Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk meg en liten overraskelse i dag. Jeg sendte forespørsel om å få dekket Movicol på Blå resept. Den ligger inne. Samtidig ser jeg også at legen ( en av fastlegene også har lagt inn en resept på Etylmorfin miks oppl  mot sterk hoste. Det er ikke et preparat jeg har behov for, så her har de gjort en feil. 

Er det sånne ting som skjer i forbifarten med mye stress, eller er det en alvorlig systemsvikt? Jeg kunne jo vært en sårbar pasient som absolutt ikke skulle hatt det preparatet.  Kunne jeg ved en feil også fått utskrevet sovemidler og ADHD-medisin?

Anonymkode: 1d9a3...85c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 99,99% sikker på at dette er en menneskelig feil og ikke systemsvikt. At legen skulle forskrevet hostemedisinen til en annen pasient. Send melding til fastlegekontoret med en gang, for det betyr i så fall at en syk person ikke har fått resept på nødvendig medisin. 

Anonymkode: 39976...495

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig mennesklig feil. Gi beskjed.

Anonymkode: 01873...b76

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det sånne ting som skjer i forbifarten med mye stress, eller er det en alvorlig systemsvikt? Jeg kunne jo vært en sårbar pasient som absolutt ikke skulle hatt det preparatet.  Kunne jeg ved en feil også fått utskrevet sovemidler og ADHD-medisin?

Menneskelig feil kan og vil skje. Si fra.

Anonymkode: 26f8a...2d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at hostesaften ble rekvirert den 21 mars. Jeg så den først i dag.  Om det er en annen person som strenger hostesaft, regner jeg med at det har blitt en ordning på. 

Det er alltid greit med hostesaft. Kan denne resepten trekkes tilbake om legekontoret oppdager feilen? Eller er resepten " min" nå?

AnonymBruker
Skrevet

Synes du ikke det mest ryddige er å gi beskjed?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes du ikke det mest ryddige er å gi beskjed?

Jeg er sikker på at legekontoret har oppdaget feilen.  Spørsmålet er om min hostesaft blir tilbakekalt eller bare blir liggende?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er sikker på at legekontoret har oppdaget feilen.  Spørsmålet er om min hostesaft blir tilbakekalt eller bare blir liggende?

Resepter kan slettes. Du har ikke fått skrevet ut dette legemiddelet og du skal derfor ikke bruke det.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den kan bli og blir mest sannsynlig trukket tilbake om det blir oppdaget. Men legen husker garantert ikke hvilke pasient (deg) som fikk den utskrevet ved en feil

Du vil aldri få utskrevet adhd medisin ved en feil. Er endel kontrollspm/felt før en rp av den typen blir sendt.

Anonymkode: 6d9a4...66e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den kan bli og blir mest sannsynlig trukket tilbake om det blir oppdaget. Men legen husker garantert ikke hvilke pasient (deg) som fikk den utskrevet ved en feil

Du vil aldri få utskrevet adhd medisin ved en feil. Er endel kontrollspm/felt før en rp av den typen blir sendt.

Dersom legen oppdager det og er streng, ser jeg også for meg at ts kan få trøbbel med for eksempel angsdempende eller sterke smertestillende, for ikke å snakke om sterk hostesaft.

Ts: Hostesaften er ikke din.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja jeg håper jo at det er mer kontroll når det kommer til ADHD og paralgin forte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom legen oppdager det og er streng, ser jeg også for meg at ts kan få trøbbel med for eksempel angsdempende eller sterke smertestillende, for ikke å snakke om sterk hostesaft.

Ts: Hostesaften er ikke din.

Jeg spurte på apoteket, og de sa at jeg bare kunne forsyne meg av den, nå som den lå på reseptlista. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg spurte på apoteket, og de sa at jeg bare kunne forsyne meg av den, nå som den lå på reseptlista. 

Det kan innebære en risiko å andres legemidler. Hvis du har fått det svart, må du ha snakket med et nek eller en person som ikke har peiling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er veldig opptatt av denne hostesaften?? Har du lite å gjøre? Vær redelig og si fra til legen så hen får rettet opp i feilen. 

Anonymkode: 28815...35c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjedd her før, ringte legekontoret å ga beskjed. 

Anonymkode: b588e...58b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjedd her før, ringte legekontoret å ga beskjed. 

Anonymkode: b588e...58b

Hva slags legemiddel var det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke viktig. Det var noen andres medisin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor lurer du på det? Det har da ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: a5d55...b19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor lurer du på det? Det har da ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: a5d55...b19

jeg spør fordi jeg lurer på hva slags rutiner legekontoret har med dette?. Hostesaft er ganske uskyldig i forhold til en del andre legemidler. kunne antidepressiva  og resept på smertestillende også kunne bli rekvirert feil, eller er det kontrollspørsmål som må besvares og derfor hindrer dette?

AnonymBruker
Skrevet

Sitat

Er etylmorfin morfin?

Etylmorfin omdannes i organismen i varierende grad til morfin. Gjennomsnittlig vil cirka ti prosent av en etylmorfindose omdannes til morfin.

Er det derfor du vil ha hostesaften? 

Anonymkode: be3a4...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...