Gå til innhold

Alkoholfri øl, gravid venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg synes det er en kjempestor forskjell. Veien fra alkoholfritt til alkohol er jo mye lettere enn fra brus til alkohol?

-TS

Anonymkode: f06e5...9eb

Nei den er ikke det. Jeg kjenner folk som er helt avholds som drikker alkoholfritt fordi de liker smaken. I følge din teori skulle de gått over til alkohol nå.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og jeg har vokst opp med en mor med alkoholavhengigssyndrom som det faktisk heter, men det hadde du vel visst om du faktisk jobbet med de/oss. Har sett henne drikke alkoholfritt. Vet også at hun drakk det under graviditeten. En rusmiddelavhengig kan fint holde seg i 9 mnd, særlig når noen følger med. Har alkoholavhengighet selv og klarte å holde meg, uten behandling/hjelp, i over 2 år. Det du skriver er ren løgn.

Anonymkode: 31650...987

Jeg sier at jeg jobber tett på flere alkoholikere, ikke at jobben min handler om det. Og jeg tviler ikke på at det finnes mange alkoholikere som også velger alkoholfritt. Men av de jeg kjenner, velger de ikke det. Og jeg tenker at det er et godt tegn at denne venninnen klarer det gjennom graviditeten. Vi vet heller ikke om hun faktisk har et alkoholproblem, eller om det bare er ts sin oppfatning. Jeg er enig i at det går an å skjerpe seg en periode, for så å gå tilbake til avhengigheten etterpå. Men jeg synes ikke det å drikke alkoholfritt i stedet for brus er et faretegn, slik ts synes.

Anonymkode: 8a49d...66e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk også mye alkoholfritt i graviditeten. Mye claustrrhaler og munkholm. Drakk en del radler og alkoholfri vin. Men så kommer jeg fra en familie som er veldig glad i mat så da er drikkevarene minst like viktige. 
nå er det tre år siden den graviditeten og jeg har fortsatt ikke drukket alkohol holdig drikke siden før første graviditet. Nesten fire år siden jeg drakk noe med alkohol. Jeg drikker fortsatt alkoholfritt 🤷‍♀️ jeg ser på en måte hva du mener men samtidig blir det å dra det så langt ut. Jeg tror venninnen din egentlig ble fornærma og det hadde jeg også blitt hvis noen jeg kjente kommenterte på at jeg drakk alkoholfritt i graviditeten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som misbruker alkohol gjør det for en grunn. Alkoholen er bare et symptom. Den vanligste årsaken til alkoholbruk er at det er en sosial katalysator.

Spør deg heller hvorfor hun drikker. dersom du genuint er bekymret så holder det ikke å konfrontere henne med alkoholen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du reagerer på at venninnen din drakk mye alkohol før graviditeten, men du så henne aldri påvirket? Kan det hende at hun drakk alkoholfritt før også? Eller at hun fotograferte alkohol mer enn hun drakk det?

Anonymkode: fd985...10e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aner faktisk ikke. Takk for at du belyser poenget mitt. Ikke alt er 100% alkoholfritt. 

-TS

Vel, det er da alkohol I juice, brød ol også. 

Anonymkode: 8d7eb...c7d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare uenig i premisset om at det er helt alkoholfritt.

Du er uenig med tyngdekraften også, ikke sant?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - men er det vitenskapelig bevist at ingenting går over til fosteret? Selv ved store mengder alkoholfri drikke?

Jeg synes likevel det er spesielt...? Hvorfor kan man ikke drikke vann, melk, saft eller eplejuice?

Hvorfor har man et behov for alkoholfri øl på en random tirsdag, onsdag og torsdag når man er gravid?

Fordi øl er vitamin rikt uansett om det er med eller uten alkohol

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (1 time siden):

Dette er en ikke-sak. Om hun drikker alkoholfri øl eller cola spiller ingen rolle. Hun liker vel smaken av øl bedre da? Det har overhodet ingenting med å være alkoholiker å gjøre. En alkoholiker er ute etter rusen alkoholen gir, ikke smaken.

Cola er gift i forhold til alkoholfri øl.øl inneholder masse gode vitamin og mineral

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (9 minutter siden):

Du er uenig med tyngdekraften også, ikke sant?

det var veldig make tilbakestående kommentarer her inne. 0.7% er ikke 0%. Kanskje juridisk, men hvem bryr seg om det?

Anonymkode: ec290...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og jeg har vokst opp med en mor med alkoholavhengigssyndrom som det faktisk heter, men det hadde du vel visst om du faktisk jobbet med de/oss. Har sett henne drikke alkoholfritt. Vet også at hun drakk det under graviditeten. En rusmiddelavhengig kan fint holde seg i 9 mnd, særlig når noen følger med. Har alkoholavhengighet selv og klarte å holde meg, uten behandling/hjelp, i over 2 år. Det du skriver er ren løgn.

Anonymkode: 31650...987

Jeg hadde skjønt det om ts var bekymret pga venninnene tidligere alkoholkonsum, og om hun kommer til å fortsette på samme viset etter at barnet er født.

Men det at gravide drikker alkoholfritt øl på vanlige hverdager, er ikke bekymringsfullt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv drikker jeg alkoholfritt øl, og/eller vørterøl, omtrent daglig…. Alkohol drikker jeg 1 gang i året og det er en akevitt til 1 juleøl på julaften. 

så tror ikke alkoholfritt øl, opprettholder en usunn vane….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aner faktisk ikke. Takk for at du belyser poenget mitt. Ikke alt er 100% alkoholfritt. 

-TS

Kefir er heller ikke 100 % alkoholfritt...

Anonymkode: f2efb...e7c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kefir er heller ikke 100 % alkoholfritt...

Anonymkode: f2efb...e7c

Hvem drikker kefir for kosens skyld?

Anonymkode: ca5aa...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er bare bekymret for henne og den kommende babyen. Redd for at hun blir alkoholiker. At det sklir ut i mammaperm. At hun møter full på jobb en dag og mister jobben.

-TS

Nå må du faktisk skjerpe deg menneske !!! 
Venninnen din tar ansvar ovenfor barnet og drikker alkoholfritt! 
Du er ikke hennes venninne sånn som du holder på. 
Er det flere i omgangskretsen som du snakker ned? 
Merkelig hvor vanskelig det er for enkelte å greie å ha to tanker i hodet samtidig og være litt raus ! 

Anonymkode: fe075...21f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble helt "avhengig" av alkoholfritt øl under svangerskapet! Begynte fra dag en og sluttet like fort når baby var ute. Tror det var maltet i ølen jeg cravet. 

Selv drikker jeg et glass vin i ny og ne nå. Barna er tenåringer og har fortsatt ikke startet sin utforskrertrang til alkohol. 

La den stakkars venninnen din nyte slle alkoholfrie drikker, selv om du assosierer det med alkohol. Barnet har ikke skade! 

Anonymkode: accac...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ok - men er det vitenskapelig bevist at ingenting går over til fosteret? Selv ved store mengder alkoholfri drikke?

Jeg synes likevel det er spesielt...? Hvorfor kan man ikke drikke vann, melk, saft eller eplejuice?

Hvorfor har man et behov for alkoholfri øl på en random tirsdag, onsdag og torsdag når man er gravid?

…fordi man liker smaken av øl og vin? Hvorfor skal det være bedre å drikke saft og eplejuice fremfor alkoholfri øl liksom?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er bare bekymret for henne og den kommende babyen. Redd for at hun blir alkoholiker. At det sklir ut i mammaperm. At hun møter full på jobb en dag og mister jobben.

-TS

Tror dette går bra for nå, TS. Kansje du har litt sånn katastrofetanker fordi du vet at hun har drukket mye før? Kansje du skal slippe taket og kontrollen på mennesker som egentlig har ansvar for seg selv. Det er ikke din jobb å endre veninna di, eller endre hennes liv, eller endre på ting i hennes liv som du ikke liker. 

Jeg tenker du bør ha trua på at hun er en bra mamma som ikke drikker alkohol når hun ikke skal det, for barnet sin del. Men man skal heller ikke drikke alkohol når man ammer, feks. 

Så jeg synes du kan roe ned mange hakk og puste ut, og slappe av litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har en venninne som er 4 mnd på vei. Jeg har i flere år reagert på at det "alltid" er alkohol på snappene hennes uansett ukedag. Vi var på en hyttetur for 5 år siden og da gikk rødvinen ned på høykant uten at hun ble synlig påvirket. Vi andre satt og nippet til første glasset mens hun var på nr 3 og 4.

Nå er hun gravid, og har gått over til alkoholfri drikke. Men er det egentlig så bra for fosteret? I det siste har jeg fått 3-4 snapper der det er alkoholfri øl på ukedager og helger. Tenker at den ungen må da utvikle en ekstrem sårbarhet for alkohol. 

En gang svarte jeg på snap: "alkohol på skogstur??" eller noe slikt fordi jeg lenge har mistenkt at hun har et problem og synes ting hadde gått over stokk og stein. Kanskje litt taktløst av meg, men jeg synes det ble for dumt å ha med seg en øl bare for en liten tur i skogen...? Men da "mistet" vi kontakten over flere mnd... Det skal sies at vi bor i forskjellige byer og treffes 2-3x i året. 

Noen synespunkter? Jeg har ikke tenkt å ta det opp med henne, for hun kommer sikkert til å klikke i vinkel og blokke meg om jeg sier noe. Jeg synes bare det er så fjernt fra noe jeg selv ville gjort som gravid. 

Kan skjønne at du er litt bekymret for om hun klarer å legge om livet når barnet kommer. Men der må du jo nesten bare vente å se hva som skjer. 

Når det gjelder alkoholfri drikke under graviditet, så er det ingen retningslinjer som tilsier at alkoholfri øl/vin er skadelig for foster.

For å understreke hvor lite alvorlig det er, så er det ingen aldersgrense for å kjøpe alkoholfritt øl (under 0,7%) - og noe øl selges som 0,0% hvis man vil være ekstremt på den sikre siden. Du kan i Norge med alle de reguleringene som finnes her servere alkoholfritt øl til en to åring - helt lovlig. 

Anonymkode: ba5a7...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...