AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:25 #1 Del Skrevet torsdag kl 17:25 Jeg har hørt om noen utenlandske vidunderelever som først lærte norsk på videregående. Så etter tre år søker de seg inn på medisinstudiet i Oslo og kommer inn. Det er fantastisk, men har de gått noen andre veier enn de som har hatt vanlig skoleløp fra barneskolen? for én ting er å beherske norsk på høyt nivå, noe annet er å være ajour med pensum som vi andre har hatt hele veien. Følger de en egen læreplan som gir fritak fra en del fag? Hvordan fungerer det? Anonymkode: 8791f...760 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:34 #2 Del Skrevet torsdag kl 19:34 På videregående - på midten av nittitallet- gikk jeg i klasse med en del flyktninger (jenter) fra Jugoslavia. De fikk toppkarakterer og hadde til og med bedre norskkarakterer enn flere av mine helnorske klassekamerater. De var nok vant med et helt annet nivå og krav i skolen enn vi var og derfor jobbet hardere. Anonymkode: 77425...942 16 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet torsdag kl 19:40 #3 Del Skrevet torsdag kl 19:40 Har de fullført videregående skole og fått vitnemål og studiekompetanse med så gode karakterer at de kommer inn på medisin, tror jeg nok du ksn ta for gitt at de er greit a jour med pensum. De lærer ting på skolen i andre land også... 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:44 #4 Del Skrevet torsdag kl 19:44 De har ikke samme norskpensum som de norske elevene. De har en enklere version. De slipper også nynorsk. Min erfaring er også at utenlandske elever som har gått på skole i hjemmlande sitt er MYE flinkere enn norske elever i matte. Anonymkode: c6ef7...04b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:49 #5 Del Skrevet torsdag kl 19:49 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De har ikke samme norskpensum som de norske elevene. De har en enklere version. De slipper også nynorsk. Min erfaring er også at utenlandske elever som har gått på skole i hjemmlande sitt er MYE flinkere enn norske elever i matte. Anonymkode: c6ef7...04b De jeg gikk i klasse med på 90-tallet slapp ikke unna sidemål/nynorsk. De fulgte samme norskpensum som oss andre. Anonymkode: 77425...942 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:54 #6 Del Skrevet torsdag kl 19:54 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hørt om noen utenlandske vidunderelever som først lærte norsk på videregående. Så etter tre år søker de seg inn på medisinstudiet i Oslo og kommer inn. Det er fantastisk, men har de gått noen andre veier enn de som har hatt vanlig skoleløp fra barneskolen? for én ting er å beherske norsk på høyt nivå, noe annet er å være ajour med pensum som vi andre har hatt hele veien. Følger de en egen læreplan som gir fritak fra en del fag? Hvordan fungerer det? Anonymkode: 8791f...760 De kan ha vært bedre forberedt (dvs lærte mer på skolen der de var før enn i norsk skole) De kan være langt mer intelligente, for noen er vgs kjempelett De kan ha jobbet mye mer Anonymkode: e0f2f...299 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:57 #7 Del Skrevet torsdag kl 19:57 Daria skrev (15 minutter siden): Har de fullført videregående skole og fått vitnemål og studiekompetanse med så gode karakterer at de kommer inn på medisin, tror jeg nok du ksn ta for gitt at de er greit a jour med pensum. De lærer ting på skolen i andre land også... vi snakker om norsk skolepensum. å komme gjennom alt vi lærer fra 1-10 er ikke bare bare. bygger deres kompetanse på lærebøkene i de ulike fagene eller blir de vurdert på andre måter? Følger de helt samme læreplan som oss, eller kan det være læreplan rettet mot minoriteter? Anonymkode: 8791f...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:02 #8 Del Skrevet torsdag kl 20:02 Norsk for elever med kort botid. Lættis. Kjenner et par muslimske jenter som har kommet inn på medisin og odontologi, selv om de knapt snakker norsk. 🥴 Anonymkode: 1c418...3ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:10 #9 Del Skrevet torsdag kl 20:10 De har svært lave krav i norsk, og kommer dermed lettere inn enn etnisk norske. Anonymkode: 21cf4...1df 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:37 #10 Del Skrevet torsdag kl 20:37 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): De jeg gikk i klasse med på 90-tallet slapp ikke unna sidemål/nynorsk. De fulgte samme norskpensum som oss andre. Anonymkode: 77425...942 Jeg gikk også på skole på 90-tallet, og de elevene som ikke hadde norsk som morsmål slapp sidemål. Jeg har til og med en venninne med amerikansk pass (og norsk) som var født og oppvokst i Norge og som slapp nynorsk på den måten. Anonymkode: 9c82e...658 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:48 #11 Del Skrevet torsdag kl 20:48 Jeg har en venn som kom til Norge andre året på ungdomskolen og kom seg gjennom videregående med med gode nok karakterer til å studere medisin i Oslo på høstopptaket. Han lærte også norsk svært raskt. Han kom fra Iran, slik jeg har forstått det så har mange av innvandrerne fra Iran akademiske foreldre. Men i tillegg til at ha la my innsats i skolearbeidet så tror jeg også det er viktig å huske på at skolene i Norge har fokus på mye annet enn kun det akademiske. Det er fokus på sosiale ferdigheter, gruppearbeid, osv. I tillegg er det fokus på at "alle" skal komme seg gjennom skolen. Pensum er ikke så stort. Så de som jobber disiplinert kan fort ta igjen det de ligger bak. Han fra Iran trengte også kun å ta igjen oss andre i fag som norsk, samfunnsfag, osv. I matematikk, naturfag, engelsk, osv så var han allerede svært sterk. Han hadde også gått på internasjonal skole før han begynte på norsk skole. Om man er analfabet når man kommer til Norge som 15 åring så tror jeg det er svært liten sjanse for at man kommer seg gjennom videregående med toppkarakterer. Anonymkode: 54f84...8fd 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:53 #12 Del Skrevet torsdag kl 20:53 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Norsk for elever med kort botid. Lættis. Kjenner et par muslimske jenter som har kommet inn på medisin og odontologi, selv om de knapt snakker norsk. 🥴 Anonymkode: 1c418...3ac Er du helt helt sikker på at de var muslimer altså???? Ikke hinduer, jøder, kristne, buddhister osv…. Fikk du dobbeltsjekket? Anonymkode: b8194...a06 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:19 #13 Del Skrevet torsdag kl 22:19 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har hørt om noen utenlandske vidunderelever som først lærte norsk på videregående. Så etter tre år søker de seg inn på medisinstudiet i Oslo og kommer inn. Det er fantastisk, men har de gått noen andre veier enn de som har hatt vanlig skoleløp fra barneskolen? for én ting er å beherske norsk på høyt nivå, noe annet er å være ajour med pensum som vi andre har hatt hele veien. Følger de en egen læreplan som gir fritak fra en del fag? Hvordan fungerer det? Anonymkode: 8791f...760 Er dette misunnelse eller rasisme? Balanserer på knivseggen til begge deler her. Anonymkode: f10c0...838 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:33 #14 Del Skrevet i går, 03:33 Norge er kjent for å ha noen av de mest billigste medisinstudier. Veldig populært blant utlendinger. Skal de gyve løs på tilsvarende medisinutdanning i hjemlandet er det ikke uvanlig å punge ut millionbeløp. Anonymkode: 26f14...ccc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:13 #15 Del Skrevet i går, 04:13 Ts, jeg kom inn på UiO et halvt år etter jeg kom til Norge. Dvs, lærte nok norsk på 6 måneder for å få nok poeng på Bergenstesten. Kunne ikke noe norsk fra før. Utdannelsen i mange land er på mye høyere nivå enn i Norge. For eksempel, matematikken norske elever lærer på ungdomsskolen er vi ferdig med allerede på mellomtrinnet i mitt hjemland. Studerer nok ikke medisin, men jeg kunne glatt ha kommet inn på studiene uten problemer. Kan ikke nynorsk. Kanskje dette er svar på det du lurer på? Anonymkode: a72af...71b 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:34 #16 Del Skrevet i går, 04:34 AnonymBruker skrev (8 timer siden): vi snakker om norsk skolepensum. å komme gjennom alt vi lærer fra 1-10 er ikke bare bare. bygger deres kompetanse på lærebøkene i de ulike fagene eller blir de vurdert på andre måter? Følger de helt samme læreplan som oss, eller kan det være læreplan rettet mot minoriteter? Anonymkode: 8791f...760 De aller fleste har 1-10 utdanning fra hjemlandet. Tro meg, den faglige dybden er vesentlig større i andre land, enn i Norge. Jeg er selv fra Ukraina og untatt engelsk, så ligger norsk pensum 3-4 år bak det ukrainske pensumet for barne- og ungdomsskolen. Dette fører til at utenlandske elevene her ikke mister noe kunnskap mens de fokuserer på norskopplæring det første året. Dette gjelder de som gjorde deg middels eller godt i utlandet, selvfølgelig. På vgs her studerer de kun vgs fagene. De går ikke gjennom 1-10 pensumet. De studerer i samme klasse, etter samme vurderingskriterier som alle andre. Anonymkode: 38d1e...8a4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:42 #17 Del Skrevet i går, 04:42 Mitt inntrykk er at det er høyere krav på skolene i andre land sammenlignet med Norge. Vi har mer «alle skal med»-filosofi og det gjør oss kanskje dummere, men det er viktig at så mange som mulig kommer seg gjennom skoleløpet. Anonymkode: e3e95...e73 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet i går, 04:42 #18 Del Skrevet i går, 04:42 AnonymBruker skrev (11 timer siden): for én ting er å beherske norsk på høyt nivå, noe annet er å være ajour med pensum som vi andre har hatt hele veien. Følger de en egen læreplan som gir fritak fra en del fag? Hvordan fungerer det? Anonymkode: 8791f...760 De har gått på skole i hjemlandet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:54 #19 Del Skrevet i går, 04:54 Læreplanene i alle fag unntatt norsk er like. I norsk kan elever med kort botid følge en annen læreplan. Kompetansemålene er ganske like, men det legges også vekt på å lære mer norsk samtidig. Anonymkode: 3f978...481 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:01 #20 Del Skrevet i går, 05:01 Jeg ble kjent med en litauisk jente da jeg gikk første året på allmennfag. Hun var ett år eldre enn meg, og hadde bodd i Norge i cirka ett år, og brukt den tiden på norskkurs for å bli klar for videregående skole. Fagene var absolutt ikke noe problem for henne så lenge språket var på plass! Blant annet så kunne hun hele pensumet i matematikk (1MX som det het den gangen) fra før, for i Litauen var dette noe man lærer som 14-åring. Norge ligger altså "2 år etter" sånn sett. Og dette har jeg inntrykk av at er nærmest standard for nesten alle europeiske land. Faktisk er vel engelsk det eneste faget der norsk skole holder et noe høyere nivå enn mange andre land, særlig sørover og østover i Europa. Anonymkode: a3bce...b89 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå