AnonymBruker Skrevet 3. april #1 Skrevet 3. april Hvis man får lønnstrekk, har jeg forstått det slik at namsmannen beregner et bestemt beløp som trekkes hver mnd. Dette beregnes ut fra behov i forhold til en eller annen statlig tabell. Ser at jeg vil sitte igjen med 10700,- ish pr mnd etter lønnstrekk. Da har staten/namsmann ikke tatt høyde for boliglån og andre lån. Jeg har 2 forbrukslån til, og namsmann legger ikke til rette for at jeg kan betale hverken disse eller min andel av huslån. Er det virkelig slik at hvis en har gjort en feil i betaling ett eller annet sted, så skal en ødelegges for livet?! Hvis jeg blir sittende igjen med 10700,- pr mnd, har jeg ikke råd til busskort, ikke råd til bil for å komme på jobb, ikke råd til drivstoff for å komme meg til hvor jeg kan ta buss til jobb (her vi bor MÅ vi kjøre til buss…), ikke råd til linser til sønnen, ikke råd til min andel av boliglån og annet lån, ikke råd til mat til hunden, ikke råd til å ha et liv i det hele tatt. Jeg går i full jobb, og har egentlig råd til å betale alt, men hadde en kjip periode i høst, hvor jeg ble liggende etter 2 mnd. på et forbrukslån. I tillegg er jeg alvorlig syk, og sliter med å følge opp «forandringer»/utfordringer. Hva skjer hvis jeg slutter å jobbe? Jeg orker ikke å jobbe i 4-5 år, 100 prosent, hvis jeg ikke kan leve. Ok, jeg glippet 2 mnd i desember og januar på et forbrukslån i BankNorwegian, og gjør alt for å ordne opp, men hvis livet mitt er ferdig nå, vet jeg ikke om jeg klarer å pliktjobbe 100 prosent, med 3-4 timer til sammen hver dag til/fra jobb, for å få utbetalt 10700,- kroner. Er 50 år, og vet ikke hvordan livet skal fortsette 😕 Så hva skjer hvis jeg slutter å jobbe? Anonymkode: 0f529...09c 2
Romkom Skrevet 3. april #2 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis man får lønnstrekk, har jeg forstått det slik at namsmannen beregner et bestemt beløp som trekkes hver mnd. Dette beregnes ut fra behov i forhold til en eller annen statlig tabell. Ser at jeg vil sitte igjen med 10700,- ish pr mnd etter lønnstrekk. Da har staten/namsmann ikke tatt høyde for boliglån og andre lån. Jeg har 2 forbrukslån til, og namsmann legger ikke til rette for at jeg kan betale hverken disse eller min andel av huslån. Er det virkelig slik at hvis en har gjort en feil i betaling ett eller annet sted, så skal en ødelegges for livet?! Hvis jeg blir sittende igjen med 10700,- pr mnd, har jeg ikke råd til busskort, ikke råd til bil for å komme på jobb, ikke råd til drivstoff for å komme meg til hvor jeg kan ta buss til jobb (her vi bor MÅ vi kjøre til buss…), ikke råd til linser til sønnen, ikke råd til min andel av boliglån og annet lån, ikke råd til mat til hunden, ikke råd til å ha et liv i det hele tatt. Jeg går i full jobb, og har egentlig råd til å betale alt, men hadde en kjip periode i høst, hvor jeg ble liggende etter 2 mnd. på et forbrukslån. I tillegg er jeg alvorlig syk, og sliter med å følge opp «forandringer»/utfordringer. Hva skjer hvis jeg slutter å jobbe? Jeg orker ikke å jobbe i 4-5 år, 100 prosent, hvis jeg ikke kan leve. Ok, jeg glippet 2 mnd i desember og januar på et forbrukslån i BankNorwegian, og gjør alt for å ordne opp, men hvis livet mitt er ferdig nå, vet jeg ikke om jeg klarer å pliktjobbe 100 prosent, med 3-4 timer til sammen hver dag til/fra jobb, for å få utbetalt 10700,- kroner. Er 50 år, og vet ikke hvordan livet skal fortsette 😕 Så hva skjer hvis jeg slutter å jobbe? Anonymkode: 0f529...09c Altså, at du glipper to måneder betyr ikke at du får lønnstrekk ut livet. Om du ikke har råd til å betale lånene dine har du ikke råd til hund og om du ikke orker å jobbe blir det AAP med arbeidsutprøving i minimum flere måneder. Du vil også gå ytterligere ned i lønn så det vil ta lengre tid å betjene lånet med mindre du får gjeldsordning. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #3 Skrevet 3. april Romkom skrev (2 minutter siden): Altså, at du glipper to måneder betyr ikke at du får lønnstrekk ut livet. Om du ikke har råd til å betale lånene dine har du ikke råd til hund og om du ikke orker å jobbe blir det AAP med arbeidsutprøving i minimum flere måneder. Du vil også gå ytterligere ned i lønn så det vil ta lengre tid å betjene lånet med mindre du får gjeldsordning. Jo, vi har råd til å ha hund osv ved vanlige utgifter. Det er lønnstrekk jeg ikke har råd til….. Har hatt disse lånene og utgiftene i 5-6 år uten problemer. Det var 3 store uforberedte utgifter på om lag 120.000,- kroner som gjorde at jeg lå etter med 2 innbetalinger, som igjen gjorde at jeg har fått oppsigelse på lån hos Bank Norwegian. Jeg har vært/er syk og ikke orket å følge opp varsler, derfor var jeg 2 dager over tiden for å ta kontakt med dem. Lånet jeg ikke klarte å betjene var på 7500,- pr mnd, men nå ved lønnstrekk skal de ha opp mot 20.000,- pr mnd. Da har jeg ingenting igjen av lønn. Det er 12.500,- kroner mer hver eneste mnd. og jeg får ingenting tingen til å betale huslån, studielån, drivstoff til å komme til jobb osv. Anonymkode: 0f529...09c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #4 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, vi har råd til å ha hund osv ved vanlige utgifter Du har tydeligvis ikke råd til det nå lenger. Anonymkode: 517eb...3cf 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #5 Skrevet 3. april Du har huslån sammen med noen, så da får du bidra litt mindre en periode og samboer/ektefelle mer. Det er i begges interesse at gjelden blir nedbetalt kjapt. Anonymkode: b6284...64e
AnonymBruker Skrevet 3. april #6 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har tydeligvis ikke råd til det nå lenger. Anonymkode: 517eb...3cf Nei, det er jo det jeg er redd for…… Takk for konstruktivt svar Anonymkode: 0f529...09c
AnonymBruker Skrevet 3. april #7 Skrevet 3. april De skal ikke trekke deg så du ikke har råd til boutgifter, boliglån og husleie regnes utenom, men har du forbrkslån du betaler utenom trekket så regnes dette som du skal ta av det du skal sitte igjen med. Det regnes lønn utbetalt, du får beholde x sats til livsopphold deg + barn, lite tilskudd strøm strøm så boliglån/husleie, det forutsetter jo at boliglånet står på deg i tillegg til din mann. Du må jo varsle dem og inntek og bo kostnader da, de er ikke synske. Men forbrukslån og privat gjeld regnes som du skal betale ut i fra pengene dine til livsopphold Anonymkode: 844a1...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #8 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har huslån sammen med noen, så da får du bidra litt mindre en periode og samboer/ektefelle mer. Det er i begges interesse at gjelden blir nedbetalt kjapt. Anonymkode: b6284...64e Ja, og de skal gå greit for såvidt. Problemet er at forbrukslån er mitt som går til innkreving er på 400.000,-, så det er ikke nedbetalt i en håndvending Anonymkode: 0f529...09c
AnonymBruker Skrevet 3. april #9 Skrevet 3. april Det er ikke de 2 mndene som gjør at ting glipper nå. Det er det faktum at du har tatt opp flere forbrukslån. Nå må du stå på og gjøre det som må gjøres. Har du fylt ut alle papirer fra namsmannen? Virker som du ikke har gjort det ennå siden du kun vet sånn ca tall. Få riktige tall. Lag budsjett. Kutt der du kan. Anonymkode: e9566...937 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #10 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De skal ikke trekke deg så du ikke har råd til boutgifter, boliglån og husleie regnes utenom, men har du forbrkslån du betaler utenom trekket så regnes dette som du skal ta av det du skal sitte igjen med. Det regnes lønn utbetalt, du får beholde x sats til livsopphold deg + barn, lite tilskudd strøm strøm så boliglån/husleie, det forutsetter jo at boliglånet står på deg i tillegg til din mann. Du må jo varsle dem og inntek og bo kostnader da, de er ikke synske. Men forbrukslån og privat gjeld regnes som du skal betale ut i fra pengene dine til livsopphold Anonymkode: 844a1...4ec Takk for godt svar. Jeg har forstått det sånn at de ikke tar hensyn til boliglån. Anonymkode: 0f529...09c
AnonymBruker Skrevet 3. april #11 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for godt svar. Jeg har forstått det sånn at de ikke tar hensyn til boliglån. Anonymkode: 0f529...09c De skal ta hensyn til din del av boutgifter, det være seg huslån og husleie, men du må jo fylle ut på namsmannen sine sider. De er mennesker de også, og går fint an å snakke med. Så fyll ut, og er du kun samboer og ikke gift så har ikke samboer forsørgeransvar for deg så da skal du sitte igjen med mere Slutter du og jobbe så står du jo uten inntekt- Anonymkode: 844a1...4ec
AnonymBruker Skrevet 3. april #12 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke de 2 mndene som gjør at ting glipper nå. Det er det faktum at du har tatt opp flere forbrukslån. Nå må du stå på og gjøre det som må gjøres. Har du fylt ut alle papirer fra namsmannen? Virker som du ikke har gjort det ennå siden du kun vet sånn ca tall. Få riktige tall. Lag budsjett. Kutt der du kan. Anonymkode: e9566...937 Det er nok de 2 mnd som har glippet her. Dette lånet koster mye pr mnd, og å ligge etter 2 mnd i tillegg til inneværende mnd er ganske mye penger for meg. Jeg har ikke «flere forbrukslån», men boliglån, studielån og et kredittkort. Skal fylle ut papirer til namsmann og kutte der jeg kan. Har aldri gjort dette før, men det stod noe om en prosent de hadde beregnet ut å trekke meg for. Anonymkode: 0f529...09c
AnonymBruker Skrevet 3. april #13 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nok de 2 mnd som har glippet her. Dette lånet koster mye pr mnd, og å ligge etter 2 mnd i tillegg til inneværende mnd er ganske mye penger for meg. Jeg har ikke «flere forbrukslån», men boliglån, studielån og et kredittkort. Skal fylle ut papirer til namsmann og kutte der jeg kan. Har aldri gjort dette før, men det stod noe om en prosent de hadde beregnet ut å trekke meg for. Anonymkode: 0f529...09c Du skriver i HI at du har 2 forbrukslån til? Anonymkode: e9566...937
AnonymBruker Skrevet 3. april #14 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De skal ta hensyn til din del av boutgifter, det være seg huslån og husleie, men du må jo fylle ut på namsmannen sine sider. De er mennesker de også, og går fint an å snakke med. Så fyll ut, og er du kun samboer og ikke gift så har ikke samboer forsørgeransvar for deg så da skal du sitte igjen med mere Slutter du og jobbe så står du jo uten inntekt- Anonymkode: 844a1...4ec Takk for svar. Gjør meg litt lettere til sinns. Så bare brevet fra namsmannen og gikk i lås. Anonymkode: 0f529...09c
AnonymBruker Skrevet 3. april #15 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver i HI at du har 2 forbrukslån til? Anonymkode: e9566...937 Beklager, min feil. Mente to lån til; studielån og et kredittkort. Anonymkode: 0f529...09c
AnonymBruker Skrevet 3. april #16 Skrevet 3. april Du skal igjen livsopphold for samboende 9080kr pluss din andel av boutgifter eventuelt halvparten av boligforsikring hvis dere eier hus. Alt, annet må du dekke fra livsoppholdet- strøm, telefon andre lån... ja alt. Men det er utrolig viktig at du fyller ut de skjemaet du får fra namsmann. Anonymkode: 58d12...d9a
AnonymBruker Skrevet 3. april #17 Skrevet 3. april Du får barnetillegg også hvis ikke samboeren er far til barnet. Anonymkode: 58d12...d9a
AnonymBruker Skrevet 3. april #18 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er nok de 2 mnd som har glippet her. Dette lånet koster mye pr mnd, og å ligge etter 2 mnd i tillegg til inneværende mnd er ganske mye penger for meg. Jeg har ikke «flere forbrukslån», men boliglån, studielån og et kredittkort. Skal fylle ut papirer til namsmann og kutte der jeg kan. Har aldri gjort dette før, men det stod noe om en prosent de hadde beregnet ut å trekke meg for. Anonymkode: 0f529...09c Om du har 400 000 i forbrukslån er det jo åpenbart uendelig mye mer enn "to måneder som har glippet ". Du har jo levd over evne i lang tid, og nei du har faktisk ikke hatt råd til hund på lenge. Anonymkode: 6d797...65c 3
AnonymBruker Skrevet 3. april #19 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er nok de 2 mnd som har glippet her. Dette lånet koster mye pr mnd, og å ligge etter 2 mnd i tillegg til inneværende mnd er ganske mye penger for meg. Jeg har ikke «flere forbrukslån», men boliglån, studielån og et kredittkort. Skal fylle ut papirer til namsmann og kutte der jeg kan. Har aldri gjort dette før, men det stod noe om en prosent de hadde beregnet ut å trekke meg for. Anonymkode: 0f529...09c Det er jo ikke det, hadde du hatt orden på økonomien så hadde du ikke hatt et forbrukslån på 400k. Anonymkode: 517eb...3cf
AnonymBruker Skrevet 3. april #20 Skrevet 3. april Som fler sier her, de kan ikke bare trekke et beløp så du ikke har igjen nok til utgiftene dine. Du skal beholde til boutgifter og livsopphold til deg og barnet❤️Ta kontakt med namsmannen og gi info om boligutgifter og at du også forsørger et barn. Anonymkode: 2d2cd...a96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå