Gå til innhold

1. klasse og tall/regning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange av deres 1. klassinger kan telle til 20? Hvor mange kan 2+2?Hvor mange vet hva tallet med to ett-tall (11) heter?

Barnebarnet mitt kan ikke dette, og jeg ble bekymret da jeg hørte det. Men kanskje har jeg altfor høye forventninger til 6 -og 7 åringer? 

Anonymkode: 6585a...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 6 åring (første klasse) kan telle så langt hen vil og skrive disse tallene og lese de, kan addisjon og subtraksjon med tresifrede tall, en del multiplikasjon og divisjon. Leser godt på engelsk og norsk (vi snakker begge språk hjemme).

Anonymkode: 33fc6...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt 2019- barn har kunnet dette i 3 år vil jeg tro. 2022 barnet teller lett til 20 og kan identifisere 11.

Anonymkode: c0510...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer i 1.klasse, og disse tingene er pensum i år. Det er stort sprik blant elevene. Noen sliter med enkel addisjon, mens andre kan regne med tresifrede tall. Alle mine kan telle til 20, men ikke alle husker hvordan tallene mellom 10 og 20 ser ut.

Anonymkode: cc76a...ef0

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalområdet er stort de første årene på skolen, men å ikke kunne telle til 20 er nok noe utenfor normalområdet på denne tiden. Tror jeg ville som forelder begynt å se på de ulike områdene sammen med lærer, og sett på om det er konkrete tiltak som kan iverksettes allerede nå. 

Hva med foreldrene til barnet? Har de ikke forsøkt å lære barnet å telle? Hva skjer da? 

Anonymkode: 33760...0d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde null interesse for skolen da hxn begynte. Viste ikke stor faglig interesse før i tredje klasse. Nå er hxn snart klar for ungdomsskolen og det faglige går veldig bra nå.

Anonymkode: b7927...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Min 6 åring (første klasse) kan telle så langt hen vil og skrive disse tallene og lese de, kan addisjon og subtraksjon med tresifrede tall, en del multiplikasjon og divisjon. Leser godt på engelsk og norsk (vi snakker begge språk hjemme).

Du verden😏

Anonymkode: 99a6e...152

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på småtrinnet, og ville nok prøvd å ha fokus på tall og mengde hjemme. Gjør det til en lek. Tell ting dere finner ute, samle det i mengder, øv på tiervenner. Trill terninger og regn sammen «øynene». Spill stigespill. Det kan høres ut som barnebarnet ditt er litt forsinket, men nivået på en førsteklassing kan være enorm, uten at det trenger å bety noe for senere løp. Hjelp henne der hun er, slik at hun forstår det grunnleggende. 

Anonymkode: 89938...108

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første klasse er det uhyre stor variasjon. Alt fra de som ikke kan telle til mer enn fem (fordi de har fem fingre på hver hånd) til de som kan regne pluss med tresifrede tall (så fremt de ikke må bruke tall i mente).  Mange har problemer med å identifisere tall mellom 11 og 20 skriftlig, og tuller med tretten/ tretti, fjorten/ førti osv. De kan kanskje telle til 20, men de kan ikke nødvendigvis skrive dem eller skille mellom hvilke tall som er størst/ minst. Telling er for mange bare en rekkefølge uten at de kan se for seg en mengde som passer til. 

Det du beskriver er nok innenfor normalområdet, men hadde jeg vært forelder/ besteforelder så hadde jeg nok begynt med telling av konkreter, f.eks. legobiter. Det er ofte gøy, motiverende og veldig smart. Identifisering av mengde (hviken mengde biter er det flest av) er også veldig smart. 

Endret av Gaia
Manglet en bokstav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan treåringen vår. Ville uansett tatt til meg det folk her skriver om at normalområdet er stort. Er du bekymret bør du kontakte læreren, og om nødvendig finnes det heldigvis god hjelp å få 😊

Anonymkode: dff39...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på interesse. Noen fireåringer teller til mange tusen, og kan plusse og minuse med tosifrede tall. Andre begynner på skolen uten å helt skjønne tallrekka. Vil si begge deler er normalt.

Anonymkode: 9a1cd...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 åringen kan telle til 20.

Førsteklassingen kan telle til så langt hun vil (ikke det at vi har hørt hvor langt), men vet at vi begynner på 1 igjen etter 100. Kan skrive tallene opp til tjue, men er ikke flink med pluss og minus og har scoret lavt på mattetester på skolen.

Anonymkode: 5d97d...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok stusset litt om en 5-6 åring ikke kan telle til 20, særlig om dere har øvd på det? Du får vel kanskje ikke gjort så mye annet enn å hjelpe med leksene og være nøye på at barnet forstår det de holder på med på skolen - og så blir det jo spesialundervisning om det er nødvendig. Men vær på fra start og snakk med lærer om du ser det butter eller frustrerer.

Mine barn har alle vært veldig opptatt av tall fra de var 2-3 år, men ingen kunne lese ved skolestart (de kunne bare bokstavene). Barn lærer det de er interessert i.

Anonymkode: 70c90...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere sier unger er forskjell. 

Vi hadde et barn som ikke telte til 100 før i 2 klasse.

Mens yngste telte til 500 før skolestart, kunne gangetabelen før skolestart.

Vi hadde telle,  gange,pluss og minus konkuranse i bil pga eldste og dermed plukket minste opp og lærte. 

Vi satt i bil 2 blå biler pluss 2 blå bil  osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

🙄

Anonymkode: 790b4...c37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor mange av deres 1. klassinger kan telle til 20? Hvor mange kan 2+2?Hvor mange vet hva tallet med to ett-tall (11) heter?

Barnebarnet mitt kan ikke dette, og jeg ble bekymret da jeg hørte det. Men kanskje har jeg altfor høye forventninger til 6 -og 7 åringer? 

Mitt barn er kun 5 år. Skal begynne på skolen til høsten.

Han kan alt dette allerede. Og på tre språk, da han vokser opp med to morsmål hjemme og norsk i bhg.

Men slapp av. De starter så å si på scratch på skolen.

Her snakker du om barnebarnet og jeg mistenker at bekymringen er basert på et lite utvalg av barnets ferdigheter. Det er garantert mye han behersker i matematikk som du ikke har obsertert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror ikke dette er så vanlig. Sønnen vår lærte med tresifrede tall i andre klasse, og han er en av de beste i matte i klassen sin.

Telle til 20 kunne han, men regning kom utover i året. Å kunne lese tall sammenhengen tok det litt tid å knekke koden på. Kunne for eksempel si at vi bodde i «enen» i stedet for 11.

Anonymkode: 868d9...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine var nok over snittet interessert i tall og matte, og kunne det du beskriver i løpet av siste år i barnehagen. 

Men de har også alltid vært blant de beste i matte i sine klasser, gjennom hele grunnskolen. Og har slitt med at de kjeder seg mye i mattetimene på skolen. 

Anonymkode: 98e75...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min førsteklassing kan dette. Men barn er forskjellige😊

Anonymkode: 5adf4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror ikke dette er så vanlig. Sønnen vår lærte med tresifrede tall i andre klasse, og han er en av de beste i matte i klassen sin.

Telle til 20 kunne han, men regning kom utover i året. Å kunne lese tall sammenhengen tok det litt tid å knekke koden på. Kunne for eksempel si at vi bodde i «enen» i stedet for 11.

Anonymkode: 868d9...9f3

Nei, tror nok hen er faglig sterk. Det er likevel stor variasjon blant 6 åringene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...