Gå til innhold

Stryk på eksamen og ett års utsettelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så stresset nå. Jeg hadde gyldig legeerklæring på muntlig eksamen (operasjon dagen før) men fikk beskjed om at jeg kun fikk ett forsøk uansett før sommeren. Turte ikke å ta sjansen så jeg bestemte meg for å møte opp (og eventuelt også rekke å konte før sommeren). 

Eksamen gikk dårlig og jeg fikk F. Vi var kun 4 stk (av 60 som strøk). Fikk beskjed om at konten vil bli i mai. I dag får jeg beskjed om at det bare vil bli satt opp konte dersom minst 3 melder seg opp, altså meg og 2 til. Er det virkelig sånn at man mister retten det året kun fordi andre ikke melder seg opp? Aldri strøket før og trodde jeg hadde rett til konte (i samme studieår) uavhegig av andre oppmeldte. Nå risikerer jeg jo å bli ett år forsinket på studie bare fordi jeg var så dum og ikke bruke legeerklæringen 😭😭

Anonymkode: 2f310...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må sjekke eksamensforskriften ved studiestedet, samt hva som står i emneplanen. Hos oss arrangeres det konteeksamen kun en gang pr semester, den er ikke avhengig av hvor mange som melder seg opp. Men står du ikke her må du vente til neste ordinære eksamen, så det kan bety ett år venting dersom det er prograsjonskrav i utdanningen. 

Anonymkode: f1384...952

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Må sjekke eksamensforskriften ved studiestedet, samt hva som står i emneplanen. Hos oss arrangeres det konteeksamen kun en gang pr semester, den er ikke avhengig av hvor mange som melder seg opp. Men står du ikke her må du vente til neste ordinære eksamen, så det kan bety ett år venting dersom det er prograsjonskrav i utdanningen. 

Anonymkode: f1384...952

Det står at konte kun settes opp dersom minimum 3 stk melder seg opp. Man får heller ikke begynt på neste studieår (3.) uten å ha fullført dette året (2.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så stresset nå. Jeg hadde gyldig legeerklæring på muntlig eksamen (operasjon dagen før) men fikk beskjed om at jeg kun fikk ett forsøk uansett før sommeren. Turte ikke å ta sjansen så jeg bestemte meg for å møte opp (og eventuelt også rekke å konte før sommeren). 

Eksamen gikk dårlig og jeg fikk F. Vi var kun 4 stk (av 60 som strøk). Fikk beskjed om at konten vil bli i mai. I dag får jeg beskjed om at det bare vil bli satt opp konte dersom minst 3 melder seg opp, altså meg og 2 til. Er det virkelig sånn at man mister retten det året kun fordi andre ikke melder seg opp? Aldri strøket før og trodde jeg hadde rett til konte (i samme studieår) uavhegig av andre oppmeldte. Nå risikerer jeg jo å bli ett år forsinket på studie bare fordi jeg var så dum og ikke bruke legeerklæringen 😭😭

Klagde du ikke på karakteren?

Anonymkode: c5ba2...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Klagde du ikke på karakteren?

Anonymkode: c5ba2...1e8

Det var muntlig, så kunne ikke klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står at konte kun settes opp dersom minimum 3 stk melder seg opp. Man får heller ikke begynt på neste studieår (3.) uten å ha fullført dette året (2.)

Det høres ganske klinkende klart ut da? Skjønner at det er kjipt.

Anonymkode: b1704...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres ganske klinkende klart ut da? Skjønner at det er kjipt.

Ja dessverre. ble bare så overrasket over dette da jeg aldri har strøket på noe før. Syns det virker så urettferdig at man skal bli et helt år forsinket fordi man stryker på en eksamen (som er ganske vanlig) :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja dessverre. ble bare så overrasket over dette da jeg aldri har strøket på noe før. Syns det virker så urettferdig at man skal bli et helt år forsinket fordi man stryker på en eksamen (som er ganske vanlig) :( 

På mitt studie var det ingen muligheter for å konte, men de var pragmatiske og man fikk gjerne til en eller annen ordning.

Jeg ville snakket med studiekonsulent om det fantes noen som helst muligheter for at du likevel kan starte på neste år. Man skal huske at universitetene ikke er tjent med at studenter blir forsinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor forberedte du deg ikke til eksamen tidligere? 

Anonymkode: e4e4d...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor forberedte du deg ikke til eksamen tidligere? 

Anonymkode: e4e4d...e8b

Jeg gjorde det. Men noe uforutsett skjedde like før og jeg klarte ikke å samle tankene under stress. Som sagt hadde jeg legeerklæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med universitetet!

Jeg strøk i to fag av personlige grunner, og måtte egentlig ha begge disse bestått for å kunne gå videre til neste skoleår. Jeg sendte en mail til skolen, om at jeg var veldig motivert og ikke ønsket å vente et år. Fikk lov til å starte dersom jeg tok de to andre fagene som egentlig var «grunnlaget,» samtidig. Tok 50 stp det semesteret - alt ordnet seg og jeg ble ferdig på normert tid. 

Selv om det virker veldig byråkratisk, så er min opplevelse at universitetet ofte legger god-vilje til, bare du tør å spørre. 

Lykke til! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilyy skrev (26 minutter siden):

Snakk med universitetet!

Jeg strøk i to fag av personlige grunner, og måtte egentlig ha begge disse bestått for å kunne gå videre til neste skoleår. Jeg sendte en mail til skolen, om at jeg var veldig motivert og ikke ønsket å vente et år. Fikk lov til å starte dersom jeg tok de to andre fagene som egentlig var «grunnlaget,» samtidig. Tok 50 stp det semesteret - alt ordnet seg og jeg ble ferdig på normert tid. 

Selv om det virker veldig byråkratisk, så er min opplevelse at universitetet ofte legger god-vilje til, bare du tør å spørre. 

Lykke til! 

Takk for svar ❤️ Problemet er bare at dette emnet ikke vil bli satt opp før neste vår, og jeg kan ikke ta det i høst parallelt med noe annet. Eller mente du at jeg evnt hadde tatt det emnet parallelt med å skrive bachelor neste år (som er neste gang emnet blir satt opp)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! 

Jeg vil tippe du kan gjøre det parallelt med bachelor også. Det gikk helt fint for meg på UiO hvert fall! En annen mulighet er jo også at du kanskje kan melde deg på et av de andre vårfagene til høsten (dersom de går da, selvfølgelig) også endrer du bare litt på rekkefølgen i studieplanen, men fortsatt viser progresjon! I min erfaring har hvertfall skolen vært mye mer fleksible enn det jeg trodde de kom til å være. ❤️

Det er en såå kjip situasjon å være i!! Jeg var så lei meg, også var det bare en mail som skulle til. 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med eksamenskontoret. Universitetet har sterk egeninteresse av at du skal komme gjennom. Tipper dette ordner seg. 
Hilsen jobber på et universitet

Anonymkode: cb46d...641

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En utsettelse er heller ikke så farlig. Brukte  syv år på masteren min, men har likevel en studierelevant jobb i dag. 

Anonymkode: 22aac...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det var kjipt men sånn er reglene. Var det en akutt operasjon? Jeg kan ikke skjønne hvorfor du ikke var forberedt til eksamen på forhånd siden operasjonen var dagen før. Det høres ut som lite gjennomtenkt og planlagt fra din side. Du mister jo ikke året hvis konte blir satt opp rett etter sommer.

Anonymkode: 8ac42...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg skjønner at det var kjipt men sånn er reglene. Var det en akutt operasjon? Jeg kan ikke skjønne hvorfor du ikke var forberedt til eksamen på forhånd siden operasjonen var dagen før. Det høres ut som lite gjennomtenkt og planlagt fra din side. Du mister jo ikke året hvis konte blir satt opp rett etter sommer.

Anonymkode: 8ac42...ead

Da får du bare ikke skjønne det. Er ikke alt man rår over dessverre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...