har gjort helt rett i å utsette møtene med leder, få legen din og NAV til å si ifra mer eksplisitt til arbeidsplassen.

Anonymkode: fcbe4...111

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, skikkelig irrelevant. Tenk om man skulle gått tilbake til jobb før maksdatoen var der. Det skulle tatt seg ut

TS: Jeg er helt for hyggelige check-ins fra sjefen, det ville gitt meg en følelse av å være ønsket og mindre stress, men når det kommer med forespørsel om å utføre arbeidsoppgaver, eller møter om min "fremtid i bedriften", da blir det ikke noe hyggelig. Har ingenting med en eventuell maksdato å gjøre. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å drøfte fremtiden i bedriften høres jo ut som å diskutere om man skal si opp, ikke snakke om å komme tilbake.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare gi deg en skikkelig stor klem - sånn skal det IKKE være. Se bort fra svarene om å sette pris på å være savnet og sånn vrøvl, de har aldri vært utbrent eller langtidssykemeldt selv. Jeg vet hvor grusomt tungt det er. Det BLIR bedre. Virkelig. Du er sterk.

Gi beskjed til fastlegen din og NAV om dette, og ha med de i all kontakt fremover. Du skal selvfølgelig -ikke- ha egne møter med din nærmeste leder nå. Det finnes et apparat for oss når vi er syke og det har du all rett til å bruke nå. Du har gjort helt rett i å utsette møtene med leder, få legen din og NAV til å si ifra mer eksplisitt til arbeidsplassen.

Anonymkode: fcbe4...111

Tusen takk, det betyr mye å få anerkjennelse for det jeg har gått med. Man føler seg så utrolig ensom og ubrukelig.

Kan jeg altså snakke med NAV om dette, og kan de så snakke med arbeidsgiver? Det er en rute jeg ikke var klar over, takk! 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (9 minutter siden):

Å drøfte fremtiden i bedriften høres jo ut som å diskutere om man skal si opp, ikke snakke om å komme tilbake.

Tja, eller tilby hjemmekontor og ekstra tilrettelegging? Vi veit lite eller ingenting om arbeidsgiver her, hvorfor anta at det er et rasshøl?

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (20 minutter siden):

Kan handle om tilrettelegging for å kunne utføre nåværende oppgaver eller flyttes over til andre oppgaver/avdeling.

Anonymkode: 6c391...f57

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan handle om tilrettelegging for å kunne utføre nåværende oppgaver eller flyttes over til andre oppgaver/avdeling.

Anonymkode: 6c391...f57

Sjefen sier det vel ganske tydelig

At det er vanskelig for kollegaene at vedkommende er borte og han ønsker å avklare fremtiden om vedkommende har planer å komme tilbake eller ikke, så kanskje han kan få tak i en erstatter på fast eller midlertidig basis. 

Kanskje vanskelig å forstå for mange sykmeldte, men en oppdragsgiver er mest intressert i å få oppdrag løst

Anonymkode: 06c29...84c

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjefen sier det vel ganske tydelig

At det er vanskelig for kollegaene at vedkommende er borte og han ønsker å avklare fremtiden om vedkommende har planer å komme tilbake eller ikke, så kanskje han kan få tak i en erstatter på fast eller midlertidig basis. 

Kanskje vanskelig å forstå for mange sykmeldte, men en oppdragsgiver er mest intressert i å få oppdrag løst

Anonymkode: 06c29...84c

Mange sykemeldte virker en smule selvsentrerte. En sykemelding påvirker arbeidsplasser mye og enkelte ting sitter kun sykemeldte på av informasjon.  Ledelsen trenger avklaring for det tar tid å finne vikarer og fordelt en sykemeldt sine arbeidsoppgaver.  Kan ikke bare gjette heller hva den sykemeldte trenger. 

Synes det er helt vanvittig helt uavhengig av grunn til sykemelding st en sykemelding skal få lov til å slippe kontakt med arbeidsplass, da må vedkommende heller si opp og finne seg ny jobb. 

Anonymkode: df925...8e1

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange sykemeldte virker en smule selvsentrerte. En sykemelding påvirker arbeidsplasser mye og enkelte ting sitter kun sykemeldte på av informasjon.  Ledelsen trenger avklaring for det tar tid å finne vikarer og fordelt en sykemeldt sine arbeidsoppgaver.  Kan ikke bare gjette heller hva den sykemeldte trenger. 

Synes det er helt vanvittig helt uavhengig av grunn til sykemelding st en sykemelding skal få lov til å slippe kontakt med arbeidsplass, da må vedkommende heller si opp og finne seg ny jobb. 

Anonymkode: df925...8e1

Vel, kommunikasjon går begge veier, en vag sjef oppleves ikke akkurat så veldig omsorgsfull eller løsningsorientert. Og når arbeidsplassen er grunnen til sykefraværet så er det helt innafor å be om ro. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, kommunikasjon går begge veier, en vag sjef oppleves ikke akkurat så veldig omsorgsfull eller løsningsorientert. Og når arbeidsplassen er grunnen til sykefraværet så er det helt innafor å be om ro. 

Dersom arbeidsplassen er grunnen til sykefraværet er det vel viktigere enn noen gang å få til dialog med arbeidsgiver. Hvordan skal de ellers få forandret rammevilkårene for TS. Årsakene blir jo ikke borte av seg selv.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...