AnonymBruker Skrevet 3. april #1 Del Skrevet 3. april Jeg er i en situasjon som er litt vanskelig der jeg ikke føler meg hørt. Så jeg vurderer å utrede meg for ptsd privat og gå tilbake til det offentlige for behandling. Jeg er 99,9% sikker på at jeg har ptsd. Og jeg vil få det bekreftet slik at jeg kan forstå meg bedre og få systematisk hjelp. Jeg har bare ikke penger å gå privat fast. Så hvor lang tid tar det ca. å utrede seg for ptsd? Anonymkode: 4d4fa...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 3. april #2 Del Skrevet 3. april Først må du gå til legen din, og få en henvisning til DPS. Hvor lang tid det tar vet jeg ikke. Du må nok påberegne deg ventetid. Det finnes medisiner som kan lindre symptomene. Snakk med legen din om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #3 Del Skrevet 3. april Jeg utredes for bl.a kompleks-ptsd, og dette har vært gående i 2 mnd med ganske intensiv utredning. Flere halvdagsutredninger, dobbelttimer. Men det utredes ikke for PTSD alene, de skal utelukke andre mulige årsaker til symptomer også. Er usikker på om du kan få en diagnose i det private for å så få behandling i det offentlige. Jeg tror ikke det fungerer slik. Hvis du har så alvorlig symptomtrykk at du tenker at du har PTSD, så skal du kvalifisere til å komme inn til DPS for utredning. Anonymkode: 79281...2d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #4 Del Skrevet 3. april Det er ikke alltid det offentlige godkjenner privat utredning. Kjedelig å måtte betale masse, for noe som ikke blir godkjent Anonymkode: e0554...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #5 Del Skrevet 3. april Har du PTSD så vil DPS fange det opp ganske raskt. PTSD tar 1-2 timer å diagnotisere. KPTSD vil ta lengre tid. Hos meg tok det 2 år, men det er fordi det tar lang tid å snakke om traumer og å bygge opp tillitt til behandler. Men psykologen mistenkte diagnosen fra første møte. Anonymkode: ee82f...e9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #6 Del Skrevet 3. april Irak skrev (1 minutt siden): Først må du gå til legen din, og få en henvisning til DPS. Hvor lang tid det tar vet jeg ikke. Du må nok påberegne deg ventetid. Det finnes medisiner som kan lindre symptomene. Snakk med legen din om det. Jeg er hos dps. Men de virker til å legge mine hendelser til side og det er så ustabilt for meg der. Den ene slutter etter den andre. Så jeg står stadig på nye ventelister. Så jeg har prøvd dps nå i to år uten noe fremgang. Så nå er det nok og jeg orker de ikke mer. Ts Anonymkode: 4d4fa...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #7 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du PTSD så vil DPS fange det opp ganske raskt. PTSD tar 1-2 timer å diagnotisere. KPTSD vil ta lengre tid. Hos meg tok det 2 år, men det er fordi det tar lang tid å snakke om traumer og å bygge opp tillitt til behandler. Men psykologen mistenkte diagnosen fra første møte. Anonymkode: ee82f...e9e Ja det er sant. Hos meg var "vanlig" PTSD også en del av utredningen, men det tok mer enn 1-2 timer før det ble konkludert med at det ikke var det. Anonymkode: 79281...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 3. april #8 Del Skrevet 3. april (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er hos dps. Men de virker til å legge mine hendelser til side og det er så ustabilt for meg der. Den ene slutter etter den andre. Så jeg står stadig på nye ventelister. Så jeg har prøvd dps nå i to år uten noe fremgang. Så nå er det nok og jeg orker de ikke mer. Ts Anonymkode: 4d4fa...d99 Om du ønsker det, kan du sende meg en DM så kan vi diskutere det der. Endret 3. april av Irak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #9 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er hos dps. Men de virker til å legge mine hendelser til side og det er så ustabilt for meg der. Den ene slutter etter den andre. Så jeg står stadig på nye ventelister. Så jeg har prøvd dps nå i to år uten noe fremgang. Så nå er det nok og jeg orker de ikke mer. Ts Anonymkode: 4d4fa...d99 Å, det skjønner jeg må være vanskelig. Har du snakket med fastlegen din om det? Jeg ville gjort det, for det er helt feil at du skal bli gående sånn så lenge uten hjelp. Anonymkode: 79281...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #10 Del Skrevet 3. april Hvis du finner en med kompetanse på det, så vil jeg tippe en slik utredning vil ta 3-5 timer. Terapeuten vil bruke standardiserte spørreskjema og score svarene dine etterpå. Du har sannsynligvis opplevd traumer siden du mistenker den diagnosen? Skjønner ikke hvorfor man skal kaste bort masse tid og utrede for noe annet da (jf den som skrev at dps utredet masse samtidig). Om behandling ikke fører frem eller man finner nye symptomer, derimot. Anonymkode: bf5b1...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #11 Del Skrevet 3. april Og det tar selvsagt ikke to år å utrede for kptsd. Anonymkode: bf5b1...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #12 Del Skrevet 3. april For meg tok det 10 år. Anonymkode: 2a628...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #13 Del Skrevet 3. april Irak skrev (14 minutter siden): Først må du gå til legen din, og få en henvisning til DPS. Hvor lang tid det tar vet jeg ikke. Du må nok påberegne deg ventetid. Det finnes medisiner som kan lindre symptomene. Snakk med legen din om det. Privat går ikke via legen, det er det offentlige. Private kontakter man direkte. Det kan ta noen få til mange timer. Ofte vil de ikke gå rett på det som potensielt kan gjøre deg skikkelig syk. Det å finne ut av ptsd gjør mange dårligere underveis, og ikke noe jeg ville gått for en rask løsning på... Anonymkode: b0063...929 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #14 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du finner en med kompetanse på det, så vil jeg tippe en slik utredning vil ta 3-5 timer. Terapeuten vil bruke standardiserte spørreskjema og score svarene dine etterpå. Du har sannsynligvis opplevd traumer siden du mistenker den diagnosen? Skjønner ikke hvorfor man skal kaste bort masse tid og utrede for noe annet da (jf den som skrev at dps utredet masse samtidig). Om behandling ikke fører frem eller man finner nye symptomer, derimot. Anonymkode: bf5b1...f81 Opplevd to traumer på relativt kort tid. Og mye grums i barndommen som har satt mye spor i meg. Men jeg har aldri vært så skvetten som jeg er nå, påtrengende minner til tider. Og enkelte bilder i hode av opplevelsene der jeg ser meg selv utenfra. Hallusinerer fordi nervesystemet er på høygir. Det er vanskelig å gå turer selv om dagtid fordi jeg oppfatter alt og alle som trussel. Før elsket jeg å gå turer om kveldene, men det er blitt veldig vanskelig nå. Unngår også ulike ting sanger osv som minner om det som skjedde. Men jeg er blitt en kasteball, og jeg orker det ikke lenger Anonymkode: 4d4fa...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #15 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg tok det 10 år. Anonymkode: 2a628...dd8 10 år fra du kom inn til DPS til du fikk diagnose? Anonymkode: 79281...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #16 Del Skrevet 3. april Hva avgjør om det er ptsd eller Kptsd? Anonymkode: c7a3b...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #17 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 10 år fra du kom inn til DPS til du fikk diagnose? Anonymkode: 79281...2d6 Ja. Anonymkode: 2a628...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #18 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Privat går ikke via legen, det er det offentlige. Private kontakter man direkte. Det kan ta noen få til mange timer. Ofte vil de ikke gå rett på det som potensielt kan gjøre deg skikkelig syk. Det å finne ut av ptsd gjør mange dårligere underveis, og ikke noe jeg ville gått for en rask løsning på... Anonymkode: b0063...929 De scorer, dvs de spør ikke om de traumatiske tingene. Min behandler understreket at jeg ikke skulle gå inn i noen av traumene. Det er mer sånn «har du noen gang opplevd, i løpet av de siste tre månedene, og beskrivelse av symptomer. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Opplevd to traumer på relativt kort tid. Og mye grums i barndommen som har satt mye spor i meg. Men jeg har aldri vært så skvetten som jeg er nå, påtrengende minner til tider. Og enkelte bilder i hode av opplevelsene der jeg ser meg selv utenfra. Hallusinerer fordi nervesystemet er på høygir. Det er vanskelig å gå turer selv om dagtid fordi jeg oppfatter alt og alle som trussel. Før elsket jeg å gå turer om kveldene, men det er blitt veldig vanskelig nå. Unngår også ulike ting sanger osv som minner om det som skjedde. Men jeg er blitt en kasteball, og jeg orker det ikke lenger Anonymkode: 4d4fa...d99 Anbefaler deg å enten be fastlege henvise deg på nytt ELLER (og lettere) få dps til å henvise deg videre til en avtalespesialist. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva avgjør om det er ptsd eller Kptsd? Anonymkode: c7a3b...d6b Ptsd er ofte enkeltstående traumer, kptsd er komplekst - gjentatt traumatisering, som regel fra barndom. De har ulike symptomer. Anonymkode: bf5b1...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 3. april #19 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Privat går ikke via legen, det er det offentlige. Private kontakter man direkte. Det kan ta noen få til mange timer. Ofte vil de ikke gå rett på det som potensielt kan gjøre deg skikkelig syk. Det å finne ut av ptsd gjør mange dårligere underveis, og ikke noe jeg ville gått for en rask løsning på... Anonymkode: b0063...929 Raske løsninger kan gjøre mer vondt enn godt. Det kommer litt an på hvor ille det er, med tanke på medisiner. Uansett så finnes det ingen vidunderkur tror jeg. For å få en henvisning til DPS så må man gå via det offentlige. Jeg har ikke skrevet noe om privat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #20 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva avgjør om det er ptsd eller Kptsd? Anonymkode: c7a3b...d6b PTSD er typisk enkelthendelser som kan oppstå når som helst i livet, mens k-ptsd er gjentagende og langvarige traumer i oppvekst som gir en rekke symptomer i tillegg til ptsd symptomer (alarmberedskap, flashbacks), som f.eks relasjonsutfordringer og tilknytningsvansker. Veldig forenklet og kort fortalt. Anonymkode: 79281...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå