Gå til innhold

Hva er den snilleste religionen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og en ting til, Buddha spiste kjøtt, og Dalai Lama spiser kjøtt, men det finnes ingen skrifter som viste at Jesus spiste kjøtt, kun fisk, en gang.  https://lambs.peta.org/jesus-fisher-of-men/

Så Jesus levde nærmere mot det Buddhismen snakker om. Men dessverre har ikke de fleste kristne skjønt dette, så de spiser alle lam til påske, når det ikke finnes noe sted at Jesus gjorde det.

Anonymkode: 8334a...acc

Så tror jeg du skal tenke over at Jesus mettet 5000 og senere 10000 med fisk og at Han to ganger fortalte disiplene hvor de skulle finne fisk. Den siste gangen etter at Han var oppstått. Jeg tenker at hvis Jesus mente det var så ille å spise fisk så ville Han ikke matet folk med fisk og disiplene ville heller ikke ha holdt på å fiske 3 år etter de møtte Jesus, og prekenene hans ville ha inneholdt 'ikke spis fisk eller kjøtt', og Han ville fordømt alle fiskeri og gjetere, osv. Siste gangen de spiste sammen på stranda satt de rundt et bål og spiste fisk. Han gjorde ikje det, sa noe om det altså. Nå har Gud skapt dyr og fisk for at vi skal kunne spise de, og takke for maten etterpå. Tror nok Jesus ville reagert mer på at noen bruker Hans navn til å fremme slike ting som det du linker til. Da er ikke formålet å fremme troen, og budskapet om frelse, eller kristendommen, men egne interesser og ideer og det virker bare hyklerisk.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
NatNat skrev (10 timer siden):

BUDDHISMEN !!!

"All beings tremble before danger. All fear death. When you consider this, you will not kill or cause someone else to kill. All beings fear before danger. Life is dear to all. When you consider this, you will not kill or cause someone else to kill."
Buddha.

Buddhismen respekter alt form for liv. Ikke bare mennesker.

Wow….. du kan lite historie. 

Anonymkode: 41ca8...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Wow….. du kan lite historie. 

jeg tror jeg kan mer enn en anonymbruker... :) forklar meg hvorfor jeg kan lite historie

here.. read and learn https://en.wikipedia.org/wiki/Animals_in_Buddhism

"In the Mahāyāna Laṅkāvatāra and Aṅgulimāla sutras, the Buddha explicitly prohibits the eating of meat, fish and any animal products which are the result of harming and killing of any sentient being. The Buddha states the only time it is acceptable for a monastic to accept and eat the flesh of sentient beings is for medicinal purposes only if the animal died in accordance with the Dharma, meaning the animal died of natural causes."

Endret av NatNat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og en ting til, Buddha spiste kjøtt, og Dalai Lama spiser kjøtt, men det finnes ingen skrifter som viste at Jesus spiste kjøtt, kun fisk, en gang.  https://lambs.peta.org/jesus-fisher-of-men/

Så Jesus levde nærmere mot det Buddhismen snakker om. Men dessverre har ikke de fleste kristne skjønt dette, så de spiser alle lam til påske, når det ikke finnes noe sted at Jesus gjorde det.

Tuller du med meg? Jesus var JØDE. Alle jødene feiret de hellige tradisjonene og det viktigste kjøttet de spiste var OFFERLAM. Det var gamle testamentlige LOVER som sa at de skulle spise kjøtt ettersom hva tradisjonen og høytiden var. Jesus vokste opp med jøder, ble undervist i det jødiske tempelet av rabbier. Offerlammet var et profetisk testament på det offeret han selv skulle bli. Jesus ble offerlammet for at vi skulle slippe å bli dømt etter loven. Offerlammet er symbolet på syndene Jesus selv skulle ende opp med å ta for at vi skulle få evig liv og slippe å leve etter loven og alle ofringene.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 12.05):

Æsj... satan står for pedofili og tortur alt som er død og lidelse i alle kulturer og gamle religioner. Lykke til. Satan er en løgner og du tror på løgnen når han sier til deg at han er god. 

Anonymkode: c9f5c...dd4

Høres ut som du beskriver katolske prester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (7 timer siden):

Israel ble ikke gitt av Gud men av FN blant andre etter WWII.  Mange bor eller vurderer å bo i Israel ikke fordi de føler de er utvalgt (Jødene er mye mindre troende enn de 2 andre abrahamiske religioner) men fordi det er en plass hvor de kan "søke ly" hvis de blir forfulgt igjen.

Det er dekkhistorien iallefall. Da burde de ikke ha problemer med å bli flyttet et annet sted så lenge de er trygge

Anonymkode: 5b99f...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er dekkhistorien iallefall. Da burde de ikke ha problemer med å bli flyttet et annet sted så lenge de er trygge

Anonymkode: 5b99f...c1f

grunnen dette området ble valgt er fordi det er Jødene opprinelig land.

"Jews (Hebrew: יְהוּדִים, ISO 259-2: Yehudim, Israeli pronunciation: [jehuˈdim]), or the Jewish people, are an ethnoreligious group[14] and nation[15] originating from the Israelites of ancient Israel and Judah[16"

"The Israelites emerged from within the Canaanite peoples to establish Israel and Judah in the Southern Levant during the Iron Age."

https://en.wikipedia.org/wiki/Jews

Endret av NatNat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Islam, uten tvil. 

Anonymkode: 84d15...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er så snilt å drepe de vantro og kaste de homofile fra hustakene.

Anonymkode: 65617...edf

Det er ikke islam, men mennesker som gjør. Står ingenting om i koranen at man skal skade eller drepe hverandre, det er den største synden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Islam, uten tvil. 

Islam kan ikke være den snilleste religion når profeten var en kriger, eiet slaver og drepte de fleste som var uenige med ham. period.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke islam, men mennesker som gjør. Står ingenting om i koranen at man skal skade eller drepe hverandre, det er den største synden. 

Surah 3:151: "We shall cast terror into the hearts of those who disbelieve (all non-Muslims) …"
Surah 2:191: "And kill them (non-Muslims) wherever you find them … kill them. Such is the recompense of the disbelievers (non-Muslims)."Surah 9:5: "Then kill the disbelievers (non-Muslims) wherever you find them, capture them and besiege them, and lie in wait for them in each and every ambush. …"

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (1 time siden):

det er mulig men fakta er at buddhism sier at ingen levende vesen skal drepes. Buddhiste munker er vegetar. omg. Jesus, er enig, det har jeg merket også, Jesus var en kul fyr.

Dalai Lama er den høyeste munken og han spiser kjøtt, slik som mange andre buddhistiske munker. Buddha spiste også kjøtt. Så Buddhismen motsier seg selv så det synger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satanismen kanskje? The Satanic Temple i USA har vært flinke til å verne om retten til selvbestemt abort, har jeg fått med meg. De tror heller ikke at noen Gud kommer til å straffe deg for noe.

Anonymkode: 0be3b...70f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dalai Lama er den høyeste munken og han spiser kjøtt, slik som mange andre buddhistiske munker. Buddha spiste også kjøtt. Så Buddhismen motsier seg selv så det synger etter.

Vi snakker om Buddhisme. Hvor mange ganger skal jeg gidde å legge in lenken ??! 

In the Mahāyāna Laṅkāvatāra and Aṅgulimāla sutras, the Buddha explicitly prohibits the eating of meat, fish and any animal products which are the result of harming and killing of any sentient being. The Buddha states the only time it is acceptable for a monastic to accept and eat the flesh of sentient beings is for medicinal purposes only if the animal died in accordance with the Dharma, meaning the animal died of natural causes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Animals_in_Buddhism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Muslim, så vil jeg si ingen religioner er det. Føler de som virkelig går litt for mye inn i religionen blir altfor hjernevasket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (24 minutter siden):

Vi snakker om Buddhisme. Hvor mange ganger skal jeg gidde å legge in lenken ??! 

In the Mahāyāna Laṅkāvatāra and Aṅgulimāla sutras, the Buddha explicitly prohibits the eating of meat, fish and any animal products which are the result of harming and killing of any sentient being. The Buddha states the only time it is acceptable for a monastic to accept and eat the flesh of sentient beings is for medicinal purposes only if the animal died in accordance with the Dharma, meaning the animal died of natural causes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Animals_in_Buddhism

Mener du at jeg ikke snakker om Buddhisme? Det skjønte jeg ikke.
Buddha har ikke forbudt å spise kjøtt. Munker kan også spise det om det ikke er drept spesielt for dem: 

“Monks, I allow you fish and meat that are quite pure in three respects: if they are not seen, heard or suspected to have been killed on purpose for a monk. But, you should not knowingly make use of meat killed on purpose for you.” [2]
https://bswa.org/teaching/vunaya-buddha-says-eating-meat/

https://suttacentral.net/mn55/en/sujato?lang=en&layout=plain&reference=none&notes=asterisk&highlight=false&script=latin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mener du at jeg ikke snakker om Buddhisme? Det skjønte jeg ikke.
Buddha har ikke forbudt å spise kjøtt. Munker kan også spise det om det ikke er drept spesielt for dem: 

“Monks, I allow you fish and meat that are quite pure in three respects: if they are not seen, heard or suspected to have been killed on purpose for a monk. But, you should not knowingly make use of meat killed on purpose for you.” [2]
https://bswa.org/teaching/vunaya-buddha-says-eating-meat/

https://suttacentral.net/mn55/en/sujato?lang=en&layout=plain&reference=none&notes=asterisk&highlight=false&script=latin

kan du lese engelsk ? ser du hva jeg siterte i inlegget mitt ? Uansett , buddhisme er 10 ganger bedre enn de abrahamiske religioner som er ingenting men en kreft på jord. Buddhister brente ikke folk levende, tvinget folk til å konvertere, offret dyr til sin "gud", etc etc. Du hører ikke om buddhist terrør f.eks.

Endret av NatNat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (22 timer siden):

Israel ble ikke gitt av Gud men av FN blant andre etter WWII.  Mange bor eller vurderer å bo i Israel ikke fordi de føler de er utvalgt (Jødene er mye mindre troende enn de 2 andre abrahamiske religioner) men fordi det er en plass hvor de kan "søke ly" hvis de blir forfulgt igjen.

Hvorfor kverulerer du på ord? Altså tar ett utsagn om en religion som noe konkret? De tror gud ga de Israel. Vi snakker om religion her, ikke konkrete politiske detaljer. Vi snakker ikke om kristne eller muslimer eller whatever som folk. Så hvorfor skriver du om jøder som ett folk? Vi diskuterer religion ikke etnisitet.  Hvorfor blander du inn sekulære jøder, men ikke sekulære muslimer? 

Hva er poenget med å diskutere sekulære fenomener og historier i en tråd om religion? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM73 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kverulerer du på ord? Altså tar ett utsagn om en religion som noe konkret? De tror gud ga de Israel. Vi snakker om religion her, ikke konkrete politiske detaljer. Vi snakker ikke om kristne eller muslimer eller whatever som folk. Så hvorfor skriver du om jøder som ett folk? Vi diskuterer religion ikke etnisitet.  Hvorfor blander du inn sekulære jøder, men ikke sekulære muslimer? 

Hva er poenget med å diskutere sekulære fenomener og historier i en tråd om religion? 

Det var du som startet å snakke om Israel og 1948,kvoterer deg

"den er ikke misjonerende. De ønsker deg ikke som medlem. Før 1948 var det en fredelig religion. Nå er det jo noen ekstrem sionister i Israel. Utenfor Israel er det ikke en religion som driver terror og tvang."

Ville bare si at Israel ble ikke laget pga religion. Faktisk, mange religiøse Jøder var imot.

og forresten.. er det noe galt med at de misjonerer ikke ??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM73 skrev (På 13.4.2025 den 11.42):

Den er ikke misjonerende. De ønsker deg ikke som medlem. Før 1948 var det en fredelig religion. Nå er det jo noen ekstrem sionister i Israel. Utenfor Israel er det ikke en religion som driver terror og tvang.

Helvete er vel heller ikke en ting i jødedommen. Og etter det jeg forstår er det høyst uklart hva som ev skjer etter døden. 😶‍🌫️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...