Gå til innhold

Alkoholfri øl, gravid venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er 4 mnd på vei. Jeg har i flere år reagert på at det "alltid" er alkohol på snappene hennes uansett ukedag. Vi var på en hyttetur for 5 år siden og da gikk rødvinen ned på høykant uten at hun ble synlig påvirket. Vi andre satt og nippet til første glasset mens hun var på nr 3 og 4.

Nå er hun gravid, og har gått over til alkoholfri drikke. Men er det egentlig så bra for fosteret? I det siste har jeg fått 3-4 snapper der det er alkoholfri øl på ukedager og helger. Tenker at den ungen må da utvikle en ekstrem sårbarhet for alkohol. 

En gang svarte jeg på snap: "alkohol på skogstur??" eller noe slikt fordi jeg lenge har mistenkt at hun har et problem og synes ting hadde gått over stokk og stein. Kanskje litt taktløst av meg, men jeg synes det ble for dumt å ha med seg en øl bare for en liten tur i skogen...? Men da "mistet" vi kontakten over flere mnd... Det skal sies at vi bor i forskjellige byer og treffes 2-3x i året. 

Noen synespunkter? Jeg har ikke tenkt å ta det opp med henne, for hun kommer sikkert til å klikke i vinkel og blokke meg om jeg sier noe. Jeg synes bare det er så fjernt fra noe jeg selv ville gjort som gravid. 

Anonymkode: f06e5...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det med ordet alkoholfri du ikke forstår? 

Anonymkode: 0153e...bae

• Liker 36
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal ungen utvikle sårbarhet for alkohol av at mor drikker alkoholfritt i svagerskapet? Det ga ikke mye mening.

Anonymkode: a2529...d97

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke under 0.7% kan regnes som alkoholfritt. Er det hun drikker 0% eller har det litt alkohol?

Anonymkode: ec290...352

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drikke under 0.7% kan regnes som alkoholfritt. Er det hun drikker 0% eller har det litt alkohol?

Anonymkode: ec290...352

Aner faktisk ikke. Takk for at du belyser poenget mitt. Ikke alt er 100% alkoholfritt. 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aner faktisk ikke. Takk for at du belyser poenget mitt. Ikke alt er 100% alkoholfritt. 

-TS

Det belyser ikke poenget ditt. Under 0,7% alkohol regnes som alkoholfritt, fordi det har så lav prosent at man ikke får promille. Man kan finne små mengder alkohol i ulike drikker og matvarer, blant annet kefir. Det er likevel trygt for gravide. 

Anonymkode: 8a49d...66e

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det belyser ikke poenget ditt. Under 0,7% alkohol regnes som alkoholfritt, fordi det har så lav prosent at man ikke får promille. Man kan finne små mengder alkohol i ulike drikker og matvarer, blant annet kefir. Det er likevel trygt for gravide. 

Ok - men er det vitenskapelig bevist at ingenting går over til fosteret? Selv ved store mengder alkoholfri drikke?

Jeg synes likevel det er spesielt...? Hvorfor kan man ikke drikke vann, melk, saft eller eplejuice?

Hvorfor har man et behov for alkoholfri øl på en random tirsdag, onsdag og torsdag når man er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

-TS

Bolle, appelsinjuice, og kimchi er ikke alkoholfritt engang. Nå må du rulle inn… La venninna di være. Her i huset drikker toåringen alkoholfritt.

Anonymkode: 29981...a09

• Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok - men er det vitenskapelig bevist at ingenting går over til fosteret? Selv ved store mengder alkoholfri drikke?

Jeg synes likevel det er spesielt...? Hvorfor kan man ikke drikke vann, melk, saft eller eplejuice?

Hvorfor har man et behov for alkoholfri øl på en random tirsdag, onsdag og torsdag når man er gravid?

Det er trolig mer alkohol i eplejuicen enn i alkoholfritt. Just saying.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bolle, appelsinjuice, og kimchi er ikke alkoholfritt engang. Nå må du rulle inn… La venninna di være. Her i huset drikker toåringen alkoholfritt.

Jeg er bare uenig i premisset om at det er helt alkoholfritt. Og tenker at hun bevisst vedlikeholder skadelige vaner som kan få konsekvenser for andre enn hun selv. Selv om du er glad i folk så må det være lov å stille spørsmålstegn ved valg, moral og holdninger, vel?

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det spesielt? Bare fordi du synes det?

Anonymkode: a997c...34f

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker alkolfritt øl daglig. Hva er så rart med det? Det smaker godt, er mye næring og kommer i ulike typer som passer til ulik mat.

Mange drikker brus hver dag, er det noe bedre? 

Anonymkode: 496dc...df7

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt hende at hun er litt for avhengig av alkohol for å kose seg, men da er det jo kjempebra at hun klarer å bytte det ut med alkoholfritt! Alkoholfri øl har som regel lavere sukkerinnhold enn saft eller juice, og er sannsynligvis sunnere for fosteret på den måten. Mikroskopiske mengder alkohol har ikke vist seg å være farlig nei, da gjør vi nok mye annet som er verre. Kjemikalier fra kosmetikk, medisinbruk osv. Men man kan ikke slutte å leve helt som gravid heller. Skal du dømme henne om hun spiser en bolle også da? Sukker vet vi at ikke er bra for fosteret. 

La henne nyte alkoholfri drikke uten å dømme, det burde ikke være så vanskelig. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholfri drikke en skadelig vane! Nå har jeg hørt det også.

Anonymkode: 03063...014

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det spesielt? Bare fordi du synes det?

Anonymkode: a997c...34f

Alkohol tilhører oftest helg? Ihvertfall i norsk kultur. En øl på en lørdagskveld tenker jeg er innafor, men en vanlig tirsdag? Litt spesielt ja.

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette troll? Det er for øvrig mye sunnere enn alle slags sukkerfrie brus og energidrikke som gravide og ikke-gravide drikker altfor mye av her i dette landet.

Anonymkode: 7b4f3...8f8

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol tilhører oftest helg? Ihvertfall i norsk kultur. En øl på en lørdagskveld tenker jeg er innafor, men en vanlig tirsdag? Litt spesielt ja.

-TS

Men det er jo ikke alkohol! Det er mer alkohol i et glass eplejuice enn i alkoholfritt øl.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er bare uenig i premisset om at det er helt alkoholfritt. Og tenker at hun bevisst vedlikeholder skadelige vaner som kan få konsekvenser for andre enn hun selv. Selv om du er glad i folk så må det være lov å stille spørsmålstegn ved valg, moral og holdninger, vel?

-TS

Det er alkoholfritt, og det er ikke skadelig. 

Hvis du er bekymret for at hun har et problematisk forhold tiø alkohol skjønner jeg ikke hvorfor du klager på at hun drikker alkoholfritt. Hvis du var redd for at hun drakk alkohol kan jeg skjønne det, men det er jo ikke "bekymringen" her. 

Anonymkode: 496dc...df7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at hun er litt for avhengig av alkohol for å kose seg, men da er det jo kjempebra at hun klarer å bytte det ut med alkoholfritt! Alkoholfri øl har som regel lavere sukkerinnhold enn saft eller juice, og er sannsynligvis sunnere for fosteret på den måten. Mikroskopiske mengder alkohol har ikke vist seg å være farlig nei, da gjør vi nok mye annet som er verre. Kjemikalier fra kosmetikk, medisinbruk osv. Men man kan ikke slutte å leve helt som gravid heller. Skal du dømme henne om hun spiser en bolle også da? Sukker vet vi at ikke er bra for fosteret. 

La henne nyte alkoholfri drikke uten å dømme, det burde ikke være så vanskelig. 

Jeg er bare bekymret for henne og den kommende babyen. Redd for at hun blir alkoholiker. At det sklir ut i mammaperm. At hun møter full på jobb en dag og mister jobben.

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...