AnonymBruker Skrevet 4. april #41 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå får man ikke ADHD av en traumatisk barndom. Anonymkode: 16e31...00e Det er det motstridende forskning på, og mange kilder tyder på at jo, det kan man. At en traumatisk barndom forandrer hjernen vet vi jo fra før, det har forskere påvist. Anonymkode: bf5b1...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #42 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): De scorer, dvs de spør ikke om de traumatiske tingene. Min behandler understreket at jeg ikke skulle gå inn i noen av traumene. Det er mer sånn «har du noen gang opplevd, i løpet av de siste tre månedene, og beskrivelse av symptomer. Anbefaler deg å enten be fastlege henvise deg på nytt ELLER (og lettere) få dps til å henvise deg videre til en avtalespesialist. Ptsd er ofte enkeltstående traumer, kptsd er komplekst - gjentatt traumatisering, som regel fra barndom. De har ulike symptomer. Anonymkode: bf5b1...f81 Det har ikke det. Kptsd har tilleggssymptomer. Anonymkode: bbb30...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #43 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er det motstridende forskning på, og mange kilder tyder på at jo, det kan man. At en traumatisk barndom forandrer hjernen vet vi jo fra før, det har forskere påvist. Anonymkode: bf5b1...f81 Det er det ikke mostridendte forskning på. Traumer er noe man IKKE får adhd av. Anonymkode: bbb30...e79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #44 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er det ikke mostridendte forskning på. Traumer er noe man IKKE får adhd av. Anonymkode: bbb30...e79 😅 Setning 1 er nøyaktig det samme som jeg skriver. Men i setning 2 er du likevel kategorisk om at traumer ikke gir adhd. «Motstridende» betyr at det er ulike meninger om noe, med andre ord viser forskning både at traumer kan føre til adhd og at det ikke kan føre til det. Da kan jo ikke vi sitte og si «nei, det kan det ikke». Anonymkode: bf5b1...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #45 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😅 Setning 1 er nøyaktig det samme som jeg skriver. Men i setning 2 er du likevel kategorisk om at traumer ikke gir adhd. «Motstridende» betyr at det er ulike meninger om noe, med andre ord viser forskning både at traumer kan føre til adhd og at det ikke kan føre til det. Da kan jo ikke vi sitte og si «nei, det kan det ikke». Anonymkode: bf5b1...f81 Glem det, jeg overså ditt «ikke» Anonymkode: bf5b1...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #46 Del Skrevet 4. april https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2019as06ae-ADHD-og-traumer Anonymkode: bf5b1...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #47 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 😅 Setning 1 er nøyaktig det samme som jeg skriver. Men i setning 2 er du likevel kategorisk om at traumer ikke gir adhd. «Motstridende» betyr at det er ulike meninger om noe, med andre ord viser forskning både at traumer kan føre til adhd og at det ikke kan føre til det. Da kan jo ikke vi sitte og si «nei, det kan det ikke». Anonymkode: bf5b1...f81 Nei traumer gir ikke adhd. Anonymkode: bbb30...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #48 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2019as06ae-ADHD-og-traumer Anonymkode: bf5b1...f81 Hvis man ser på seriøs litteratur og hva de aller fremste i verden sier om dette. Traumer er nederst på lista for å si det sånn. Anonymkode: bbb30...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #49 Del Skrevet 4. april Ufattelig mange dårlige diagnostiskere der ute som ikke klare å skille mellom adhd og traume lidelser også. Anonymkode: bbb30...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #50 Del Skrevet 4. april Jeg fikk min diagnose etter 2 timer hos DPS..Kompleks PTSD (min behandler i DPS sa at Kompleks PTSD handlet om symptom trykket i voksen alder, ikke om antall traumatiske opplevelser..altså hvor påvirket man fortsatt var av hendelser skjedd tidlig i livet (jeg ble voldtatt som 14 åring, og var i et langvarig forhold med fysisk og psykisk mishandling fra jeg 17 år). Grunnen for rask diagnostisering tror jeg handlet om en utfyllende og bra henvisning fra lege, samt at jeg hadde gått i behandling hos en lege i nesten 2 år før DPS. Jeg gikk ikke mange timer i behandling hos DPS, fordi jeg ble svært syk av behandlingen, men fortsatte min behandling hos lege og privat psykolog. Anonymkode: ad4de...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #51 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er hos dps. Men de virker til å legge mine hendelser til side og det er så ustabilt for meg der. Den ene slutter etter den andre. Så jeg står stadig på nye ventelister. Så jeg har prøvd dps nå i to år uten noe fremgang. Så nå er det nok og jeg orker de ikke mer. Ts Anonymkode: 4d4fa...d99 Du har mulighet til å gå privat, men å få diagnose privat gir ikke rett til behandling i det offentlige. Da må du gjerne fortsette privat. Anonymkode: 57de9...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #52 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er det motstridende forskning på, og mange kilder tyder på at jo, det kan man. At en traumatisk barndom forandrer hjernen vet vi jo fra før, det har forskere påvist. Anonymkode: bf5b1...f81 Ja traumer forandrer hjernen og kan gi adhd-lignende symptomer. Men adhd er en medfødt utviklingsforstyrrelse, ikke noe som skjer fordi man ble slått av foreldrene som 10 åring. Anonymkode: 79281...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #53 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har OCD også 😅 Alle mine diagnoser er så pent og pyntelig blitt samlet opp i en hoveddiagnose; KPTSD, og tilbakevennende depressiv lidelse. Sekundære diagnoser er spiseforstyrrelse og OCD. Har hatt flere diagnoser, men de har jeg blitt frisk av med terapi. Det jeg sliter med er ikke nok til å fylle kriteriene for egne diagnoser og går mer under som symptomer på KPTSD. Viktig med riktig diagnose for å få riktig behandling ja. Ikke alltid man fyller kriteriene for en diagnose alene, slik at man må kun behandle symptomene for å bli bedre. Anonymkode: ee82f...e9e Jeg har også OCD! Vet du om din er genetisk eller resultat av traumer? Anonymkode: 79281...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #54 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå får man ikke ADHD av en traumatisk barndom. Anonymkode: 16e31...00e Teknisk sett nei, men det har en sammenheng. Traumatisk barndom og ADHD har en link jo. Man er født med ADHD, men ikke alle med ADHD er så preget og syke at de noen gang får en diagnose eller kvalifiseres for diagnose. En traumatisk barndom vil føre til større lidelsestrykk. De med ADHD som også har hatt en vanskelig barndom vil ha sterkere symptomer og lidelsestrykk langt ut i voksen alder. ADHD og KPTSD har veldig like diagnoser. Samme med borderline (emosjonell ustabil pf). Forskjellen på en med KPTSD og ADHD er at medisiner har null effekt på en med KPTSD, men en med ADHD vil få bedring av medisiner. Veldig mange med traumediagnoser blir feildiagnotisert med blant annet bipolar, KPTSD, borderline, asperger m.m. Anonymkode: ee82f...e9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #55 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har også OCD! Vet du om din er genetisk eller resultat av traumer? Anonymkode: 79281...2d6 Vi har ingen OCD i familien, så genetisk er lite sannsynlig. Har fått høre at det er på grunn av traumer, og det gir mening. Anonymkode: ee82f...e9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #56 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Teknisk sett nei, men det har en sammenheng. Traumatisk barndom og ADHD har en link jo. Man er født med ADHD, men ikke alle med ADHD er så preget og syke at de noen gang får en diagnose eller kvalifiseres for diagnose. En traumatisk barndom vil føre til større lidelsestrykk. De med ADHD som også har hatt en vanskelig barndom vil ha sterkere symptomer og lidelsestrykk langt ut i voksen alder. ADHD og KPTSD har veldig like diagnoser. Samme med borderline (emosjonell ustabil pf). Forskjellen på en med KPTSD og ADHD er at medisiner har null effekt på en med KPTSD, men en med ADHD vil få bedring av medisiner. Veldig mange med traumediagnoser blir feildiagnotisert med blant annet bipolar, KPTSD, borderline, asperger m.m. Anonymkode: ee82f...e9e Det at det er mye overlapp i symptomer innenfor flere psykiatriske diagnoser, betyr ikke at man får ADHD pga traumer. Traumer og ADHD gir veldig like symptomer, og derfor forekommer det feildiagnosering. ADHD, KPTSD, BPD, har alle likheter, men også distinkte forskjeller som gjør at man skal kunne skille de fra hverandre. Man kan også ha flere psykiatriske lidelser. Anonymkode: 79281...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #57 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er det motstridende forskning på, og mange kilder tyder på at jo, det kan man. At en traumatisk barndom forandrer hjernen vet vi jo fra før, det har forskere påvist. Anonymkode: bf5b1...f81 nei man kan ikke utvikle ADHD som følge av traumer. Derimot kan symptomene hos en person som har ADHD vært utsatt for traumer komme tidligere til syne eller man kan ha ADHD lignende symptomer som følge av traumer, men ADHD er en nevrologisk medfødt lidelse. Anonymkode: 16e31...00e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #58 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Teknisk sett nei, men det har en sammenheng. Traumatisk barndom og ADHD har en link jo. Man er født med ADHD, men ikke alle med ADHD er så preget og syke at de noen gang får en diagnose eller kvalifiseres for diagnose. En traumatisk barndom vil føre til større lidelsestrykk. De med ADHD som også har hatt en vanskelig barndom vil ha sterkere symptomer og lidelsestrykk langt ut i voksen alder. ADHD og KPTSD har veldig like diagnoser. Samme med borderline (emosjonell ustabil pf). Forskjellen på en med KPTSD og ADHD er at medisiner har null effekt på en med KPTSD, men en med ADHD vil få bedring av medisiner. Veldig mange med traumediagnoser blir feildiagnotisert med blant annet bipolar, KPTSD, borderline, asperger m.m. Anonymkode: ee82f...e9e Nei det er ikke veldig lik diagnoser. ADHD er en nevrologisk lidelse som man er født med og kompleks PTSD er noe man utvikler som følge av gjentatte traumer. Og forskjellen på en med kompleks PTSD og en med ADHD handler ikke om at medisiner fungerer for den ene og ikke for den andre. Og bare så det er sagt så har jeg selv begge diagnosene. Anonymkode: 16e31...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #59 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg fikk min diagnose etter 2 timer hos DPS..Kompleks PTSD (min behandler i DPS sa at Kompleks PTSD handlet om symptom trykket i voksen alder, ikke om antall traumatiske opplevelser..altså hvor påvirket man fortsatt var av hendelser skjedd tidlig i livet (jeg ble voldtatt som 14 åring, og var i et langvarig forhold med fysisk og psykisk mishandling fra jeg 17 år). Grunnen for rask diagnostisering tror jeg handlet om en utfyllende og bra henvisning fra lege, samt at jeg hadde gått i behandling hos en lege i nesten 2 år før DPS. Jeg gikk ikke mange timer i behandling hos DPS, fordi jeg ble svært syk av behandlingen, men fortsatte min behandling hos lege og privat psykolog. Anonymkode: ad4de...924 Dette stemmer ikke. Man får ikke diagnosen kompleks PTSD om man kun har vært utsatt for et enkelt traume uansett hvor mye dette traume plager en senere i livet. Og for å få den diagnosen må man ha noen tilleggssymptomer i tillegg til symptomene man får ved PTSD og disse til symptomene kan man se før man når voksen alder. Anonymkode: 16e31...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #60 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette stemmer ikke. Man får ikke diagnosen kompleks PTSD om man kun har vært utsatt for et enkelt traume uansett hvor mye dette traume plager en senere i livet. Og for å få den diagnosen må man ha noen tilleggssymptomer i tillegg til symptomene man får ved PTSD og disse til symptomene kan man se før man når voksen alder. Anonymkode: 16e31...00e Men nå hadde den personen flere traumer. Både voldtekt og vold i forhold. Man kan også ha et traume som pågår over tid. Anonymkode: 79281...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå