AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:44 #1 Del Skrevet torsdag kl 16:44 Noen som har fått beskjed om at de har hevelse i synsnerve og kan litt om hva som skjer videre? Tok en synstest hos optiker som også tok en helsetest av øyne, der fant hun ut at jeg har hevelse i synsnervene og henviste videre til sykehus.. Blir jo veldig nyskjerrig på hva det kan være som gjør dette da jeg leser at hevelse i synsnerven er knyttet til økt trykk i eller rundt hjernen🫣 Google sier mye skummelt, men klarer jo ikke la vær å google da jeg blir veldig nyskjerrig! Noen som har erfaring med dette? (jeg får helsehjelp, venter kun på svar på henvisning) Anonymkode: 4c277...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DollyDelux Skrevet torsdag kl 16:53 #2 Del Skrevet torsdag kl 16:53 Kan være mange ting, det beste er å vente med googlinga til undersøkelse er gjort på sykehus. Du kommer nok til å få en MR, det er ganske spennende. Hvis du opplever ventetiden som lang kan du alltid gå tilbake til optikeren og ta nye bilder for å sjekke om det utvikler seg. Hvis hevelsen har økt, kommer de til å dytte deg fremover i køen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:08 #3 Del Skrevet torsdag kl 17:08 MS kanskje. Anonymkode: 8b984...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:50 #4 Del Skrevet torsdag kl 17:50 DollyDelux skrev (54 minutter siden): Kan være mange ting, det beste er å vente med googlinga til undersøkelse er gjort på sykehus. Du kommer nok til å få en MR, det er ganske spennende. Hvis du opplever ventetiden som lang kan du alltid gå tilbake til optikeren og ta nye bilder for å sjekke om det utvikler seg. Hvis hevelsen har økt, kommer de til å dytte deg fremover i køen. Takk for svar! Ble henvist igår, så gir det til over helgen før jeg får helt panikk og går tilbake til optiker!🤭🫣 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): MS kanskje. Anonymkode: 8b984...6d2 Det er nok det jeg frykter mest, mye pga at jeg har så mange symptomer på det at det hadde gitt mening og svar på mye om det var tilfellet! Men vil ikke ta sorgene på forskudd, så håper noen har erfaringer med andre ting som har vært forbigående/mindre alvorlig🙏🏼 Anonymkode: 4c277...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:01 #5 Del Skrevet torsdag kl 18:01 Min MS ble oppdaget ved synsnervebetennelse. Har du nedsatt syn på øye og vondt å bevege det? ( å se opp og til siden) Men jeg oppsøkte jo lege pga av sterkt nedsatt syn og smerter. Om dette er helt tilfeldig og du ikke har typiske symptomer, så er det sikkert ikke det. Anonymkode: d6765...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:12 #6 Del Skrevet torsdag kl 18:12 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min MS ble oppdaget ved synsnervebetennelse. Har du nedsatt syn på øye og vondt å bevege det? ( å se opp og til siden) Men jeg oppsøkte jo lege pga av sterkt nedsatt syn og smerter. Om dette er helt tilfeldig og du ikke har typiske symptomer, så er det sikkert ikke det. Anonymkode: d6765...c9e Jeg oppsøkte optiker pga tåkesyn, dobbeltsyn og mye hodepine da spesielt bak øyne og på den ene siden av hodet! Tenkte jeg hadde dårlig syn og at hodet ble slitent av å fokusere men jeg har ikke så dårlig syn, så optikeren sjekket litt mere.. Jeg har også kvalme nesten konstant, mye mageproblemer, veldig dårlig balanse og feberfølelse mtp verking i muskler og ledd daglig.. jeg har vært mye sliten, sånn skikkelig sliten men har tenkt at det er pga 2 barn med 19 mnd imellom og at småbarnslivet var sånn😅 Ble brått veldig usikker nå, har lest mye og skjønt at det ikke egentlig skal være sånn! Optikeren virket småstresset og henviste rett til sykehuset igår og sa at jeg ville bli kalt inn raskt! Innbilte meg at det ville vært innen idag, så blir jo litt dårlig av å gå å tenke på dette merker jeg! Kan jeg spørre hvordan det er å leve med MS? Anonymkode: 4c277...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:06 #7 Del Skrevet torsdag kl 19:06 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som har fått beskjed om at de har hevelse i synsnerve og kan litt om hva som skjer videre? Tok en synstest hos optiker som også tok en helsetest av øyne, der fant hun ut at jeg har hevelse i synsnervene og henviste videre til sykehus.. Blir jo veldig nyskjerrig på hva det kan være som gjør dette da jeg leser at hevelse i synsnerven er knyttet til økt trykk i eller rundt hjernen🫣 Google sier mye skummelt, men klarer jo ikke la vær å google da jeg blir veldig nyskjerrig! Noen som har erfaring med dette? (jeg får helsehjelp, venter kun på svar på henvisning) Anonymkode: 4c277...11c Synes du skal be om en akutt time hos fastlegen i morgen og få info derfra. Både ved å google og ved å spørre her så får du mye info, noe relevant og noe irrelevant. Anonymkode: bed56...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:29 #8 Del Skrevet torsdag kl 21:29 Uansett hva de skyldes så er jo dette noe de aller fleste kommer seg gjennom uten varige men. Skulle det være MS så vil du leve fint videre med det og. Få deg en time hos fastlege i morgen, eventuelt en hastetime de du i det minste kan få litt info. Anonymkode: 094ae...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:38 #9 Del Skrevet torsdag kl 21:38 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg oppsøkte optiker pga tåkesyn, dobbeltsyn og mye hodepine da spesielt bak øyne og på den ene siden av hodet! Tenkte jeg hadde dårlig syn og at hodet ble slitent av å fokusere men jeg har ikke så dårlig syn, så optikeren sjekket litt mere.. Jeg har også kvalme nesten konstant, mye mageproblemer, veldig dårlig balanse og feberfølelse mtp verking i muskler og ledd daglig.. jeg har vært mye sliten, sånn skikkelig sliten men har tenkt at det er pga 2 barn med 19 mnd imellom og at småbarnslivet var sånn😅 Ble brått veldig usikker nå, har lest mye og skjønt at det ikke egentlig skal være sånn! Optikeren virket småstresset og henviste rett til sykehuset igår og sa at jeg ville bli kalt inn raskt! Innbilte meg at det ville vært innen idag, så blir jo litt dårlig av å gå å tenke på dette merker jeg! Kan jeg spørre hvordan det er å leve med MS? Anonymkode: 4c277...11c Bra du får rask time på sykehus. De finner enkel ut om det er synsnervebetennelse med en test der du skal se på en skjerm med noe prikker og du får noen elektroder på hode. Er ikke vondt. Å leve med MS går jo greit når du blir vant med det. Men det er selvsagt noen utfordringer. Det som er verst er fatiguen. Og sånn er det for mange med MS. Og hjernetåke. Blir veldig fort sliten og utmattet. Er nå uføretrygdet, men mange med MS jobber. Har vært på opphold på MS senteret to ganger i løpet av de tre siste årene. Mesteparten av pasientene er fullt mobile og trener. Bare et par har brukt hjelpemiddel for å bevege seg. Det er veldig gode medisiner nå. Stort sett har jeg det veldig bra. Men kan ikke jobbe, da hadde jeg hatt noe liv ellers. Jeg har et barn å ta vare på. Masse lykke til på sykehus. Skriv gjerne i tråden her hva som skjer❤️ Anonymkode: d6765...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:36 #10 Del Skrevet i går, 11:36 Jeg har hørt om to tilfeller med dette symptomet; det ene er stedattera mi som nå er voksen, men dette skjedde i barne-og ungdomsårene. For hennes del var det et symptom på leddgikt. Hun er ikke hardt angrepet, og plagene holdes i sjakk med ukentlig dose medisin. Hun har i dårlige perioder (oftest på vinter da hun var barn/ungdom) symptom fra øye/synsnerven + smerter og væske i knær. Det andre tilfellet er en niese. Det var et ms-attakk. Det begynte med svimmelhet, tungt hode, "forsinkelse" i synsoppfatning da hun dreide hodet fra side til side. Hun fikk problemer med en fot også. Dette ga seg og hun har vært i full jobb etter kun noen ukers sykemelding. Det er mange år siden dette skjedde. Hun passer på å ikke ha for mye stress i livet, tar gode doser d-vitamin og er til jevnlige kontroller. Bra du er henvist, sikkert mange andre ting dette kan være også. Anonymkode: 969ea...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå