Gå til innhold

Hvor lang tid tar det ca. å utrede seg for ptsd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

PTSD er typisk enkelthendelser som kan oppstå når som helst i livet, mens k-ptsd er gjentagende og langvarige traumer i oppvekst som gir en rekke symptomer i tillegg til ptsd symptomer (alarmberedskap, flashbacks), som f.eks relasjonsutfordringer og tilknytningsvansker.  Veldig forenklet og kort fortalt. 

Anonymkode: 79281...2d6

Som f.eks. å bli psykisk og fysisk mishandlet gjennom barndommen, ikke møtt emosjonelt og slik?

Anonymkode: c7a3b...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som f.eks. å bli psykisk og fysisk mishandlet gjennom barndommen, ikke møtt emosjonelt og slik?

Omsorgssvikt, både fysisk og emosjonelt, grov mobbing, f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

PTSD er typisk enkelthendelser som kan oppstå når som helst i livet, mens k-ptsd er gjentagende og langvarige traumer i oppvekst som gir en rekke symptomer i tillegg til ptsd symptomer (alarmberedskap, flashbacks), som f.eks relasjonsutfordringer og tilknytningsvansker.  Veldig forenklet og kort fortalt. 

Det må ikke være i oppvekst. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det blir feil å svare ja på dette for dette er veldig subjektivt. Jeg vet ingen med kptsd som har diagnosen pga å ikke bli møtt emosjonelt, men det kan sikkert forekomme. 

Uansett høres det ut som du starter litt i feil ende her. 

Anonymkode: bf5b1...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir feil å svare ja på dette for dette er veldig subjektivt. Jeg vet ingen med kptsd som har diagnosen pga å ikke bli møtt emosjonelt, men det kan sikkert forekomme. 

Du har rett, jeg trodde likevel det var mer vanlig at det var pga hendelser i oppvekst? 

Å ikke bli møtt emosjonelt blir nok kanskje ikke det samme som emosjonell omsorgssvikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke ts eller lurer på om jeg har det. Jeg bare lurer på hva som skiller de to. Om en person blir neglisjert som barn, ikke møtt føelsemessig eller emosjonelt, blir fysisk slått av foreldre, kastet rundt, slengt i bakken, bli straffet fysisk, kjeftet og rakket ned på fra dagen man ble født, er klassifiserer det mer for kptsd enn ptsd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett, jeg trodde likevel det var mer vanlig at det var pga hendelser i oppvekst? 

Å ikke bli møtt emosjonelt blir nok kanskje ikke det samme som emosjonell omsorgssvikt. 

Går ikke emosjonelt omsorgssvikt og ikke møtt emosjonelt ganske det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg leser veldig mange journaler og vurderer mye kriteriene for PTSD etter ICD-10 i jobben min. De fleste psykologspesialister vil mistenke PTSD etter 2-3 timer, før de må utrede etter standardiserte skjemaer for å kunne sette diagnosen. Det er mange diagnoser som har mye til felles med PTSD, tilpasningsforstyrrelse f.eks.

Anonymkode: 73996...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er det :) 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke ts eller lurer på om jeg har det. Jeg bare lurer på hva som skiller de to. Om en person blir neglisjert som barn, ikke møtt føelsemessig eller emosjonelt, blir fysisk slått av foreldre, kastet rundt, slengt i bakken, bli straffet fysisk, kjeftet og rakket ned på fra dagen man ble født, er klassifiserer det mer for kptsd enn ptsd?

Anbefaler deg å google og lese de standardiserte beskrivelsene av diagnosene. Det er ikke mulig å svare på spørsmålet ditt, rett og slett, uten en medisinsk og individuell vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Går ikke emosjonelt omsorgssvikt og ikke møtt emosjonelt ganske det samme?

Nei, jeg syns vel at emosjonell omsorgssvikt blir next level. Man kan ikke bli møtt emosjonelt uten at det er omsorgssvikt. Det kommer an på graden av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i en situasjon som er litt vanskelig der jeg ikke føler meg hørt. Så jeg vurderer å utrede meg for ptsd privat og gå tilbake til det offentlige for behandling. Jeg er 99,9% sikker på at jeg har ptsd. Og jeg vil få det bekreftet slik at jeg kan forstå meg bedre og få systematisk hjelp. Jeg har bare ikke penger å gå privat fast. Så hvor lang tid tar det ca. å utrede seg for ptsd?

Anonymkode: 4d4fa...d99

Jeg ville kontaktet fastlegen. I mitt tilfelle ville ikke dps gjøre noe, så fastlegen fant en privat som tok meg inn. Jeg har gått til han i noen år nå, men betaler kun vanlig egenandel frem til en får frikort. 

Anonymkode: ee0ef...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det går ikke an å skille de to for pasienter uten utredning. Å bli utsatt for neglegt og vold i hjemmet trenger heller ikke føre til ptsd/k-ptsd, selv om man har fått en traumereaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og det tar selvsagt ikke to år å utrede for kptsd. 

Ikke alle utleverer seg selv til gud og hvermann fra første stund. Jeg kom inn på DPS for angst og depresjon. Det å i det hele tatt nevne traumene og overgrepene var utenkelig, helt til jeg møtte riktig behandler og jeg knakk sammen psykisk på privaten. 

Teknisk sett så tok det 5 år og ikke 2 år hos meg. Men de tre første årene med de tre første behandlerne anser jeg som ugyldig. Så jeg regner 2 år fra jeg møtte min siste behandler. Ifølge journalen så ble diagnosen først nevnt etter 2 år, men psykologen har selv sagt at hun så at jeg slet med mer enn bare agorafobi og depresjon fra ganske tidlig av. Og at hun mistenkte KPTSD, men kunne jo ikke nevne det for det var hennes private tanker og konklusjoner og ikke basert på informasjon som jeg hadde gitt. 

Diagnoser blir satt basert på informasjonen man gir. Sammen med det terapeuten selv observerer. Terapeuten har alltid diagnoser i bakhodet. Det er fortløpende diagnostisering basert på hva de får vite om pasienten.  Jeg brukte aldri skjema med min siste behandler, kun min første behandler gjorde det en gang. Og da scoret jeg høyt på flere angstlidelser, adhd, bipolar og ptsd. Men det var skjema + informasjon gitt i timene som førte til at hun feilaktig konkluderte med ADHD. 

Anonymkode: ee82f...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De scorer, dvs de spør ikke om de traumatiske tingene. Min behandler understreket at jeg ikke skulle gå inn i noen av traumene.  Det er mer sånn «har du noen gang opplevd, i løpet av de siste tre månedene, og beskrivelse av symptomer. 

Anbefaler deg å enten be fastlege henvise deg på nytt ELLER (og lettere) få dps til å henvise deg videre til en avtalespesialist. 

Ptsd er ofte enkeltstående traumer, kptsd er komplekst - gjentatt traumatisering, som regel fra barndom. De har ulike symptomer. 

Dette er ikke helt riktig. Ved kompleks PTSD har man tillegg symptomer, men de grunnleggende symptomene er like. For man får ikke kompleks PTSD med mindre man oppfyller kriteriene for PTSD

Anonymkode: 16e31...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke tingene man blir utsatt for som avgjør om man får en diagnose det er evt reaksjoner man får som følge av sine opplevelser som avgjør om man får en diagnose.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går ikke an å skille de to for pasienter uten utredning. Å bli utsatt for neglegt og vold i hjemmet trenger heller ikke føre til ptsd/k-ptsd, selv om man har fått en traumereaksjon. 

Litt morsom den der. Ikke bare er det mulig å oppleve traumer uten å få noen form for diagnose i ettertid. Men det er også mulig å få andre diagnoser enn KPTSD også. 

Jeg har to venninner som har en skremmende lik oppvekst som meg. Vi har alle søsken hvor én i søskenflokken har opplevd overgrep i barndommen tillegg til oppvekst traumene. Vi har alle identiske diagnoser i vår søskenflokk. 

Søskenflokk 1 (3 barn):
1 har KPTSD og emosjonell ustabil pf  
1 har ADHD
1 har rusproblematikk og spiseforstyrrelse. - opplevd overgrep

Søskenflokk 2 (3 barn):
1 har KPTSD, emosjonell ustabil pf og spiseforstyrrelse - opplevd overgrep
1 har ADHD 
1 har rusproblematikk 

Søskenflokk 3 (2 barn):
1 har KPTSD og emosjonell ustabil pf - opplevd overgrep 
1 har ADHD 

Vi er altså 3 søskenflokker med veldig lik oppvekst, og vi har alle samme diagnoser og problemer i voksen alder. Litt av en tilfeldighet at vi har alle forskjellige diagnoser innad i søskenflokken. Vet ikke om det faktisk er vanlig, men det føles så ulogisk at samme oppvekst innad i en søskenflokk gir forskjellig diagnoser, samtidig så er det ingenting som er logisk når det kommer til psykiske lidelser. 

Det som er likt hos oss er at den eldste har KPTSD og emosjonell ustabil pf, mellomste har ADHD og yngste har rusproblematikk.

Vi er ulike på mange måter, vi er ikke identiske i væremåte, lidelses trykk, hvordan livet vårt har endt opp, relasjoner til hverandre og foreldrene våre m.m. F.eks 4 av 8 er ufør, 2 med ADHD fungerer i jobb mens en gjør ikke det. Noen har et relativt normalt familieliv med mann og barn, mens de fleste har ikke det, til tross for samme diagnose. 

Emosjonell ustabil PF, spiseforstyrrelse, rusproblematikk og ADHD m.m er alle mulig utfall av en vanskelig oppvekst.. Det er ikke bare KPTSD man kan få av en vanskelig oppvekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt morsom den der. Ikke bare er det mulig å oppleve traumer uten å få noen form for diagnose i ettertid. Men det er også mulig å få andre diagnoser enn KPTSD også. 

Jeg har to venninner som har en skremmende lik oppvekst som meg. Vi har alle søsken hvor én i søskenflokken har opplevd overgrep i barndommen tillegg til oppvekst traumene. Vi har alle identiske diagnoser i vår søskenflokk. 

Søskenflokk 1 (3 barn):
1 har ADHD

Søskenflokk 2 (3 barn):
1 har ADHD 
1 har rusproblematikk 

Søskenflokk 3 (2 barn):
1 har ADHD 

Vi er altså 3 søskenflokker med veldig lik oppvekst, og vi har alle samme diagnoser og problemer i voksen alder. Litt av en tilfeldighet at vi har alle forskjellige diagnoser innad i søskenflokken. Vet ikke om det faktisk er vanlig, men det føles så ulogisk at samme oppvekst innad i en søskenflokk gir forskjellig diagnoser, samtidig så er det ingenting som er logisk når det kommer til psykiske lidelser. 

Det som er likt hos oss er at den eldste har KPTSD og emosjonell ustabil pf, mellomste har ADHD og yngste har rusproblematikk.

Vi er ulike på mange måter, vi er ikke identiske i væremåte, lidelses trykk, hvordan livet vårt har endt opp, relasjoner til hverandre og foreldrene våre m.m. F.eks 4 av 8 er ufør, 2 med ADHD fungerer i jobb mens en gjør ikke det. Noen har et relativt normalt familieliv med mann og barn, mens de fleste har ikke det, til tross for samme diagnose. 

Emosjonell ustabil PF, spiseforstyrrelse, rusproblematikk og ADHD m.m er alle mulig utfall av en vanskelig oppvekst.. Det er ikke bare KPTSD man kan få av en vanskelig oppvekst. 

Absolutt, helt riktig det du skriver. Man kan få k-ptsd i tillegg til andre diagnoser, eller helt andre diagnoser. Man kan få OCD av traumer, personlighetsforstyrrelser, og noen ganger også "bare" generell angst. 

Spent på hva det konkluderes med i mitt tilfelle. Det viktigste må vel være å bli vurdert riktig, så man får riktig behandling :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke tingene man blir utsatt for som avgjør om man får en diagnose det er evt reaksjoner man får som følge av sine opplevelser som avgjør om man får en diagnose.

Nei det forstår jeg ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Absolutt, helt riktig det du skriver. Man kan få k-ptsd i tillegg til andre diagnoser, eller helt andre diagnoser. Man kan få OCD av traumer, personlighetsforstyrrelser, og noen ganger også "bare" generell angst. 

Spent på hva det konkluderes med i mitt tilfelle. Det viktigste må vel være å bli vurdert riktig, så man får riktig behandling :) 

Jeg har OCD også 😅 Alle mine diagnoser er så pent og pyntelig blitt samlet opp i en hoveddiagnose; KPTSD, og tilbakevennende depressiv lidelse. Sekundære diagnoser er spiseforstyrrelse og OCD.

Har hatt flere diagnoser, men de har jeg blitt frisk av med terapi. Det jeg sliter med er ikke nok til å fylle kriteriene for egne diagnoser og går mer under som symptomer på KPTSD. 

Viktig med riktig diagnose for å få riktig behandling ja. Ikke alltid man fyller kriteriene for en diagnose alene, slik at man må kun behandle symptomene for å bli bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg tok det vel ca 12-16 dobbelttimer på DPS før jeg fikk diagnosen KPTSD. De utredet også for en del annet parallelt.

Anonymkode: fba1c...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Søskenflokk 1 (3 barn):
1 har ADHD

Søskenflokk 2 (3 barn):
1 har ADHD 
1 har rusproblematikk 

Søskenflokk 3 (2 barn):
1 har ADHD 

Nå får man ikke ADHD av en traumatisk  barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...