Gå til innhold

Hadde du nektet barnefar samvær hjemme hos deg?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Er far en god far da? I så fall bør jo barnet pushes til å sove over hos far, begynne med en natt og utvide til annenhver helg når barnet er klar. Hvor gammelt er barnet? Det er ikke utelukkende positivt at du støtter ungen i å ikke overnatte hvis faren er en god omsorgsperson.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 16.48):

Har aldri sagt at han er dømt for vold. 

Anonymkode: 1453e...576

Ekspander  

Men du sier heller ikke at han ikke er det, som ville vært det naturlige om det var tilfellet. Når du i stedet spesifiserer hva slags vold det ikke er, er det nærliggende å lese det som at det er voldsrelatert.

Anonymkode: 8536d...845

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 16.55):

Tenker at det er om å gjøre å velge minste motstands vei. Konsekvensene kan potensielt større om du bare setter deg på bakbeina å nekter, men det er kjempeviktig at du får med deg kjæresten din på disse tankene, og at dere er samstemte om du tenker at han er en god mann. 

Av og til kan det være vanskelig å besinne seg når man opplever at det er blitt gjort stor urett mot sin kjære. Så jeg kan forstå han og om det er det som er tilfellet. 

Viktigste er at barnet har det bra, og at dere lar barnets beste går foran de voksne. 

Du svarte meg ikke i forhold til å ta kontakt med barnevernet. 

Kan de bistå dere i denne vanskelige situasjonen, eller blir det verre i forhold til konflikten og konfliktnivået?

For det må man også ta med i betraktningen. 

Anonymkode: c461f...4dc

Ekspander  

Jeg tror jeg svarte på det. Jeg tror det kan øke konfliktnivået, spesielt hvis han føler at jeg tar kontakt med dem på grunn av han. Tror han er tilbøyelig til å svartmale meg for å hevne seg dessverre. Så lenge han behandler barnet vårt bra er jeg villig til å svelge mange kameler for at de skal et godt forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at dere bør ha samvær hos far (der du er med) på dagtid en stund, deretter uten deg på dagtid, og så med tiden prøve en overnatting. Ta det rolig. 

Det er helt uholdbart at han dukker opp uanmeldt og ikke kan ha samvær hos seg. 

Anonymkode: 96fbc...3f3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Tufsla&Vifsla skrev (På 3.4.2025 den 16.57):

Her er problemet barnets far og hans agering. Og ja, du kan selvsagt nekte ham å ha samvær hjemme hos deg. Du kan også nekte ham å ha samvær hvis det ikke er avtalt på forhånd. 

Det er veldig mye snakk om “jamen, for barnet….” Men hva lærere du egentlig barnet med at far kan 1) komme og gå som han vil, mor svarer “hvor høyt” når far sier hopp 2) det er far og fars planer som er viktige, barnets eller dine/deres planer kan alltid endres 3) som kvinne har du bare å føye deg, det er mannen som bestemmer. 

Er dette verdier du ønsker å lære ungen din? Husker ikke om du skrev kjønn på barnet, men er den en gutt: er det greit at han lærer at kvinner skal man bare tråkke på, det er ingenting verdt? Og om det er ei jente - skal hun da læres at hun ikke har noen verdi, det er mannen som er verdt noe?

Krev at dere lager en samværsplan, krev at den ikke inkluderer samvær hjemme hos deg og si nei om far ikke forholder seg til dette. Du har rett til å planlegge både ditt og barnets liv, du har også rett til å gå videre og etablere deg med ny partner. Dette har ikke far noe med og da må du sette grenser. 

Og du må faktisk stå i de grensene du setter. Det er lov å sette grenser og det er lov å kreve at også en barnefar skal respektere de. 

Lykke til! 

Ekspander  

Takk for et klokt svar. Du har mange gode poeng her. Blir helt oppgitt over at mange her inne tar fars side og mener jeg setter kjæresten min foran barnet og far. Barnet mitt vil alltid komme først uansett hva. Skal prøve å få tatt en skikkelig prat med far igjen og stå på mitt. Han må forstå at han setter meg i en vanskelig situasjon når han dukker opp uanmeldt. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Maggi2 skrev (På 3.4.2025 den 17.03):

Er far en god far da? I så fall bør jo barnet pushes til å sove over hos far, begynne med en natt og utvide til annenhver helg når barnet er klar. Hvor gammelt er barnet? Det er ikke utelukkende positivt at du støtter ungen i å ikke overnatte hvis faren er en god omsorgsperson.

Ekspander  

Han prøver å være en god far, men barnet vårt har alltid vært mest knyttet til meg. Far har vært mye bortreist tidligere ift. jobb. Etter far flyttet låste det seg helt for barnet vårt, men håper det blir bedre etterhvert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 17.23):

Jeg tror jeg svarte på det. Jeg tror det kan øke konfliktnivået, spesielt hvis han føler at jeg tar kontakt med dem på grunn av han. Tror han er tilbøyelig til å svartmale meg for å hevne seg dessverre. Så lenge han behandler barnet vårt bra er jeg villig til å svelge mange kameler for at de skal et godt forhold. 

Ekspander  

I forhold til situasjonen så ville jeg sett det veldig an i forhold til samvær, om far skal ha barnet hos seg. Tror det beste for barnet er å ha samvær hos deg om du er villig til det.

Er et stort rødt flagg om barnet ikke vil overnatte. Da tror jeg ikke barnet føler seg trygg hos far, og det må man ta hensyn til.

Synes du virker som en raus, reflektert og løsningsorientert person. Det er jo bra for barnet å kunne ha en relasjon til far, men omfanget trenger ikke å være så stort når situasjonen er som den er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 17.24):

Tenker at dere bør ha samvær hos far (der du er med) på dagtid en stund, deretter uten deg på dagtid, og så med tiden prøve en overnatting. Ta det rolig. 

Det er helt uholdbart at han dukker opp uanmeldt og ikke kan ha samvær hos seg. 

Ekspander  

Ja, jeg skal foreslå det. Far har ikke tatt initiativ til det igjen etter vi forsøkte dette forrige gang. For meg virker far for komfortabel med å være her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 16.51):

Nei, det har jeg ikke skrevet eller beskrevet. Skjønner ikke hvorfor du tolker det slik. Jeg ønsker ikke utlevere mer om han her inne. Det må du nesten respektere.
Jeg har vært med barnet til fars nye bolig flere ganger, men jeg ønsker ikke å sove der. Bør nok legge en plan for det fremover. Virker som far har gitt det litt opp inntil videre. 

Ekspander  

Når du beskriver ting som du har gjort hittil så forstår jeg far

Anonymkode: c6206...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 17.37):

Ja, jeg skal foreslå det. Far har ikke tatt initiativ til det igjen etter vi forsøkte dette forrige gang. For meg virker far for komfortabel med å være her. 

Ekspander  

Ja, det er jo klart det er enklest for ham. Han kommer bare på besøk og er gjest, og så lenge barnet blir vant med den løsningen så slipper han noe ansvar selv. Barnet blir i hvert fall ikke mer tilvent tanken på å være til pappa hvis dere alltid er hos deg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 17.28):

Takk for et klokt svar. Du har mange gode poeng her. Blir helt oppgitt over at mange her inne tar fars side og mener jeg setter kjæresten min foran barnet og far. Barnet mitt vil alltid komme først uansett hva. Skal prøve å få tatt en skikkelig prat med far igjen og stå på mitt. Han må forstå at han setter meg i en vanskelig situasjon når han dukker opp uanmeldt. 

Ekspander  

Hvorfor? Hvorfor blir du satt i en vanskelig situasjon?

Anonymkode: c6206...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 17.35):

I forhold til situasjonen så ville jeg sett det veldig an i forhold til samvær, om far skal ha barnet hos seg. Tror det beste for barnet er å ha samvær hos deg om du er villig til det.

Er et stort rødt flagg om barnet ikke vil overnatte. Da tror jeg ikke barnet føler seg trygg hos far, og det må man ta hensyn til.

Synes du virker som en raus, reflektert og løsningsorientert person. Det er jo bra for barnet å kunne ha en relasjon til far, men omfanget trenger ikke å være så stort når situasjonen er som den er. 

Ekspander  

Takk. Jeg var ikke forbredt på alle de krasse svarene her inne, så hyggelig at du synes det. Jeg er enig at det ikke er et godt tegn at barnet ikke vil sove hos han. Barnet mangler nok trygghet hos far ja. Far har i perioder vært en del fraværende og barnet har alltid kommet til meg hvis hen har vært lei seg eller lignende. Håper det blir bedre med tiden. Heldigvis har jeg familie barnet stortrives hos, så får litt barnepass innimellom :)

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 16.26):

Han har ikke sonet for vold i nære relasjoner eller lignende!

Ekspander  

Men han har sonet for vold?

Da er han voldelig hjemme også. Det passer inn med du sier at han ble så sint at han nesten ikke kunne styre seg. Du må holde denne mannen lang unna deg og ihvertfall barnet ditt. Du må ikke være naiv.

Anonymkode: cb293...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 18.10):

Men han har sonet for vold?

Da er han voldelig hjemme også. Det passer inn med du sier at han ble så sint at han nesten ikke kunne styre seg. Du må holde denne mannen lang unna deg og ihvertfall barnet ditt. Du må ikke være naiv.

Anonymkode: cb293...ad2

Ekspander  

Han har aldri vært voldelig mot tidligere kjærester, samboer eller noen andre som har stått han nær. Hvorfor skulle han plutselig bli voldelig mot oss da??? 🤔 du har ikke peiling på hva du snakker om. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette hørtes veldig slitsomt ut. Jeg tror om det skal fungere må dere sette faste rammer. F.eks den og den dagen fra kl da til da. Hadde heller ikke orket en eks som dukket opp i tid og utide hjemme hos oss. 

Anonymkode: 57f88...31f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det er viktigere for deg å ha en fengsels kjæreste enn at barnet ditt knytter bånd til faren. Du får dekket dine behov , men ikke barnet ditt. Flott. 

Anonymkode: f2f1d...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 15.24):

Han har aldri blitt sint på barnet mitt. Han er både tålmodig og omsorgsfull. Han har dessverre god grunn til å være sint på barnefar/eksen min. Eksen min har flere ganger vært både ufin og nedlatende mot han.  

Ekspander  

Han har sittet i fengsel. Ønsker du ikke bedre for barnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 14.20):

Samarbeidet med barnefar var vært utfordrende over lang tid, men nå har det gått fra vondt til verre. Barnefar har flyttet lengre vekk på grunn av jobb og barnet nekter å overnatte hos han. Derfor er barnefar mer hjemme hos oss ved samvær enn før. Barnefar har i lang tid tatt seg store friheter med å dukke opp uanmeldt og ikke alltid godtatt at det ikke passer med samvær/besøk den dagen han ønsker. I tillegg til dette har han vært ufin mot kjæresten min og han viser tydelig at han misliker han. Jeg tror dette delvis skyldes at far er redd for at barnet vårt skal knytte seg mer til kjæresten min enn til han. Jeg har konfrontert barnefar med disse problemene gjentatte ganger og det ble bedre en stund, men nå er minst like ille som tidligere. Det eskalerte ekstra mye etter at barnefar gjennom felles bekjente fikk vite at kjæresten min tidligere har sonet i fengsel. Faren nekter å godta at vi har tenkt å flytte sammen til sommeren og mener kjæresten min er uegnet som stefar. Far nekter også å delta på flere timer på familievernkontoret og mener det er helt bortkastet tid. Føler at eksen min/barnefar prøver å ødelegge forholdet mellom meg og kjæresten, og jeg er redd for at han skal lykkes med det. Vi har stadig oftere diskusjoner og krangler om barnefar. Forrige uke dukket barnefar uanmeldt opp og kjæresten min slet med å beherske sinnet sitt mot han. Tror den eneste grunnen til at han klarte å bevare roen var av hensyn til barnet. Kjæresten min mener jeg må nekte barnefar å være hjemme hos oss annet enn ved henting og levering av barnet.  Jeg skjønner godt at han mener dette, men det vil i så fall gå på bekostning av relasjonen mellom far og barn. Barnet mitt setter stor pris på å ha besøk av faren, selv om hen ikke er trygg nok på far til å overnatte i det nye huset hans.  Hva ville du ha gjort? 

Ekspander  

Jeg synes det høres ut som du har dårlig dømmekraft når det kommer til menn, og har problemer med grensesetting for dem.

Barnefar må forholde seg til avtalt samvær til faste tider, og ikke dukke opp utenom.

Kjæresten din er fortsatt bare kjæreste, og hvis han ikke godtar at barnet ditt har besøk av hvem barnet ønsker bør dere heller ikke bli samboere.

Anonymkode: 704f2...e4c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fins det ikke noe mellomting mellom overnatting eller henge i stua di. 

Uteaktivitet,lekeplass, familiebesøk 

Anonymkode: ca044...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 15.40):

Han er ikke et dårlig menneske selv om han har gjort sine feil i livet. Det er uansett et tilbakelagt kapittel i livet hans. Skal alle som har sonet dømmes for det resten av livet? Alle fortjener en ny start og han har ikke vært annet enn snill og omsorgsfull mot oss. 

Ekspander  

Kommer helt an på hva man har sonet for, så lenge det er barn i bildet. 

Anonymkode: 0372c...c0e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...