Gå til innhold

hvordan kan elever som ikke lærte norsk før VGS komme inn på medisinstudiet i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nivået her i Norge er lavt, i sammenligning til andre land. Jeg er ikke utenlandsk, men jeg hoppet på et vis over ungdomsskole pensum (en kombinasjon av at jeg ga faen og at jeg har en iq under det normale sjiktet i følge tester som ble gjort). Så jeg fikk aldri vitnemål. Begynte likevel på videregående og fullførte på nominert tid. Tok en bachelor og master etterpå.

Vilje, motivasjon og hardt arbeid har mye å si. Så vil jo også det å være skoleflink i seg selv styrke deres sak.

Anonymkode: 8aeb2...ccb

Jeg tviler ikke på at nivået i Norge er lavere enn i andre land. Det jeg tenker kan bli en utfordring er å få all undervisning på et språk man ikke kan. Hvordan blir det? Blir de vurdert på samme måte i skriftlig norsk, som de som har gått på norsk skole hele veien? Må de ha to obligatoriske fremmedspråk eller holder det med engelsk? Og hvilket nivå av engelsk må de beherske på VGS for å få full uttelling på vitnemålet?

Anonymkode: 8791f...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

minner om roboter. 

Vel , det totalt motsatte ... Oppegående intelligente og i motsetning til mange nordmenn er de ikke late , de jobber hardt og målrettet . Noen  tror jo alt blir servert på sølvfat her i Norge , ønske leve på nav ... 

Om det med roboter er stygt ment ,( det fremstår slik ) .... Så virker du kanskje litt sjalu fordi du selv ikke har utrettet noe ... Det skinner igjennom isåfall , robot , tja , fokusert , disiplinert , men ikke en maskin ... Det er jo mennesker som kanskje tar ting veldig lett , noen jobber ekstremt hardt, mens andre bare seiler igjennom fordi de , ja rett og slett bare er så dyktige og forstår  ting raskt 🤗🤗🤗🫢

Endret av Happyflopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

minner om roboter. 

Noe sier meg at du ikke har mange venner i kategorien særdeles evnerik 

Anonymkode: e0f2f...299

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I andre land driver de ikke på med pluss og minus ut mellomtrinnet. Det er også mye mer faglig læring i andre fag. Her er det voldsomt mye utetimer, forestillinger hele tiden. Jeg er ikke langt unna om de taper 1 time matte hver bidige uke hele året på slikt vas. Kom en gutt fra Ukraina inn i klassen. Der var han en helt vanlig elev. Her gikk han rett inn som toppelev i matte og flere fag. Men han får vel justert seg inn så snart bollebakinga og påskekyllingklippinga får døllet hjernen hans. 

Anonymkode: d4cd4...eb3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går VGS nå, dette er hemmeligheten: de tar språkfag privat. Hvis du f.eks er fra Tyrkia tar du Tyrkisk nivå 3. Det gir deg to 6ere (muntlig + skriftlig) og ett helt tilleggspoeng (+1).

Anonymkode: 3ba0f...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at nivået i Norge er lavere enn i andre land. Det jeg tenker kan bli en utfordring er å få all undervisning på et språk man ikke kan. Hvordan blir det? Blir de vurdert på samme måte i skriftlig norsk, som de som har gått på norsk skole hele veien? Må de ha to obligatoriske fremmedspråk eller holder det med engelsk? Og hvilket nivå av engelsk må de beherske på VGS for å få full uttelling på vitnemålet?

De får ikke noe sær behandling nei. Må gjennom det samme som alle andre, men de kan ta morsmålet sitt som fremmedspråk.

Her er bare et eksempel. Det eneste faget han hadde fritak i var sidemål. Han tok fremmedspråket som privatist.

https://www.vg.no/nyheter/i/kw0mQj/fikk-6-i-snitt-etter-6-aar-i-norge

IMG_4380.thumb.jpeg.db670ba45c09bffb9a9163b58851cc18.jpeg

Anonymkode: 8aeb2...ccb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er også veldig imponert. Spørsmålet mitt er om de er enda glupere enn de som har gått på norsk skole hele veien og kommer rett inn på medisin, eller om de har blitt vurdert  på andre måter i noen fag, og også sluppet å ta noen ekstra fag.  For de er jo smarte, men er de roboter?

Er vel ikke sånn at den ene gruppen er sånn og den andre sånn? Jeg begynte rett etter videregående uten å ta opp fag og er i alle fall intelligent (deltok i en oppgave hos psykolog student der de målte min IQ) og det var mange andre intelligente studenter, både av de rett fra VGS og de som tok opp fag. 

Anonymkode: ec0cd...2bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig imponert. Spørsmålet mitt er om de er enda glupere enn de som har gått på norsk skole hele veien og kommer rett inn på medisin, eller om de har blitt vurdert  på andre måter i noen fag, og også sluppet å ta noen ekstra fag.  For de er jo smarte, men er de roboter?

Disiplin !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså, svært mange nordmenn går jo på medisin i utlandet. Det er faktisk ganske vanlig. Det blir jo i grunn det samme? 

Anonymkode: de2af...600

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De aller fleste har 1-10 utdanning fra hjemlandet. Tro meg, den faglige dybden er vesentlig større i andre land, enn i Norge.

Jeg er selv fra Ukraina og untatt engelsk, så ligger norsk pensum 3-4 år bak det ukrainske pensumet for barne- og ungdomsskolen. 

Dette fører til at utenlandske elevene her ikke mister noe kunnskap mens de fokuserer på norskopplæring det første året. Dette gjelder de som gjorde deg middels eller godt i utlandet, selvfølgelig. På vgs her studerer de kun vgs fagene. De går ikke gjennom 1-10 pensumet. De studerer i samme klasse, etter samme vurderingskriterier som alle andre.

Anonymkode: 38d1e...8a4

Ser han min tante er gift med. Der han gikk på skole i oppveksten Kurdistan var det at bestod du ikke et fag  så måtte en gå hele skole året på nytt. Dette gjaldt fra du startet på skolen. Hadde en ikke nåd de målene som var, ja da fikk du ikke fortsette neste trinn opp. Så er som du sier en del land er mye strengere en i Norge på dette.

Men ser yngste her går siste år på videregående . Ho har 2 stk i klassen som har bodd i Norge siden de var 9 år, prater ikke et ord norsk. Ene fikk beskjed på utplassering de ikke kunne ha ham der pga sikkerheten siden han brukte Google transleit på alt . Så de turte ikke. Har ikke fått lærlingplass pga for de ikke prater norsk 

Anonymkode: b86c6...193

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For å si det sånn , språket er det minste problemet for disse menneskene som du kategoriserer som roboter , maskiner og ikke mennesker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har hørt om noen  utenlandske vidunderelever som først lærte norsk på videregående.  Så etter tre år søker de seg inn på medisinstudiet i Oslo og kommer inn.  Det er fantastisk, men har de gått noen andre veier enn de som har hatt vanlig skoleløp fra barneskolen?

for én ting er å beherske norsk på høyt nivå, noe annet er å være ajour med pensum som vi andre har hatt hele veien. Følger de en egen læreplan som gir fritak fra en del fag?  Hvordan fungerer det? 

Hva mener du? 
Elever fra de fleste land har da gått på skole der. De har hatt matematikk, fysikk, kjemi, geografi, muligens til og med engelsk, fransk etc.? Du vet at de fleste land i verden har skoler? Og at unntakene kun kan tenkes gjelde krigssoner, jenter i land der kvinner ikke anses som mennesker etc?

Den norske skolen er verken spesielt krevende (her har vi motoet «alle skal med») eller har spesielt høye krav til inntak. Å tenke seg at noen i Japan, Peru eller Ungarn har hatt matte, fysikk, geografi etc på et minst like høyt nivå som norske elever er nærliggende. For en del land vet vi at pensumet er betydelig mer omfattende enn de norske, så de vil let ha lært matte etc på høyskole-nivå rundt ungdomstrinnet.

Anonymkode: 2abb9...43d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, ble du såret?

Jeg har faktisk gått samme veien som dem, så jeg vet at eksamen i norsk kort botid er betydelig lettere enn vannlig eksamen, da jeg titta på forrige års oppgaver av ren nysgjerrighet.

På seg selv kjenner man andre. ☺️

Anonymkode: 1c418...3ac

Om så , som ikke stemmer , er jo ikke det en " snarvei" om du tror det ? 

I motsetning til deg, ville disse menneskene heller valgt en mye vanskeligere eksamen enn fått " noe tilrettelagt " slik som du er i behov av grunnet nedsatte ferdigheter tydeligvis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare et eksempel: i landet familien min kommer fra, hadde vi både fysikk, geografi, biologi og historie som fag allerede fra 4.-5.klasse.

På ungdomsskole hadde vi anatomi i flere måneder hvor vi måtte lære navnene på flere kroppsdeler på latin.

Å lære norsk var noe av det enkleste jeg noensinne hadde gjort. Fikk fast jobb etter et halvt år i Norge.

Anonymkode: a72af...71b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et moment her. Nå er det mye dissing av norsk skole. At den ligger på et faglig lavere nivå enn i andre land. Et land av evneveike etc. 
Jeg har derimot fått høre av utlendinger i Norge at det har sine positive sider. At barn får være barn her mye lenger. Alt er ikke så stivt og rigid. Folk er ikke som roboter.  

Mens i hjemlandet er det mye alvor fra veldig ung alder. Hvor det er veldig press for barna om å være best. Mens her i Norge er det mer lek og moro når barn er barn. 
Derfor ser du også at folk i Norge har en høyere emosjonell IQ. Mange av disse landene som er nevnt her er shithole land hvor et menneskeliv har mindre verdi. Fulle av korrupsjon, egoisme og med mindre omtanke for de som faller utenfor. 
Det er ikke for ingenting Norge har verdens beste velferdsstat. 

Anonymkode: 26f14...ccc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke mye matte og latin. 

Anonymkode: 9c82e...658

Medisinske begreper går da på latin, selv på mitt beskjedne PT studie var alle muskler og bein på latin. Matte er også godt representert selv på sykepleierstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 19.25):

Jeg har hørt om noen  utenlandske vidunderelever som først lærte norsk på videregående.  Så etter tre år søker de seg inn på medisinstudiet i Oslo og kommer inn.  Det er fantastisk, men har de gått noen andre veier enn de som har hatt vanlig skoleløp fra barneskolen?

for én ting er å beherske norsk på høyt nivå, noe annet er å være ajour med pensum som vi andre har hatt hele veien. Følger de en egen læreplan som gir fritak fra en del fag?  Hvordan fungerer det? 

Det er jo en som er av disse som har laget en TikTok konto med tips til hvordan har klarte det.

Anonymkode: 4082e...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De har ikke samme norskpensum som de norske elevene. De har en enklere version. De slipper også nynorsk. Min erfaring er også at utenlandske elever som har gått på skole i hjemmlande sitt er MYE flinkere enn norske elever i matte.

Anonymkode: c6ef7...04b

Feil.

Jeg er utenlandsk, bosatt i Norge.  Jeg slapp ikke unna nynorsk eller sidemål. Jeg hadde helt lik pensum som etnisk norske elever.

Anonymkode: 2df01...c93

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (1 time siden):

Medisinske begreper går da på latin, selv på mitt beskjedne PT studie var alle muskler og bein på latin. Matte er også godt representert selv på sykepleierstudiet.

Jepp, anatomi er basert på latin. Men norske leger lærer seg ikke latin. 

Nei, matte er ikke noe viktig støttefag på medisin eller sykepleien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser han min tante er gift med. Der han gikk på skole i oppveksten Kurdistan var det at bestod du ikke et fag  så måtte en gå hele skole året på nytt. Dette gjaldt fra du startet på skolen. Hadde en ikke nåd de målene som var, ja da fikk du ikke fortsette neste trinn opp. Så er som du sier en del land er mye strengere en i Norge på dette.

Men ser yngste her går siste år på videregående . Ho har 2 stk i klassen som har bodd i Norge siden de var 9 år, prater ikke et ord norsk. Ene fikk beskjed på utplassering de ikke kunne ha ham der pga sikkerheten siden han brukte Google transleit på alt . Så de turte ikke. Har ikke fått lærlingplass pga for de ikke prater norsk 

Anonymkode: b86c6...193

Er Kurdistan min gikk 5. og 6.klasse i også. Hardt arbeid, men lærte veldig mye! Fikk fritak (automatisk bestått med 50%) i arabisk og kurdisk, ellers var det full rulle.

Anonymkode: 97fb3...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...