Gå til innhold

Mannen min testet positivt på hepatitt c…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts her. Skal få sjekket meg. Han later som han er sjokkert, men jeg tror han skjuler noe…

Anonymkode: 87b00...b57

Vet du om han har en fortid med rus?

Anonymkode: a4b23...96d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du om han har en fortid med rus?

Anonymkode: a4b23...96d

Ikke som jeg vet om…ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn egentlig spiller det ingen rolle HVORDAN han fikk dette TS, det som spiller en rolle er om du er smittet evt og behandlingsløp og alt det der samt hvilken relasjon dere har som partnere. Hvis du tror han skjuler noe osv er det mangel på tillit, det er et parproblem - hvor kommer det fra? Hvor går dere videre? 26 år sammen er mye, og hvis du i alle de årene ikke har mistenkt hverken rus eller utroskap tenker jeg at du har trodd alt var fint i disse årene, hvorfor endrer deg seg nå? Og hva skjer om det skulle vise seg at han har fått dette i en setting han er helt uskyldig i? Hva vil mistanken din gjøre med relasjonen da? Trekk pusten, få oversikt - og så kan du ta noen valg.. 

Anonymkode: 794b5...375

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts her. Skal få sjekket meg. Han later som han er sjokkert, men jeg tror han skjuler noe…

Hvorfor har han testet seg for hepatitt hvis han ikke har tenkt at det er en mulighet? Eller er det en del av en mer omfattende test som "tilfeldigvis" også testet for hepatitt? 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan har han blitt smittet og hva bør jeg/vi tenke på nå? 
Fikk prøvesvar i posten i dag.

Har han vært bort i rus? Hvis han har vært max uheldig, kunne han ha fått det i maten på et spisested der en urenslig servitør hadde det?

Anonymkode: 894cf...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei nei. Hep c regnes ikke som en seksuelt overførbar sykdom. Det skjer svært sjeldent. Deling av ta nbørtste & barberhøvel forekommer men er også sjeldent. De aller aller fleste som har hep c i Norge har fått det av intravenøst rusbruk.  Selvfølgelig er det flere unntak også som mor - barn smitte, alikavel oppfordres hep c positive mødre til å amme. 

Anonymkode: 3bef0...4f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sånn egentlig spiller det ingen rolle HVORDAN han fikk dette TS, det som spiller en rolle er om du er smittet evt og behandlingsløp og alt det der samt hvilken relasjon dere har som partnere. Hvis du tror han skjuler noe osv er det mangel på tillit, det er et parproblem - hvor kommer det fra? Hvor går dere videre? 26 år sammen er mye, og hvis du i alle de årene ikke har mistenkt hverken rus eller utroskap tenker jeg at du har trodd alt var fint i disse årene, hvorfor endrer deg seg nå? Og hva skjer om det skulle vise seg at han har fått dette i en setting han er helt uskyldig i? Hva vil mistanken din gjøre med relasjonen da? Trekk pusten, få oversikt - og så kan du ta noen valg.. 

Det er klart at ting endrer seg når mannen dukker opp med en kjønnssykdom etter over 20 år med samliv, det er ikke fordi de har et «parproblem» i utganspunktet. Helt naturlig at man begynner å lure i en slik situasjon, noe annet hadde vært naivt.

Anonymkode: 5d338...3b2

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er klart at ting endrer seg når mannen dukker opp med en kjønnssykdom etter over 20 år med samliv, det er ikke fordi de har et «parproblem» i utganspunktet. Helt naturlig at man begynner å lure i en slik situasjon, noe annet hadde vært naivt.

Hepatitt c er ingen kjønnssykdom

Anonymkode: 894cf...125

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tatovering eller piercing fra utlandet? 

Anonymkode: 499c0...349

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste jeg vet om at dette skjer med er rusmisbrukere som deler sprøyter.

Anonymkode: 0b063...654

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde krevd full test av alt av rusmidler og sykdommer på han og testa meg selv for det meste. 
Det er ikke helt forbi all aannsynlighet at smitten kan ha kommet via uskyldige ting men oddsa er jo utvilsomt veldig til stede for at han skjuler ting.

Anonymkode: e2d85...cda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ingen av delene…ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (55 minutter siden):

Hvorfor har han testet seg for hepatitt hvis han ikke har tenkt at det er en mulighet? Eller er det en del av en mer omfattende test som "tilfeldigvis" også testet for hepatitt? 

Han var på sykehuset for sjekk av levra. Denne har han slitt med noen måneder og derav prøver som avslørte hep c. Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette høres ugreit ut. Håper han gir deg noen gode svar, nå med en gang, så du slipper å gå og gnage på dette 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rusmisbruk? Deling av sprøyte/nåler på annet vis? Anabole steroider? En eller annen form for å sette botox eller noe på seg selv/med andre? Forsøk på piercing (som han ikke har ville nevnt til deg, feks på kjønnsorgan eller annet han tenker er litt mer tabu?)? Hjulpet en skadet/i en ulykke (man er ganske uheldig hvis det smitter da, men kan ikke utelukkes)? Blitt voldtatt og sliter med skyldsfølelse? Gått til en eller annen behandling hvor det er en ørliten risiko for blodsmitte om ikke utstyr har vært rengjort ordentlig? Vært på reise en plass og vært på sykehus/lege/tannlege der? Fått blodoverføring? Stukket/skjært seg på ett eller annet forurenset? 

Anonymkode: 6b07a...345

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan har han blitt smittet og hva bør jeg/vi tenke på nå? 
Fikk prøvesvar i posten i dag.

Det finnes heldigvis god behandling for hepatitt c pr i dag om du skulle ha blitt smittet💓 Ubehandlet hepatitt c øker risikoen for leverskade/ levercirrose og for leverkreft. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Må også legge til at hvis han har drevet med utroskap eller rusmisbruk bak din rygg og vært utredet for leverproblemer så ville han vel allerede hatt en «god» unnskyldning/forklaring på smitten allerede. Han vet jo hva de har holdt på å utrede og risikoer for hva symptomene kan ha vært forårsaket av.

Anonymkode: 6b07a...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

men det er jo ikke en kjønnssykdom.. 

Sitat

I Norge smitter sykdommen vanligvis ved deling av utstyr for injisering av rusmidler.

• Annen blodkontakt, som for eksempel ved felles bruk av barbersaker eller tannbørste, eller tatovering eller piercing under dårlige hygieniske forhold.
  • Behandling (inkludert tannbehandling) med ikke-sterile kirurgiske instrumenter.

Man kan ikke bli smittet av hepatitt C ved berøring eller kyssing,

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han han en rusfortid, ts?

Høyst sannsynligvis er han smittet fra injisering av rusmidler evt steroider. Kan være 25 år siden for den saks skyld. 

Endret av firetoen
Manglende ord
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er nok av halbdårlige tatoverings studioer i Norge.

Anonymkode: 531db...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...