Gå til innhold

hvordan kan elever som ikke lærte norsk før VGS komme inn på medisinstudiet i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 20.02):

Norsk for elever med kort botid. Lættis.
Kjenner et par muslimske jenter som har kommet inn på medisin og odontologi, selv om de knapt snakker norsk. 🥴

Anonymkode: 1c418...3ac

Ekspander  

Oisann  sjalu ? !nei det stemmer ikke , det er tester og krav . 

Men godt mulig din kognitiv kapasitet er såpass lav at DU ikke forstår de uansett

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ofte  mennesker som kunne tatt både JUS og medisin samtidig på strak arm , , med noen språkkurs på siden kun for å " ikke kaste bort tida "  . de har ofte enorm kapasitet ,både mentalt og kognitivt  , de er svært disiplinerte , vet å jobbe for ting og vet at ingenting kommer gratis . Svært dyktige mennesker . 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo helt logisk..

Norsk skole er ikke akkurat kjent for å være tungvektere og best i klassen.

Anonymkode: 316ea...315

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man trenger nok ikke kunnskap fra mat og helse eller om dialekt utvikling i Norge for å studere medisin. Så lenge man fyller opptakskriteriene, så har man det man trenger for å studere medisin. Studerte medisin på UiO med noen fra gruppen du referere til, kjempeflinke og intelligente folk. Imponert over at folk klarer å lære seg norsk så godt i tillegg til å tilegne seg hele VGS pensum på et språk de i utgangspunktet ikke kunne fra før

Anonymkode: ec0cd...2bd

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 19.57):

vi snakker om norsk skolepensum. å komme gjennom alt vi lærer fra 1-10 er ikke bare bare. bygger deres kompetanse på lærebøkene i de ulike fagene eller blir de vurdert på andre måter? Følger de helt samme læreplan som oss, eller kan det være læreplan rettet mot minoriteter?

Anonymkode: 8791f...760

Ekspander  

Du vet at det finnes skoler i andre land også. Og at det er ganske vanlig å gå å skole før en kommer til Norge. For ikke å snakke om at nivået på skoler i utlandet ofte er mye høyere enn i Norge.

Jeg var en av de jentene som kom fra Balkan på 90-tallet. Vi fulgte vanlig skoleopplegg. De 2 første årene etter at vi kom fikk vi ekstra norsk undervisning og vi kunne slippe nynorsk mot å ta eksamen i morsmål. Gikk ut med meget gode karakterer.

Å studere er jo enda enklere enn å gå på vgs for de som ikke kan språket så godt. Avhengig av studie en velger så er jo mye pensum på engelsk. 

Anonymkode: e3f20...278

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 6.02):

Du vet at det finnes skoler i andre land også. Og at det er ganske vanlig å gå å skole før en kommer til Norge. For ikke å snakke om at nivået på skoler i utlandet ofte er mye høyere enn i Norge.

Jeg var en av de jentene som kom fra Balkan på 90-tallet. Vi fulgte vanlig skoleopplegg. De 2 første årene etter at vi kom fikk vi ekstra norsk undervisning og vi kunne slippe nynorsk mot å ta eksamen i morsmål. Gikk ut med meget gode karakterer.

Å studere er jo enda enklere enn å gå på vgs for de som ikke kan språket så godt. Avhengig av studie en velger så er jo mye pensum på engelsk. 

Anonymkode: e3f20...278

Ekspander  

ja det vet jeg, og de blir heller ikke vurdert ut fra norskferdigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 5.14):

Man trenger nok ikke kunnskap fra mat og helse eller om dialekt utvikling i Norge for å studere medisin. Så lenge man fyller opptakskriteriene, så har man det man trenger for å studere medisin. Studerte medisin på UiO med noen fra gruppen du referere til, kjempeflinke og intelligente folk. Imponert over at folk klarer å lære seg norsk så godt i tillegg til å tilegne seg hele VGS pensum på et språk de i utgangspunktet ikke kunne fra før

Anonymkode: ec0cd...2bd

Ekspander  

Jeg er også veldig imponert. Spørsmålet mitt er om de er enda glupere enn de som har gått på norsk skole hele veien og kommer rett inn på medisin, eller om de har blitt vurdert  på andre måter i noen fag, og også sluppet å ta noen ekstra fag.  For de er jo smarte, men er de roboter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Happyflopp skrev (På 4.4.2025 den 5.09):

Dette er ofte  mennesker som kunne tatt både JUS og medisin samtidig på strak arm , , med noen språkkurs på siden kun for å " ikke kaste bort tida "  . de har ofte enorm kapasitet ,både mentalt og kognitivt  , de er svært disiplinerte , vet å jobbe for ting og vet at ingenting kommer gratis . Svært dyktige mennesker . 

Ekspander  

minner om roboter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 22.19):

Er dette misunnelse eller rasisme? Balanserer på knivseggen til begge deler her. 

Anonymkode: f10c0...838

Ekspander  

Hva får deg til å tenke at dette handler om rasisme?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Happyflopp skrev (På 4.4.2025 den 5.03):

Oisann  sjalu ? !nei det stemmer ikke , det er tester og krav . 

Men godt mulig din kognitiv kapasitet er såpass lav at DU ikke forstår de uansett

Ekspander  

Oisann, ble du såret?

Jeg har faktisk gått samme veien som dem, så jeg vet at eksamen i norsk kort botid er betydelig lettere enn vannlig eksamen, da jeg titta på forrige års oppgaver av ren nysgjerrighet.

På seg selv kjenner man andre. ☺️

Anonymkode: 1c418...3ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen lærer seg språket veldig fort.  

Som student jobbet jeg via vikarbyrå, og én dag ble jeg plassert sammen med en fyr som tidvis kunne ha litt merkelig dialekt. Han hørtes ut som en vanlig nordmann, men kunne få litt merkelig dialekt og uttalelse på noen ord - jeg antok at han kanskje hadde bodd litt utenlands et par år.   

Utover dagen fikk jeg vite at han egentlig var fra Polen, og hadde bare bodd i Norge i 3 år! Jeg ble helt sjokkert, trodde ikke det gikk an å lære seg språket så fort. Han hadde aldri vært i Skandinavia før han kom hit, og hadde virkelig gått inn for å lære seg språket, da han hadde ambisjoner om å ta høyere utdanning her, og bli boende i Norge.

Anonymkode: 61f9f...43c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinstudiet er vel mye matte og latin? Selv om de ikke kunne norsk, har de vel gått på skole og lært andre ting. De lærte også norsk, uvesentlig at de lærte det i sen alder. Medisinstudiet er vanskelig, så det er ikke overraskende at noen som lærer seg et nytt språk også kommer inn på studiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norske skoler har latterlig lett pensum, derfor er vi Europas dummeste folkeslag. Alle som kommer til Norge er ikke analfabeter ts..

Anonymkode: 0ffa0...1be

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det begynte ei i klassen min rett før sommerferien i Vg1, kunne ikke et ord norsk. Når vi startet i Vg2 snakket hun flytende. 

Anonymkode: 36355...d50

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet mitt gikk 5. og 6.klasse i et land i midt østen, og her hjemme var det spes i matte og sciense først i 9. og 10.klasse de «tok igjen» det de allerede hadde lært.

Anonymkode: 97fb3...3e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bare er nivået høyere, men i mange land, i midt østen i alle fall, er det slik at om barnet ikke består (helt fra 1.klasse) så må det gå samme år om igjen. Så de jobber og står på.

kan selvsagt ha en lang diskusjon om de som faller av og faller utenom, men jeg tenker det er grunnen til at mange som kommer hit er mye mer skoleflinke.

Anonymkode: 97fb3...3e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 10.21):

Norske skoler har latterlig lett pensum, derfor er vi Europas dummeste folkeslag. Alle som kommer til Norge er ikke analfabeter ts..

Anonymkode: 0ffa0...1be

Ekspander  

Det har jeg heller aldri påstått. Les Hi

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nivået her i Norge er lavt, i sammenligning til andre land. Jeg er ikke utenlandsk, men jeg hoppet på et vis over ungdomsskole pensum (en kombinasjon av at jeg ga faen og at jeg har en iq under det normale sjiktet i følge tester som ble gjort). Så jeg fikk aldri vitnemål. Begynte likevel på videregående og fullførte på nominert tid. Tok en bachelor og master etterpå.

Vilje, motivasjon og hardt arbeid har mye å si. Så vil jo også det å være skoleflink i seg selv styrke deres sak.

Anonymkode: 8aeb2...ccb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 19.34):

På videregående - på midten av nittitallet- gikk jeg i klasse med en del flyktninger (jenter) fra Jugoslavia.

De fikk toppkarakterer og hadde til og med bedre norskkarakterer enn flere av mine helnorske klassekamerater. 

De var nok vant med et helt annet nivå og krav i skolen enn vi var og derfor jobbet hardere.

Anonymkode: 77425...942

Ekspander  

Jeg har selv gått på skole i Frankrike. Jeg og en jente fra Egypt fikk best karakterer i fransk grammatikk.

Jeg flyttet tilbake til Norge i femteklasse. Var først på ungdomsskolen at jeg lærte noe nytt i matte som jeg ikke hadde lært der….

Anonymkode: 9773b...f23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Nutz skrev (På 4.4.2025 den 10.20):

Medisinstudiet er vel mye matte og latin? Selv om de ikke kunne norsk, har de vel gått på skole og lært andre ting. De lærte også norsk, uvesentlig at de lærte det i sen alder. Medisinstudiet er vanskelig, så det er ikke overraskende at noen som lærer seg et nytt språk også kommer inn på studiet.

Ekspander  

Nei, det er ikke mye matte og latin. 

Anonymkode: 9c82e...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...